Beschikking, houdende ontheffing voor het beroepsmatig uitvoeren van vluchten met het onbemande luchtvaartuigsysteem Falcon 8 zonder BVI, BVL, geluidscertificaat en BVB door Sky Survey B.V. in Herkingen Goeree Overflakkee, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

Datum: 24 juli 2013

Nummer: ILT-2013/25451

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelezen het verzoek van Sky Survey B.V. van 3 juni 2013, ontvangen op 17 juni 2013 en de aanvulling op het operationeel plan ontvangen op 8 juli 2013, contactpersoon mevrouw D. Sommer, e-mail: dsommer@skysurvey.eu;

Gezien het gegeven dat:

  • lichte onbemande luchtvaartuigen (UAS) volgens artikel 20 van het Luchtverkeersreglement voorrang moeten verlenen aan al het andere luchtverkeer; dat dit mogelijk is door binnen zichtafstand van de piloot te blijven en naast de piloot nog een observant te verplichten;

  • Sky Survey B.V. voldoende ervaring heeft om op deze specifieke locatie met de door hen gebruikte onbemande helikopters op verantwoorde wijze te kunnen opereren;

  • het verboden is om beroepsmatig vluchten met een licht onbemand luchtvaartuig uit te voeren, tenzij hiervoor ontheffing is verleend;

Gelet op artikel 2.1, vierde lid, artikel 3.21 en artikel 5.5 derde lid van de Wet luchtvaart;

BESLUIT:

Artikel 1

  • 1. Aan Sky Survey B.V. wordt ontheffing verleend van het verbod in artikel 3.8 en 3.19a van de Wet luchtvaart en het verbod in artikel 1 van de Regeling modelvliegen voor het maken van vluchten met een lichte onbemande helikopter, zonder toegewezen nationaliteits- en inschrijvingskenmerk en zonder dat het luchtvaartuig is voorzien van een geldig bewijs van luchtwaardigheid en geluidscertificaat respectievelijk voor het uitvoeren van beroepsmatige vluchten met een licht onbemand luchtvaartuig.

  • 2. Ingevolge artikel 2.1, vierde lid, van de Wet luchtvaart wordt aan de navolgende medewerkers van Sky Survey B.V. ontheffing verleend van het verbod in artikel 2.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart, voor het beroepsmatig maken van (test)vluchten met lichte onbemande helikopters, type Falcon 8, zonder in het bezit te zijn van een geldig bewijs van bevoegdheid:

    • a. Jörg Langenhorst

    • b. Jesse Don;

    Sky Survey B.V. fungeert bij de voorbereiding en uitvoering van de vluchten als exploitant van het onbemande luchtvaartuigsysteem (UAS).

  • 3. Aan de ontheffing in het eerste en tweede lid zijn de voorschriften en beperkingen verbonden die zijn opgenomen in artikel 2 van deze beschikking.

Artikel 2

Aan deze ontheffing zijn de volgende voorschriften en beperkingen verbonden:

  • a. Sky Survey B.V. mag vluchten met onbemande helikopters uitvoeren aan de Groeneweg-Klinkerlandsezeedijk te Herkingen Goeree Overflakkee, coördinaten 51°42'30.9"NB – 004°06'46"OL vanaf de grond tot maximaal 100 m AGL (330 voet);

  • b. de vluchten met het onbemande luchtvaartuig vinden plaats binnen de geldigheidsperiode van deze beschikking;

  • c. de vluchten worden uitgevoerd bij een vliegzicht van minstens 1,5 km en vrij van bewolking;

  • d. de vluchten met het onbemande luchtvaartuig mogen niet plaatsvinden boven mensenmenigten, constructies, bewoonde gebouwen, vaartuigen of voertuigen anders dan het in kaart te brengen terrein;

  • e. de horizontale afstand tussen het onbemande luchtvaartuig en mensenmenigten, constructies, gebouwen, vaartuigen en voertuigen die niet onder zeggenschap vallen van Sky Survey B.V. bedraagt ten minste 150 meter;

  • f. het onbemande luchtvaartuig blijft binnen het gezichtsveld/Visual Line of Sight (hierna te noemen: VLOS) van de piloot;

  • g. Sky Survey B.V. meldt de start van de vluchtuitvoering en het beëindigen daarvan aan de Operationele Helpdesk LVNL (tel.: 020-406 2201) onder vermelding van het telefoonnummer waarop de piloot van SkSurvey B.V. ten tijde van de vlucht permanent bereikbaar is;

  • h. de vluchten worden uitgevoerd conform het op 3 juni 2013 aangeleverde operationele plan en de aanvullingen van 8 juni 2013 van Sky Survey B.V.;

  • i. Sky Survey B.V. zorgt ervoor dat de piloot altijd direct de koers en hoogte van het luchtvaartuig kan wijzigen, ook als bij normale vluchtuitvoering geen sprake is van manuele besturing van het onbemande luchtvaartuig;

  • j. Sky Survey B.V. wijst voor de desbetreffende vlucht een gezagvoerder aan onder wiens verantwoordelijkheid de UAS-vlucht wordt uitgevoerd; vóór de vlucht neemt de gezagvoerder kennis van alle gegevens en inlichtingen die voor de uitvoering van de vlucht van belang kunnen zijn;1

