Logo ZeelandProvincie Zeeland – Verkeersbesluit - verkeersmaatregel voor provinciale weg Rilland – Tholen (Oesterdam) (N659)

Middelburg,

Datum : 16 september 2013

Nummer : 13019490

Afdeling : Beheer en Onderhoud

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND

betreft:

Verkeersbesluit voor de provinciale weg Rilland – Tholen (Oesterdam) (N659);

Vaststellen maximumsnelheid van 70 km/h op de hoofdrijbaan in beide richtingen:

  • van km 3,3 tot km 3,6, voor verkeer richting Tholen;

  • van km 3,9 tot km 3,6, voor verkeer richting Zuid-Beveland;

  • van km 9,2 tot km 9,5, voor verkeer richting Tholen;

  • van km 9,8 tot km 9,5, voor verkeer richting Zuid-Beveland;

  • van km 10,9 tot km 11,3, voor verkeer richting Tholen;

  • van km 11,6 tot 11,0, voor verkeer richting Zuid-Beveland.

Overwegingen met betrekking tot het besluit

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.

De betreffende weg N659 is in beheer bij de provincie Zeeland.

Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Motivering en belangenafweging

Op basis van de verkeersfunctie en de verkeersactiviteiten ‘uitwisselen’ (veranderen van richting en snelheid door verkeer) en ‘stromen’ (vlotte doorgang van verkeer in dezelfde richting) zijn wegen in inrichtingscategorieën te classificeren.

Bij de categorisering van het wegennet in de provincie Zeeland is de provinciale weg Rilland – Tholen (Oesterdam) (N659) ingedeeld in de categorie gebiedsverbindend met stroomfunctie. Hetgeen inhoudt dat deze weg de verbinding vormt tussen de verschillende gebieden (eilanden), waarbij de doorstroming centraal wordt gesteld. Door de korte verplaatsingsafstanden heeft ook het uitwisselen een zeker belang. Echter vanwege de dominante stroomfunctie is de weg ingericht als autoweg, waarvoor een snelheidsregime van 100 km/h geldt.

Op deze weg bevinden zich een drietal kruispunten, respectievelijk ter hoogte van ongeveer 3,6 km, 9,5 km en 11,2/11,3 km, waardoor ter plaatse sprake is van 'uitwisselen'. D.w.z. afslaande en overstekende bewegingen van verschillende verkeersoorten, waarvan een aanzienlijk deel (recreatief) fietsverkeer. Gebleken is dat de verkeerssituatie nabij de kruispunten aanleiding tot verkeersongevallen geeft. Het autoverkeer verwacht ter plekke geen kruising(en). De combinatie van de hoge rijsnelheid op de hoofdrijbaan in relatie met voornoemd afslaand dan wel overstekend (fiets)verkeer maakt de kruising(en) onveilig.

Daarom is het gewenst de verkeersveiligheid ter plekke te verbeteren.

Voor afdoende maatregelen in de vorm van infrastructurele aanpassingen c.q. voorzieningen, zijn de fysieke mogelijkheden en de financiële middelen beperkt. Bovendien zouden door de gevolgen van (een groot aantal) snelheidsremmende fysieke maatregelen de belangen van een groep weggebruikers, te weten het doorgaande vrachtverkeer, (onevenredig) worden geschaad. Daarom is gezocht naar andere maatregelen om de veiligheid ter plaatse toch te verbeteren.

Daarbij zijn twee belangen tegen elkaar afgewogen, te weten het aantal afslaande en overstekende (fiets)bewegingen ten opzichte van de doorstroming van het verkeer en de (mogelijke) beperking hiervan. Gelet op de functie van de weg, alsmede de verhouding van het aantal afslaande en overstekende (fiets)bewegingen ten opzichte van het (vracht)autoverkeer dat gebruik maakt van deze doorgaande route, hebben wij een vlotte doorstroming van het (vracht)autoverkeer laten prevaleren.

Gebleken is dat de kans op verkeersongevallen kan worden verminderd, wanneer de rijsnelheid van het gemotoriseerde verkeer op de hoofdrijbaan ter plaatse van het gevarenpunt c.q. de gevarenpunten wordt verlaagd.

Het is daarom gewenst, dat het verkeer de kruispunten met aangepaste snelheid nadert. Hiertoe dient overeenkomstig het bepaalde in Hoofdstuk II paragraaf 4 onder 1 en 2, sub b., van de "Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens", op het wegvak, ter lengte van ca. 300 m voor de kruispunten, in beide richtingen een maximumsnelheid van 70 km/h te worden vastgesteld.

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregel strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant /https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant/op_rubriek/verkeersbesluiten.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen

b e s l u i t e n wij:

  • I.Door plaatsing van verkeersborden A1 en A2 (met opschrift "70") van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990 een maximumsnelheid van 70 km/h vast te stellen voor de hoofdrijbaan voor het verkeer in beide richtingen voor een gedeelte van de provinciale weg Rilland – Tholen (Oesterdam) (N659):

  • a.van km 3,3 tot km 3,6, voor verkeer richting Tholen;

  • b.van km 3,9 tot km 3,6, voor verkeer richting Zuid-Beveland;

  • c.van km 9,2 tot km 9,5, voor verkeer richting Tholen;

  • d.van km 9,8 tot km 9,5, voor verkeer richting Zuid-Beveland;

  • e.van km 10,9 tot km 11,3, voor verkeer richting Tholen;

  • f.van km 11,6 tot 11,0, voor verkeer richting Zuid-Beveland;

  • I.in te trekken, voor zover nodig, eerder genomen verkeersbesluiten;

  • II.dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,

namens dezen,

M.J. Krombeen, QC

hoofd afdeling Beheer en Onderhoud.

Mededeling

Inlichtingen

Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen met:

de heer M.J. Hoosemans, afdeling Beheer en Onderhoud, telefoonnummer: 0118 – 631457;

de heer W.J. Blommaert, afdeling Mobiliteit & Samenleving, telefoonnummer 0118 – 631612.

Bezwaar

Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.

Wie is belanghebbende?

Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.

In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.

U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in de Staatscourant.

Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden.

Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631400. U kunt de informatie ook downloaden via http://loket.zeeland.nl/bezwaar/bezwaar.

Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (artikel 8:81, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht). U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Zeeland-West Brabant, locatie Breda, t eam bestuursrecht, Postbus 90006, 4800 PA Breda. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.

Naar boven