Regeling van de Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie van 24 juni 2013, kenmerk 399920, tot uitvoering van de Wet op de kansspelen (Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen)

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie,

Gelet op de artikelen 4, derde lid, 5, tweede lid, 6, vijfde lid, 7, tweede lid en 8 van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen;

Besluit:

Paragraaf 1. Algemeen

Artikel 1. Begrippen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a, Besluit:

het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen

b. Wet:

de Wet op de kansspelen

Paragraaf 2. Wervings- en reclameactiviteiten

Artikel 2. Rapportageverplichtingen

  • 1. Houders van een vergunning op grond van de artikelen 3, 9, 14b, 16, 24, 27b, 27h en 30c, eerste lid, onder b, van de wet, rapporteren jaarlijks over hun wervings- en reclameactiviteiten. Deze rapportage vindt plaats voor 1 april van het jaar, volgend op het jaar waarover verslag wordt gedaan.

  • 2. Houders van een vergunning op grond van artikel 3 van de wet, met een vergunningsduur van maximaal zes maanden, rapporteren in hun eindverantwoording over de totale kosten van hun wervings- en reclameactiviteiten.

  • 3. In de rapportage, zoals bedoeld in het eerste lid, wordt verslag gedaan van in ieder geval de volgende onderwerpen:

    • a. De in het verslagjaar gebruikte methoden van werving en reclame;

    • b. Het gemiddeld aantal gepersonaliseerde benaderingen van geabonneerde of bij de vergunninghouder geregistreerde spelers, uitgesplitst per methode;

    • c. De standaard overeenkomst tot wederverkopers ten aanzien van de overeengekomen wervings- en reclameactiviteiten;

    • d. Het aantal ontvangen meldingen en klachten over wervings- en reclameactiviteiten van de vergunninghouder;

    • e. Het aantal nieuwe inschrijvingen in het recht van verzet-bestand;

    • f. Het aantal aanmeldingen aangeleverd aan het Bel-me-niet-register als bedoeld in artikel 11.7 van de Telecommunicatiewet.

Artikel 3. Informatieverplichtingen

  • 1. Bij elke afzonderlijke wervings- en reclameactiviteit wordt op voor de consument voldoende zichtbare wijze gewezen op de minimumleeftijd voor deelname aan een kansspel.

  • 2. Bij elke afzonderlijke wervings- en reclameactiviteit wordt op voor de consument voldoende zichtbare wijze gewezen op de risico’s van onmatige deelneming aan kansspelen door middel van het plaatsen van een slogan.

  • 3. Bij elke afzonderlijke wervings- en reclameactiviteit wordt op voor de consument voldoende zichtbare wijze gewezen op de internetpagina van de vergunninghouder alwaar informatie verkregen kan worden over de in artikel 5, eerste en tweede lid, van het besluit, beschreven onderwerpen.

Paragraaf 3. Preventiebeleid

Artikel 4. Kennisvereisten speelautomatenhallen

  • 1. De leidinggevenden en personen werkzaam in speelautomatenhallen, bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het besluit, voltooien uiterlijk binnen zes tot twaalf maanden na indiensttreding met goed gevolg een cursus, die, in aanvulling op het gestelde in artikel 6, vierde lid, van het besluit, in ieder geval uit de volgende onderdelen bestaat:

    • a. Algemene kenmerken van kansspelproblematiek;

    • b. Vroeg signalering;

    • c. Verslaving en verslaafd gedrag.

  • 2. In aanvulling op het eerste lid, voltooien de leidinggevenden binnen de onderneming van speelautomatenhallen, bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het besluit, uiterlijk binnen zes tot twaalf maanden na indiensttreding met goed gevolg een cursus die in ieder geval bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a. Inleiding in communicatie en gespreksvaardigheden;

    • b. Basisvaardigheden gespreksvoering;

    • c. Problematisch spelen en verslaafd gedrag;

    • d. Oefenen van een bezoekersgesprek;

    • e. Preventiegesprekken;

    • f. Vaardigheden op het gebied van motiveren en overtuigen;

    • g. Toeleiding naar de hulpverlening.

  • 3. De cursus, bedoeld in voorgaande artikelleden, wordt iedere drie jaar met goed gevolg herhaald.

Artikel 5. Kennisvereisten speelcasino’s

  • 1. De leidinggevenden en personen werkzaam in speelcasino’s, bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het besluit, voltooien uiterlijk binnen zes tot twaalf maanden na indiensttreding met goed gevolg een cursus die, in aanvulling op het gestelde in artikel 6, vierde lid, van het besluit, in ieder geval bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a. Algemene kenmerken van kansspelproblematiek;

    • b. Vroeg signalering;

    • c. Verslaving en verslaafd gedrag.

