Besluit van de Minister van Economische Zaken van 5 juli 2013, nr. DGETM-TM/13121127, tot wijziging van het besluit van 4 mei 2013, nr. DGETM-TM /13070753, ten aanzien van de periode waarvoor KPN wordt aangewezen als verzorger van de bemiddelingsdienst

De Minister van Economische Zaken,

Procesverloop

Bij besluit van 4 mei 2013, nr. DGETM-TM / 13070753, heeft de Minister van Economische Zaken KPN B.V. aangewezen als verzorger van de bemiddelingsdienst als bedoeld in artikel 2.3a van het Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen. In artikel 4 van het besluit wordt de verzorgingsperiode vastgesteld. Dit is de periode waarvoor de aanwijzing geldt, en waarin KPN B.V. de bemiddelingsdienst in overeenstemming met de betreffende regelgeving moet aanbieden.

Van KPN B.V is het verzoek ontvangen de datum waarop de verzorgingsperiode aanvangt, uit te stellen. Dit verzoek wordt ondersteund door Signaal, een belangenorganisatie voor doven en slechthorenden.

Overwegingen

KPN B.V. biedt momenteel onverplicht een tekstbemiddelingsdienst aan die bereikbaar is met analoge teksttelefoons. Met ingang van de verzorgingsperiode, waarin KPN is opgedragen een bemiddelingsdienst aan te bieden die gebruik maakt van Total Conversation-standaarden, zal KPN naar eigen zeggen de huidige tekstbemiddelingsdienst staken, en volledig overstappen op de voorgeschreven Total Conversation-standaarden. Dit heeft als gevolg dat de analoge teksttelefoons, waar een deel van de doelgroep nog gebruik van maakt, bij aanvang van de verzorgingsperiode niet langer gebruik zullen kunnen maken van de huidige tekstbemiddelingsdienst, maar ook geen verbinding zullen kunnen maken met de nieuwe bemiddelingsdienst. Het is dan ook van belang dat mensen met een gehoorbeperking die momenteel een analoge teksttelefoon gebruiken nog voor dit moment een alternatief hulpmiddel wordt aangeboden door de zorgverzekeraar, zodat zij direct bij aanvang van verzorgingsperiode kunnen bellen met de bemiddelingsdienst. Gebleken is dat voor deze transitie van analoge teksttelefoons naar telefoons die kunnen werken met de Total Conversation-standaarden meer tijd nodig is.

Een tweede reden voor het verzoek om de verzorgingsperiode op een latere datum in te laten gaan is gelegen in de kwaliteit van de dienstverlening van beeldbemiddeling. In september 2013 komen kwaliteitscriteria beschikbaar voor gebarentolken op afstand. Deze kwaliteitscriteria worden ontwikkeld door een belangenorganisatie voor doven en slechthorenden. Door de verzorgingsperiode per 1 oktober te laten aanvangen hebben de medewerkers van de bemiddelingsdienst gelegenheid om zoveel mogelijk conform de aanbevelingen van de belangenorganisatie te werken.

Gelet op artikel 9.2, eerste lid, van de Telecommunicatiewet;

Besluit:

Artikel 1

Artikel 4 van het Besluit van de Minister van Economische Zaken tot aanwijzing als bedoeld in artikel 9.2, eerste lid, van de Telecommunicatiewet van KPN B.V. als verzorger van de bemiddelingsdienst als bedoeld in artikel 2.3a van het Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen komt te luiden:

Artikel 4

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 oktober 2013 en geldt tot en met 30 september 2018.

Artikel 2

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na toezending ervan aan KPN B.V..

Artikel 3

Dit besluit wordt bekendgemaakt door toezending aan KPN B.V. Van deze beschikking wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Tegen dit besluit kan degene wiens belang daarbij rechtstreeks is betrokken, binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij de Minister van Economische Zaken, directie Wetgeving en Juridische Zaken, Postbus 20401, 2500 EK Den Haag. Dit besluit is verzonden op de in de aanhef van dit besluit vermelde datum.

Naar boven