Regeling van de Minister van Economische Zaken van 29 november 2013, nr. WJZ/13198136, houdende vaststelling van de retributies verbonden aan het inzien van het handelsregister (Financiële regeling handelsregister 2014)

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op artikel 4 van het Financieel besluit handelsregister en artikel 41, zevende lid, van de Handelsregisterwet 2007;

Besluit:

Artikel 1

Voor het inzien van het handelsregister en de bescheiden die daarbij krachtens wettelijk voorschrift zijn gedeponeerd, worden de volgende tarieven berekend:

  • a. voor het telefonisch vragen van inlichtingen over hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of krachtens wettelijk voorschrift daarbij is gedeponeerd: € 0,70 per tijdseenheid van 1 minuut, waarbij de vergoeding van een gedeelte van een minuut naar rato wordt berekend;

  • b. voor het door middel van internet inzien van een uittreksel, een historie van hetgeen is opgenomen in het handelsregister of een overzicht van deponeringen:

    • 1°. bij het inzien tot 25.000 uittreksels, histories of overzichten per jaar: € 2,65 per uittreksel, historie of overzicht,

    • 2°. bij het inzien van 25.000 tot 400.000 uittreksels, histories of overzichten per jaar: € 2,– per uittreksel, historie of overzicht en

    • 3°. bij het inzien van 400.000 of meer uittreksels, histories of overzichten per jaar: € 1,90 per uittreksel, historie of overzicht;

  • c. voor het door middel van internet inzien van concernrelaties uit het elektronisch bestand: € 2,65 per concernrelatie directe relaties en € 2,65 per concernrelatie totale concern;

  • d. voor het door middel van internet inzien van ten hoogste drie van de meest recente gestandaardiseerde jaarrekeningen van een rechtspersoon: € 4,20 per inzage;

  • e. voor het door middel van internet inzien van jaarrekeningen of andere gedeponeerde documenten: € 3,05 per document;

  • f. voor het door middel van internet inzien van een digitaal gewaarmerkt document: € 7,50 per document;

  • g. voor het door middel van internet inzien van het bedrijfsprofiel: minimaal € 2,65 en ten hoogste € 9,50 per inzage, afhankelijk van de beschikbaarheid van de in de onderdelen e en f bedoelde gegevens;

  • h. voor het door middel van internet ontvangen van een digitaal gewaarmerkt uittreksel: € 7,50 per uittreksel;

  • i. voor het door middel van internet raadplegen van basisgegevens van ondernemingen, rechtspersonen en vestigingen die zijn ingeschreven in het handelsregister (‘In het kort’): € 0,50 per inzage.

Artikel 2

Voor het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of krachtens wettelijk voorschrift daarbij is gedeponeerd, worden de volgende tarieven berekend:

  • a. voor afschriften: € 12,– per dossier of gedeelte daarvan, ongeacht het aantal bladzijden;

  • b. voor uittreksels op papier: € 12,– per uittreksel;

  • c. voor een schriftelijke mededeling met betrekking tot hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of daarbij is gedeponeerd: € 5,– per dossier.

Artikel 3

  • 1. In dit artikel wordt onder KvK-nummer verstaan: het unieke nummer, bedoeld in de artikelen 9, onder a, en 13, onder a, van de Handelsregisterwet 2007.

  • 2. Voor het verstrekken van overzichten van ondernemingen of rechtspersonen van hetgeen in het handelsregister is ingeschreven of krachtens wettelijk voorschrift daarbij is gedeponeerd, worden, onverminderd de artikelen 1 en 2, de volgende tarieven berekend:

    • a. voor adressenbestand aangevraagd via internet:

      • adressen (KvK-nummer en naam, adres en woonplaats): € 0,04 per verstrekt adres;

      • extra rubrieken: € 0,03 per verstrekt gegeven;

    • b. voor niet gewaarmerkte uittreksels in bulk (pdf):

      • per aanvraag: € 1000,– alsmede

        • 1°. bij een afname tot 25.000 uittreksels per jaar: € 2,65 per uittreksel,

        • 2°. bij een afname van 25.000 tot 400.000 uittreksels per jaar: € 2,– per uittreksel en

        • 3°. bij een afname van 400.000 of meer uittreksels per jaar: € 1,90 per uittreksel;

    • c. voor digitaal gewaarmerkte uittreksels in bulk:

      • per aanvraag: € 1000,– alsmede

      • per uittreksel: € 7,50;

    • d. voor concernrelatietabel:

      • per aanvraag ongeacht het aantal records: € 1000,– alsmede

      • per record per relatieverwijzing enig aandeelhouder, bestuurder of aansprakelijkheid: € 0,03;

    • e. voor enig aandeelhoudertabel:

      • per aanvraag: € 1000,– alsmede

      • relatieverwijzing (enig aandeelhouder): € 0,03 per record;

