Logo Noord-Holland Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 190576/109575, tot plaatsing en verwijdering van diverse borden van bijlage 1 van het RVV 1990 op de (nieuwe) N201 vanaf de kruising Koolhovenlaan/Cargo Entrance, in de gemeente Haarlemmermeer tot de Middenweg Bovenkerkerpolder (hierna: Middenweg BP) in de gemeente Amstelveen.

Aanleiding

De provincie Noord-Holland realiseert de omlegging van de N201 in het gebied tussen de A4, de A9 en Amstelhoek. Dit is nodig om de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid in het gebied te verbeteren. De nieuwe N201vanaf de kruising Koolhovenlaan/Cargo Entrance tot aan de Middenweg BP is onderdeel van het Masterplan N201+.

Om er voor te zorgen dat de nieuwe weg overeenkomstig de bestemming en op veilige en vlotte manier kan worden gebruikt, worden diverse verkeerstekens geplaatst. Hiervoor dient een verkeersbesluit te worden genomen.

Deze nieuwe N201 wordt voor het verkeer aangeduid als een autoweg (borden G3) waarop een maximum snelheid van 80 kilometer per uur (borden A1) geldt. Bij het verlaten van de autoweg wordt dit aangeduid met bord G4. De weg wordt verder aangewezen als voorrangsweg (borden B1).

Op de diverse kruispunten van deze weg wordt de voorrangssituatie met borden  geregeld (borden B1 en B6). Waar de kruispunten als rotonde zijn aangelegd wordt met verkeersborden (D1) de verplichte rijrichting op de rotonde aangegeven. In het werk is ook een nieuw (brom)fietspad aangelegd bij de rotonde op de kruising Legmeerdijk/Meerlandenweg, en zijn bestaande paden aan de nieuwe situatie aangepast. De bestemming van deze paden wordt ook met borden (G12a) aan de weggebruiker duidelijk gemaakt. Op de toeleidende wegen naar de kruispunten zijn middengeleiders aangebracht waarbij aan het verkeer met borden (D2 en D3) duidelijk wordt gemaakt aan welke zijde zij die middengeleiders dienen te passeren. Verder is er een krappe bocht bij de oprit van de Middenweg en de Fokkerweg naar nieuwe N201 waarbij een adviessnelheid van 30 kilometer per uur wordt aangegeven (borden A4 30).

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen en verwijderen van de borden A1, A4, B1, B6, D1, D2, D3, G3, G4, en G12a van bijlage I van het RVV 1990 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994.

 

Maatregelen

Maatregelen geldend voor gehele N201

G3 (autoweg) in combinatie met A1 (80 km/u)

De nieuwe N201 vanaf de kruising met Koolhovenlaan/Cargo Entrance) tot aan de Middenweg BP is speciaal aangelegd voor de afwikkeling van het snellere gemotoriseerd verkeer. Het langzamere verkeer heeft een goed alternatief via de bestaande route over de oude N201 door de bebouwde kommen van Uithoorn en Aalsmeer. Vanwege deze bestemming wordt het nieuwe tracé met borden G3 van bijlage I van het RVV 1990 aangeduid als autoweg.

B1 (voorrangsweg op N201)

De nieuwe N201 is een autoweg en heeft in verband met de doorstroming en veiligheid voorrang op bestuurders van de aansluitende/toeleidende wegen. Dit wordt aangegeven door middel van bord B1.

B6 bij diverse kruisingen

Bestuurders op de wegen die aansluiten op de nieuwe N201 dienen voorrang te verlenen aan verkeer op de N201. Dit wordt aangegeven door middel van de borden B6 en haaientanden. Het gaat om de volgende kruispunten:

-N201/Middenweg BP;

-N201 Legmeerdijk

-N201/Fokkerweg

-N201/Koolhovenlaan/Cargo Entrance

D2 op en nabij kruisingen met de N201

Op de N201 en de aansluitende wegen zijn verkeersgeleiders geplaatst om het kruispunt herkenbaar te maken en het verkeer in veilige banen over het kruispunt te geleiden. Om te voorkomen dat bestuurders in conflict komen met tegemoetkomend verkeer is het belangrijk dat zij de geleiders aan de rechterkant passeren. Dit wordt aangegeven door middel van borden D2.

Maatregelen kruising N201/Zijdelweg

De Zijdelweg kruist de N201 ongelijkvloers. De op- en afritten van de N201 zijn op de Zijdelweg aangesloten met een rotonde. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is het gewenst dat de rijbanen van de rotonde maar in één richting bereden worden. Daarom wordt met borden D1 op het middeneiland van de rotonden de verplichte rijrichting voor het verkeer aangeduid.

