Logo LansingerlandOntwerp verkeersbesluit parkeerschijfzone Stationssingel Berkel en Rodenrijs.

T13.11284

Burgemeester en wethouders van Lansingerland;

Overwegende het volgende:

Inleiding

In de kern Berkel en Rodenrijs ligt aan de westelijke zijde van de Stationssingel het Randstad Rail-station Westpolder. Bij het station ligt een parkeerterrein. Het parkeerterrein wordt gebruikt door reizigers die de auto als voor- en natransport gebruiken. Zeer regelmatig is er meer vraag naar parkeerplaatsen dan dat er parkeerplaatsen zijn. Het gevolg hiervan is dat forensen in toenemende mate gaan parkeren op een ander deel van de Stationssingel tussen de Oudelandselaan en de Anne de Vriessingel. Op dit deel liggen basisscholen. De parkeerruimte op dit deel van de Oudelandselaan is gebaseerd op de aanwezige woningen en de scholen. Voor de scholen worden de parkeerplaatsen gebruikt voor het halen en brengen van kinderen. Het is bij de ontwikkeling van de wijken niet de intentie geweest dat forensen hierop parkeren. Doordat forensen van ’s morgens vroeg tot eind van de middag parkeren kunnen ouders/verzorgers de parkeerplaatsen niet gebruiken voor het halen en brengen van hun kinderen. Dit geeft verkeersonveilige situaties doordat auto’s op de rijbaan of dubbel worden geparkeerd. Om de verkeerssituatie veiliger te maken en de parkeerplaatsen functioneel te benutten en bruikbaar te houden zijn maatregelen gewenst

Wetgeving

Volgens de Wegenverkeerswet (WVW 1994, art. 2) kunnen regels worden vastgesteld met het doel tot:

» het verzekeren van de veiligheid op de weg;

» het beschermen van weggebruikers en passagiers;

» het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

» het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

» het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder ofschade alsmede gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet Milieubeheer;

» het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden;

» het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik. Om deze doelen te bereiken kan het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen.

Om deze doelen te bereiken is het nodig zijn om verkeersmaatregelen te treffen. Artikel 15, 1e lid, van de WVW 1994 stelt dat voor het plaatsen of verwijderen van verkeerstekens en onderborden een verkeersbesluit moet worden genomen. Dit geldt wanneer hierdoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Het 2e lid van het artikel stelt dat een verkeersbesluit moet worden genomen wanneer verkeersmaatregelen op of aan de weg leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of wanneer verkeersmaatregelen leiden tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer. Dit geldt wanneer de maatregelen leiden tot een beperking of een uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of het weggedeelte gebruik kan maken.

Verkeersmaatregelen en argumentatie

Parkeerschijfzone

Het parkeerterrein bij Randstad Rail-station Westpolder (kern Berkel en Rodenrijs) wordt gebruikt door reizigers die de auto als voor- en natransportmiddel gebruiken. Niet altijd is er voldoende plaats op het parkeerterrein. Het gevolg hiervan is dat forensen in toenemende mate gaan parkeren op het deel van de Stationssingel tussen de Oudelandselaan en de Anne de Vriessingel. Op dit deel zijn woningen en er zijn basisscholen. De aanwezige parkeerruimte op dit deel van de Oudelandselaan is hierop gebaseerd. Voor de scholen worden de parkeerplaatsen gebruikt voor het halen en brengen van kinderen. Het is bij de ontwikkeling van de wijken niet de intentie geweest dat forensen hierop parkeren. Forensen parkeren er doorgaans voordat de scholen aanvangen en verlaten de parkeerplaatsen nadat de scholen zijn uitgegaan. Ouders/verzorgers kunnen de parkeerplaatsen dan niet gebruiken voor het halen en brengen van hun kinderen. Er ontstaan hierdoor verkeersonveilige situaties doordat auto’s op de rijbaan of dubbel worden geparkeerd. Kinderen zijn dan niet goed meer zichtbaar en bevinden zich niet altijd meer op de loopgedeelten aan de weg. Door het parkeren van forensen blijven er ook minder parkeerplaatsen beschikbaar voor bewoners. Om de verkeerssituatie veiliger te maken en de parkeerplaatsen functioneel te benutten en bruikbaar te houden zijn maatregelen gewenst. Dit kan in de vorm van het instellen van een parkeerschijfzone. Op de bij dit besluit horende situatietekening staan de bedoelde parkeervakken in blauw aangeduid.

