Logo Rijkswaterstaat - Dienst Noord-Holland Ministerie van Infrastructuur en Milieu

VERKEERSBESLUIT IV

___________________________________________________________________________

Datum 7 juni 2013

Onderwerp Afwijkingen van de algemene maximumsnelheid van 130 km/h op

autosnelwegen: correcties op de Verkeersbesluiten Ia, Ib, II en III

___________________________________________________________________________

DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

BESLUIT

  • A. Verkeersbesluit Ia d.d. 29 augustus 2012

Het Verkeersbesluit ten behoeve van het in afwijking van de algemene maximumsnelheid van 130 km/h met ingang van 1 september 2012 tijdelijk verlagen naar een maximumsnelheid van 120 km/h, op wegtrajecten onder beheer van het Rijk wordt als volgt gewijzigd:

Aan het Besluit wordt na de eerste volzin een onderdeel toegevoegd, luidende: Als bij opengestelde spits- en plusstroken binnen de in bijlage 1 bij dit besluit genoemde wegtrajecten een lagere snelheid dan 120 km/h geldt, blijft deze lagere snelheid van kracht.

  • B. Verkeersbesluit Ib d.d. 29 augustus 2012

Het Verkeersbesluit ten behoeve van het in afwijking van de algemene maximumsnelheid van 130 km/h met ingang van 1 september 2012 tijdelijk verlagen naar een maximumsnelheid van 120 km/h op wegtrajecten onder beheer van het Rijk en het vervolgens verlagen van de maximumsnelheid naar dynamisch 130 km/h wordt als volgt gewijzigd:

Aan het Besluit wordt na de eerste volzin een onderdeel toegevoegd, luidende: Als bij opengestelde spits- en plusstroken binnen de in bijlagen 1 en 2 bij dit besluit genoemde wegtrajecten een lagere snelheid dan 120 km/h, respectievelijk 100 km/h geldt, blijft deze lagere snelheid van kracht.

  • C. Verkeersbesluit II d.d. 29 augustus 2012

Het Verkeersbesluit ten behoeve van het in afwijking van de algemene maximumsnelheid van 130 km/h met ingang van 1 september 2012 verlagen van een maximumsnelheid naar 120 km/h op wegtrajecten onder beheer van het Rijk wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.In het opschrift, onder Onderwerp, wordt “van een maximumsnelheid naar” vervangen door: naar een maximumsnelheid van

  • 2.Aan het Besluit wordt na de eerste volzin een onderdeel toegevoegd, luidende: Als bij opengestelde spits- en plusstroken binnen de in bijlage 1 bij dit besluit genoemde wegtrajecten een lagere snelheid dan 120 km/h geldt, blijft deze lagere snelheid van kracht.

  • 3.Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

    • a.Ten aanzien van A9-traject nr 204 wordt “33,97” vervangen door: 36,7, wordt “knooppunt Badhoevedorp” vervangen door: Badhoevedorp, wordt “42,87” vervangen door: 42,9 en wordt “Haarlemmerliede” vervangen door: Haarlemmerliede en Spaarnwoude

    • b.Ten aanzien van A2-traject nr 220 wordt “112” vervangen door: 111,0, wordt “115,5” vervangen door: 117,3 en wordt “knooppunt Hintham” vervangen door: brug Zuid-Willemsvaart hoofdrijbaan A2

    • c.Ten aanzien van A2-traject nr 223 wordt “112” vervangen door: 111,0 en wordt “knooppunt Empel” vervangen door: knooppunt Empel hoofdrijbaan A2

    • d.Ten aanzien van A2-traject nr 224 wordt “121,1” vervangen door: 124,3 en “Vught (24)” vervangen door: Essche Stroom

  • D Verkeersbesluit III d.d. 29 augustus 2012

Het Verkeersbesluit ten behoeve van het in afwijking van de algemene maximumsnelheid van 130 km/h met ingang van 1 september 2012 dynamisch verlagen van de maximumsnelheid op enkele wegtrajecten onder beheer van het Rijk wordt als volgt gewijzigd:

  • 1.Aan het Besluit wordt na de eerste volzin een onderdeel toegevoegd, luidende: Als bij opengestelde spits- en plusstroken binnen de in bijlage 1 bij dit besluit genoemde wegtrajecten een lagere snelheid dan 120 km/h, dan wel 100 km/h geldt, blijft deze lagere snelheid van kracht.

  • 2.Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

    • a.Ten aanzien van A12-traject nr 307 wordt “R en L” vervangen door: R

    • b.Ten aanzien van A28-traject nr 324 wordt “Amersfoort Vathorst (8a)” vervangen door: knooppunt Hoevelaken/Amersfoort Vathorst (8a).

