Verordening op het bestuur

Het bestuur van de Nederlandse beroepsorganisatie van accountants maakt, gelet op artikel 23, eerste lid, van de Wet op het accountantsberoep, onderstaande verordening bekend, welke door de ledenvergadering op 24 juni 2013 is vastgesteld.

De ledenvergadering van de Nederlandse beroepsorganisatie van accountants,

Gelet op de artikelen 5, eerste lid, en 19, tweede lid, onder d, van de Wet op het accountsberoep;

Stelt de volgende verordening vast:

Artikel 1

Bij de samenstelling van het bestuur wordt gestreefd naar de volgende verhouding:

 

Openbaar accountants

Intern en overheidsaccountants

Accountants in business

Totaal

AA

4

1

5

RA

4

1

3

8

Totaal

8

1

4

13

Artikel 2

Het lidmaatschap van het bestuur is onverenigbaar met:

  • a. het lidmaatschap van de accountantskamer;

  • b. het lidmaatschap van het College van Beroep voor het bedrijfsleven;

  • c. het lidmaatschap van de Klachtencommissie;

  • d. het lidmaatschap van de Raad voor Geschillen;

  • e. het lidmaatschap van de Raad voor Toezicht; en

  • f. een dienstverband met de NBA.

Artikel 3

  • 1. Het bestuur stelt jaarlijks voor zijn vergaderingen een vergaderrooster vast.

  • 2. De voorzitter roept het bestuur extra bijeen binnen veertien dagen nadat ten minste drie bestuursleden hem dit schriftelijk met vermelding van de te behandelen punten hebben verzocht.

Artikel 4

De leden van het bestuur verlaten de bestuursvergadering indien daarin aangelegenheden ter sprake komen die hen, of degenen met wie zij in verhouding staan als bedoeld in artikel 13, vierde lid, van de Wet op het accountantsberoep, persoonlijk aangaan.

Artikel 5

Ook buiten de vergadering kunnen besluiten worden genomen, mits alle bestuursleden schriftelijk zijn geraadpleegd en zich niet binnen een bepaalde termijn tegen het voorgestelde besluit hebben verklaard. Op deze wijze genomen besluiten worden in de notulen van de eerstvolgende bestuursvergadering opgenomen.

Artikel 6

  • 1. Het bestuur wordt bij de uitoefening van zijn taken bijgestaan door een bestuurssecretaris.

  • 2. De bestuurssecretaris is onder andere belast met het voorbereiden van de vergaderingen van het bestuur en het opstellen van de agenda van het bestuur. Voorts draagt hij zorg voor de uitvoering van de genomen bestuursbesluiten voor zover zij niet de taken dan wel de bevoegdheden van de algemeen directeur betreffen.

  • 3. De bestuurssecretaris woont in die hoedanigheid de bestuursvergaderingen bij en heeft daarin een adviserende stem.

Artikel 7

  • 1. Het bestuur is bevoegd tot het instellen, wijzigen en ontbinden van commissies en overige gremia.

  • 2. Deze commissies en overige gremia verrichten hun werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van het bestuur.

Artikel 8

Het bestuur kan besluiten personen wegens bijzondere verdienste te onderscheiden.

Artikel 9

De Verordening op het bestuur 2012 (Stcrt. 2012, 15997) wordt ingetrokken.

Artikel 10

De Verordening op het bestuur 2012 (Stcrt. 2012, 16157) wordt ingetrokken.

Artikel 11

  • 1. Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2014.

  • 2. Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op het bestuur.

De ledenvergadering van de Nederlandse beroepsorganisatie van accountants,

Goedgekeurd bij besluit van de minister van Financiën d.d. 19 augustus 2013, nr. FM/2013/1294 M.

TOELICHTING

Door middel van deze verordening worden de gelijkluidende Verordening op het bestuur 2012 van NIVRA en NOvAA vervangen door één verordening van de NBA.

Belangrijkste wijziging is dat in de verordening is opgenomen dat het bestuur streeft naar een samenstelling welke overeenkomt met het fusievoorstel dat op 16 december 2009 door de ledenvergaderingen van het NIVRA en de NOvAA is vastgesteld. Met deze bepaling wordt nader invulling gegeven aan artikel 12, zesde lid, van de Wet op het accountantsberoep waarin wordt bepaald dat het bestuur bevordert dat het een evenwichtige afspiegeling van het accountantsberoep vormt, waarin de verschillende categorieën accountants naar de aard van hun werkzaamheden in het bestuur zijn vertegenwoordigd.

In het fusievoorstel zijn naast de in artikel 1 genoemde verhouding de volgende principes afgesproken ten aanzien van de samenstelling van het bestuur:

  • In de groep van acht openbaar accountants zullen drie accountants werkzaam zijn bij de grote kantoren (vanaf 500 leden), twee bij middelgrote kantoren (11 tot 499 leden) en drie bij kleine kantoren (tot 10 leden);

  • Meer dan de helft van de openbaar accountants in het bestuur is MKB-accountant;

  • Het is van belang ten minste één bestuurslid te hebben die veel te maken heeft met openbaar bestuur en in dienst is bij de overheid;

  • Dertig procent van de leden in het bestuur is accountant in business.

In aanvulling op deze verordening is in artikel 17, derde en vierde lid, van de Verordening op de ledengroepen vastgelegd dat:

  • Het ledengroepbestuur van de ledengroep van openbaar accountants, in het geval de voorzitter van het bestuur een Registeraccountant is, een Accountant-Administratieconsulent benoemt tot voorzitter van het ledengroepbestuur en vice versa;

  • Het ledengroepbestuur van de ledengroep van intern en overheidsaccountants, in het geval een overheidsaccountant tot afgevaardigde van de ledengroep is benoemd, een intern accountant benoemt tot voorzitter van het ledengroepbestuur en vice versa.

Naar boven