Logo Wierden
Bestemmingsplan ‘Buitengebied 2009, herziening Ypeloweg 23’ vastgesteld, Wierden

De gemeenteraad heeft op 15 oktober 2013 het bestemmingsplan “Buitengebied 2009, herziening Ypeloweg 23” vastgesteld. Het bestemmingsplan maakt woningbouw mogelijk op dit voormalige agrarisch erf. Herontwikkeling gebeurt met toepassing van de Kwaliteitsimpuls Groene Omgeving (KGO). Randvoorwaarden hierbij zijn dat:

  • Er niet meer m3 bebouwing gerealiseerd wordt dan dat er met de Rood voor Rood-regeling mogelijk is. Dit betekent dat op het erf in totaal 6450 m3 aan nieuwe woonbebouwing gebouwd kan worden. Op het erf komen maximaal 4 gebouwen waarin woningen komen (incl de bestaande bedrijfswoning). Het maximaal aantal woningen is niet vastgelegd;

  • Er op het erf mogelijkheden ontstaan voor starters en senioren;

  • De uitstraling van het nieuwe erf passend is in de streek.

Beeldkwaliteitsplan

Naast het bestemmingsplan heeft de gemeenteraad ook het bijbehorende beeldkwaliteitsplan voor het erf aan de Ypeloweg 23 vastgesteld. In dit plan worden randvoorwaarden in de vormgeving en materialisatie van bebouwing genoemd.

Inzage

Het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan staan vanaf 24 oktober 2013 op http://www.ruimtelijkeplannen.nl/?planidn=NL.IMRO.0189.BP2012000023-VA01. Daarnaast liggen het bestemmingsplan en het beeldkwaliteitsplan vanaf 24 oktober 2013 gedurende zes weken ter inzage bij het loket Bouwen en wonen in het gemeentehuis. Op de dag nadat deze periode is afgelopen, treedt het besluit in werking.

Beroepschrift indienen

Het kan zijn dat u het niet eens bent met het besluit van de gemeenteraad. Dit kunt u (als belanghebbende) aangeven bij de rechtbank: binnen zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt. Dit heet ‘beroep aantekenen’. U kunt alleen beroep aantekenen als u op een eerder moment een zienswijze heeft ingediend over het ontwerpbestemmingsplan. Het kan ook als u kunt aantonen dat u redelijkerwijs niet in staat bent geweest eerder een zienswijze in te dienen.

Wilt u een beroepschrift indienen? Stuur dan een brief naar de:

Afdeling bestuursrechtspraak

Raad van State

postbus 20019

2500 EA Den Haag

Die brief is uw beroepschrift. In het beroepschrift moeten in ieder geval uw naam en adres staan, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het beroep is gericht. In het beroepschrift schrijft u verder waarom u in beroep gaat (de gronden van het beroep). Tot slot moet u het beroepschrift ondertekenen en een kopie van het besluit meesturen.

Voorlopige voorziening

Als u een beroepschrift indient, kunt u tegelijkertijd ook aan de voorzitter van de afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State vragen een voorlopige voorziening te treffen. Het besluit treedt dan niet in werking voordat op dat verzoek is beslist. Een verzoek om een voorlopige voorziening moet dezelfde gegevens bevatten als het beroepschrift. Ook als u een verzoek om een voorlopige voorziening indient, moet u griffierecht betalen.

Kosten

In beroep gaan en indienen van een voorlopige voorziening kost geld. Over de hoogte van deze kosten (ook wel griffierecht) kunt u contact opnemen met de Raad van State (tel. 070-4264251)

Meer weten?

  • Een folder over de beroepsprocedure kunt u aanvragen bij Postbus 51 (tel. 0800-8051, internet: www.postbus51.nl ).

  • Informatie vindt u ook op de internetsite van de Raad van State: www.raadvanstate.nl .

  • Als u vragen heeft over het bestemmingsplan en/of het beeldkwaliteitsplan dan kunt u terecht bij het loket Bouwen en wonen in het gemeentehuis (tel. 0546-580 838 of e-mail bouwenenwonen@wierden.nl).

Naar boven