Logo HeerhugowaardVoornemen tot Verkeersbesluit

Datum: 20 augustus 2013

Onderwerp: voornemen tot verkeersbesluit voor de herinrichting van de Zuidtangent 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard  Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het besluit van de raad, van 26 september 1995, onder nummer 95-76, zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

Motivering

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer is het gewenst om de Zuidtangent, tussen de Westtangent en de Middenweg opnieuw in te richten. Daarbij is het voornemen om op de volgende locaties de verkeersregels te wijzigen.

  • 1.a) Ter hoogte van de kruising van de Zuidtangent met de parkeergarages DEKAmarkt en Zuidtangent  worden verkeerslichten geplaatst en wordt weer de mogelijkheid geboden linksaf te slaan, wat op dit moment verboden is. Verkeersbord D5r wordt verwijderd. De Zuidtangent blijft voorrang houden. Dit wordt ondersteund door verkeersbord B6 en bijbehorende markering. De verkeerslichten zijn in principe 24 uur per etmaal in bedrijf en de voorrangsregels gelden slechts wanneer de regeling uit zou vallen. De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers wordt zo uitgevoerd dat fietsers en voetgangers bij uitvallen van de regeling geen voorrang hebben.

    b) De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de ter Braaklaan wordt verwijderd.

    c) De kruising van Zuidtangent met de laad- en lossstraat: hierbij wordt het weer mogelijk voor laad en losverkeer linksaf de Zuidtangent op te rijden. Die mogelijkheid is er nu niet. Verkeersbord D5r wordt verwijderd.

    d) De rotonde Zuidtangent/Middenweg wordt omgevormd naar een kruising met verkeerslichten. De Zuidtangent heeft, bij storing, voorrang op de Middenweg. Dit wordt ondersteund door verkeersbord B6 en bijbehorende markering. De verkeerslichten zijn in principe 24 uur per etmaal in bedrijf en de voorrangsregels gelden slechts wanneer de regeling uit zou vallen. De oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers worden zo uitgevoerd dat fietsers en voetgangers bij uitvallen van de regeling geen voorrang hebben.

In bijgevoegd bebordingsplan zijn bovenstaande maatregelen ingetekend. Ook de vormgeving van kruisingen met de Westtangent en de rotonde Parelhof worden gewijzigd, maar daar veranderen de verkeersregels niet. 

Ad a)Met deze maatregelen wordt beoogd de verkeersafwikkeling op deze kruising te verbeteren. De oversteekplaats voor voetgangers en fietsers wordt zonder voorrang voor deze groepen geregeld omdat:zonder de werking van de verkeersregeling, de oversteekplaats voor voetgangers en fietsers niet voldoet aan de redelijke veiligheidseisen. Oversteken met voorrang is in die situatie onveilig.de voorrangsregels bij de oversteekplaats bij een werkende verkeersregeling een verwarrend signaal zou kunnen geven aan overige weggebruikers. 

Ad b) Met deze maatregel wordt beoogd de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. In ‘het Heerhugowaards Verkeersveiligheidsplan’ is de Zuidtangent aangewezen als een gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Volgens de landelijke aanbevelingen is het op deze wegen niet gewenst op wegvakken oversteekplaatsen te realiseren waarbij voorrang is voor het overstekende voetgangers, zoals daar nu aanwezig is. Op dit moment is dan ook sprake van een onwenselijke en verkeersonveilige situatie. Omdat door de maatregelen onder a) en d) de complexiteit van de situaties toeneemt en de gevraagde oplettendheid van automobilisten al toeneemt is het zeer ongewenst daar nog een extra conflict aan toe te voegen. Bovendien moet een voetganger op dit punt in de nieuwe situatie twee rijstroken per keer oversteken. Ook dat is onveilig. Om deze redenen wordt deze oversteek verwijderd. Voetgangers en fietsers kunnen de Zuidtangent oversteken bij de rotonde Parelhof of bij de nieuw te realiseren verkeerslichten op de kruising Zuidtangent/Middenweg (zie d) ) 

Ad c)Met deze maatregel wordt beoogd het laad en losverkeer uit deze zijstraat ook linksaf te kunnen laten slaan. Op dit moment heeft dit verkeer de mogelijkheid te keren bij de rotonde Zuidtangent/Middenweg. Deze mogelijkheid verdwijnt in dit plan, maar voor het laad- en losverkeer is het wel wenselijk deze route te faciliteren. 