Op de toeleidende wegen naar de rotondes zijn voor de verkeersveiligheid de rijrichtingen fysiek gescheiden met een verkeersgeleider. Om het verkeer hierop te attenderen en te verplichten deze verkeersgeleiders aan de rechterkant te passeren, worden borden D2 geplaatst.

Voor een vlotte afwikkeling van het verkeer op de rotondes is het belangrijk dat het verkeer dat de rotonde nadert voorrang verleent aan het verkeer op de rijbaan van de rotonde. Dit wordt aangeduid met borden B6 op de toeleidende wegen.

De Zijdelweg is geen autoweg. Verkeer dat van de N201 afrijdt wordt hierop geattendeerd door middel van de borden G4.

Maatregelen kruising N201/Legmeerdijk (en Fly-Over)

Eerder is aangegeven dat bestuurders op de Legmeerdijk voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de nieuwe N201. De Legmeerdijk is geen autoweg. Bestuurders komende vanaf de N201 richting de Legmeerdijk worden hierop geattendeerd door middel van de borden G4.

Bestuurders vanaf de Legmeerdijk naar de N201 in noordelijke richting, kunnen de N201 oprijden door middel van een Fly-Over. Aangezien de N201 een autoweg is waar een maximum snelheid van 80 km/u geldt, wordt bij deze oprit het bord G3 met bord A1 (80) geplaatst.

Maatregelen rotonde bij kruising Legmeerdijk/Meerlandenweg

Ten noorden van de N201 bij de kruising Legmeerdijk/Meerlandenweg is voor een veilige en vlotte verkeersafwikkeling een rotonde aangelegd. Uit oogpunt van verkeersveiligheid is het gewenst dat de rijbanen van de rotonde maar in één richting bereden worden. Daarom wordt met borden D1 op het middeneiland van de rotonde de verplichte rijrichting voor het verkeer aangeduid.

Op de toeleidende weg naar de rotonde is voor de verkeersveiligheid de rijrichting fysiek gescheiden met een verkeersgeleider. Om het verkeer hierop te attenderen en te verplichten deze verkeersgeleiders aan de rechterkant te passeren, worden borden D2 geplaatst.

Ten westen van deze rotonde is een nieuw fietspad gerealiseerd. Dit wordt aangeduid met de borden G12a.

Maatregelen kruising N201/Middenweg

De Middenweg is geen autoweg. Bestuurders komende vanaf de N201 richting de Middenweg worden hierop geattendeerd door middel van de borden G4. Verder zijn de bochten van de oprit naar de N201erg krap. Verkeer dient aanzienlijk snelheid te verminderen om veilig de bochten te kunnen nemen. Door middel van de borden A4 (30) wordt het verkeer hierop attent gemaakt.

Maatregelen kruising N201/Fokkerweg

Nabij de kruising N201/Fokkerweg bevindt zich een rotonde ter hoogte van de Capronilaan. Verkeer vanuit het zuiden rijdend op de nieuwe N201 kan vlak voor de Waterwolftunnel niet direct vanaf de N201 linksaf slaan naar de Fokkerweg. Zij dienen daarvoor de afrit Capronilaan te gebruiken. Verkeer komt dan via een rotonde op een ‘bypass’ die aansluit op de Fokkerweg. Bestuurders van de ‘bypass’ dienen voorrang te verlenen aan verkeer op de Fokkerweg. Dit wordt aangegeven door middel van de borden B6.

Uit oogpunt van verkeersveiligheid is het gewenst dat de rijbanen van de rotonde maar in één richting bereden worden. Daarom wordt met borden D1 op het middeneiland van de rotonde de verplichte rijrichting voor het verkeer aangeduid. Op de toeleidende weg naar de rotonde is voor de verkeersveiligheid de rijrichting fysiek gescheiden met een verkeersgeleider. Om het verkeer hierop te attenderen en te verplichten deze verkeersgeleiders aan de rechterkant te passeren, worden borden D2 geplaatst.

Vanuit de Waterwolftunnel richting de Fokkerweg treft men ter hoogte van de kruising N201/Fokkerweg een middengeleider, waar door middel van bord D3 is aangegeven dat men deze middengeleider zowel links als rechts mag passeren.

De Fokkerweg richting de A9 (ten noorden van de N201) is geen autoweg. Bestuurders komende vanaf de N201 richting de Fokkerweg worden hierop geattendeerd door middel van de borden G4. Verkeer dat vanuit de tunnel richting de Fokkerweg rijdt dient een krappe bocht te nemen waardoor zij hun snelheid aanzienlijk dienen te verminderen. Dit wordt door borden (A4, 30) aangegeven.

