Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu van 14 oktober 2013, nr. IENM/BSK-2013/176947, houdende regels in verband met de uitvoering en de handhaving van verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad van 20 februari 2008 tot vaststelling van gemeenschappelijke regels op het gebied van burgerluchtvaart en tot oprichting van een Europees Agentschap voor de veiligheid van de luchtvaart, houdende intrekking van Richtlijn 91/670/EEG, Verordening (EG) nr. 1592/2002 en Richtlijn 2004/36/EG (PbEU L 79) en diverse uitvoeringsverordeningen omtrent luchtvaartveiligheid (Regeling uitvoering en handhaving luchtvaartveiligheid)

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 1.5 van de Wet luchtvaart;

Besluit:

§ 1. Algemene bepalingen

Artikel 1.1 (definities)

In deze regeling wordt verstaan onder:

verordening (EU) nr. 1178/2011:

verordening (EU) nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad.

§ 2. Uitvoering

Artikel 2.1 (aanvraag attest cabinebemanning)

  • 1. Een aanvraag voor een attest voor cabinebemanning als bedoeld in onderdelen CC.GEN.015 en ARA.CC.100 van verordening (EU) nr. 1178/2011 wordt ingediend bij een organisatie die toestemming van de bevoegde autoriteit heeft gekregen voor de afgifte van die attesten.

  • 2. Bij de aanvraag, bedoeld in het eerste lid, worden door de desbetreffende organisatie gestelde voorschriften inzake de aanvraag in acht genomen.

Artikel 2.2 (codering attest cabinebemanning)

De code voor de individuele referentie, onderdeel van het referentienummer van een attest voor cabinebemanning, bedoeld in vermelding 2 bij Aanhangsel II van BIJLAGE VI DEEL-ARA van verordening (EU) nr. 1178/2011, wordt als volgt samengesteld:

  • a. voor luchtvaartmaatschappijen: het personeelsnummer voorafgegaan door een drielettercode voor de naam van de luchtvaartmaatschappij;

  • b. voor trainings- en andere organisaties: het nummer van de cursist bij de organisatie, voorafgegaan door een drielettercode voor de naam van de organisatie.

§ 3. Handhaving

Gereserveerd

§ 4. Slotbepalingen

Artikel 4.1 (inwerkingtreding)

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 4.2 (citeertitel)

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling uitvoering en handhaving luchtvaartveiligheid.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.

TOELICHTING

Op 8 april 2013 is Verordening (EU) nr. 1178/2011 van de Commissie van 3 november 2011 tot vaststelling van technische eisen en administratieve procedures met betrekking tot de bemanning van burgerluchtvaartuigen, overeenkomstig Verordening (EG) nr. 216/2008 van het Europees Parlement en de Raad (hierna: verordening (EU) nr. 1178/2011) voor een groot gedeelte van toepassing geworden in Nederland. Een van de onderwerpen van de verordening betreft de eisen inzake cabinebemanning (Part-CC). Aangezien het hier gaat om een Europese verordening werken de regels van de verordening naar hun aard rechtstreeks door in de lidstaten. Expliciete omzetting in nationaal recht is daarvoor niet benodigd. Voor een aantal onderdelen heeft een lidstaat krachtens verordening (EU) nr. 1178/2011 echter de mogelijkheid, dan wel de verplichting, om in haar nationale rechtsorde een nadere duiding te geven hoe het desbetreffende onderdeel dient te worden ingevuld. Met de onderhavige regeling wordt aan de verplichtingen invulling gegeven voor wat betreft enkele onderdelen van Part-CC. Het betreft specifiek een voorschrift met betrekking tot het indienen van aanvragen voor een attest voor cabinebemanning, respectievelijk een voorschrift over de samenstelling van de code van de individuele referentie, onderdeel van het attest voor cabinebemanning. Attesten voor cabinebemanning worden krachtens verordening (EU) nr. 1178/2011 afgegeven door organisaties die daartoe van de bevoegde autoriteit toestemming hebben gekregen.

De regels die nu in de onderhavige regeling worden opgenomen worden reeds sinds 8 april 2013 gecommuniceerd met de sector.

Deze regeling heeft overigens het karakter van een aanbouwregeling en zal op latere momenten worden aangevuld met additionele voorschriften daar waar de Europese verordeningen inzake de luchtvaartveiligheid dit voorschrijven, dan wel daartoe ruimte bieden en Nederland regeling noodzakelijk vindt.

Administratieve lasten

De in de onderhavige regeling opgenomen voorschriften brengen geen zelfstandige administratieve lasten met zich mee, daar zij moeten worden beschouwd als een nadere duiding van onderdelen van verordening (EU) nr. 1178/2011.

Inwerkingtreding

Gelet op de noodzaak tot spoedige inwerkingtreding in verband met de rechtstreekse werking van verordening (EU) nr. 1178/2011 wordt afgeweken van het systeem van vaste verandermomenten. Uitzonderingsgrond d van de Aanwijzingen voor de regelgeving (implementatie van EU-regelgeving) is in dit geval dus van toepassing.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, W.J. Mansveld.

Naar boven