Logo Son en BreugelGemeente Son en Breugel –Opheffen voorrangsregeling Boslaan-Larikslaan

2013/husmi08

Burgemeester en wethouders van Son en Breugel

Gelet op:

De bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990,

het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende:

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor de onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van:

  • -Het verzekeren van de veiligheid op de wegen;

  • -Het beschermen van de weggebruikers en passagiers;

Is het gewenst om de voorrangsregeling op de Boslaan-Larikslaan op te heffen.

Motivering

De aansluiting van het solitaire fietspad vanuit de wijk ’t Harde Ven op de Larikslaan / Boslaan was tot augustus 2013 als voorrangskruispunt uitgevoerd. De locatie is gelegen binnen een 30 km/uur zone. Binnen 30 km/uur zones is het gebruikelijk dat kruisingen en splitsingen gelijkwaardig uitgevoerd zijn. Vrijwel alle kruisingen binnen de 30 km/uur zone zijn ook gelijkwaardig uitgevoerd. Deze kruising was echter uitgevoerd met een voorrangsregeling op één van de 4 takken (het solitaire fietspad). Voor de verkeersveiligheid is het van belang dat weggebruikers een heldere, voorspelbare, logische en duidelijke verkeerssituatie wordt aangeboden. Door dit besluit wordt de voorrangsregeling op deze kruising opgeheven. Deze aanpassing sluit aan op de uitgangspunten zoals benoemd in het Beleidskader verkeer dat door de gemeenteraad van de gemeente Son en Breugel op 22 augustus 2012 is vastgesteld. Uitvoering van dit besluit heeft reeds plaatsgevonden.

Juridisch kader verkeersbesluit

Van belang zijn de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en het Besluit Administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW). In artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen en verwijderen van verkeerstekens een verkeersbesluit vereist is. In het BABW is nader gespecificeerd voor welke verkeerstekens een verkeersbesluit nodig is.

In artikel 15, lid 2 van de Wegenverkeerswet is opgenomen dat voor het plaatsen of verwijderen van (fysieke) maatregelen die leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers die gebruik kunnen maken van een weg een verkeersbesluit is vereist.

Artikel 12 van het BABW bepaalt dat:

De plaatsing of verwijdering van bepaalde verkeersborden en verkeerstekens moet geschieden krachtens een verkeersbesluit:

Uit artikel 12 BABW blijkt dat voor het plaatsen of verwijderen van fysieke maatregelen geen verkeersbesluit vereist is. Deze fysieke maatregelen vallen dan ook buiten het verkeersbesluit.

Aanpak en inrichting

De verplichting voorrang te verlenen aan verkeer op de Boslaan en Larikslaan is opgeheven door het betreffende verkeersbord B7 (RVV 1990) en de wegmarkering (haaientanden) te verwijderen.

Belangenafweging

De reden om over te gaan tot het nemen van dit verkeersbesluit is om een logische en duidelijke verkeerssituatie te maken ten behoeve van de verkeersveiligheid.

Gehoord

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is overleg gepleegd met de politie Best-Oirschot-Son.

BESLUIT

Opheffen voorrangsregeling Boslaan - Larikslaan;

Een en ander uit te voeren door het verwijderen van het verkeersbord B7 (RVV 1990) inclusief behorende wegmarkeringen;

Naar boven