Logo ErmeloDefinitief verkeersbesluit aanleg Meeboererf

onze ref. 13038998

casenr. 2013-03717

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

“Fysieke afsluiting Fokko Kortlanglaan ter hoogte van de Harderwijkerweg”

Tweede besluit in een reeks van zes besluiten in het kader van

de realisatie van de ontsluitingsweg industrieterrein Veldzicht (Meeboerserf).

Burgemeester en Wethouders van E r m e l o ;

Daartoe gemachtigd ingevolge artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994;

Voorgenomen de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg tussen de Groene Zoomweg en de industrieterreinen Veldzicht en Veldzicht Noord, geheten Meeboerserf.

In de situatie voor de aanleg van het Meeboerserf is de Fokko Kortlanglaan voor gemotoriseerd verkeer een doodlopende weg met een ontsluiting op de N303 ‘Harderwijkerweg’. Het Meeboerserf zal de Fokko Kortlanglaan doorkruisen, waarvoor twee t-splitsingen zullen worden aangelegd.

De Fokko Kortlanglaan is aangeduidt en ingericht als erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een snelheidsregime van 60 km/uur. De weg vervult een belangrijke rol als verbinding voor langzaam verkeer, waaronder schoolgaande jeugd.

Door de aanleg van het Meeboerserf is de Fokko Kortlanglaan zonder aanvullende verkeersmaatregelen niet langer doodlopend, waardoor een verbinding ontstaat tussen de Groene Zoomweg en de N303 ‘Harderwijkerweg’ via de Fokko Kortlanglaan met als risico een toename van gebiedsvreemd gemotoriseerd verkeer. De Fokko Kortlanglaan is vanwege het krappe profiel en het ontbreken van fiets- en voetpaden niet geschikt om op een verkeersveilige wijze te fungeren als zowel doorgaande route voor gemotoriseerd verkeer en als een belangrijke route voor langzaam verkeer.

De Provincie Gelderland heeft, als eigenaar van de N303 ‘Harderwijkerweg’ de wens om het aantal aansluitingen op de N303 te verminderen om zo de doorstroming op deze druk belaste weg te verbeteren.

In artikel 21 van het BABW is vastgelegd dat in de motivatie van een verkeersbesluit wordt aangegeven welke doelstelling(en) het verkeersbesluit dient. De beoogde doelstellingen zijn beschreven in de toelichting.

In artikel 21 van het BABW is verder vastgelegd dat in de motivatie van een verkeersbesluit wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenwet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Door de Fokko Kortlanglaan fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer ter hoogte van de Harderwijkerweg blijft de veiligheid op de weg verzekerd, worden fietsers en voetgangers beschermd en verbeterd de doorstroming op de N303 en daarmee de bruikbaarheid van deze provinciale weg als regionale ontsluitingsweg. De vrijheid van het verkeer wordt door de fysieke afsluiting niet aangetast, aangezien alle bestemmingen onverminderd bereikbaar blijven via het Meeboerserf.

Ter hoogte van de aansluiting op het Meeboerserf zal door middel van verkeersborden model L8 plus onderbord OB54 worden aangegeven, dat beide delen van de Fokko Kortlanglaan doodlopende wegen zijn voor gemotoriseerd verkeer.

Gelet op artikel 15, tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994;

 

B e s l u i t e n :

  • 1.De Fokko Kortlanglaan ter hoogte van de Harderwijkerweg fysiek af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer door het versmallen van de doorgang en plaatsing van voor nood- en hulpdiensten uitneembare blokkadepalen in het wegdek;

 

  • 2.de afdeling Openbare Werken te belasten met de uitvoering van dit besluit op het moment dat de Fokko Kortlanglaan ontsloten wordt op het Meeboerserf.

 

 

 

 

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

 

“Aanwijzen verplichte fietspaden gedeelte Meeboerserf oostzijde tussen Middelerf en gemeentegrens en westzijde tussen Fokko Kortlanglaan en gemeentegrens”

 

Derde besluit in een reeks van zes besluiten in het kader van

de realisatie van de ontsluitingsweg industrieterrein Veldzicht (Meeboerserf).

 

 

Burgemeester en Wethouders van E r m e l o ;

 

Daartoe gemachtigd ingevolge artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994;

 

Voorgenomen de aanleg van een nieuwe ontsluitingsweg tussen de Groene Zoomweg en de industrieterreinen Veldzicht en Veldzicht Noord, geheten Meeboerserf.

 

Het Meeboerserf zal met een voorrangsregeling de bestaande Fokko Kortlanglaan kruisen, waarvoor twee t-splitsingen zullen worden aangelegd. Tussen deze beide t-splitsingen zal het Meeboerserf gebruikt mogen worden door bromfietsers, fietsers en voetgangers.