De zone hoeft alleen op werk- c.q. schooldagen van kracht te zijn, dat wil zeggen van maandag t/m vrijdag. De werkingstijden kunnen tussen 8.00 uur en 12.00 uur worden ingesteld waarbij een maximale parkeerduur van 2 uur voldoende is. Door het instellen van deze tijden en maximale parkeerduur wordt tegengegaan dat (de meeste) forensen de hele dag kunnen parkeren. Ouders/verzorgers, die hun kinderen naar school brengen of ophalen, kunnen ook zonder problemen parkeren. Visite van bewoners, er vanuit gaande dat die doorgaans na 9.30 uur komt, kunnen ook parkeren met een parkeerschijf, zonder dat zij daarbij later op de dag weer moeten deelnemen aan het verkeer en de parkeerschijf moeten verzetten.

De parkeerschijfzone wordt ingesteld aan de Stationssingel tussen de Anne de Vriessingel en de Stationssingel ter hoogte van nummer 72. Dit is de grens van de al geldende 30 km/u-zone. Op dit deel van de Stationssingel bestaat de grootste parkeerdruk. Om een zone logisch en inzichtelijk te laten zijn voor weggebruikers is het gewenst om een zone vanaf een kruising en/of een ander markeringspunt in te stellen. In dit geval is het aan de oostzijde van de Stationssingel voor de weggebruiker het meest logisch dat de grens van de parkeerschijfzone samenvalt met de al geldende 30 km/u-zone-grens. Aan de westzijde is het het meest logisch om de zone te laten aanvangen ter hoogte van de Anne de Vriessingel, omdat daar de woningen en de parkeervakken ‘beginnen’. Het deel van de Stationssingel tussen de woning Stationssingel 72 en de Oudelandselaan wordt niet in de parkeerschijfzone geplaatst. De parkeerplaatsen in het ‘binnengebied’, inclusief de parkeerplaatsen aan de kopse kanten ter hoogte van de woningen Stationssingel 112-116, blijven ook buiten de parkeerschijfzone. Door een deel van de Stationssingel en het binnengebied van de woningen buiten de parkeerschijfzone te houden, blijven er voldoende parkeerplaatsen over om lang te kunnen parkeren zonder gebruikmaking van de parkeerschijf. Hiernaast worden er voor bewoners ontheffingsmogelijkheden geschapen (zie onder).

Ontheffingen

Ontheffingen

De parkeerschijfzone wordt ingesteld aan de Stationssingel, tussen de Stationssingel 72 en de Anne de Vriessingel. De woningen die zich ter hoogte van de zone bevinden zijn de Stationssingel 72-140 (even nummers) en de Zilvergracht 55-113 (oneven nummers). Deze woningen staan in de hieronder afgebeelde kaart weergegeven. Het is reëel om bewoners ter hoogte van de zone de mogelijkheid te blijven bieden om te parkeren. Dit kan worden bewerkstelligd door ze in aanmerking te laten komen voor een ontheffing. Dit geldt ook voor de bewoners van de woningen Stationssingel 64-70, omdat zij als eerste blok zijn gelegen naast de zonegrens en daardoor meer langparkeerders kunnen verwachten voor hun woning. Om de parkeerplaatsen functioneel te benutten en het gebruik van het parkeren op eigen terrein te stimuleren worden ontheffingen niet ongelimiteerd uitgegeven. Personeel van de onderwijsvoorzieningen komen niet in aanmerking voor een ontheffing. Zij kunnen verspreid in de wijk van de school de auto parkeren of op de langparkeervakken aan de Stationssingel. Ontheffingen worden op woonadres gezet. Hierdoor kan een ontheffing ook worden gebruikt door een bezoeker. Voor bewoners geldt dat de ontheffingen afhankelijk worden gesteld van het oorspronkelijke aantal parkeerplaatsen dat bewoners volgens het bestemmingsplan op eigen terrein hebben en het autobezit.

