Beschikking, houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met het onbemande luchtvaartuigsysteem Gatewing X100 zonder BVL, geluidscertificaat en BVB door Geo Infra BV bij Noordhoek

Datum: 28 augustus 2013

Nummer: ILT-2013/31870

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van Geo Infra BV, ontvangen op 29 mei 2013, en de mails ontvangen op 19 en 26 juni, contactpersoon de heer W. Broeders, tel.: 0165-349356, e-mail: w.broeders@geoinfra.nl;

Gezien het gegeven dat:

  • lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een observant te verplichten;

  • uitvoerende regelgeving in ontwikkeling is en internationaal overeenstemming bestaat over de uitgangspunten voor beroepsmatig gebruik van UAS op veilige afstand van mensenmenigten en gebouwen;

  • Geo Infra BV voldoende kennis en ervaring heeft om op een specifieke locatie een vlucht uit te voeren met hun UAS op verantwoorde wijze;

Gelet op artikel 2.1, vierde lid, artikel 3.21 en artikel 5.5, derde lid van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan Geo Infra BV wordt ontheffing verleend van de verbodsbepalingen van artikel 3.8, eerste lid, en 3.19a, eerste lid, van de Wet luchtvaart en de verbodsbepaling van artikel 1, eerste lid, onderdeel a, van de Regeling modelvliegen voor het maken van vluchten met een licht onbemand vliegtuig, type Gatewing X100 met toegewezen nationaliteits- en inschrijvingskenmerk PH-1BD, zonder dat het luchtvaartuig is voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid en geluidscertificaat.

  • 2. Ingevolge artikel 2.1, vierde lid, van de Wet luchtvaart wordt aan de navolgende medewerkers van Geo Infra BV ontheffing verleend van het verbod in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart, voor het beroepsmatig maken van (test)vluchten met het lichte onbemande vliegtuig, type X100, zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid:

    • a. W.C.L. Broeders;

    • b. Een door Geo Infra aangewezen en opgeleide waarnemer;

    Geo Infra BV fungeert bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van het onbemande luchtvaartuigsysteem (UAS) X100.

  • 3. Aan de ontheffing in het eerste en tweede lid zijn de voorschriften en beperkingen verbonden die zijn opgenomen in artikel 2 van deze beschikking.

Artikel 2

Aan deze ontheffing zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

  • a. Geo Infra BV mag vluchten met het onbemande luchtvaartuig uitvoeren voor het maken van foto’s voor hoogtemodellen, 3D-visualisatie, kaartmateriaal en data-analyse van het perceel in Noordhoek, tussen coördinaten:

    • 51°36'35.58"N – 004°30'4.41"OL en 51°37'58.77"NB – 004°31'17.24"OL en

    • 51°37'58.77"NB – 004°31'17.24"OL en 51°38'41.72"N – 004°33'2.22"OL;

  • b. de vluchten met het onbemande luchtvaartuig vinden plaats gedurende de geldigheidsperiode van deze beschikking op een hoogte van maximaal 120 m (400 ft) boven grond of water;

  • c. de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht van 1,5 km of meer en vrij van bewolking, waarbij de wolkenbasis op 1000 ft of hoger ligt;

  • d. de vluchten met het onbemande luchtvaartuig mogen niet plaatsvinden boven mensenmenigten, constructies, bewoonde gebouwen, vaartuigen of voertuigen anders dan het in kaart te brengen terrein;

  • e. de horizontale afstand tussen het onbemande luchtvaartuig en mensenmenigten, constructies, gebouwen, vaartuigen en voertuigen bedraagt ten minste 150 meter;

  • f. de vluchten mogen alleen worden uitgevoerd indien Geo Infra beschikt over toestemming van Defensie voor het vliegen in de nabijheid van de militaire laagvliegroute VO; deze toestemming moet vóór de vlucht worden aangevraagd bij het Operatie- en Coördinatiecentrum van de vliegbasis Gilze-Rijen (P56503@mindef.nl);

