Besluit van de Minister van Veiligheid en Justitie van 10 september 2013, nr. 425571, houdende instelling van het Audit Committee Ministerie van Veiligheid en Justitie (Instellingsbesluit Audit Committee Ministerie van Veiligheid en Justitie)

De Minister van Veiligheid en Justitie,

Gelet op de Regeling Audit Committees 2012;

Besluit:

Artikel 1

In dit besluit wordt verstaan onder:

a. Audit Committee:

Audit Committee Ministerie van Veiligheid en Justitie.

b. de Minister:

de Minister van Veiligheid en Justitie.

Artikel 2

  • 1. Er is een Audit Committee Ministerie van Veiligheid en Justitie.

  • 2. Het Audit Committee heeft tot taak het adviseren van het departementale management op de volgende terreinen:

    • a. het borgen van de kwaliteit van de bedrijfsvoering, inclusief de financiële verslaggeving;

    • b. de regie op het auditbeleid;

    • c. het risicomanagementbeleid en de uitkomsten daarvan.

Artikel 3

Het Audit Committee bestaat uit de volgende leden:

  • a. de secretaris-generaal;

  • b. de plaatsvervangend secretaris-generaal;

  • c. ten minste twee door de Minister benoemde onafhankelijke externe leden, waarvan één lid als voorzitter wordt benoemd;

  • d. de Algemene Rekenkamer is agendalid.

Artikel 4

De externe leden, bedoeld in artikel 3, onder c, ontvangen een vergoeding per vergadering van 3% van het maximum van salarisschaal 18 van bijlage B van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984.

Artikel 5

Het secretariaat van het Audit Committee is belegd bij de directie Financieel-Economische Zaken.

Artikel 6

Het Besluit Instelling audit committee wordt ingetrokken.

Artikel 7

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 augustus 2013.

Artikel 8

Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit Audit Committee Ministerie van Veiligheid en Justitie.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Veiligheid en Justitie, I.W. Opstelten.

TOELICHTING

De invoering van de Regeling Audit Committees 2012 maakt het noodzakelijk dat het Besluit Instelling audit committee op diverse punten wordt aangepast. Immers, de Regeling Audit Committees 2012 beoogt het functioneren van Audit Committees bij de rijksoverheid te uniformeren. Een aantal bepalingen in het Besluit Instelling audit committee is overbodig geworden, omdat deze bepalingen, soms in iets andere bewoordingen, zijn opgenomen in de Regeling Audit Committees 2012. Daarnaast moeten enkele artikelen worden aangepast omdat zij niet aansluiten bij de bepalingen in de Regeling Audit Committees 2012. Tot slot is het op grond van de Regeling Audit Committees 2012 mogelijk om bepalingen over organisatorische aangelegenheden van het Audit Committee vast te leggen in een huishoudelijk reglement.

Vanwege het aantal wijzigingen is het gewenst om een integraal Instellingsbesluit Audit Committee Ministerie van Veiligheid en Justitie op te stellen. Tegelijkertijd wordt het Besluit Instelling audit committee ingetrokken.

Overeenkomstig de Regeling Audit Committees 2012 maken ten minste twee onafhankelijke externe leden deel uit van het Audit Committee van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Er is gekozen om vier onafhankelijke externe leden te werven op basis van een eerder opgestelde profielschets waarin is ingegaan op de gewenste deskundigheid, achtergrond, ervaring en geheimhouding. Eén extern lid wordt benoemd als voorzitter.

In het huishoudelijk reglement is opgenomen dat de zittingsduur van de leden is gekoppeld aan hun functie. De zittingsduur van de onafhankelijke externe leden is bepaald in het ministeriële besluit waarin zij zijn benoemd. Verder is de selectie- en benoemingsprocedure van de onafhankelijke externe leden in het huishoudelijk reglement opgenomen.

De gebruikelijke vergoeding van externe leden voor het bijwonen van vergaderingen van het Audit Committee is gerelateerd aan het maximum van de ambtelijke salarisschaal 18 (zie artikel 4).

Naar boven