TOELICHTING
Het doel van deze regeling is nader te regelen op welke wijze gemeenten adresgegevens
uit de polisadministratie van het UWV verkrijgen ten behoeve het bijhouden van de
adresgegevens in de basisregistratie personen (hierna nog aan te duiden als GBA).
Aanleiding
Het kabinet is van mening dat het noodzakelijk is dat de bij de verschillende overheden
bekende adressen gedeeld kunnen worden en heeft de regelgeving aangepast opdat het
UWV de mogelijkheid krijgt adresgegevens die afwijken van de GBA ter beschikking te
stellen aan gemeenten. Hiertoe is per 1 juli 2012 voorzien met de regeling in artikel
5.9, eerste lid, onderdeel i, van het Besluit SUWI. In dit artikel is geregeld dat
het UWV is toegestaan aan colleges van burgemeester en wethouders adresgegevens te
leveren ten behoeve van het bijhouden van adresgegevens in de GBA. Hierdoor wordt
het mogelijk adresgegevens aan gemeenten te leveren ten behoeve van het bijhouden
van de GBA. Het UWV kan door deze gegevenslevering aan de colleges van burgemeester
en wethouders de kwaliteit van de adresgegevens in de GBA verbeteren.
Op grond van artikel 5.9, vijfde lid, van het Besluit SUWI is in verband met het systematisch
verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 5.11 van het Besluit SUWI de mogelijkheid
opgenomen om bij ministeriële regeling nadere regels te stellen omtrent de wijze waarop
en de vorm waarin de adresgegevens, bedoeld in artikel 5.9, eerste lid, onderdeel
i, verstrekt worden. Deze regeling bevat deze nadere regels op grond waarvan de gemeenten
de adresgegevens in de polisadministratie systematisch kan verkrijgen en daar toegang
tot heeft. Met deze regeling voorkomen we, dat de wijze van gegevensverstrekking bij
overeenkomst moet worden vastgelegd. Het UWV zou dan met de verschillende gemeenten
overeenkomsten moeten sluiten.
Hoofdlijnen van de regeling
Bij het verstrekken van adresgegevens door UWV ten behoeve van het bijhouden van de
GBA maakt UWV gebruik van twee varianten.
-
1. De Suwinet-inkijkfunctie als onderdeel van de Gezamenlijke elektronische Voorzieningen
SUWI (GeVS), zoals geregeld in artikel 62, tweede lid, van de Wet SUWI en de op dit
artikel gebaseerde bepalingen in het Besluit SUWI (de artikelen 5.19 tot en met 5.23)
en de Regeling SUWI.
-
2. De levering zonder GeVS op verzoek
Deze twee wijzen van gegevensverstrekking worden aangeduid in het derde lid van het
voorstelde artikel 3.3. In het vierde en vijfde lid wordt nader ingegaan op de regels
die gelden voor de aanlevering via de Suwinet-inkijkfunctie. Het zesde lid gaat over
de systematische levering op verzoek.
In het eerste lid wordt bepaald, dat het UWV met dit doel de adresgegevens die het
UWV verwerkt in de polisadministratie, verstrekt aan de hand van een meegeleverd burgerservicenummer
en aanvullende identificerende gegevens, waarbij het met name gaat om de geboortedatum.
Bij de verwerking van gegevens in de polisadministratie door het UWV op grond van
artikel 33 van de Wet SUWI gaat het om door inhoudingsplichtigen via de loonaangifte
aangeleverde gegevens.
In het tweede lid wordt geregeld om welke gegevens het gaat.
Het zevende lid betreft een nadere bepaling over de beëindiging van de gegevensverstrekking
bij gebruik van de adresgegevens voor een ander doel dan het bijhouden van de GBA.
De gegevens
De gegevens die het UWV verstrekt aan gemeenten zijn de adresgegevens uit bijlage
I bij het Besluit SUWI. Deze bijlage bevat de gegevensset van de polisadministratie.
Het gaat dan om de adresgegevens onder de aanduiding Straatadres Nederland, Postbusadres
Nederland, Straatadres buitenland. Voor de aanlevering is het burgerservicenummer
het identificerende gegeven met enige aanvullingen zoals de geboortedatum.
De adresgegevens die worden verwerkt in de polisadministratie zijn afkomstig van inhoudingsplichtigen
voor de loonbelasting, die de gegevens aanleveren via de loonaangifte. Dit zijn in
eerste instantie werkgevers, maar het kunnen ook instanties zijn die uitkeringen of
pensioenen verstrekken.
Suwinet-inkijkfunctie
De GeVS werkt met een inkijkfunctie. Dat wil zeggen, dat Suwinet-inkijk een digitaal
dossier is met alle relevante adresgegevens, die in de polisadministratie van UWV
zijn opgenomen. Op het moment dat een medewerker een BSN invoert, levert de polisadministratie
de adresgegevens rechtstreeks vanuit de polisadministratie. Suwinet-inkijk bevat privacygevoelige
informatie. Dit stelt hoge eisen aan de toegangsbeveiliging en vereist een zorgvuldig
gebruik. Een autorisatiesysteem regelt dat medewerkers alleen de adresgegevens kunnen
inzien die zij nodig hebben voor het uitvoeren van hun wettelijke taak. De gegevensuitwisseling
vindt plaats over het beveiligde netwerk Suwinet. Iedere handeling van de gebruiker
van Suwinet-inkijk wordt gelogd. Op basis van deze logging worden periodieke rapportages
opgesteld. Hierdoor kan er gerichte controle op eventueel misbruik plaats vinden.
