De Minister van Economische Zaken,
Procesverloop
Bij besluit van 4 mei 2013, nr. DGETM-TM / 13070753, heeft de Minister van Economische
Zaken KPN B.V. aangewezen als verzorger van de bemiddelingsdienst als bedoeld in artikel
2.3a van het Besluit universele dienstverlening en eindgebruikersbelangen. In artikel
4 van het besluit wordt de verzorgingsperiode vastgesteld. Dit is de periode waarvoor
de aanwijzing geldt, en waarin KPN B.V. de bemiddelingsdienst in overeenstemming met
de betreffende regelgeving moet aanbieden.
Van KPN B.V is het verzoek ontvangen de datum waarop de verzorgingsperiode aanvangt,
uit te stellen. Dit verzoek wordt ondersteund door Signaal, een belangenorganisatie
voor doven en slechthorenden.
Overwegingen
KPN B.V. biedt momenteel onverplicht een tekstbemiddelingsdienst aan die bereikbaar
is met analoge teksttelefoons. Met ingang van de verzorgingsperiode, waarin KPN is
opgedragen een bemiddelingsdienst aan te bieden die gebruik maakt van Total Conversation-standaarden,
zal KPN naar eigen zeggen de huidige tekstbemiddelingsdienst staken, en volledig overstappen
op de voorgeschreven Total Conversation-standaarden. Dit heeft als gevolg dat de analoge
teksttelefoons, waar een deel van de doelgroep nog gebruik van maakt, bij aanvang
van de verzorgingsperiode niet langer gebruik zullen kunnen maken van de huidige tekstbemiddelingsdienst,
maar ook geen verbinding zullen kunnen maken met de nieuwe bemiddelingsdienst. Het
is dan ook van belang dat mensen met een gehoorbeperking die momenteel een analoge
teksttelefoon gebruiken nog voor dit moment een alternatief hulpmiddel wordt aangeboden
door de zorgverzekeraar, zodat zij direct bij aanvang van verzorgingsperiode kunnen
bellen met de bemiddelingsdienst. Gebleken is dat voor deze transitie van analoge
teksttelefoons naar telefoons die kunnen werken met de Total Conversation-standaarden
meer tijd nodig is.
Een tweede reden voor het verzoek om de verzorgingsperiode op een latere datum in
te laten gaan is gelegen in de kwaliteit van de dienstverlening van beeldbemiddeling.
In september 2013 komen kwaliteitscriteria beschikbaar voor gebarentolken op afstand.
Deze kwaliteitscriteria worden ontwikkeld door een belangenorganisatie voor doven
en slechthorenden. Door de verzorgingsperiode per 1 oktober te laten aanvangen hebben
de medewerkers van de bemiddelingsdienst gelegenheid om zoveel mogelijk conform de
aanbevelingen van de belangenorganisatie te werken.
Gelet op artikel 9.2, eerste lid, van de Telecommunicatiewet;
Besluit:
Artikel 1
Artikel 4 van het Besluit van de Minister van Economische Zaken tot aanwijzing als
bedoeld in artikel 9.2, eerste lid, van de Telecommunicatiewet van KPN B.V. als verzorger
van de bemiddelingsdienst als bedoeld in artikel 2.3a van het Besluit universele dienstverlening
en eindgebruikersbelangen komt te luiden:
Artikel 4
Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 oktober 2013 en geldt tot en met 30 september
2018.
Artikel 2
Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na toezending ervan aan KPN B.V..
Artikel 3
Dit besluit wordt bekendgemaakt door toezending aan KPN B.V. Van deze beschikking
wordt mededeling gedaan in de Staatscourant.
Tegen dit besluit kan degene wiens belang daarbij rechtstreeks is betrokken, binnen
zes weken na de dag waarop dit besluit is verzonden een gemotiveerd bezwaarschrift
indienen bij de Minister van Economische Zaken, directie Wetgeving en Juridische Zaken,
Postbus 20401, 2500 EK Den Haag. Dit besluit is verzonden op de in de aanhef van dit
besluit vermelde datum.