Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 1 juli 2013, 2013-0000084564, tot wijziging van de Regeling SUWI in verband met wijze gegevensverstrekking UWV ten behoeve bijhouden basisregistratie personen

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op artikel 5.9, vijfde lid, 5.20, 5.21, vierde lid, en 5.22, tweede lid, van het Besluit SUWI;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling SUWI wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 3.2 wordt een paragraaf ingevoegd met het opschrift, luidende:

§ 3.1a Gegevensverstrekking ten behoeve van basisregistratie personen

B

Artikel 3.3 komt te luiden:

Artikel 3.3 Toegang tot adresgegevens polisadministratie ten behoeve van basisregistratie personen

  • 1. Op verzoek van een college van burgemeester en wethouders verstrekt het UWV aan de hand van het meegeleverde burgerservicenummer en aanvullende identificerende gegevens adresgegevens als bedoeld in artikel 5.9, eerste lid, onderdeel i, van het Besluit SUWI, die het UWV verwerkt in de polisadministratie, bedoeld in artikel 33 van de Wet SUWI.

  • 2. De adresgegevens, bedoeld in het eerste lid, die door het UWV worden verstrekt betreffen de in Bijlage I bij het Besluit SUWI onder Straatadres Nederland tot en met Straatadres buitenland genoemde gegevens.

  • 3. Het UWV verstrekt de gegevens, bedoeld in het tweede lid, op de door het college van burgemeester en wethouders bij het verzoek aangegeven wijze of verwerkt die gegevens in het kader van de gezamenlijke elektronische voorzieningen SUWI.

  • 4. Het UWV en de colleges van burgemeester en wethouders verwerken de adresgegevens, bedoeld in eerste en tweede lid, in het kader van de gezamenlijke elektronische voorzieningen SUWI op de wijze, bedoeld in artikel 6.2, 6.3 en 6.4.

  • 5. Het UWV bepaalt bij de uitvoering van taken als bedoeld in artikel 5.21, eerste en tweede lid, van het Besluit SUWI, op welke wijze bij de toepassing van het vierde lid, inhoud wordt gegeven aan de gegevensverwerking op grond van dit artikel.

  • 6. Het UWV verstrekt de gegevens, bedoeld in het tweede lid, zonder gebruikmaking van de gezamenlijke elektronische voorzieningen, maximaal vier maal in een kalenderjaar aan het zelfde college van burgemeester en wethouders.

  • 7. Onverminderd het vierde lid beëindigt het UWV de gegevensverwerking op grond van dit artikel, indien het college van burgemeester en wethouders de gegevens voor een ander doel dan het doel, genoemd in artikel 5.9, eerste lid, onderdeel i, van het Besluit SUWI gebruikt.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 1 juli 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 1 juli 2013

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher.

TOELICHTING

Het doel van deze regeling is nader te regelen op welke wijze gemeenten adresgegevens uit de polisadministratie van het UWV verkrijgen ten behoeve het bijhouden van de adresgegevens in de basisregistratie personen (hierna nog aan te duiden als GBA).

Aanleiding

Het kabinet is van mening dat het noodzakelijk is dat de bij de verschillende overheden bekende adressen gedeeld kunnen worden en heeft de regelgeving aangepast opdat het UWV de mogelijkheid krijgt adresgegevens die afwijken van de GBA ter beschikking te stellen aan gemeenten. Hiertoe is per 1 juli 2012 voorzien met de regeling in artikel 5.9, eerste lid, onderdeel i, van het Besluit SUWI. In dit artikel is geregeld dat het UWV is toegestaan aan colleges van burgemeester en wethouders adresgegevens te leveren ten behoeve van het bijhouden van adresgegevens in de GBA. Hierdoor wordt het mogelijk adresgegevens aan gemeenten te leveren ten behoeve van het bijhouden van de GBA. Het UWV kan door deze gegevenslevering aan de colleges van burgemeester en wethouders de kwaliteit van de adresgegevens in de GBA verbeteren.

Op grond van artikel 5.9, vijfde lid, van het Besluit SUWI is in verband met het systematisch verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 5.11 van het Besluit SUWI de mogelijkheid opgenomen om bij ministeriële regeling nadere regels te stellen omtrent de wijze waarop en de vorm waarin de adresgegevens, bedoeld in artikel 5.9, eerste lid, onderdeel i, verstrekt worden. Deze regeling bevat deze nadere regels op grond waarvan de gemeenten de adresgegevens in de polisadministratie systematisch kan verkrijgen en daar toegang tot heeft. Met deze regeling voorkomen we, dat de wijze van gegevensverstrekking bij overeenkomst moet worden vastgelegd. Het UWV zou dan met de verschillende gemeenten overeenkomsten moeten sluiten.

