Logo LimburgVerkeersbesluit provinciale weg N271 Venlo-Nijmegen

Ons kenmerk 2013/ 4316

Tijdelijke verkeersmaatregelen/ ovonde en rotonde Bergen

GEDEPUTEERDE STATEN VAN LIMBURG

Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994 (verder WVW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (verder RVV), het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (verder BABW) en de Algemene wet bestuursrecht (verder Awb);

op grond van het besluit van Gedeputeerde Staten van Limburg van 18 maart 2008, 7 april 2009, 15 december 2009 en laatstelijk gewijzigd op 12 juni 2012 (Mandaatbesluit Gedeputeerde Staten van Limburg 2006) en op grond van het besluit van het afdelingshoofd Provinciale Wegen van 1 januari 2011 (Ondermandaatbesluit afdeling Provinciale Wegen) zijn wij bevoegd dit besluit te nemen.

OVERWEGINGEN TEN AANZIEN VAN HET BESLUIT

Aanleiding en achtergrond van het project 

De provinciale weg N271 Venlo-Nijmegen (verder N271) is een regionaal verbindende weg en loopt langs de zuid-west zijde van Nieuw Bergen. Ter hoogte van km 101.50 sluit de voormalige provinciale weg N552 Bergen-Siebengewald (verder N552) aan op de N271 en de Daem van Kekenstraat.

De gemeente Bergen heeft een haalbaarheidsonderzoek laten uitvoeren over het centrumplan van Nieuw-Bergen. Daarnaast heeft de gemeente de gebiedsvisie Mosaïque ontwikkeld voor de kern van Nieuw-Bergen. De voornoemde kruising is onderdeel van dit plan. De gebiedsvisie voorziet in de aanleg van een ovonde op de huidige aansluiting van de N552 met de N271. Verder wordt het winkelgebied autoluw gemaakt. Gevolg hiervan is dat de verkeersstructuur binnen de kern dient te worden aangepast. Dit resulteert in de aanleg van een nieuwe hoofdontsluiting ter hoogte van Den Assldonck in de vorm van een tweede rotonde op de N271.

Doelstelling project 

De doelstelling van het project is om de inrichting van de weg te laten overeenkomen met het vigerende beleid en de richtlijnen die daarvoor gehanteerd worden. Daarnaast dient met de nieuwe inrichting de veiligheid en verkeersleefbaarheid te worden verbeterd zonder dat de doorstroming en de verkeersafwikkeling onacceptabel worden.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de WVW moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken

Belangenafweging en motivering

Overwegende dat:

- ter regeling van de veiligheid van weggebruikers en wegwerkers er gedurende de uitvoering van wegwerkzaamheden verkeersmaatregelen nodig zijn;

- de wegwerkzaamheden in combinatie met de verkeersmaatregelen het wegbeeld veranderen;

- hierdoor het verwachtingspatroon van de weggebruiker wordt verstoord;

- vorenstaande verslechterde afwikkeling van het verkeer soms onveilige situaties voor weg-gebruikers en wegwerkers tot gevolg heeft;

- de benodigde maatregelen en voorzieningen bij werk in uitvoering daarom moeten zijn gericht op de gelijkwaardige belangen van het realiseren van goede arbeidsomstandigheden, het bevorderen van de verkeersveiligheid voor weggebruikers tijdens de werkzaamheden en het beperken van de verkeershinder en het zoveel mogelijk voorkomen van congestie;

- bij het samenstellen van wegafzettingen en het plaatsen op een wijze die voor iedereen veilig en duidelijk is wij ons conformeren aan de CROW-publicaties ‘Werk in Uitvoering';

- deze publicaties het uitgangspunt vormen bij het treffen van tijdelijke verkeersmaatregelen;

- uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg, het beschermen van de weg-gebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer het gewenst is om ten behoeve van de uitvoering van de reconstructiewerkzaamheden aan de N271 Venlo-Nijmegen ter hoogte van Bergen tijdelijke verkeersmaatregelen te treffen bestaande uit o.a. het instellen van geslotenverklaringen, inhaalverboden, snelheidsbeperkingen en verplichte rijrichtingen;

- wij met plaatsing van bovenstaande verkeerstekens willen bereiken dat de uitvoering van de werkzaamheden op een verkeersveilige manier kunnen worden uitgevoerd en de overlast voor de omgeving tot een minimum wordt beperkt;

- voor het plaatsen van deze verkeerstekens ingevolge artikel 15 eerste en tweede lid van de WVW een verkeersbesluit is vereist;

- in het kader van deze juridische procedure op basis van artikel 24 van het BABW advies is ingewonnen bij de politie;

- overeenkomstig artikel 25 van het BABW overleg is gepleegd met de gemeente Bergen;

- overige belanghebbenden waaronder in ieder geval het openbaar vervoerbedrijf Veolia, de Ambulancezorg Limburg-Noord en de brandweer door ons specifiek zijn geïnformeerd;

- niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld door te nemen verkeersmaatregelen;

- niet is gebleken dat door te nemen verkeersmaatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.