      • contactgegevens enig aandeelhouder (KvK-nummer en naam,

      • adres en woonplaats): € 0,04 per record;

    • f. voor jaarrekeningen in bulk:

      • per aanvraag: € 1000,– alsmede

      • originele jaarrekening, niet digitaal gewaarmerkt: € 3,05 per jaarrekening;

    • g. voor bestandsvergelijking en bestandsverrijking op basis van naam/postcode/huisnummer/telefoonnummer en voor zover bekend op basis van KvK-nummer:

      • proefvalidatie (maximaal 500 records, vast formaat): € 250,– per opdracht;

      • per aanvraag: € 1000,– alsmede

      • per 1.000 aangeboden records: € 25,–;

      • adressen (bestaande uit KvK-nummer en naam, adres en woonplaats): € 0,04 per verstrekt adres;

      • extra rubrieken: € 0,03 per verstrekt gegeven;

    • h. voor mutatieabonnement:

      • initiële levering bij minder dan 25.000 records (KvK-nummer en naam, adres en woonplaats): € 1000,– per aanvraag en bij 25.000 of meer records: € 0,04 per record;

      • initiële levering extra rubrieken: € 0,03 per verstrekt gegeven;

      • abonnement bij minder dan 50.000 records (KvK-nummer en naam, adres en woonplaats): € 1000,– per abonnement per jaar en bij 50.000 of meer records: € 0,02 per record per jaar;

      • abonnement namen contactpersonen: € 0,03 per verstrekte naam per jaar;

      • abonnement extra rubrieken: € 0,001 per verstrekt gegeven per jaar;

      • abonnementstoeslag in verband met levering op weekbasis: € 1.500,– per abonnement per jaar alsmede € 0,03 per record per jaar;

      • uitbreiding of inkrimping abonnement: € 250,– per verzoek;

    • i. voor adressenselectie uit te voeren door de Kamer van Koophandel:

      • per aanvraag: € 250,– alsmede

      • adressen (bestaande uit KvK-nummer en naam, adres en woonplaats): € 0,04 per verstrekt adres;

      • extra rubrieken: € 0,03 per verstrekt gegeven;

    • j. abonnement via internet voor verstrekkingen van gegevens gerangschikt naar natuurlijk persoon op grond van artikel 28, derde lid, van de Handelsregisterwet 2007: € 1000,– per abonnement per jaar;

    • k. voor financiële selecties (losse posten van een jaarrekening):

      • per geselecteerde financiële post: € 250,– alsmede

      • per verstrekt gegeven: € 0,10;

      • KvK-nummer (met of zonder naam, adres en woonplaats): € 0,04 per verstrekt KvK-nummer;

    • l. voor handelsregister dataservices:

      • per aansluiting: € 1000,– eenmalig alsmede

      • voor handelsregister dataservice ‘inschrijving’:

        • 1°. bij een afname tot 25.000 gegevensleveringen per jaar: € 2,65 per gegevenslevering,

        • 2°. bij een afname van 25.000 tot 400.000 gegevensleveringen per jaar: € 2,– per gegevenslevering en

        • 3°. bij een afname van 400.000 of meer gegevensleveringen per jaar: € 1,90 per gegevenslevering;

      • voor handelsregister dataservice ‘vestiging’:

        • 1°. bij een afname tot 25.000 gegevensleveringen per jaar: € 1,75 per gegevenslevering,

        • 2°. bij een afname van 25.000 tot 400.000 gegevensleveringen per jaar: € 1,35 per gegevensleveringen en

        • 3°. bij een afname van 400.000 of meer gegevensleveringen per jaar: € 1,25 per gegevenslevering;

      • voor handelsregister dataservice ‘In het kort’:

        • 1°. bij een afname tot 25.000 gegevensleveringen per jaar: € 1,55 per gegevenslevering,

        • 2°. bij een afname van 25.000 tot 400.000 gegevensleveringen per jaar: € 1,20 per gegevenslevering en

        • 3°. bij een afname van 400.000 of meer gegevensleveringen per jaar: € 1,10 per gegevenslevering;

      • voor handelsregister dataservice ‘bevoegdheden kort’:

        • 1°. bij een afname tot 25.000 gegevensleveringen per jaar: € 1,30 per gegevenslevering,

        • 2°. bij een afname van 25.000 tot 400.000 gegevensleveringen per jaar: € 1,– per gegevenslevering en

        • 3°. bij een afname van 400.000 of meer gegevensleveringen per jaar: € 0,95 per gegevenslevering.

  • 3. Voor de overzichten bedoeld in het tweede lid, onder b tot en met k, worden afhankelijk van de wijze van verstrekking de volgende verstrekkingkosten berekend:

    • a. voor een overzicht verstrekt op cd of dvd: € 45,– per cd of dvd;

    • b. voor een overzicht verstrekt via e-mail: bij maximaal 5.000 records: € 11,– per e-mail en bij meer dan 5.000 records: € 22,– per e-mail;

    • c. voor een overzicht verstrekt via de downloadservice van de Kamer van Koophandel: € 11,– per download.

