Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 4 november 2013, nr. IENM/BSK-2013/242275 tot wijziging van de Regeling geluidplafondkaart milieubeheer

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 11.18, eerste lid, van de Wet milieubeheer;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling geluidplafondkaart milieubeheer wordt als volgt gewijzigd:

A

De geluidplafondkaart voor wegen wordt vervangen door de geluidplafondkaart voor wegen die is opgenomen in de bij deze regeling behorende bijlage.

B

In de lijst van rijkswegen op de geluidplafondkaart wordt RW 15 vervangen door de volgende tabel:

RW 15

Oostvoorne – Rotterdam – rijksweg 12 – Babberich – Doetinchem – Enschede

N15

Steenen Baakplein – Calandbrug – Rozenburg

A15

Rozenburg – Spijkenisse – knooppunt Benelux – knooppunt Ridderkerk

A15

Ridderkerk – Gorinchem – knooppunt Deil – knooppunt Ressen

A15

Knooppunt Ressen – rijksweg 12

(uitgaande van het nieuw aan te leggen deel tussen hectometer 165,2 en 177,4, conform het nog op te stellen ontwerp-tracébesluit ‘Doortrekking A15/A12’)

A18

Knooppunt Oud-Dijk – Didam

A18

Didam – Doetinchem – Varsseveld

N18

Varsseveld – Enschede

(uitgaande van de nieuw aan te leggen delen tussen hectometer 214,7 en 243,4 en hectometer 0,0 en 16,1, conform het ontwerp-tracébesluit ‘N18 Varsseveld-Enschede’ uit 2011 en met uitzondering van de over te dragen delen tussen hectometer 233,3 en 0,0 (het begin van de N18 ten zuidwesten van Enschede)

C

De lijst van rijkswegen op de geluidplafondkaart wordt als volgt gewijzigd:

1. Onder het kopje RW 4, derde rij, wordt ‘Delft Zuid- knooppunt Kethelplein’ vervangen door: Delft Zuid – knooppunt Kethelplein.

2. Onder het kopje RW 27, eerste rij, wordt ‘Knooppunt St.Annabosch – Raamsdonk’ vervangen door: Knooppunt St. Annabosch – Raamsdonk.

3. Onder het kopje RW 59, tiende rij, wordt ‘Knooppunt Hintham – knooppunt Paalgraven’ vervangen door: Knooppunt Hintham – knooppunt Paalgraven.

4. In het opschrift van het kopje RW 73 wordt ‘Echt-Susteren’ vervangen door: Echt – Susteren.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2014.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

BIJLAGE

Geluidplafondkaart

TOELICHTING

Artikel I

Onderdeel A

Om een nieuw deel van een weg of een nieuwe weg onder de systematiek van hoofdstuk 11 van de Wet milieubeheer te laten vallen, dient de weg te worden opgenomen op de geluidplafondkaart. Er geldt geen wettelijk voorschrift voor het tijdstip waarop de aan te leggen weg op de kaart moet worden geplaatst. Dit moet in ieder geval gebeuren voordat het ontwerp-tracébesluit ter inzage wordt gelegd omdat het ontwerp-tracébesluit tevens de referentiepunten en bijbehorende geluidproductieplafonds voor het nieuwe tracé zal moeten bevatten.

Op deze nieuwe geluidplafondkaart is de doortrekking van Rijksweg 15 naar Rijksweg 12 opgenomen. Op de kaart is te zien dat het feitelijk gaat om het Knooppunt Ressen – Rijksweg 12.

Onderdeel B

De tabel behorende bij de geluidplafondkaart is aangepast naar aanleiding van de wijzigingen die voortvloeien uit de geluidplafondkaart.

Onderdeel C

Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om enkele kleine redactionele wijzigingen door te voeren. Het gaat hier om enkele (ontbrekende) spaties en aanhalingstekens.

Artikel II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2014. Deze datum past binnen het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten van regelgeving (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309), waaruit volgt dat als algemeen uitgangspunt voor de inwerkingtreding van ministeriële regelingen vier vaste data gelden, te weten 1 januari, 1 april, 1 juli en 1 oktober.

Ingevolge het kabinetsbeleid geldt tevens een minimale invoeringstermijn van 2 maanden. Bij de invoeringstermijn van de voorliggende regeling wordt gebruik gemaakt van één van de uitzonderingen die in het genoemde kabinetsbeleid is opgenomen. In het kabinetsbeleid is namelijk reeds aangegeven dat, indien er sprake is van publieke nadelen vanwege vertragingen van invoering, een uitzondering gemaakt kan worden op de invoeringstermijn. Daar is in het voorliggende geval sprake van, aangezien de desbetreffende weg anders niet onder de systematiek van de Wet milieubeheer valt.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld

Naar boven