  • 2. In aanvulling op het eerste lid, voltooien de leidinggevenden binnen de onderneming van speelcasino’s, bedoeld in artikel 6, eerste lid, van het besluit, uiterlijk binnen zes tot twaalf maanden na indiensttreding met goed gevolg een cursus die in ieder geval bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a. Inleiding in communicatie en gespreksvaardigheden;

    • b. Basisvaardigheden gespreksvoering;

    • c. Problematisch spelen en verslaafd gedrag;

    • d. Oefenen van een bezoekersgesprek;

    • e. Preventiegesprekken;

    • f. Vaardigheden op het gebied van motiveren en overtuigen;

    • g. Toeleiding naar de hulpverlening.

  • 3. De cursus, bedoeld in voorgaande artikelleden, wordt iedere drie jaar met goed gevolg herhaald.

Artikel 6. Wettelijk bewijsstuk

  • 1. Het GGZ Nederland certificaat verslavingsproblematiek voor speelautomatencentra geldt als bewijsstuk, bedoeld in artikel 6, vijfde lid, van het besluit.

  • 2. Bedrijfsleiders en beheerders van een hoogdrempelige inrichting, bedoeld in artikel 30c, eerste lid, onder a, van de wet, beschikken over een bewijsstuk, dat is aangewezen krachtens artikel 8, vijfde lid, van de Drank- en horecawet.

Artikel 7. Indicatoren en informatieverplichting

  • 1. Het informeren van de deelnemer aan kansspelen over de gevaren van kansspelverslaving en de toegang tot verslavingszorg, bedoeld in artikel 7, eerste lid, van het besluit, vindt plaats door een leidinggevende die een cursus heeft gevolgd in de zin van artikel 4, tweede lid, of artikel 5, tweede lid, van deze regeling.

  • 2. Mogelijke indicatoren, bedoeld in artikel 7, tweede lid, van het besluit, die kunnen duiden op onmatige deelneming, of een dreiging daarvan, zijn in ieder geval:

    • a. Hoge of toenemende speelfrequentie;

    • b. Veranderende speeltijdstippen;

    • c. Lange of toenemende speelduur.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 8. Overgangsregeling

Cursussen, zoals bedoeld in artikel 4 en 5 van deze regeling, die door de leidinggevenden en personen, bedoeld in artikel 8 van het besluit, reeds met goed gevolg zijn voltooid op het moment van inwerkingtreding van deze regeling zijn evenzeer geldig.

Artikel 9. Inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling treedt in werking met ingang van het tijdstip waarop het besluit in werking treedt met uitzondering van artikel 3.

  • 2. Artikel 3, eerst en derde lid, van deze regeling treden in werking per 1 oktober 2013.

  • 3. Artikel 3, tweede lid, van deze regeling treedt in werking per 1 januari 2015.

Artikel 10. Citeertitel

Deze Regeling wordt aangehaald als: Regeling werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven.

TOELICHTING

Met deze regeling wordt invulling gegeven aan de regels ten aanzien van wervings- en reclameactiviteiten, alsmede het preventiebeleid van houders van een vergunning op grond van de Wet op de kansspelen. Deze regeling vindt haar grondslag in de artikelen 4, derde lid, 5, tweede lid, 6, vijfde lid, 7, tweede lid en 8 van het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen.

Artikelsgewijs

Artikel 2. Rapportageverplichtingen

In het derde lid wordt ingegaan op de onderwerpen waarover verslag moet worden uitgebracht door de in het eerste lid beschreven houders van een vergunning:

  • a. De in het verslagjaar gebruikte methoden van werving en reclame. Hierbij wordt gedoeld op de aard van de activiteiten, zoals bijvoorbeeld het gebruik van televisie, e-mail, telefonische benadering en huis-aan-huis-bezoeken. Rapportage over de methoden van werving en reclame geeft een beeld van de wijze waarop consumenten benaderd worden.

  • b. Het gemiddeld aantal gepersonaliseerde benaderingen van geabonneerde of bij de vergunninghouder geregistreerde spelers, uitgesplitst per methode. Rapportage over het gemiddeld aantal gepersonaliseerde benaderingen geeft een beeld van de mate waarin consumenten benaderd worden.