  • k. Sky Survey B.V. wijst naast de gezagvoerder en/of piloot2 voor de desbetreffende vlucht een observant aan; het is de taak van de observant om de gezagvoerder te voorzien van informatie over de omgeving en de daarmee samenhangende botsingsrisico’s en zo nodig daaromtrent instructies te geven;

  • l. Verzekering

    • 1°. Sky Survey B.V. is verzekerd voor aansprakelijkheid bij ongevallen al dan niet resulterend in schade of letsel ten aanzien van derden;

    • 2°. Sky Survey B.V. voldoet ten minste aan de verzekeringseisen zoals deze zijn vastgelegd in Verordening (EG) nr. 785/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 21 april 2004, betreffende de verzekeringseisen voor luchtvervoerders en exploitanten van luchtvaartuigen;

  • m. Sky Survey B.V. stelt voor iedere vlucht ten minste één veilige positie voor het onbemande luchtvaartuig vast voor die gevallen waarbij de communicatie tussen het onbemande luchtvaartuig en het externe besturingsstation wordt verbroken;

  • n. Sky Survey B.V. stelt voor iedere vlucht een plan vast waaruit in ieder geval volgt dat de risico’s worden gemitigeerd van een mogelijke botsing met overig luchtverkeer dan wel mensenmenigten en gebouwen op de grond of schepen op het water;

  • o. Voorvalmeldingen

    • 1°. Sky Survey B.V. meldt voorvallen en ernstige incidenten binnen 72 uur aan het Analyse Bureau Luchtvaartvoorvallen van de Inspectie Leefomgeving en Transport ingevolge de Regeling melding voorvallen in de burgerluchtvaart; zie www.ilent.nl onder ‘luchtvaartvoorval melden’ en www.ais-netherlands.nl voor AIC-B 02/10;

    • 2°. Ongevallen (= met gewonde(n) of dode(n)) moeten (na de hulpverleningsoproep) direct worden gemeld aan:

      • i. de OVV via 0800 MELDOVV of 0800 6353 688, en

      • ii. de crisiscoördinator van ILT: 070 456 3434;

    • 3°. Incidenten worden binnen Sky Survey B.V. geadministreerd en beoordeeld en het management bekijkt of deze moeten leiden tot verbeteringen van de bedrijfsvoering, in ieder geval wanneer de incidenten betrekking hebben op de vluchtuitvoering;

  • p. Sky Survey B.V. draagt ervoor zorg dat iedere geplande vluchtuitvoering op een terrein aangewezen voor tijdelijk en uitzonderlijk gebruik wordt gemeld bij de Inspectie via een e-mail aan meldingtug@ilent.nl; ingevolge artikel 35, derde lid, van de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen meldt de houder van de ontheffing ten minste 24 uur vóór de dag dat het terrein zal worden gebruikt dit voornemen schriftelijk of per e-mail aan de minister en de burgemeester van de gemeente waarin het desbetreffende terrein ligt; de melding aan de minister kan worden gedaan door het sturen van een e-mail aan meldingtug@ilent.nl;

  • q. het is de verantwoordelijkheid van Sky Survey B.V. dat voldoende voor de vluchtuitvoering met dit luchtvaartuig opgeleid gekwalificeerd en vakkundig personeel wordt ingezet bij de lichte UAS-vluchtuitvoering;

  • r. personeel dat gemoeid is met de vluchtvoorbereiding of -uitvoering van het lichte UAS werkt niet met het systeem indien er sprake is van een omstandigheid waarbij vermoeidheid of een gevoel van niet-fit zijn een gevaar voor de luchtwaardigheid of de vlucht zou kunnen opleveren;

  • s. Sky Survey B.V. initieert de publicatie van een NOTAM waarin de UAS-activiteit bekend wordt gemaakt bij de Operationele Helpdesk LVNL, per telefoon 020 406 2201 uiterlijk 5 dagen vóór de vlucht plaatsvindt.

Artikel 3

Het handelen in strijd met deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking op de eerste dag na dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt op 1 oktober 2013.

DE STAATSSECRETARIS VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU, namens deze, DE SENIOR INSPECTEUR ILT/VERGUNNINGEN, A. Schurink-v.d. Klugt

Bezwaarclausule

Indien u het niet eens bent met deze beslissing kunt u hiertegen, op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na datum waarop deze beslissing is verzonden schriftelijk bezwaar aantekenen.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet ten minste bevatten:

  • de naam en het adres van de indiener;

  • de dagtekening;

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift kunt u richten aan:

Inspectie Leefomgeving en Transport

Team Juridische Zaken

Postbus 16191

2500 BD Den Haag


X Noot
1

Zoals weersomstandigheden en -verwachtingen, ter plaatse geldende luchtverkeersregels (o.a. zichtbaar via de VFR-luchtvaartkaart Nederland en de luchtvaartgids www.ais-netherlands.nl) en eventuele bijzondere omstandigheden, bekendgemaakt in berichten aan luchtvarenden (NOTAMS).

X Noot
2

De gezagvoerder is degene die eindverantwoordelijk is voor de vluchtuitvoering. Dit kan de piloot zijn, maar ook een andere persoon.

Naar boven