MOTIVERING

1. Wettelijke basis

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna Wvw) moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van verkeerstekens, zoals deze genoemd zijn in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW), voor zover daardoor een verbod of gebod wordt ingesteld of gewijzigd. Op grond van artikel 18, eerste lid, onder a, van de Wvw, ben ik bevoegd dit besluit te nemen.

2. Doel

Met dit besluit worden kleine verbeteringen doorgevoerd die bij de landelijke uitrol van de algemene maximumsnelheid van 130 km/h en de daarmee samenhangende plaatsing van borden met een lagere maximumsnelheid wenselijk zijn gebleken.

3 . Spits- en plusstroken

Om duidelijk te maken dat de gewijzigde maximumsnelheden geen gevolg hebben voor die delen van de trajecten waar spits- en plusstroken aanwezig zijn, wordt in de vier besluiten van 29 augustus 2012 aan het dictum een onderdeel toegevoegd. Voor de betreffende stroken zijn eerder verkeersbesluiten of wegaanpassingsbesluiten genomen.

4 . A9-t raject nr 204

Dit betreft het traject aansluiting Badhoevedorp – knooppunt Rottepolderplein (rechts en links) in de gemeenten Haarlemmermeer, Haarlemmerliede en Spaarwoude. De benaming wordt verbeterd. Verder is het tussen hm 33,97 en hm 36,7 uit veiligheidsoogpunt noodzakelijk de maximumsnelheid te verlagen naar 100 km/h.

5. A2-trajecten nrs 220 en 223

Dit betreft de trajecten aansluiting Zaltbommel – knooppunt Empel (rechts en links) en knooppunt Empel – brug Zuid-Willemsvaart (rechts en links) in de gemeenten Maasdriel en ‘s-Hertogenbosch. Bij hm 111,1 splitsen de hoofdrijbanen en parallelbanen. Het is daarom logischer dit punt te kiezen. Tussen hm 115,5 en 117,3 is het uit oogpunt van luchtkwaliteit gewenst om niet harder dan 120 km/h te rijden.

6. A2-traject nr 224

Dit betreft het traject aansluiting Vught – knooppunt Ekkerweijer (rechts en links) in de gemeenten ‘s-Hertogenbosch, Vught, Haaren, Boxtel en Best. Tussen hm 121,1 en hm 124,3 blijft de maximumsnelheid 100 km/h conform het Tracébesluit A2 ’s-Hertogenbosch – Eindhoven.

7 . A12-traject nr 307

Dit betreft het traject knooppunt Prins Clausplein – aansluiting Nootdorp (rechts en links) in de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg. Richting Den Haag was er in de avond en nacht sprake van een overgang van de maximumsnelheid van 130 km/h naar 80 km/h. Een dergelijk fors snelheidsverschil wordt uit oogpunt van verkeersveiligheid onwenselijk geacht. Om die reden is halverwege bij hm 8,0 een bord 100 km/h geplaatst.

8 . A28-t raject nr 324

Dit betreft het traject knooppunt Hoevelaken/Amersfoort Vathorst – aansluiting Strand Horst (rechts en links) in de gemeenten Nijkerk, Putten en Ermelo. De benaming wordt verbeterd.

9 . Gevolgde procedure

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met het korps Landelijke Politiediensten, dat kan instemmen met de maatregelen.

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

namens deze,

de directeur-generaal Rijkswaterstaat,

mr. ing. J.H. Dronkers

Mededelingen

Bezwaar

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit door een belanghebbende een bezwaarschrift worden ingediend. Het bezwaarschrift moet worden gericht aan de Minister van Infrastructuur en Milieu, ter attentie van Rijkswaterstaat Corporate Dienst, Bestuurlijk-Juridische Zaken en Vastgoed, Postbus 2232, 3500 GE te Utrecht.

Het bezwaarschrift moet worden ingediend binnen zes weken na de dag waarop het besluit is bekendgemaakt. Voor de behandeling van het bezwaarschrift wordt geen recht geheven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient ten minste te bevatten:

  • -de naam en het adres van de indiener;

  • -de dagtekening;

  • -een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • -de gronden van het bezwaar (motivering).

Voorlopige voorziening

Indien tegen het besluit een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om daarnaast een verzoekschrift tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen bij de voorzieningenrechter van de bevoegde rechtbank. De verzoeker dient zich te kunnen beroepen op een spoedeisend belang. Van de verzoeker wordt een griffierecht geheven. Omtrent de hoogte van het verschuldigde bedrag, de wijze waarop en de termijn waarbinnen het griffierecht dient te worden betaald, kan contact worden opgenomen met de griffier van de bevoegde rechtbank.

Nader informatie

Voor vragen en/of nadere informatie kunt u contact opnemen met het gratis informatienummer van Rijkswaterstaat 0800-8002, of kijken op www.rijkswaterstaat.nl.

Naar boven