Logo GeldermalsenGemeente Geldermalsen : Verkeersbesluit fietsers Watermolenweg/Tunnelweg, Geldermalsen

1. Aanleiding

Recent heeft er een reconstructie van de Watermolenweg plaatsgevonden. Hierna zal een verbod voor fietsers op een gedeelte van de Watermolenweg worden ingesteld. Dit verkeersbesluit is bedoeld om de fietsstromen bij de Watermolenweg en Tunnelweg formeel te regelen.

2. Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weggebruikers en passagiers is het gewenst om over te gaan tot het instellen van een verbod voor fietsers op de Watermolenweg Geldermalsen tussen de Tunnelweg en de ingang naar de molen halverwege de Watermolenweg.

De Watermolenweg is een weg op een industrieterrein waar o.a. de veiling is gevestigd. Hier rijdt veel vracht-verkeer waaronder LZV’s. Het is ongewenst dat dit grote verkeer zich mengt met fietsverkeer. Daarom wordt er op een gedeelte van de Watermolenweg een verbod ingesteld voor fietsers. Bovendien is er een goede alternatieve route in de directe omgeving. De route tot de ingang van de molen zal wel voor fietsers toegankelijk blijven. De molen is een trekpleister voor veel fietsers en dient dus goed toegankelijk te blijven voor fietsverkeer. Dit wordt mogelijk gemaakt door op de Watermolenweg tussen ’t Oosteneind en de molen fietssuggestiestroken aan te brengen. Tussen de ingang van de molen en de Tunnelweg zal op de Watermolenweg middels borden C14 een verbod voor fietsers gaan gelden. Fietser worden via het vrijliggende fietspad langs de Deilseweg en Burg. Roozeveld v.d. Venlaan naar de Tunnelweg geleid.

Vervolgens worden fietsers in de richting Enspijk via de fietssuggestiestroken, een oversteek op een plateau op de Tunnelweg via het stukje fietspad naar de rotonde bij de Provinciale weg geleid. Het begin en eind van dit fietspad is aangegeven middels borden G11 en G12. Aan het einde van het fietspad is tevens bord B06 geplaatst. Dit betekent dat over het stuk Tunnelweg tussen het plateau en aansluiting Watermolenweg geen fietsers meer mogen rijden. Door deze maatregelen ontstaat een veiligere situatie voor fietsers in een gebied waar veel vrachtverkeer voorkomt. De bebording zoals op de bijgevoegde tekening is weergegeven is een aanvulling op al bestaande bebording/markering terplekke.

Fietsverkeer vanuit Geldermalsen kan richting Deil/Enspijk kiezen uit twee routes, te weten via de Burg. R. v.d. Venlaan/Deilsedijk of via de Tunnelweg/Parallelweg N327.

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

3. Juridische grondslag

Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Bevoegdheid

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het Mandaatbesluit Geldermalsen 2013 van Burgemeester en Wethouders (23 april 2013) is het afdelingshoofd Ruimtelijk Beheer bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid. Hij bracht hierover een positief advies uit.

5. Belangenafweging

De bekendmaking van de ter inzage legging van het ontwerp besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid zienswijzen kenbaar te maken, wordt op 14 november 2013 gepubliceerd in het Nieuwsblad Geldermalsen.

6. BESLUIT

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende voorgenomen verkeersbesluit te nemen:

  • -het instellen van een verbod voor fietsers op de Watermolenweg tussen de ingang van de molen en de aansluiting op de Tunnelweg middels het plaatsen van borden C14 (eenmaal met onderbord “na 150 m”) uit bijlage I van het RVV 1990;

  • -het instellen van een stukje fietspad vanaf de Tunnelweg tot de rotonde Provincialeweg Oost middels het plaatsen van de borden G11 en G12 en het bord B06 uit bijlage I van het RVV 1990;

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening

Geldermalsen, 11 november 2013

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Geldermalsen,

namens dezen,

B.R. Kramer

Hoofd afdeling Ruimtelijk beheer

MEDEDELINGEN

Zienswijzen

Een ieder kan gedurende de inzage termijn schriftelijk een zienswijze, zowel in positieve als negatieve zin, in dienen bij het college van burgemeester en wethouders:

Burgemeester en wethouders van Geldermalsen

Postbus 112

4190 CC Geldermalsen

Het is op dit moment nog niet mogelijk formeel bezwaar te maken, omdat het een voornemen betreft en geen definitief verkeersbesluit. De zienswijzen die worden ingebracht zullen worden meegewogen bij het uiteindelijke verkeersbesluit.

Afschriften

  • 1.R. van Westerop, Politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid

  • 2.R. Dul, Politie-eenheid Oost Nederland, district Gelderland-Zuid / Team De Waarden / Locatie Geldermalsen

  • 3.J. van der Wal

Naar boven