Ad d)Met deze maatregelen wordt beoogd de verkeersafwikkeling van deze kruising en daarmee het gehele wegvak te verbeteren. De huidige rotonde kan het verkeer op bepaalde momenten niet meer verwerken en dat levert ernstige vertragingen op.De oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers worden zonder voorrang voor deze groepen geregeld omdat:zonder de werking van de verkeersregeling, de oversteekplaatsen voor voetgangers en fietsers niet voldoen aan de redelijke veiligheidseisen. Oversteken met voorrang is in die situatie onveilig.de voorrangsregels bij de oversteekplaatsen bij een werkende verkeersregeling een verwarrend signaal zou kunnen geven aan overige weggebruikers. Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd namens de korpschef met een vertegenwoordiger van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord.

BESLUIT

Op grond van vorenstaande overwegingen spreken burgemeester en wethouders om het voornemen uit om

  • 1.Ter hoogte van de kruising van de Zuidtangent met de parkeergarages DEKAmarkt en Zuidtangent verkeerslichten te plaatsen en de mogelijkheid te bieden linksaf te slaan, wat op dit moment verboden is. De Zuidtangent blijft voorrang houden.De verkeerslichten zijn in principe 24 uur per etmaal in bedrijf en de voorrangsregels gelden slechts wanneer de regeling uit zou vallen. De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers wordt zo uitgevoerd dat fietsers en voetgangers bij uitvallen van de regeling geen voorrang hebben.

  • 2.De oversteekplaats voor fietsers en voetgangers ter hoogte van de ter Braaklaan wordt verwijderd.

  • 3.De kruising van Zuidtangent met de laad- en lossstraat: hierbij wordt het weer mogelijk voor laad en losverkeer linksaf de Zuidtangent op te rijden. Die mogelijkheid is er nu niet.

  • 4.De rotonde Zuidtangent/Middenweg om te vormen naar een kruising met verkeerslichten. De Zuidtangent heeft, bij storing, voorrang op de Middenweg. De verkeerslichten zijn in principe 24 uur per etmaal in bedrijf en de voorrangsregels gelden slechts wanneer de regeling uit zou vallen. De oversteekplaatsen voor fietsers en voetgangers worden zo uitgevoerd dat fietsers en voetgangers bij uitvallen van de regeling geen voorrang hebben.

 

Bebording volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeersteken (RVV) 1990:

Bijlage 1, hoofdstuk B Voorrang

Bordnummer

B6 :Verleen voorrang aan verkeer op de kruisende weg

Mededelingen

Mogelijkheid tot indienen van zienswijzen

Voordat het college van burgemeester en wethouders een definitief besluit neemt, wordt het ontwerpbesluit ter inzage gelegd voor een periode van 6 weken, dat is tot en met 8 oktober 2013. De gemeente volgt in dit geval de procedure volgens de artikelen 3:15 en 3:16 Algemene wet bestuursrecht.

Het ontwerp verkeersbesluit wordt gezamenlijk gepubliceerd met de ontwerp omgevingsvergunning. De ontwerpbesluiten liggen tot en met 8 oktober 2013 ter inzage. U kunt de ontwerpbesluiten op de volgende locaties inzien:

  • 1.Gemeentehuis, informatiebalie, Parelhof 1 Heerhugowaard, openingstijden:

    • 1.maandag t/m donderdag: 10.00 tot 17.00 uur

    • 2.vrijdag: 10:00 tot 20.00 uur

  • 2.Info(n)oord, Middenweg 541A Heerhugowaard - de Noord, openingstijden:

    • 1.maandag, woensdag en vrijdag: 13.00 tot 17.00 uur en 18.30 tot 20.30 uur

Het is voor iedereen mogelijk zijn mening te geven over dit ontwerpbesluit. Dat kan door het indienen van een zienswijze tijdens de periode waarin het ontwerpbesluit ter inzage ligt.

Een zienswijze kan schriftelijk , per e-mail of mondeling worden ingediend. Wilt u uw zienswijze mondeling toelichten, maak dan eerst een afspraak bij de gemeente via tel. 14 072. De gemeente zal, mochten er meer mensen behoefte hebben om een mondelinge zienswijze te geven, mogelijk een hoorzitting organiseren.

De zienswijzen op het ontwerpbesluit zullen worden meegenomen in de definitieve beslissing van burgemeester en wethouders. Op het definitief besluit is alleen beroep mogelijk door diegenen die een zienswijze hebben ingediend op het ontwerpbesluit. (of kan aantonen daartoe redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest)

Wilt u meer informatie?

Neem dan contact op met dhr. J.A.G. de Leur, afdeling Wijkbeheer, tel 14 072, of via e-mail naar post@heerhugowaard.nl

Naar boven