Hoofdlijnen van de regeling

Bij het verstrekken van adresgegevens door UWV ten behoeve van het bijhouden van de GBA maakt UWV gebruik van twee varianten.

  • 1. De Suwinet-inkijkfunctie als onderdeel van de Gezamenlijke elektronische Voorzieningen SUWI (GeVS), zoals geregeld in artikel 62, tweede lid, van de Wet SUWI en de op dit artikel gebaseerde bepalingen in het Besluit SUWI (de artikelen 5.19 tot en met 5.23) en de Regeling SUWI.

  • 2. De levering zonder GeVS op verzoek

Deze twee wijzen van gegevensverstrekking worden aangeduid in het derde lid van het voorstelde artikel 3.3. In het vierde en vijfde lid wordt nader ingegaan op de regels die gelden voor de aanlevering via de Suwinet-inkijkfunctie. Het zesde lid gaat over de systematische levering op verzoek.

In het eerste lid wordt bepaald, dat het UWV met dit doel de adresgegevens die het UWV verwerkt in de polisadministratie, verstrekt aan de hand van een meegeleverd burgerservicenummer en aanvullende identificerende gegevens, waarbij het met name gaat om de geboortedatum. Bij de verwerking van gegevens in de polisadministratie door het UWV op grond van artikel 33 van de Wet SUWI gaat het om door inhoudingsplichtigen via de loonaangifte aangeleverde gegevens.

In het tweede lid wordt geregeld om welke gegevens het gaat.

Het zevende lid betreft een nadere bepaling over de beëindiging van de gegevensverstrekking bij gebruik van de adresgegevens voor een ander doel dan het bijhouden van de GBA.

De gegevens

De gegevens die het UWV verstrekt aan gemeenten zijn de adresgegevens uit bijlage I bij het Besluit SUWI. Deze bijlage bevat de gegevensset van de polisadministratie. Het gaat dan om de adresgegevens onder de aanduiding Straatadres Nederland, Postbusadres Nederland, Straatadres buitenland. Voor de aanlevering is het burgerservicenummer het identificerende gegeven met enige aanvullingen zoals de geboortedatum.

De adresgegevens die worden verwerkt in de polisadministratie zijn afkomstig van inhoudingsplichtigen voor de loonbelasting, die de gegevens aanleveren via de loonaangifte. Dit zijn in eerste instantie werkgevers, maar het kunnen ook instanties zijn die uitkeringen of pensioenen verstrekken.

Suwinet-inkijkfunctie

De GeVS werkt met een inkijkfunctie. Dat wil zeggen, dat Suwinet-inkijk een digitaal dossier is met alle relevante adresgegevens, die in de polisadministratie van UWV zijn opgenomen. Op het moment dat een medewerker een BSN invoert, levert de polisadministratie de adresgegevens rechtstreeks vanuit de polisadministratie. Suwinet-inkijk bevat privacygevoelige informatie. Dit stelt hoge eisen aan de toegangsbeveiliging en vereist een zorgvuldig gebruik. Een autorisatiesysteem regelt dat medewerkers alleen de adresgegevens kunnen inzien die zij nodig hebben voor het uitvoeren van hun wettelijke taak. De gegevensuitwisseling vindt plaats over het beveiligde netwerk Suwinet. Iedere handeling van de gebruiker van Suwinet-inkijk wordt gelogd. Op basis van deze logging worden periodieke rapportages opgesteld. Hierdoor kan er gerichte controle op eventueel misbruik plaats vinden.

Op het inkijkscherm van suwinet zijn voor de gemeenten dan ook alleen de adresgegevens, met BSN als identificerend gegeven, zichtbaar. Zo zijn dezelfde gegevens toegankelijk voor de gemeenten of ze nu gebruik maken van de inkijkfunctie of zonder GeVS hun verzoek om adresgegevens bij het UWV indienen. Gemeenten die twijfelen aan de juistheid van het adresgegeven, bijvoorbeeld als het adres in onderzoek staat, kunnen door middel van Suwinet-inkijk op individuele basis raadplegen, welk adres UWV in haar polisadministratie heeft. Zo kunnen zij naast het adres, zoals dat is opgenomen in de GBA, beschikken over de adresgegevens uit de polisadministratie. De adresgegevens uit de polisadministratie kunnen mogelijk het juiste adres zijn, maar zijn in ieder geval een goed aanknopingspunt voor gemeenten om een nader onderzoek naar het juiste adres in te kunnen stellen. Zij maken bij de vergelijking gebruik van de adresgegevens van individuele burgers.

beveiliging

Gemeenten kennen de inkijkfunctie van de onderlinge gegevensverstrekking door het UWV, de SVB en de gemeenten voor de uitvoering van wetten in het domein van werk en inkomen. In het kader van de onderlinge gegevensverstrekking waarop artikel 62 van de Wet SUWI van toepassing is, met name in het kader van de Wet werk en bijstand, dragen het UWV en de SVB samen met de colleges van burgemeester en wethouders gezamenlijk zorg voor de instandhouding van de GeVS. In het kader van deze ministeriële regeling wordt de GeVS gebruikt voor het uitwisselen (raadplegen) van adresgegevens op individueel niveau.

