Startbeslissing van de verbreding van de A4 tussen Vlieland en de N14, Centrum Publieksparticipatie

Kennisgeving van de startbeslissing op grond van artikel 2 van de Tracéwet inzake de verbreding van de A4 tussen de aansluiting Vlietland en de N14

De Minister van Infrastructuur en Milieu heeft op 25 september de beslissing genomen om de A4 tussen de aansluiting Vlietland en de N14 te verbreden van 2x3 naar 2x4 rijstroken.

De aansluiting Vlietland betreft de aansluiting van de nieuwe wegverbinding tussen de A4 en de A44 op de A4, die in kader van het provinciale project Rijnlandroute zal worden gerealiseerd.

De doorstroming op de A4 tussen Leiden en Den Haag voldoet in 2030 in het GE-scenario niet aan de bereikbaarheidsdoelstellingen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte. Voorts is in de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte de ambitie beschreven om de A4 tussen Amsterdam en Den Haag uit te breiden naar 2x4 rijstroken. Het gedeelte van de A4 tussen Leiden en Den Haag is momenteel vormgegeven met 2x3 rijstroken.

Het heeft de voorkeur om de A4 tussen de aansluiting Vlietland en de N14 in beide richtingen te voorzien van een extra rijstrook in de middenberm. Hierdoor kan de extra rijstrook binnen het bestaande profiel worden aangelegd, zonder extra ruimtebeslag buiten het bestaande wegprofiel.

Het ontwerptracébesluit zal eind 2014 ter visie worden gelegd. Het Tracébesluit begin 2015.

Naar boven