  • g. Geo Infra meldt de start van de vluchtuitvoering en het beëindigen ervan aan de luchtverkeersleiding AOCS Nieuw Milligen (tel.: 0577-458705) onder vermelding van het telefoonnummer waarop de piloot van Geo Infra ten tijde van de vlucht permanent bereikbaar is;

  • h. Geo Infra meldt de start van de vluchtuitvoering en het beëindigen daarvan aan de Operationele Helpdesk LVNL (tel.: 020-4062201) onder vermelding van het telefoonnummer waarop de piloot van Geo Infra ten tijde van de vlucht permanent bereikbaar is;

  • i. de vluchten worden uitgevoerd conform het Operationeel plan versie 1.7, gedateerd 19 juni 2013 en de risico-analyse versie 1.7 gedateerd 29 mei 2013 van Geo Infra BV;

  • j. Geo Infra BV zorgt ervoor dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het luchtvaartuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van het onbemande luchtvaartuig;

  • k. Geo Infra BV wijst voor de desbetreffende vlucht een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de UAS-vlucht wordt uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • l. Geo Infra BV wijst naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een observant aan; het is de taak van de observant om de gezagvoerder te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • m. Geo Infra BV zorgt, indien (delen van) de vlucht buiten 500 m van de piloot plaatsvindt (plaatsvinden), voor bekwame waarnemers die het mogelijk maken dat de gezagvoerder diens verantwoordelijkheid voor het nemen van alle maatregelen die een botsing kunnen voorkomen, en om voorrang te geven aan elk ander luchtvaartuig kan waarmaken:

    • 1°. op alle posities die nodig zijn om tijdens de gehele vlucht goed zicht te hebben op het luchtvaartuig en het luchtruim daaromheen;

    • 2°. met directe communicatie met de bestuurder via afgesproken protocollen;

  • n. Verzekering

    • 1°. Geo Infra is verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • 2°. Geo Infra BV voldoet ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • o. Geo Infra BV stelt voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor het onbemande luchtvaartuig vast voor die gevallen waarbij de communicatie tussen het onbemande luchtvaartuig en het externe besturingsstation wordt verbroken;

  • p. Geo Infra BV stelt voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer dan wel mensenmenigten en gebouwen op de grond;

  • q. Voorvalmeldingen

    • 1°. Geo Infra BV meldt voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaartvoorval melden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • 2°. Ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan:

      • a) de OVV via 0800 MELDOVV of 0800 6353 688, en

      • b) de crisiscoördinator van ILT: 070-4563434;

  • r. Geo Infra BV draagt ervoor zorg dat iedere geplande vluchtuitvoering op een terrein aangewezen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik wordt gemeld bij de Inspectie via een e-mail aan meldingtug@ilent.nl; ingevolge artikel 35, derde lid, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen meldt de houder van de ontheffing ten minste 24 uur vóór de dag dat het terrein zal worden gebruikt, dit voornemen schriftelijk of per e-mail aan de minister en de burgemeester van de gemeente waarin het desbetreffende terrein ligt; de melding aan de minister kan worden gedaan door het sturen van een e-mail aan meldingtug@ilent.nl;

  • s. het is de verantwoordelijkheid van Geo Infra BV dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit luchtvaartuig opgeleid gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte UAS-vluchtuitvoering;

  • t. personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van het lichte UAS werkt niet met het systeem, indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet-fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • u. Geo Infra BV initieert de publicatie van een NOTAM waarin de UAS-activiteiten bekend worden gemaakt, bij de operationele Helpdesk LVNL, per telefoon 020-4062201, uiterlijk 5 dagen vóór de vlucht plaatsvindt.

Artikel 3

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking op de eerste dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 december 2013.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Team Juridische Zaken

Postbus 16191

2500 BD Den Haag


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl ) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering. Dit kan de piloot zijn, maar ook een andere persoon.

Naar boven