 

Eind 1999 is als onderdeel van het Startprogramma Duurzaam Veilig de landelijke verkeersregel ingevoerd, dat bromfietsers binnen de bebouwde kom op de rijbaan rijden. Uit praktijkproeven was namelijk gebleken dat het aantal letselongevallen met bromfietsers met 50% was afgenomen door dat de bromfietser op de rijbaan mocht rijden. Dit was mede te verklaren, doordat het onderlinge snelheidsverschil tussen bromfietsers en het gemotoriseerde verkeer kleiner is, dan het onderlinge snelheidsverschil tussen bromfietsers en fietsers op het fietspad. Op het gedeelte van het Meeboerserf tussen de Fokko Kortlanglaan en het Middelerf mogen bromfietsers normaal op de rijbaan rijden. Op het gedeelte tussen de Fokko Kortlanglaan en de Groene Zoomweg geldt bij verkeersbesluit van de gemeente Harderwijk een verbod voor voetgangers en fietsers.

 

Door het grote verschil in snelheid met het gemotoriseerde verkeer én het grote verschil in massa tussen de vrachtauto’s van en naar de beide industrieterreinen is het echter uit veiligheidsoverwegingen ongewenst om ook fietsverkeer op de rijbaan af te wikkelen. Tussen de beide aansluitingen met de Fokko Kortlanglaan worden daarom fietspaden gerealiseerd.

 

Om te voorkomen dat fietsverkeer bij afslaande bewegingen in de dode hoek van vrachtverkeer terecht komt, heeft het de voorkeur om fietsverkeer loodrecht het Meeboerserf over te laten steken. De aan te wijzen fietspaden leiden tot de oostelijke aansluiting van de Fokko Kortlanglaan, alwaar loodrecht kan worden overgestoken naar een aan de westkant van het Meeboerserf gelegen verplicht fietspad naar de westzijde van de Fokko Kortlanglaan. De aan te leggen middengeleider maakt een comfortabele, want gefaseerde en daardoor veilige oversteek mogelijk.

 

In het Reglement Verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990) is in paragraaf 1, artikel 5, lid 1 en 2 vastgelegd, dat fietsers het verplichte fietspad of fiets/bromfietspad gebruiken. Zij gebruiken de rijbaan indien een verplicht fietspad of een fiets/bromfietspad ontbreekt. Krachtens artikel 2b van het RVV 1990 gelden de regels voor fietsen en fietsers ook voor snorfietsen en snorfietsers. Snorfietsers zijn daarom verplicht het verplichte fietspad te gebruiken.

 

De status van verplicht fietspad krijgt het fietspad door plaatsing van verkeerstekens model G11 “Verplicht fietspad” uit bijlage 1 van het RVV 1990;

 

Ingevolge artikel 62 van het RVV 1990 zijn weggebruikers verplicht gevolg te geven aan deze verkeerstekens die een gebod inhouden.

 

In artikel 21 van het BABW is vastgelegd dat in de motivatie van een verkeersbesluit wordt aangegeven welke doelstelling(en) het verkeersbesluit dient. De beoogde doelstellingen zijn beschreven in de toelichting.

 

In artikel 21 van het BABW is verder vastgelegd dat in de motivatie van een verkeersbesluit wordt aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenwet genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Door deze paden aan te wijzen als verplicht fietspad wordt het fietsverkeer gescheiden van het gemotoriseerde verkeer van en naar de industrieterreinen en wordt daarmee de veiligheid op de weg verzekerd en het fietsverkeer beschermt.

 

De beide verplichte fietspaden overschrijden de gemeentegrens. De gemeente Harderwijk zal een soortgelijk verkeersbesluit nemen om het gedeelte op haar grondgebied aan te wijzen als verplichte fietspaden.

 

Gelet op artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer.

 

B e s l u i t e n :

  • 1.De voorrang op de kruising Meeboerserf met de Fokko Kortlanglaan in te stellen met bijbehorende borden B3 en B6.

  • 2.Het pad aan de oostzijde en het pad aan de westzijde van het gedeelte van het Meeboerserf tussen de Fokko Kortlanglaan en de gemeentegrens aan te wijzen als in twee-richtingen te berijden verplichte fietspaden door plaatsing van verkeersborden model G11 en G12 met onderborden OB505 uit bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;

 

  • 3.de afdeling Openbare Werken te belasten met de uitvoering van dit besluit op het moment van realisatie van het Meeboerserf.

 

 

 

Mededelingen

 

Instellen beroep

Tegen het definitieve verkeersbesluit kunt u binnen zes weken, ingaande op de dag na verzending van dit besluit, beroep instellen bij de Rechtbank Zutphen, sector bestuursrecht, Postbus 205, 7200 AE Zutphen. U bent dan wel griffierecht verschuldigd.

 

 

 

Naar boven