Logo HuizenVerkeersbesluit Havenstraat, tussen Bestevaer en Eemlandweg

Gelet op:

  • -artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) dat verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

  • -artikel 15, lid 1 van de WVW 1994, dat de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en (onder)borden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna: BABW) dat de plaatsing van de verkeerstekens A1 en A2 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, lid 1 onder a en b inzake de veiligheid van de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers

  • -artikel 24 van het BABW dat verkeersbesluiten worden genomen na overleg met de politie Regio Gooi en Vechtstreek, district Noord.

Burgemeester en wethouders van Huizen:

Overwegende dat:

  • -De Havenstraat, tussen de Bestevaer en de Eemlandweg binnen de bebouwde kom van Huizen is gelegen en in eigendom, beheer en onderhoud is bij de gemeente Huizen;

  • -Dit deel van de Havenstraat nu de uitstraling heeft van een bedrijventerrein, waaraan woningen, kleinschalige en grootschalige bedrijven grenzen. De huidige inrichting is rommelig en vooral gericht op de ontsluiting van bedrijven. De Havenstraat is nu een gebiedsontsluitingsweg met een snelheidsregime van 50 km/uur;

  • -Het fietsverkeer in de huidige situatie aan één kant een vrij liggend fietspad heeft. Aan de andere kant van de weg maakt het fietsverkeer gebruik van de rijbaan;

  • -De weg heeft in de huidige situatie geen doorlopend voetpad aan de oostzijde noch aan de westzijde tussen de Bestevaer en de Eemlandweg. Doorgaande voetgangers worden daardoor gedwongen de Havenstraat over te steken.

  • -Dit gedeelte van de Havenstraat in het collegeprogramma 2010-2014 opgenomen is voor herinrichting. De Havenstraat moet een aantrekkelijke verbinding worden tussen het Oude Dorp en de Oude Haven, zowel waar het gaat om de uitstraling van de aanwezige bedrijven als om nieuwe publiekstrekkende functies;

  • -Omdat de weg een verbindende functie moet krijgen tussen het Oude Dorp en de Oude Haven voor met name langzaam verkeer wordt de wegcategorie veranderd van een gebiedsontsluitingsweg naar een erf(toegangs)weg met een snelheidsregime van 30 km/uur. Gezien de huidige intensiteit van gemotoriseerde verkeer (circa 1750 mvt./etm.) is dit geen bezwaar;

  • -Deze wijziging van de wegcategorie is opgenomen in de actualisatie van het Verkeerscirculatieplan, dat is vastgesteld in de gemeenteraadsvergadering van 25 april 2013;

  • -Het college van Burgemeester & Wethouder op 15 november 2011 heeft ingestemd met de gekozen visie voor de herinrichting van Havenstraat waarna deze is uitgewerkt tot het huidige voorlopig ontwerp voor de Havenstraat;

  • -Bewoners, belanghebbenden en ondernemers betrokken zijn bij de herinrichtingsplannen tussen maart 2012 en april 2013 door middel van informatieavonden, werkgroepen en persoonlijke gesprekken;

  • -Dit ontwerp tot stand is gekomen in samenwerking met de interne verkeersdeskundigen en de regiopolitie;

  • -Bij de presentatie van het voorlopig ontwerp op 3 maart 2013 aan bewoners en belanghebbenden tijdens een informatieavond getwijfeld werd aan de verkeersveiligheid van voornamelijk fietsers;

  • -Het aantal voertuigen op dit deel van de Havenstraat ruimschoots onder de maximale norm voor 30 km-gebieden ligt;

  • -Naar aanleiding van de zorgen van de bewoners, belanghebbenden en raadscommissieleden er aanvullend extern advies is gevraagd;

  • -Het extern advies concludeert dat de in het ontwerp gekozen weginrichting en snelheidsregime (30 km/uur) op elkaar aansluiten en voldoen aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig;

  • -De gesuggereerde verbeterpunten uit het externe advies worden verwerkt in het definitief ontwerp, waaronder:

  • 1.Het doortrekken van de route(s) voor voetgangers Botterstraat-’t Hardestraat;

  • 2.Aanbrengen kruispuntdrempels bij ’t Hardestraat en tussen Rokerijweg en Botterstraat;

  • 3.Drempel tussen Botterstraat en Bestevaer;

  • 4.Inritconstructie bij Bestevaer;

  • 5.Inritconstructie zuidzijde Havenstraat met Baanbergenweg/Eemlandweg (zuidzijde kruispunt in de toekomst ook voorzien van inritconstructie);

  • 6.Inpassen voetgangersoversteken beiden zijden Baanbergenweg/Eemlandweg;

    • -In de vergadering van de gemeenteraad van 4 juli 2013 is ingestemd met het voorlopig ontwerp voor de herinrichting van de Havenstraat en de bijbehorende verkeersmaatregelen voor een maximum snelheid van 30 km/uur binnen de richtlijnen van Duurzaam Veilig;

    • -het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit.

b e s l u i t e n :

Tot het plaatsen van de verkeerstekens A1 en A2 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) met een maximumsnelheid van 30 km/h op de Havenstraat, tussen de Bestevaer en Eemlandweg.

Wanneer een bezwaarschrift wordt ingediend, kan een verzoek tot een voorlopige voorziening ingediend worden bij de voorzieningenrechter van

Rechtbank Midden-Nederland

afdeling bestuursrecht

o.v.v. bodemzaken of voorlopige voorziening

postbus 16005

3500 DA  UTRECHT

Een dergelijk verzoek kan pas worden gedaan als een bezwaarschrift is ingediend en onverwijlde spoed, gelet op het betrokken belang, dat vereist. Voor de behandeling van het verzoek wordt een bedrag aan griffierecht geheven.

Naar boven