Logo Den HaagVerkeersbesluit Elandstraat thv. nrs. 79/81 (tijdelijke bushalte)

Uw brief van

-

BESLUIT

Uw kenmerk

Ons kenmerk

SB2012-11733

Aantal bijlagen

Datum

22 januari 2013

Onderwerp

verkeersbesluit: Elandstraat ter hoogte van nrs. 79/81

(aanwijzen tijdelijke bushalte voor 8-persoons pendelbusjes)

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DEN HAAG,

gelezen de op 4 december 2012 ingekomen aanvraag van de heer M. de Jonge van het

Ingenieursbureau Den Haag, ingediend namens de heer J. de Groot van de gemeente

Den Haag, tot het nemen van een verkeersbesluit inzake het aanwijzen van een tijdelijke 

bushalte voor 8-persoons pendelbusjes op de Elandstraat ter hoogte van de percelen

Elandstraat nrs. 79/81 en wel dagelijks van 07.00 tot 20.00 uur met een frequentie van

15 minuten;

gelezen de op 12 december 2012 ingekomen brief van de Korpschef van de politie Haaglanden,

kenmerk 2012/20039;

overwegende,

dat in het kader van het project VAB Veenkade de route van de tram over de Torenstraat/

Vondelstraat/Zoutmanstraat (lijn 17) tijdelijk wordt gestremd, zodat vanaf 6 januari 2013

gedurende 11 maanden gebruik wordt gemaakt van een 8-persoons pendelbusje in het

Zeeheldenkwartier, waarbij (met een frequentie van 15 minuten) dagelijks van 07.00 tot

20.00 uur op vier plaatsen wordt gehalteerd;

dat drie locaties reeds bestaande bushaltes betreffen maar dat het uit oogpunt van verkeers-

veiligheid en de doorstroming van het verkeer wenselijk is om ook een tijdelijke halte aan

te wijzen op de Elandstraat ter hoogte van het perceel nrs. 79/81 en wel dagelijks van 07.00

tot 20.00 uur met een frequentie van 15 minuten;

dat deze locatie is gekozen komt omdat deze centraal in het gebied ligt, dicht bij het tramtrace

Vondelstraat/Zoutmanstraat ligt, geen hinder voor het overige verkeer geeft en in verhouding

weinig tot geen hinder oplevert voor de functies in de plint/in de hier gelegen gebouwen,

dat voor (verkeers-)maatregelen die rechtsgevolgen hebben een besluit op grond van de

Algemene wet bestuursrecht moet worden genomen en dat kan worden opgemerkt dat

met het nemen van de onderhavige maatregelen het volgende wordt nagestreefd:

- het beschermen van weggebruikers en passagiers;

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het verbeteren van de toegankelijkheid en de doorstroming van het openbaar vervoer;

dat het voornemen om deze verkeersmaatregel in te stellen op de voorgeschreven wijze is

gepubliceerd en gedurende een periode van vier weken ter inzage heeft gelegen teneinde

belanghebbenden in de gelegenheid te stellen een zienswijze daarop kenbaar te maken;

dat geen reacties zijn ingekomen;

dat ten aanzien van de onderhavige maatregel het overleg als bedoeld in artikel 24 van het

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer heeft plaatsgevonden;

dat de betreffende weggedeelten in beheer zijn bij de gemeente Den Haag en zijn gelegen

binnen de bebouwde kom van die gemeente;

dat de bevoegdheid tot het nemen van maatregelen als onderhavige door de raad van de

gemeente Den Haag bij besluit van 23 februari 1995 (rv 60, 1995) overeenkomstig artikel 18,

lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 is gedelegeerd aan het college van burgemeester

en wethouders;

dat op grond van de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Den Haag en het

daarop gebaseerde ondermandaatbesluit het hoofd Juridische Zaken en Milieutoezicht bevoegd

is dit besluit te ondertekenen;

gelet op artikel 23, lid 1, sub e, en lid 2, van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens

1990 (stb. 459, 1990) en de artikelen 1:3, 3:4, 4:8, 4:9 en 4:11van de Algemene wet

bestuursrecht;

BESLUITEN:

I. door het plaatsen van borden volgens model L03 van Bijlage 1 van het Reglement

verkeersregels en verkeerstekens 1990 (Stb. 459, 1990) en het aanbrengen van een

geblokte markering op een weggedeelte op de Elandstraat ter hoogte van het

perceel nrs. 79/81 een bushalte (voor achtpersoonspendelbusjes) aan te leggen en

 daarmee een verbod in te stellen op het aldaar parkeren van voertuigen, dit dagelijks

van 07.00 tot 20.00 uur, zoals aangegeven op de hierna genoemde situatietekening;

II.  te bepalen dat de onder I. genoemde verkeersmaatregel geldt voor de periode

van 6 januari 2013 tot en met 31 december 2013 of zo veel later als de betreffende

werkzaamheden starten en zo veel eerder als de werkzaamheden zijn afgerond

en de genoemde verkeersmaatregelen niet noodzakelijk is;

III. dat als gevolg van de bovenomschreven verkeersmaatregelen alle eerder genomen verkeers-

maatregelen/-besluiten die hierop betrekking hebben, worden ingetrokken (en de daarmee

samenhangende verkeerstekens worden verwijderd) en wel voor zover het gestelde daarin

direct betrekking heeft op hetgeen nu opnieuw wordt geregeld;

IV. dat bovengenoemde maatregelen gelden op de wijze als aangegeven op de bij dit besluit

behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening, die kan worden

ingezien bij de Dienst Stadsbeheer, afdeling Milieu en Vergunningen/Juridische Zaken

en Milieutoezicht, Paviljoensgracht 1, Den Haag.

Burgemeester en wethouders van Den Haag,

namens dezen:

hoofd Juridische Zaken en Milieutoezicht,

M. Wilbrink

Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen.

Stuur dit uiterlijk binnen zes weken na de bekendmaking van het besluit naar:

Burgemeester en wethouders van Den Haag

AWB/bezwaar

Postbus 12 600

2500 DJ DEN HAAG

In het bezwaarschrift moet het volgende staan:

- naam en adres;

- de datum en handtekening;

- een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur een kopie mee of noem het kenmerk);

- de argumenten voor bezwaar;

- dient u namens iemand anders het bezwaar in? Stuur dan een volmacht mee.

Op www.denhaag.nl/bezwaar vindt u meer informatie. Via de site kunt u ook een digitaal bezwaarschrift indienen.

Bij een spoedeisend belang kunt u een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij de rechtbank Den Haag.

Afdruk aan:

- 1x Politie Haaglanden, bureau Verkeer (Burg. Patijnlaan), dhr. Knaap

- 1x DSB/IBDH (1e Haagpoort, BA04.56), dhr. Huisert

- 1x DSB/IBDH (1e Haagpoort, BA04.56), dhr. C. de Jong

- 1x DSO/afd. Verkeer en Infrastructuur (Spui B07.17), dhr. Teule

- 1x Stadsdeelkantoor Centrum (SP F02.24), dhr. Jouvenaar

Naar boven