Indien het besluit niettemin schade veroorzaakt die uitgaat boven het maatschappelijk risico dan wel ondernemersrisico, en de benadeelde in vergelijking met anderen onevenredig zwaar wordt getroffen, kan deze benadeelde de provincie verzoeken deze onevenredige schade te vergoeden. De Provincie zal op dit verzoek een separaat besluit nemen. Het verzoek moet worden gericht aan Gedeputeerde Staten van Limburg, afdeling BSEB, team Aansprakelijkheid, Postbus 5700, 6202 MA MAASTRICHT.

BESLUITEN

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Gedeputeerde Staten van Limburg:

 I Door plaatsing van borden model A1 (50) en/of (30) van bijlage 1 van het RVV 1990 een maximumsnelheid in te stellen van 50 km/h en/ of 30 km/h op de locaties zoals weergegeven op de tekeningen behorende bij dit besluit;

 II door plaatsing van borden model C1 van genoemde bijlage de N271 te sluiten in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee op de locaties zoals weergegeven op de tekeningen behorende bij dit besluit;

III door plaatsing van borden model C15 van genoemde bijlage gesloten te verklaren voor fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen op de locaties zoals weergegeven op de tekeningen behorende bij dit besluit;

IV door plaatsing van borden model C16 van genoemde bijlage de provinciale weg te sluiten voor voetgangers op de locaties zoals weergegeven op bijgevoegde tekeningen behorende bij dit besluit;

V door plaatsing van borden model D2 van genoemde bijlage alle bestuurders te gebieden het bord voorbij te gaan aan de zijde die de pijl aangeeft op de locaties zoals weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen;

VI door plaatsing van borden model F1 van genoemde bijlage motorvoertuigen te verbieden om elkaar onderling in te halen op de locaties zoals weergegeven op de tekeningen behorende bij dit besluit;

VII door plaatsing van borden model F6 van genoemde bijlage bestuurders uit tegengestelde richting te verplichten verkeer dat van deze richting nadert voor te laten gaan op de locaties zoals weergegeven op de tekeningen behorende bij dit besluit;

VIII door plaatsing van borden model F8 van genoemde bijlage het einde aan te geven van alle door verkeersborden aangegeven verboden;

IX dat de maatregelen zoals hierboven aangegeven onder I t/m VIII in fases zullen worden ingesteld, en afhankelijk van de fase zullen gelden in de periode van medio maart 2013 tot medio november 2013 of zoveel langer of korter als de werkzaamheden dat noodzakelijk maken alsmede voor zover de weersomstandigheden de uitvoering van de specifieke werkzaamheden toelaten.

Voor de tijdelijke verkeersmaatregelen verwijzen wij naar de bij dit besluit gevoegde tekeningen met nummer:

Fase 0

Bergen N271-00, bladnummer 01, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Bergen N271-00, bladnummer 02, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Fase 1

Bergen N271-01, bladnummer 01, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Bergen N271-01, bladnummer 02, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Fase 2

Bergen N271-02, bladnummer 01, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Bergen N271-02, bladnummer 02, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Fase 3A

Bergen N271-03A, bladnummer 01, versie 3, d.d. 26-10-202;

Bergen N271-03A, bladnummer 02, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Fase 3B

Bergen N271-03B, bladnummer 01, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Bergen N271-03B, bladnummer 02, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Fase 3C

Bergen N271-03C, bladnummer 01, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Bergen N271-03C, bladnummer 02, versie 3 , d.d. 26-08-2012;

Fase 4

Bergen N271-04, bladnummer 01, versie 3, d.d. 26-10-2012;

Bergen N271-04, bladnummer 02, versie 3, d.d. 26-10-2012.

Gedeputeerde Staten van Limburg

namens dezen, drs. M. Buring wnd. hoofd bureau Beheer afdeling Provinciale Wegen

MEDEDELINGEN

Inwerkingtreding besluit

Dit besluit treedt in werking door bekendmaking van dit besluit d.d. 25 januari 2013 in de Staatscourant (www.officiëlebekendmakingen.nl). Het besluit zal ter inzage worden gelegd bij de Provincie Limburg en de gemeente Bergen.

Bezwaar- of beroepsclausule

Als dit besluit uw belang rechtstreeks raakt en u het met de inhoud van dit besluit niet eens bent, kunt u bezwaar maken. U moet dan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is gepubliceerd een bezwaarschrift indienen. Op deze procedure is de Algemene wet bestuursrecht van toepassing. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de datum; een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht alsmede de redenen van het bezwaar (motivering). Het bezwaarschrift moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Limburg; Afdeling BSEB, cluster BZ, team Rechtsbescherming; Postbus 5700; 6202 MA Maastricht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar www.limburg.nl en klik vervolgens op ‘e-loket’. Als u een bezwaarschrift heeft ingediend, dan kunt u tevens een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening indienen bij: de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Maastricht, sector Bestuursrecht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht. U kunt ook digitaal een verzoek indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden.

Naar boven