De bewoners van de bovengenoemde woningen komen als volgt in aanmerking voor een ontheffing:

0 parkeerplaatsen op eigen terrein : 2 ontheffinge (voor verkrijgen 2e ontheffing bewijs overleggen van bezit/gebruik van twee auto’s)

1 parkeerplaats op eigen terrein : 1 ontheffing(voor verkrijgen 1e ontheffing bewijs overleggen van bezit/gebruik van twee auto’s)

2 parkeerplaatsen op eigen terrein : 0 ontheffingen

Situering van de wegen

De Stationssingel ligt bin­nen de be­bouw­de kom van de ge­meente Lansingerland (kern Berkel en Rodenrijs) en is bij deze gemeente in beheer en onderhoud.

Consultatie bewoners

Er is een aantal keren een schriftelijke consultatie bij de bewoners gehouden over de wenselijkheid en wijze van invoeren van een parkeerschijfzone. De uitkomsten ervan zijn meegewogen in dit besluit. Het ging hierbij met name om de grootte en de werkingstijden van de zone en de wijze van het verlenen van ontheffingen.

Overleg met politie

Conform artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft in de Verkeersadviesgroep van de gemeente Lansingerland overleg plaatsgevonden met de politie Rotterdam-Rijnmond.

Bevoegdheid tot het nemen van het besluit

De teamleider Beheer is in het geldende mandaatregister door het college gemandateerd tot het nemen van het besluit. Gelet op het voren­staande en het be­paal­de in de Wegenver­keerswet en de uit­voe­rings­re­gelen van die wet is tot het onder­staande besluit gekomen.

BESLUIT

  • I.Door plaatsing van onderborden OB206p onder de borden E10 de parkeerschijfzone te laten gelden van maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 12.00 uur waarbij de maximale parkeerduur twee uur is; 

    • 1.Een parkeerschijfzone in te stellen aan de Stationssingel, tussen de Stationssingel 72 en de Annie de Vriessingel (kern Berkel en Rodenrijs), door de plaatsing van de borden E10 en E11 van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van blauwe belijning als bedoeld in artikel 25 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, een en ander zo­als op de bij dit be­sluit be­horende tekening is aange­ge­ven;

III De bewoners van de woningen Stationssingel 64-140 (even nummers) en de Zilvergracht 55-113 (oneven nummers) in aanmerking te laten komen voor geen, één of twee ontheffingen (afhankelijk van het aantal parkeerplaatsen dat oorspronkelijk volgens het bestemmingsplan op eigen terrein is aangelegd en het autobezit) en wel als volgt;

0 parkeerplaatsen op eigen terrein : 2 ontheffingen (voor verkrijgen 2e ontheffing bewijs overleggen van bezit/gebruik van twee auto's)

1 parkeerplaats op eigen terrein : 1 ontheffing ( voor verkrijgen 1e ontheffing bewijs overleggen van bezit/gebruik van twee auto's)

2 parkeerplaatsen op eigen terrein : 0 ontheffingen

IV. De uniforme openbare voorbereidingsprocedure ex afd. 3.4 Algemene wet bestuursrecht te volgen;

  • V. Dit besluit te publiceren in de Staatscourant en de Heraut;

    VI. Een kopie van dit besluit te zen­den aan:

  • a.Politie Rotterdam, Bureau Berkel en Rodenrijs, t.a.v. de heer R. Heuvelman, Postbus 70023, 3000 LD Rotterdam;

  • b.de afdeling Vergunningverlening en Handhaving, de heer A. Fortuin;

  • c.de afdeling Beheer & Onderhoud, de heer E. Korteland

  • d.archief;

 

Lansingerland, 19 augustus 2013

Namens burgemeester en wethouders van Lansingerland,
Marco van der Sloot
teamleider Team Beheer
Mededelingen;
Zienswijzen
Tegen dit ontwerp-besluit kunnen op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht door belanghebbenden binnen zes weken na publicatie zienswijzen worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Lansingerland, t.a.v. de afdeling Beheer & Onderhoud/ Verkeer, Postbus 1, 2650 AA Berkel en Rodenrijs.
Naar boven