Op het inkijkscherm van suwinet zijn voor de gemeenten dan ook alleen de adresgegevens,
met BSN als identificerend gegeven, zichtbaar. Zo zijn dezelfde gegevens toegankelijk
voor de gemeenten of ze nu gebruik maken van de inkijkfunctie of zonder GeVS hun verzoek
om adresgegevens bij het UWV indienen. Gemeenten die twijfelen aan de juistheid van
het adresgegeven, bijvoorbeeld als het adres in onderzoek staat, kunnen door middel
van Suwinet-inkijk op individuele basis raadplegen, welk adres UWV in haar polisadministratie
heeft. Zo kunnen zij naast het adres, zoals dat is opgenomen in de GBA, beschikken
over de adresgegevens uit de polisadministratie. De adresgegevens uit de polisadministratie
kunnen mogelijk het juiste adres zijn, maar zijn in ieder geval een goed aanknopingspunt
voor gemeenten om een nader onderzoek naar het juiste adres in te kunnen stellen.
Zij maken bij de vergelijking gebruik van de adresgegevens van individuele burgers.
beveiliging
Gemeenten kennen de inkijkfunctie van de onderlinge gegevensverstrekking door het
UWV, de SVB en de gemeenten voor de uitvoering van wetten in het domein van werk en
inkomen. In het kader van de onderlinge gegevensverstrekking waarop artikel 62 van
de Wet SUWI van toepassing is, met name in het kader van de Wet werk en bijstand,
dragen het UWV en de SVB samen met de colleges van burgemeester en wethouders gezamenlijk
zorg voor de instandhouding van de GeVS. In het kader van deze ministeriële regeling
wordt de GeVS gebruikt voor het uitwisselen (raadplegen) van adresgegevens op individueel
niveau.
Doordat in het vierde lid van het voorgestelde artikel 3.3 de bepalingen in de Regeling
SUWI over het gegevensregister SUWI, het stelselontwerp en de beveiliging van toepassing
zijn verklaard, betekent dit dat voor deze gegevensinkijk dezelfde bepalingen over
de voorwaarden en autorisatie gelden als die voor suwinet in het algemeen gelden.
Het BKWI heeft als onderdeel van UWV de beheerrol, zoals is geregeld in artikel 5.21
van het Besluit SUWI. Het gaat dan bijvoorbeeld om de toepassing Keten-Service Level
Agreement (Keten-SLA). Dit is een gezamenlijke overeenkomst tussen op de centrale
voorziening aangesloten gegevensleveranciers, de SUWI-partijen onderling en tussen
de SUWI-partijen en het BKWI over wederzijdse dienstverlening, zoals beschikbaarheid,
responstijden, ondersteuning en de logische toegangsbeveiliging. In het Stelselontwerp
bij de Regeling SUWI (bijlage I) wordt in paragraaf 1.4 verwezen naar de Keten-SLA.
Hierom is op grond van het vierde lid ook artikel 6.3 van de Regeling SUWI van toepassing.
Ten aanzien van de autorisaties geldt het volgende. De gegevens die het UWV levert
aan de colleges van burgemeester en wethouders zijn de adresgegevens zoals opgenomen
in Bijlage I bij het Besluit SUWI (toepassing van het gegevensregister SUWI, zoals
geregeld in artikel 6.2 van de Regeling SUWI). Het BKWI stelt in zijn rol als beheerder
van de gezamenlijke voorziening in de Keten-Sla voorwaarden aan het niveau van beveiliging.
De toekenning van autorisaties aan het eigen personeel is de verantwoordelijkheid
van het college van burgemeester en wethouders. De autorisaties zijn persoonsgebonden
en zijn afhankelijk van de toegekende rol. Het doel waarvoor de adresgegevens worden
verstrekt zijn het bijhouden van de adresgegevens in de GBA. De autorisaties kunnen
dan ook alleen liggen bij personeel wat is aangesteld voor het bijhouden van de GBA.
Het college van burgemeester en wethouders leggen hierover verantwoording af aan de
gemeenteraad middels de jaarlijkse accountantsverklaring bij het jaarverslag.
Zo gelden ook voor dit gebruik van de suwinet-inkijkfunctie de beveiligingseisen die
zijn geregeld op grond van artikel 6.4 van de Regeling SUWI.
Op grond van het vijfde lid wordt door het BKWI nader bepaald op welke wijze binnen
de regels voor gebruik van de GeVS inhoud wordt gegeven aan de toegang tot de adresgegevens
uit de polisadministratie via de inkijkfunctie.
De levering op verzoek zonder Suwinet-inkijkfunctie
Op verzoek van een gemeente kan het UWV de adresgegevens op basis van de gemeentecode
van die gemeente in een bestand aanleveren. Gemeenten nemen zo’n bestand rechtstreeks
van het UWV af. Wanneer een gemeente het bestand van het UWV met adresgegevens wil
laten ververgelijken met hun eigen adressenbestand uit de GBA, dan kunnen zij het
Inlichtingenbureau of een vergelijkbare instantie vragen deze twee bestanden met elkaar
te vergelijken waarbij de kosten voor de gemeente zijn. In het zesde lid is bepaald
dat dezelfde gemeente dergelijke bestanden of verzoeken maximaal 4 maal per jaar kan
doen.
Beëindiging gegevensverstrekking
Indien blijkt dat de gemeenten de door het UWV geleverde adres gegevens voor een ander
doel dan voor het bijhouden van de GBA gebruiken kan het UWV de gegevenslevering beëindigen.
Dit kan onderdeel zijn van het afsprakenstelsel dat bij de GeVS hoort, maar indien
andere wijzen van verzoek en gegevensverstrekking plaatsvinden, moet dit ook mogelijk
zijn. Daartoe is het zevende lid in het voorgestelde artikel 3.3. opgenomen.
Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 juli 2013. Dit betekent dat vanaf die datum de
gegevenslevering door het UWV op grond van deze regeling beschikbaar is voor de gemeenten.
De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
L.F. Asscher.