Bestuursovereenkomst Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd), Rijkswaterstaat

De Nederlandse wegbeheerders: het rijk, gemeenten, provincies en waterschappen, vertegenwoordigd door respectievelijk de Minister van Infrastructuur en Milieu en de besturen van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, van de Vereniging Interprovinciaal Overleg en van de Vereniging Unie van Waterschappen, hebben op 17 juni 2013 een bestuursovereenkomst gesloten.

Deze bestuursovereenkomst voorziet in de oprichting, taakopdracht en aansturing van de bij Rijkswaterstaat onder te brengen Nationale Bewegwijzeringsdienst (NBd); dit zowel in de periode voorafgaand aan als volgend op het van kracht worden van de wijziging van de Wegenverkeerswet in 2015.

Door deze wijziging worden alle wegbeheerders verplicht hun bewegwijzeringsplannen voor wegvakken in hun beheersgebied te laten voorbereiden en vaststellen door de NBd namens de Minister van Infrastructuur en Milieu.

Hiermee wordt het met de wegbeheerders afgestemde en in 2010 gepubliceerde beleid van de Minister van Infrastructuur en Milieu van een wettelijke basis voorzien: het in één hand leggen van de systeemverantwoordelijkheid voor de bewegwijzering op het gehele wegennet, omvattende planvorming, databasebeheer en coördinatie (de wettelijke taak van de NBd).

De wegbeheerders die dat wensen kunnen de NBd als hun aankoopcentrale inschakelen voor het laten uitvoeren van realisatie, beheer en het onderhoud van bewegwijzering (de niet-wettelijke taak van de NBd) zodat de implementatie van de bewegwijzeringsplannen zo effectief mogelijk kan plaats vinden.

De NBd zet de uitvoering voort van de per 1 april 2013 overgenomen contracten die eerder gesloten zijn tussen wegbeheerders en de ANWB, de Stichting Bewegwijzering Nederland en de Stichting Inkoop Bewegwijzering Nederland.

Dit is ook het geval waar het de contracten betreft tussen de ANWB, de Stichting Inkoop Bewegwijzering Nederland enerzijds en de leveranciers en plaatsers van bewegwijzering anderzijds.

Zodra één van deze contracten eindigt, contracteert NBd op basis van zelf ontwikkelde contractmodellen.

Een stuurgroepvergadering bestaande uit vertegenwoordigers van wegbeheerders stelt de NBd-jaarplannen en -jaarbegrotingen vast, adviseert de minister over de tariefstelling voor de wettelijke taken en stelt de contractmodellen voor de uitvoering van wettelijke en niet-wettelijke taken vast.

Een adviesraad bestaande uit contactpersonen van een aantal wegbeheerders adviseert de stuurgroepvergadering en de directeur NBd over de onderwerpen waarmee de stuurgroepvergadering zich bezig houdt.

De NBd werkt geleidelijk toe naar de tarieven (prijspeil 2013) die als doelstelling in de businesscase vermeld zijn.

Voor 2013 gelden de tarieven uit de door NBd overgenomen contracten.

Over de hoogte van de transitiekosten en de dekking hiervan worden separate afspraken gemaakt.

Totdat de wijziging van de Wegenverkeerswet van kracht wordt, kan een partij de overeenkomst opzeggen; nadat de wijziging van kracht is kan die partij desgevraagd weer toetreden.

Indien de wetswijziging niet van kracht wordt, blijft de overeenkomst in stand en zal bij de uitvoering daarvan de situatie beoogd met de wetswijziging zo dicht mogelijk benaderd worden, zij het dat dan de NBd niet zonder meer bij Rijkswaterstaat ondergebracht blijft.

Beëindiging van overeenkomst kan slechts geschieden na besluit daartoe in het Bestuurlijk Koepeloverleg Infrastructuur en Milieu.

De werking van de overeenkomst – en ieder geval de tariefstelling – wordt periodiek geëvalueerd door een door de stuurgroepvergadering benoemde commissie.

Evaluatierapporten worden aangeboden aan de stuurgroepvergadering en het Bestuurlijk Koepeloverleg Infrastructuur en Milieu.

Naar boven