Verordening tot wijziging van de Financiële verordening Loodswezen

De ledenvergadering van de Nederlandse Loodsencorporatie;

Gelet op de artikelen 15, eerste lid en 26, eerste lid van de Loodsenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Financiële verordening Loodswezen wordt gewijzigd als volgt:

A

Artikel 1 wordt gewijzigd als volgt:

1. De onderdelen d tot en met m worden geletterd e tot en met n.

B

In artikel 1 wordt een onderdeel d ingevoegd, luidende:

d. Ankerwacht:

de aanvullende loodsdienst, als bedoeld in artikel 4.5 onder e van het Besluit marktwerking registerloodsen, waarbij de loods aan boord blijft om wacht te houden tijdens het anker liggen of in het geval dat, zonder dat het anker is geworpen, stil wordt gelegen.

C

In artikel 1 onderdeel g wordt ‘artikel 10, eerste lid, onderdeel a, van het Voorschriftenbesluit registerloodsen’ vervangen door: artikel 2.7, eerste lid, onderdeel a, van het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren.

D

In artikel 6a, eerste lid, wordt ‘artikel 12, eerste lid, van het Voorschriftenbesluit registerloodsen’ vervangen door: artikel 2.5, eerste lid, van het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren.

E

Het artikel 6b, tweede lid, vervalt.

F

Bijlage I nr. 1 wordt vervangen door bijlage I behorend bij de Financiële verordening Loodswezen bedoeld in artikel 1 onderdeel e, vastgesteld bij besluit van de ledenvergadering van de Nederlandse Loodsencorporatie op 4 juni 2013 te Rotterdam, nr. 2 en toegevoegd bij deze verordening.

G

Bijlage II nr. 1 wordt vervangen door bijlage II behorend bij de Financiële verordening Loodswezen bedoeld in de artikelen 2, eerste lid, 3, onderdeel b en 6a, tweede lid, vastgesteld bij besluit van de ledenvergadering van de Nederlandse Loodsencorporatie op 4 juni 2013 te Rotterdam, nr. 2 en toegevoegd bij deze verordening.

ARTIKEL II

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag dat het Besluit van ... 2013 houdende wijziging van het Besluit markttoezicht registerloodsen in verband met het vaststellen van een nieuwe loodsgeldtariefstructuur (loodsgeldtariefstructuur 2014) in werking treedt, met uitzondering van artikel I onderdelen C en D die in werking treden met ingang van de dag dat het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren in werking treedt.

Deze verordening tot wijziging van de Financiële verordening Loodswezen zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlagen die ter inzage worden gelegd ten kantore van de Nederlandse Loodsencorporatie. Van deze terinzagelegging wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.

Aldus vastgesteld door de ledenvergadering van de Nederlandse Loodsencorporatie op 4 juni 2013 te Rotterdam.

TOELICHTING

De wijzigingen in de verordening volgen op het besluit van de minister van Infrastructuur en Milieu (IenM) tot overname van het advies van de gebruikers van loodsdiensten in Nederland en de Nederlandse zeehavenbeheerders over een nieuwe loodsgeldtariefstructuur. De loodsgeldtariefstructuur bepaalt de opbouw van het loodsgeldtarief dat wordt betaald door de scheepvaart voor de gebruikmaking van de diensten van een registerloods.

Sinds 2008 zijn er geen wijzigingen aangebracht in de loodsgebieden. De inwerkingtreding van de nieuwe loodsgeldtariefstructuur vormt tevens de aanleiding om nieuwe beloodsingspunten op te nemen. In Rotterdam-Rijnmond is er sinds 2011 een nieuw beloodsingspunt voor LNG-reizen. Daarnaast zullen naar verwachting eind 2013 de eerste schepen de havens aan de 2e Maasvlakte aandoen. In regio Scheldemonden kent met ingang van 2012 het nieuwe beloodsingspunt, Bergues Nord. Op dit beloodsingspunt, ter hoogte van de Belgisch/Franse grens, worden 2 loodsen met de heli aan boord gebracht bij zogenoemde Kalootschepen voor reizen naar Vlissingen. De reisduur per loods bedraagt ca. 7 uur.

In de Bijlage I onderdeel B is een nieuw grafisch overzicht per loodsgebied bijgesloten, inclusief de lengte-/breedtecoördinaten en afgrenzing van de tariefgebieden, zoals deze gelden binnen de nieuwe loodsgeldtariefstructuur.

De nieuwe loodsgeldtariefstructuur bestaat uit een starttarief (S-tarief) en een trajecttarief (T-tarief) en, indien zich met name genoemde situaties voordoen, een tarief voor aanvullende diensten van een loods aan boord (A-tarief) of vergoeding van bepaalde kosten.

Een situatie waarvoor een A-tarief wordt vastgesteld, is de situatie dat de loods aan boord moet blijven om ankerwacht te houden of aan boord moet blijven als een schip niet ten anker stilligt voor het aan of van boord nemen van lading. In de lijn van het advies van de sector ligt het in de rede dat in dat geval deze extra tijd afgerond naar het naast hogere halve uur en vermenigvuldigd met de helft van het T-basistarief in rekening wordt gebracht.

Ankerwacht of wacht houden werd voor de inwerkingtreding van de nieuwe loodsgeldtariefstructuur begrepen onder de loodsvergoedingen, als zijnde wachtgeld tijdens de reis (artikel 4.19 lid c, d en e Besluit markttoezicht registerloodsen), waarvoor een vast bedrag per uur, onafhankelijk van de diepgang van het schip werd gefactureerd.

Als gevolg van het tariferen van ankerwacht als een A-tarief, dient deze als zodanig in Bijlage II onderdeel b als een verrichting te worden benoemd om terug te kunnen komen in de interne verdeling.

Met de inwerkingtreding van het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren wordt het Voorschriftenbesluit registerloodsen ingetrokken. Het bepaalde ten aanzien van loodsen vanaf de wal als bedoeld in artikel 1 van deze verordening wordt opgenomen in het artikel 2.7 van het Besluit opleidingen en bevoegdheden nautische beroepsbeoefenaren. De vereisten waaraan een loodsjournaal ingevolge artikel 12 van het Voorschriftenbesluit registerloodsen aan diende te voldoen worden niet opgenomen in een nieuw besluit, maar worden begrepen als zijnde onderwerpen van operationele aard, waarover krachtens verordening regels kunnen worden gesteld door de Nederlandse loodsencorporatie.

Naar boven