Vanaf de kruising Koolhovenlaan/Cargo Entrance eindigt de autoweg. Dit wordt aangegeven door de borden G4.

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van de nationale politie. De daartoe gemachtigde medewerkers verkeersadvisering van politie hebben ingestemd met de maatregelen.

Afweging belangen

De maatregelen zullen leiden tot een vlottere en veiligere verkeersafwikkeling. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregelen in overleg met de omgeving tot stand zijn gekomen, verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

Bevoegdheid

De weggedeelten waar deze maatregelen voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1.door het plaatsen van bord B1 van bijlage 1 van het RVV 1990, de nieuwe N201 tussen de kruising Koolhovenlaan/Cargo Entrance en de Middenweg BP in de gemeente Haarlemmermeer, Aalsmeer en Amstelveen aan te wijzen als voorrangsweg; 

2.door het plaatsen van bord G3 van bijlage 1 van het RVV 1990, de nieuwe N201 tussen de kruising Koolhovenlaan/Cargo Entrance en de Middenweg BP, deels gelegen in de gemeenten Haarlemmermeer, Aalsmeer en Amstelveen te bestemmen als autoweg;  

3. door het plaatsen van bord A1 (80) van bijlage 1 van het RVV 1990, op de N201tussen de kruising Koolhovenlaan/Cargo Entrance en de Middenweg BP, in de gemeenten Haarlemmermeer, Aalsmeer en Amstelveen een maximum snelheid in te stellen van 80 kilometer per uur;

4. door het plaatsen van borden B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, op de kruisingen:

-nieuwe N201/Koolhovenlaan/Cargo Entrance;

-nieuwe N201/ Legmeerdijk;

-nieuwe N201/Fokkerweg;

-nieuwe N201/Middenweg BP;

de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op de N201; 

5. door het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op:

-de verkeersheuvels in de toeleidende wegen naar de nieuwe N201,

-de verkeersheuvel op de verbindingsweg Capronilaan naar de kruising Fokkerweg;

bestuurders te verplichten om de verkeersheuvels aan de rechterzijde te passeren; 

6. door het plaatsen van bord D1 van bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte rijrichting aan te duiden op de rotonden bij:

-de kruising van de nieuwe N201/Zijdelweg;

-de kruising van de Legmeerdijk/Meerlandenweg;de kruising N201/Capronilaan; 

7. door het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, de voorrang zodanig te regelen dat voorrang moet worden verleend aan bestuurders op:

-de bovengemelde rotonden (zie punt 6);

-de Fokkerweg; 

8. door het plaatsen van bord D3 van bijlage 1 van het RVV 1990 bestuurders er op te attenderen dat zij de middengeleider ter hoogte van:

- de kruising N201/Fokkerweg;

- de rotonde bij de Zijdelweg/N201aan beide zijden mogen passeren; 

9. door het plaatsen van bord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de verkeersheuvels in de toeleidende wegen naar de rotonden, bestuurders te verplichten om de verkeersheuvels aan de rechterzijde te passeren;  

10. door het plaatsen van bord G4 van bijlage 1 van het RVV 1990 op de afritten van de:

-nieuwe N201/Zijdelweg;

-nieuwe N201/Legmeerdijk;

-nieuwe N201/Middenweg;

-nieuwe N201/Fokkerweg;

-nieuwe N201/Middenweg BP;

-nieuwe N201/Koolhovenlaan/Cargo Entrance

bestuurders te informeren dat de autoweg eindigt;

11. door het plaatsen van de borden G12a van bijlage 1 van het RVV, het voor (brom)fietsers aangelegde pad ten westen van de Legmeerdijk bij de rotonde ca. 370 m ten noorden van de nieuwe N201 aan te wijzen als verplicht (brom)fietspad;

12. door het plaatsen van de borden A4 van bijlage 1 van het RVV 1990 (advies 30 km/u) op de opritten van de Middenweg naar de N201 en op de verbindingsweg van de N201 richting de Fokkerweg (komende uit de Waterwolftunnel uit oostelijke richting), bestuurders te adviseren niet sneller te rijden dan 30 kilometer per uur; 

13. door het plaatsen van bord G3 met daaronder bord A1 (80) aan te geven dat de oprit naar de Fly Over Legmeerdijk, net als de N201 een autoweg is waarop de maximum snelheid van 80 km/u geldt. 

14.van dit besluit mededeling te doen in de Staatscourant. 

Haarlem,  

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,   

sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

F.J. van der Linden 

Mededelingen 1.

Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 123, 2000 MD Haarlem. U kunt telefonisch een folder aanvragen over de bezwaarprocedure (023-514 41 41) of voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

]

Naar boven