  • c. De standaard overeenkomst tot wederverkopers ten aanzien van de overeengekomen wervings- en reclameactiviteiten. Rapportage over de standaard overeenkomst tot wederverkoop, indien daar sprake van is, en de aangebrachte wijzigingen hierin ten opzichte van de voorgaande rapportage geven een beeld van de wervings- en reclameactiviteiten van wederverkopers.

  • d. Het aantal ontvangen meldingen en klachten over wervings- en reclameactiviteiten van de vergunninghouder. Dit betreft meldingen en klachten van consumenten die zijn ingebracht bij de vergunninghouder zelf en bij de Reclame Code Commissie. Rapportage over het aantal ontvangen meldingen en klachten geeft een beeld van de wijze waarop consumenten de wervings- en reclameactiviteiten van de vergunninghouder ervaren.

Artikel 3. Informatieverplichtingen

De houders van een vergunning zijn op grond van het tweede lid verplicht om in elke individuele wervings- en reclameactiviteit een slogan op te nemen waarmee de consument gewezen wordt op de risico’s van onmatige deelneming. Deze slogan luidt uniform voor alle vergunninghouders. Indien de vormgeving van deze slogan niet tijdig plaatsvindt door de vergunninghouders, of niet van dien aard is dat deze aan het doel tegemoet komt, zal de tekst van deze slogan bij regeling worden vastgesteld.

Gezien de aard en omvang van de in het eerste en tweede lid van artikel 5 van het besluit beschreven onderwerpen is het niet opportuun dat elke individuele wervings- en reclameactiviteit melding maakt van deze onderwerpen. Wel wordt in het derde lid geregeld dat bij elke individuele wervings- en reclameactiviteit een verwijzing naar de internetpagina van de vergunninghouder wordt opgenomen alwaar deze informatie verkregen kan worden.

Artikel 4. Kennisvereisten speelautomatenhallen

Het derde lid bepaalt dat een herhalingscursus met goed gevolg behaald dient te worden. Deze cursus is een vervolg op de cursus beschreven in het eerste en tweede lid. Deze cursus dient binnen drie jaar na het behalen van de cursus zoals beschreven in het eerste en tweede lid met goed gevolg behaald te worden.

Artikel 5. Kennisvereisten speelcasino’s

Met het tweede lid wordt geregeld uit welke onderdelen de cursus dient te bestaan die leidinggevenden binnen een speelcasino dienen te volgen. Hierbij kan onderscheid worden gemaakt tussen de verschillende niveaus aan leidinggevenden binnen de speelcasino’s.

Het derde lid bepaalt dat een herhalingscursus met goed gevolg behaald dient te worden. Deze cursus is een vervolg op de cursus beschreven in het eerste en tweede lid. Deze cursus dient binnen drie jaar na het behalen van de cursus zoals beschreven in het eerste en tweede lid met goed gevolg behaald te worden.

Artikel 6. Wettelijk bewijsstuk

Het GGZ Nederland certificaat verslavingsproblematiek voor speelautomatencentra geldt als bewijsstuk, bedoeld in artikel 6, vijfde lid, van het besluit. Deze kan verkregen worden voor de in artikel 4 beschreven cursussen.

Artikel 7. Indicatoren en informatieverplichting

Leidinggevenden binnen de onderneming van een speelautomatenhal en van een speelcasino informeren, op grond van het eerste lid, de betrokken deelnemer over de gevaren van kansspelverslaving en de toegang tot verslavingszorg als daar aanleiding toe bestaat. Hier kan aanleiding toe zijn als één van de in het tweede lid beschreven mogelijke indicatoren wordt geconstateerd.

Artikel 8. Overgangsregeling

Op het moment van inwerkingtreding van deze regeling zijn reeds cursussen, zoals beschreven in de artikelen 4 en 5, door leidinggevenden en personen die reeds werkzaam zijn, behaald. Deze blijven geldig op het moment van inwerkingtreding van deze regeling en dienen drie jaar na het volgen van de cursus met goed gevolg herhaald te worden.

Artikel 9. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van het tijdstip waarop het Besluit werving, reclame en verslavingspreventie kansspelen in werking treedt. De onderdelen van artikel 3 treden evenwel op een ander moment in werking.

Artikel 3, eerste en derde lid, treden per 1 oktober 2013 in werking aangezien invoering van deze plicht aanpassing van de bedrijfsvoering van verschillende vergunninghouders vraagt.

Uit het oogpunt van beperking van administratieve lasten voor de vergunninghouders die te goeder trouw substantiële investeringen hebben gedaan om een zelf gekozen slogan op reclamemateriaal te voeren, treedt artikel drie, tweede lid, per 1 januari 2015 in werking.

De Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie, F. Teeven.

Naar boven