Artikel 4

De kosten van het accountantsonderzoek, bedoeld in artikel 41, eerste lid, van de Handelsregisterwet 2007, worden voor de helft vergoed door de Minister van Economische Zaken, tot een maximum van € 15.000,–.

Artikel 5

De Financiële regeling handelsregister 2013 wordt ingetrokken.

Artikel 6

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.

Artikel 7

Deze regeling wordt aangehaald als: Financiële regeling handelsregister 2014.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 29 november 2013

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

TOELICHTING

Inleiding

Deze regeling strekt tot aanpassing van de tarieven die verschuldigd zijn voor het inzien van gegevens uit het handelsregister dat gehouden wordt door de Kamer van Koophandel. Daarnaast worden in deze regeling tarieven vastgesteld voor een nieuw handelsregisterproduct. Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om, naast de inhoudelijke wijzigingen, tevens een aantal redactionele wijzigingen door te voeren.

Deze regeling vervangt de Financiële regeling handelsregister 2013.

Tariefswijziging

De nieuwe structuur van de Kamer van Koophandel, zoals deze is verankerd in de Wet op de Kamer van Koophandel (Regels omtrent de Kamer van Koophandel), heeft gevolgen voor de omzetbelasting (belasting over de toegevoegde waarde, hierna: BTW) die de Kamer van Koophandel moet afdragen. De wijziging in de tarieven wordt veroorzaakt door het opgaan van de privaatrechtelijke Vereniging Kamers van Koophandel Nederland, die BTW-plichtig was, in de nieuwe Kamer van Koophandel die als zelfstandig bestuursorgaan niet BTW-plichtig is. Alle verstrekkingen uit het handelsregister zijn een wettelijk product dat is vrijgesteld van BTW. Voor de Kamer van Koophandel vervalt de mogelijkheid van aftrek van inkoop BTW.

De onderhavige aanpassing in de tarieven maakt het voor de Kamer van Koophandel mogelijk om producten en diensten tegen een kostendekkende vergoeding aan te bieden. De tariefsverhoging betreft met name producten die via het fysieke kanaal worden geleverd (het verstrekken van een afschrift of een uittreksel). Daardoor wordt het digitale berichtenverkeer met de Kamer van Koophandel gestimuleerd.

Nieuw product

In artikel 3, tweede lid, onderdeel l, vijfde gedachtenstreepje, van deze regeling worden tarieven vastgesteld voor een nieuw handelsregisterproduct. Het betreft het handelsregister dataservice ‘bevoegdheden kort’. Evenals bij de andere diensten waarvan de tarieven in deze regeling worden vastgesteld, zijn de tarieven voor de dataservices afgestemd op de werkelijk gemaakte kosten.

Notificatie

De ontwerpregeling is ingevolge richtlijn nr. 98/34/EG van het Europese Parlement en de Raad van de Europese Unie van 22 juni 1998 betreffende een informatieprocedure op het gebied van normen en technische voorschriften (PbEG L 204) en richtlijn nr. 2006/123/EG van het Europees parlement en de Raad van 12 december 2006 betreffende diensten op de interne markt (de Dienstenrichtlijn, PbEG L 376/36) voorgelegd aan de Europese Commissie.

Het gaat hier ten eerste om een kennisgeving die betrekking heeft op technische specificaties of andere eisen die verbonden zijn met fiscale of financiële maatregelen als bedoeld in artikel 1, lid 11, tweede alinea, derde streepje, van richtlijn nr. 98/34/EG. Voor deze kennisgeving geldt geen status-quoperiode (artikel 10, vierde lid, van die richtlijn). Ten tweede betreft het de kennisgeving van het vaststellen van vaste minimum- en maximumtarieven voor het verlenen van een dienst van algemeen economisch belang in de zin van artikel 15, tweede lid, onder g, van de Dienstenrichtlijn. Voor die kennisgeving geldt dat de notificatie uiterlijk na de vaststelling van de regeling dient te geschieden.

Vaste verandermomenten

De regeling treedt met ingang van 1 januari 2014 in werking, doch bekendmaking van deze regeling zal plaatsvinden op een later tijdstip dan twee maanden voorafgaand aan die inwerkingtreding. Daarmee wijkt de bekendmaking af van het beleid inzake de Vaste verandermomenten. Deze afwijking is nodig opdat de aanpassing van de tarieven op zo kort mogelijke termijn kan worden ingezet; een vertraging zou leiden tot hoge kosten aan de kant van de Kamer van Koophandel.

Aan deze regeling zijn geen administratieve lasten verbonden.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Naar boven