Beschikking, houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van een vlucht met het onbemande luchtvaartuigsysteem Fenix Pro 6S en Fenix Pro 8 zonder BVI, BVL, geluidscertificaat en BVB door Skyvision Drone Technology B.V. bij Zeist en op de Maasvlakte

Datum: 11 september 2013

Nummer: ILT-2013/32932

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van Skyvision Drone Technology B.V., ontvangen op 12 augustus 2013 en de aanvullende informatie ontvangen op 10 september 2013, contactpersoon de heer N. Belgraver, tel.: 0186 604 497, e-mail: info@skyvision-drones.com;

Overwegende, dat:

  • lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een observant te verplichten;

  • uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van UAS op veilige afstand van mensenmenigten en gebouwen;

  • Skyvision Drone Technology B.V. voldoende kennis en ervaring heeft om op deze specifieke locatie op verantwoorde wijze een vlucht uit te voeren met haar UAS;

  • de piloten van Skyvision Drone Technology B.V. in het bezit zijn van het BNUC-ST grondschoolcertificaat;

Gelet op artikel 2.1, vierde lid, en artikel 3.21 van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan Skyvision Drone Technology B.V. wordt ontheffing verleend van de verbodsbepalingen van artikel 3.8, eerste lid, en 3.19a, eerste lid, van de Wet luchtvaart en de verbodsbepaling van artikel 1, eerste lid, onderdeel a, van de Regeling modelvliegen voor het maken van vluchten met lichte onbemande luchtvaartuigen, type Fenix Pro 6S en Fenix Pro 8, zonder toegewezen nationaliteits- en inschrijvingskenmerk en zonder dat de luchtvaartuigen zijn voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid en geluidscertificaat.

  • 2. Ingevolge artikel 2.1, vierde lid, van de Wet luchtvaart wordt aan de navolgende medewerkers van Skyvision Drone Technology B.V. ontheffing verleend van het verbod, genoemd in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart, voor het beroepsmatig maken van (test)vluchten met de in het eerste lid genoemde lichte onbemande luchtvaartuigen, zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid:

    • a. M. van Es;

    • b. R. de Lange;

    • c. N. Belgraver.

    Skyvision Drone Technology B.V. fungeert bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van de in het eerste lid genoemde lichte onbemande luchtvaartuigen.

Artikel 2

Aan de ontheffing zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

  • a. Skyvision Drone Technology B.V. mag vluchten met de in artikel 1, eerste lid, genoemde lichte onbemande luchtvaartuigen uitvoeren op de locaties aan de Handelsweg 2 in Zeist, op een maximale afstand van 150 m van de positie met coördinaat 52° 6'19.29"NB – 5°15'40.17"OL tot een maximale hoogte van 120 m (400 voet) boven de grond;

  • b) de vluchten vinden plaats binnen de geldigheidsperiode van deze beschikking;

  • c) de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht van minstens 1,5 km en vrij van bewolking;

  • d) de vluchten mogen niet plaatsvinden boven mensenmenigten, constructies, bewoonde gebouwen, vaartuigen of voertuigen anders dan het in kaart te brengen terrein;

  • e) de vluchten worden uitgevoerd na sluitingstijd van het betreffende kantoor;

  • f) de horizontale afstand tussen het onbemande luchtvaartuig en mensenmenigten, constructies, gebouwen, vaartuigen en voertuigen die niet onder zeggenschap vallen van Skyvision Drone Technology B.V. bedraagt ten minste 150 m;

  • g) het onbemande luchtvaartuig blijft binnen het gezichtsveld/Visual Line of Sight (hierna te noemen: VLOS) van de piloot;

  • h) de vluchten worden uitgevoerd conform het op 12 augustus 2013 aangeleverde operationele plan van Skyvision Drone Technology B.V.;

  • i) Skyvision Drone Technology B.V. zorgt ervoor dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het luchtvaartuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van het onbemande luchtvaartuig;

  • j) Skyvision Drone Technology B.V. wijst voor de desbetreffende vluchten een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de vluchten worden uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • k) Skyvision Drone Technology B.V. wijst naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een observant aan; het is de taak van de observant om de gezagvoerder te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • l) Verzekering

    • 1°. Skyvision Drone Technology B.V. is verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • 2°. Skyvision Drone Technology B.V. voldoet ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • m) Skyvision Drone Technology B.V. stelt voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor het onbemande luchtvaartuig vast voor die gevallen, waarbij de communicatie tussen het onbemande luchtvaartuig en het externe besturingsstation wordt verbroken;

  • n) Skyvision Drone Technology B.V. stelt voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer dan wel mensenmenigten en gebouwen op de grond;

  • o) Voorvalmeldingen

    • 1°. Skyvision Drone Technology B.V. meldt voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaart- voorval melden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • 2°. Ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan:

      • a. de OVV via 0800 MELDOVV of 0800 6353 688, en

      • b. de crisiscoördinator van ILT: 070 456 3434;

    • 3°. Incidenten worden binnen Skyvision Drone Technology B.V. B.V. geadministreerd en beoordeeld en het management bekijkt of deze moeten leiden tot verbeteringen van de bedrijfsvoering, in ieder geval wanneer de incidenten betrekking hebben op de vluchtuitvoering;

  • p) Skyvision Drone Technology B.V. draagt ervoor zorg dat iedere geplande vluchtuitvoering op een terrein aangewezen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik wordt gemeld bij de Inspectie via een e-mail aan meldingtug@ilent.nl; ingevolge artikel 35, derde lid, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen meldt de houder van de ontheffing ten minste 24 uur vóór de dag dat het terrein zal worden gebruikt dit voornemen schriftelijk of per e-mail aan de minister en de burgemeester van de gemeente waarin het desbetreffende terrein ligt; de melding aan de minister kan worden gedaan door het sturen van een e-mail aan meldingtug@ilent.nl;

  • q) het is de verantwoordelijkheid van Skyvision Drone Technology B.V. dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit luchtvaartuig opgeleid gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte UAS-vluchtuitvoering;

  • r) personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van het lichte UAS werkt niet met het systeem indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • s) Skyvision Drone Technology B.V. initieert uiterlijk 5 dagen vóór de vlucht plaatsvindt de publicatie van een NOTAM waarin de UAS-activiteit bekend wordt gemaakt, bij de Operationele Helpdesk LVNL, per telefoon 020 406 2201.

Artikel 3

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking op de eerste dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 november 2013.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Team Juridische Zaken

Postbus 16191

2500 BD Den Haag


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl ) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering. Dit kan de piloot zijn, maar ook een andere persoon.

Naar boven