Logo Son en BreugelGemeente Son en Breugel –Opheffen voorrangsregeling De Bontstraat-Vliervlinderlaan

2013/husmi07

Burgemeester en wethouders van Son en Breugel

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990,

het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

  • -Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

  • -Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

Is het gewenst om de voorrangsregeling op de De Bontstraat-Vliervlinderlaan op te heffen.

Motivering

De aansluiting Vliervlinderlaan op de De Bontstraat was tot augustus 2013 uitgevoerd als uitritconstructie. Beide wegen zijn gelegen binnen een 30 km/uur zone. Binnen 30 km/uur zones is het gebruikelijk dat kruisingen en splitsingen gelijkwaardig uitgevoerd zijn. Voor de verkeersveiligheid is het van belang dat weggebruikers een heldere, voorspelbare, logische en duidelijke verkeerssituatie wordt aangeboden. Door dit besluit wordt de voorrangsregeling op deze T-splitsing opgeheven. Deze aanpassing sluit aan op de uitgangspunten zoals benoemd in het Beleidskader verkeer dat door de gemeenteraad van de gemeente Son en Breugel op 22 augustus 2012 is vastgesteld. Uitvoering van dit besluit heeft reeds plaatsgevonden.

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van bepaalde verkeersborden en verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

De verplichting voorrang te verlenen aan De Bontstraat is opgeheven door het verwijderen van de aanwezige uitritblokken.

Belangenafweging

De reden om over te gaan tot het nemen van dit verkeersbesluit is om een logische en duidelijke verkeerssituatie te maken ten behoeve van de verkeersveiligheid.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Best-Oirschot-Son.

BESLUIT

Opheffen voorrangsregeling De Bontstraat - Vliervlinderlaan;

Een en ander uit te voeren door het verwijderen van de uitritconstructie.

Binnen 6 weken na publicatie van dit besluit kan bezwaar worden ingediend bij:

Het college van burgemeester en wethouders van Son en Breugel

Postbus 8

5690 AA Son en Breugel

Indien bezwaar is ingediend kan tevens schorsing van dit besluit worden aangevraagd bij:

De rechtbank ’s-Hertogenbosch

sector bestuursrecht

Postbus 90.125

5200 MA ’s-Hertogenbosch

Dit besluit treedt conform artikel 15.1 WVW in werking de dag na de dag waarop het besluit bekend is gemaakt.

Son, 2 oktober 2013.

Hoogachtend,

Burgemeester en wethouders van Son en Breugel,

namens dezen,

dhr. mr. L.C.J. Wijnheijmer

Ruimte & Samenleving

Naar boven