Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Uithoorn | Staatscourant 2013, 28755 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Uithoorn | Staatscourant 2013, 28755 | Verkeersbesluiten |
Gemeente Uithoorn - verkeersbesluit instellen maximumsnelheid 30 km/uur Pr. Bernhard en Thamerlaan, UithoornUithoorn, 13.004965
Burgemeester en Wethouders van Uithoorn;
Formeel kader
Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten op alle gemeentelijke wegen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Advisering
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de, namens de politiechef politieregio Amsterdam, gemandateerde specialist van het team Verkeersadvisering over dit verkeersbesluit.
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Motivering
Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan (artikel 2, lid a,b en c Wegenverkeerswet 1994) is het gewenst om op de Prins Bernhardlaan en de Thamerlaan tussen de aansluiting met resp. de rotonde op de kruising Prins Bernhardlaan/Thamerlaan/Prinses Irenelaan/Prinses Christinalaan en het kruispunt Prins Bernhardlaan/Thamerlaan/Stationsstraat/Admiraal de Ruyterlaan een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen. De plaatsing van de hiertoe benodigde verkeersborden (bord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990) zal worden uitgevoerd conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer UH31.38.3202A.
Inrichtingseisen
In het ontwerp voor de inrichting van de hoofdontsluitingsroute dorpscentrum zijn de Thamerlaan en de Prins Bernhardlaan ingericht als gebiedsontsluitingsweg. Dit betekent dat er fietsstroken worden aangelegd en verkeer van rechts geen voorrang heeft.
Snelheidsremmende voorzieningen:
•ten eerste de asverschuiving ter hoogte van de aansluitingen van de Emmalaan en de Koningin Julianalaan;
•ten tweede de rotonde op het kruispunt Prinses Christinalaan/Thamerlaan/Prins Bernhardlaan/Prinses Irenelaan die gehandhaafd en opnieuw ingericht wordt;
•ten derde zal het wegdek van de Thamerlaan en Prins Bernhardlaan gemarkeerd worden met een 30km-vignet;
•ten vierde is er sprake van een "knik" in de weg op de Prins Bernhardlaan, voor de aansluiting met het kruispunt Prins Bernhardlaan/Stationsstraat, en op de Thamerlaan, na het kruispunt Thamerlaan/Admiraal de Ruyterlaan.
Doel
Op 23 februari 2012 heeft de gemeenteraad van Uithoorn, de Prins Bernhardlaan en de Thamerlaan aangewezen als hoofdontsluitingsroute voor het dorpcentrum. Ten behoeve van het meedenken over het ontwerp en de inrichting van de hoofdontsluitingsroute is een bewonerswerkgroep gevormd.
Verkeerskundig adviesbureau Movares heeft in opdracht van de gemeente Uithoorn de voor- en nadelen van de verschillende snelheidsregimes onderzocht op basis van het raadsbesluit waarin de Thamerlaan en Prins Bernhardlaan als hoofdontsluitingsroute zijn aangewezen.
Als juridisch uitgangspunt wordt een 50 km/uur-regime geadviseerd omdat hiermee wordt voldaan aan landelijke richtlijnen en dit de meest overzichtelijke en veilige inrichting voor een hoofdontsluitingsroute is. Om een 30 km/uur-regime in te kunnen stellen, zou de gebiedsontsluitingsweg tot een erftoegangsweg gemaakt moeten worden. Dit druist in tegen de vastgestelde toekomstige verkeersstructuur van Uithoorn in het Uithoorns Verkeer- en Vervoerplan (UVVP) en het besluit van de raad om van de wegen een hoofdontsluitingsroute te maken.
Rekening houdend met de uitdrukkelijke wens van bewoners van de Thamerlaan en Prins Bernhardlaan om een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/uur, is er voor gekozen om beide lanen feitelijk in te richten als gebiedsontsluitingsweg, maar een maximumsnelheid in te stellen van 30 km/uur.
Raadsbesluit
Op 27 juni 2013 heeft de raad van de gemeente Uithoorn besloten om voor de Thamerlaan en Prins Bernhardlaan af te wijken van het in het UVVP verwoorde uitgangspunt dat op gebiedsontsluitingswegen een maximumsnelheid geldt van 50 km/uur om hiermee het instellen van een maximum snelheid van 30 km/uur mogelijk te maken.
Belangenafweging
De bekendmaking van de ter inzage legging van het ontwerpbesluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid zienswijzen kenbaar te maken, werd op 13 februari 2013 gepubliceerd in de Nieuwe Meerbode en via de gemeentelijke website van Uithoorn. Van 14 februari tot en met 27 maart 2013 was het mogelijk om zienswijzen op het voorgenomen verkeersbesluit kenbaar te maken.
Zienswijzen
Voor de hoofdontsluitingsroute Oude Dorp (Thamerlaan en Prins Bernhardlaan) zijn 3 voorgenomen verkeersbesluiten gepubliceerd. Het voorgenomen besluit tot het instellen van 30 km/uur maakt hier onderdeel van uit. De ontvangen zienswijzen op deze drie verkeersbesluiten zijn gebundeld en beantwoord in de Nota van Antwoord welke onderdeel uitmaakt van dit besluit (zie bijlage).
De ingediende zienswijzen op het voorgenomen verkeersbesluit instellen 30 km / uur op de Thamerlaan en Prins Bernardlaan hebben ertoe geleid dat op het wegdek van deze twee wegen het 30 km/uur vignet aangebracht zal worden.
Besluit
Door het plaatsen van het bord A1 van bijlage 1 van het Reglement verkeerstekens en verkeersregels 1990 een maximumsnelheid van 30 km/uur in te stellen op de Prins Bernhardlaan en de Thamerlaan tussen de aansluiting met resp. de rotonde op de kruising Prins Bernhardlaan/Thamerlaan/Prinses Irenelaan/Prinses Christinalaan en het kruispunt Prins Bernhardlaan/Thamerlaan/Stationsstraat/Admiraal de Ruyterlaan conform de bij dit besluit behorende tekening met nummer UH31.38.3202A.
Uithoorn, 8 oktober 2013
de secretaris, l.s.
dhr. ing E.H. Berkenbosch
de burgemeester,
mevr. drs. D.H. Oudshoorn-Tinga
Mededelingen
Uitvoering
De uitvoering van de herinrichting van de hoofdonstluitingsroute Oude Dorp zal gefaseerd plaatsvinden. De uitvoering van het verkeersbesluit zal samenvallen met het gereedkomen van de verschillende fases. Volgens planning zal het volledige herinrichtingsproject gereed zijn in april 2014.
Beroep
Wij maken u erop attent dat belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit in beroep kunnen gaan bij de sector bestuursrecht van de Rechtbank, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Voor de behandeling van het beroepschrift door de rechtbank worden u griffiekosten in rekening gebracht.
Een dergelijk beroepschrift heeft geen schorsende werking. Wel bestaat de mogelijkheid om de president van de rechtbank in Amsterdam te verzoeken een voorlopige voorziening te treffen. Een gemotiveerd verzoekschrift kunt u daartoe tot hem richten. Voor het in behandeling nemen van een dergelijk verzoekschrift worden u kosten in rekening gebracht.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2013-28755.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.