Doordat in het vierde lid van het voorgestelde artikel 3.3 de bepalingen in de Regeling SUWI over het gegevensregister SUWI, het stelselontwerp en de beveiliging van toepassing zijn verklaard, betekent dit dat voor deze gegevensinkijk dezelfde bepalingen over de voorwaarden en autorisatie gelden als die voor suwinet in het algemeen gelden. Het BKWI heeft als onderdeel van UWV de beheerrol, zoals is geregeld in artikel 5.21 van het Besluit SUWI. Het gaat dan bijvoorbeeld om de toepassing Keten-Service Level Agreement (Keten-SLA). Dit is een gezamenlijke overeenkomst tussen op de centrale voorziening aangesloten gegevensleveranciers, de SUWI-partijen onderling en tussen de SUWI-partijen en het BKWI over wederzijdse dienstverlening, zoals beschikbaarheid, responstijden, ondersteuning en de logische toegangsbeveiliging. In het Stelselontwerp bij de Regeling SUWI (bijlage I) wordt in paragraaf 1.4 verwezen naar de Keten-SLA. Hierom is op grond van het vierde lid ook artikel 6.3 van de Regeling SUWI van toepassing. Ten aanzien van de autorisaties geldt het volgende. De gegevens die het UWV levert aan de colleges van burgemeester en wethouders zijn de adresgegevens zoals opgenomen in Bijlage I bij het Besluit SUWI (toepassing van het gegevensregister SUWI, zoals geregeld in artikel 6.2 van de Regeling SUWI). Het BKWI stelt in zijn rol als beheerder van de gezamenlijke voorziening in de Keten-Sla voorwaarden aan het niveau van beveiliging. De toekenning van autorisaties aan het eigen personeel is de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders. De autorisaties zijn persoonsgebonden en zijn afhankelijk van de toegekende rol. Het doel waarvoor de adresgegevens worden verstrekt zijn het bijhouden van de adresgegevens in de GBA. De autorisaties kunnen dan ook alleen liggen bij personeel wat is aangesteld voor het bijhouden van de GBA. Het college van burgemeester en wethouders leggen hierover verantwoording af aan de gemeenteraad middels de jaarlijkse accountantsverklaring bij het jaarverslag.

Zo gelden ook voor dit gebruik van de suwinet-inkijkfunctie de beveiligingseisen die zijn geregeld op grond van artikel 6.4 van de Regeling SUWI.

Op grond van het vijfde lid wordt door het BKWI nader bepaald op welke wijze binnen de regels voor gebruik van de GeVS inhoud wordt gegeven aan de toegang tot de adresgegevens uit de polisadministratie via de inkijkfunctie.

De levering op verzoek zonder Suwinet-inkijkfunctie

Op verzoek van een gemeente kan het UWV de adresgegevens op basis van de gemeentecode van die gemeente in een bestand aanleveren. Gemeenten nemen zo’n bestand rechtstreeks van het UWV af. Wanneer een gemeente het bestand van het UWV met adresgegevens wil laten ververgelijken met hun eigen adressenbestand uit de GBA, dan kunnen zij het Inlichtingenbureau of een vergelijkbare instantie vragen deze twee bestanden met elkaar te vergelijken waarbij de kosten voor de gemeente zijn. In het zesde lid is bepaald dat dezelfde gemeente dergelijke bestanden of verzoeken maximaal 4 maal per jaar kan doen.

Beëindiging gegevensverstrekking

Indien blijkt dat de gemeenten de door het UWV geleverde adres gegevens voor een ander doel dan voor het bijhouden van de GBA gebruiken kan het UWV de gegevenslevering beëindigen. Dit kan onderdeel zijn van het afsprakenstelsel dat bij de GeVS hoort, maar indien andere wijzen van verzoek en gegevensverstrekking plaatsvinden, moet dit ook mogelijk zijn. Daartoe is het zevende lid in het voorgestelde artikel 3.3. opgenomen.

Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2013. Dit betekent dat vanaf die datum de gegevenslevering door het UWV op grond van deze regeling beschikbaar is voor de gemeenten.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, L.F. Asscher.

Naar boven