De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op artikel 11.18, eerste lid, van de Wet milieubeheer;
Besluit:
ARTIKEL I
De Regeling geluidplafondkaart milieubeheer wordt als volgt gewijzigd:
A
De geluidplafondkaart voor wegen wordt vervangen door de geluidplafondkaart voor wegen
die is opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage.
B
In de lijst van rijkswegen op de geluidplafondkaart wordt RW 15 vervangen door de
volgende tabel:
RW 15
|
Oostvoorne – Rotterdam – rijksweg 12 – Babberich – Doetinchem – Enschede
|
N15
|
Steenen Baakplein – Calandbrug – Rozenburg
|
A15
|
Rozenburg – Spijkenisse – knooppunt Benelux – knooppunt Ridderkerk
|
A15
|
Ridderkerk – Gorinchem – knooppunt Deil – knooppunt Ressen
|
A15
|
Knooppunt Ressen – rijksweg 12
(uitgaande van het nieuw aan te leggen deel tussen hectometer 165,2 en 177,4, conform
het nog op te stellen ontwerp-tracébesluit ‘Doortrekking A15/A12’)
|
A18
|
Knooppunt Oud-Dijk – Didam
|
A18
|
Didam – Doetinchem – Varsseveld
|
N18
|
Varsseveld – Enschede
(uitgaande van de nieuw aan te leggen delen tussen hectometer 214,7 en 243,4 en hectometer
0,0 en 16,1, conform het ontwerp-tracébesluit ‘N18 Varsseveld-Enschede’ uit 2011 en
met uitzondering van de over te dragen delen tussen hectometer 233,3 en 0,0 (het begin
van de N18 ten zuidwesten van Enschede)
|
C
De lijst van rijkswegen op de geluidplafondkaart wordt als volgt gewijzigd:
1. Onder het kopje RW 4, derde rij, wordt ‘Delft Zuid- knooppunt Kethelplein’ vervangen
door: Delft Zuid – knooppunt Kethelplein.
2. Onder het kopje RW 27, eerste rij, wordt ‘Knooppunt St.Annabosch – Raamsdonk’ vervangen
door: Knooppunt St. Annabosch – Raamsdonk.
3. Onder het kopje RW 59, tiende rij, wordt ‘Knooppunt Hintham – knooppunt Paalgraven’
vervangen door: Knooppunt Hintham – knooppunt Paalgraven.
4. In het opschrift van het kopje RW 73 wordt ‘Echt-Susteren’ vervangen door: Echt –
Susteren.
ARTIKEL II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld
TOELICHTING
Artikel I
Onderdeel A
Om een nieuw deel van een weg of een nieuwe weg onder de systematiek van hoofdstuk
11 van de Wet milieubeheer te laten vallen, dient de weg te worden opgenomen op de
geluidplafondkaart. Er geldt geen wettelijk voorschrift voor het tijdstip waarop de
aan te leggen weg op de kaart moet worden geplaatst. Dit moet in ieder geval gebeuren
voordat het ontwerp-tracébesluit ter inzage wordt gelegd omdat het ontwerp-tracébesluit
tevens de referentiepunten en bijbehorende geluidproductieplafonds voor het nieuwe
tracé zal moeten bevatten.
Op deze nieuwe geluidplafondkaart is de doortrekking van Rijksweg 15 naar Rijksweg
12 opgenomen. Op de kaart is te zien dat het feitelijk gaat om het Knooppunt Ressen
– Rijksweg 12.
Onderdeel B
De tabel behorende bij de geluidplafondkaart is aangepast naar aanleiding van de wijzigingen
die voortvloeien uit de geluidplafondkaart.
Onderdeel C
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om enkele kleine redactionele wijzigingen door
te voeren. Het gaat hier om enkele (ontbrekende) spaties en aanhalingstekens.
Artikel II
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2014. Deze datum past binnen
het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten van regelgeving (Kamerstukken II
2009/10, 29 515, nr. 309), waaruit volgt dat als algemeen uitgangspunt voor de inwerkingtreding van ministeriële
regelingen vier vaste data gelden, te weten 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.
Ingevolge het kabinetsbeleid geldt tevens een minimale invoeringstermijn van 2 maanden.
Bij de invoeringstermijn van de voorliggende regeling wordt gebruik gemaakt van één
van de uitzonderingen die in het genoemde kabinetsbeleid is opgenomen. In het kabinetsbeleid
is namelijk reeds aangegeven dat, indien er sprake is van publieke nadelen vanwege
vertragingen van invoering, een uitzondering gemaakt kan worden op de invoeringstermijn.
Daar is in het voorliggende geval sprake van, aangezien de desbetreffende weg anders
niet onder de systematiek van de Wet milieubeheer valt.
De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,
W.J. Mansveld