Logo TwenterandVerkeersbesluit Gemeente Twenterand

Onderwerp: het instellen van een stopverbod aan de zuidzijde van het Oosteinde tussen huisnummer 350 en de aansluiting met de Walstraat.

Inleiding

Al geruime tijd krijgen wij klachten over de parkeerdruk aan het Oosteinde in Vriezenveen. Het gaat hierbij met name om het gedeelte tussen huisnummer 350 (bij het oorlogsmuseum) en Walstraat. Zowel aanwonenden als het verkeer ondervinden hinder van geparkeerde auto’s en autotrailers die voertuigen in- en uitladen. Inhalen van een flinke rij geparkeerde auto’s kan leiden tot conflicten met tegemoet komend verkeer. Bovendien belemmeren geparkeerde auto’s het zicht bij het verlaten van een uitrit. Ook dit kan leiden tot gevaarlijke situaties. De overlast gaat zover dat er ook vóór de uitritten van aanwonenden wordt geparkeerd. De verkeersveiligheid komt in het geding.

WETTELIJK EN REGELGEVEND KADER

Wegenverkeerswet 1994 en Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer.

Artikel 15 WVW vormt de basis voor het nemen van verkeersbesluiten. Artikel 18 van de wet regelt de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten. Hoofdstuk II van het BABW regelt de handelswijze voor de totstandkoming van een verkeersbesluit.

Bevoegdheid: Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om een verkeersbesluit te nemen. Het college heeft de afdoening van verkeersbesluiten gemandateerd aan de afdelingsmanager Beleid onder de voorwaarde dat de besluiten niet in strijd zijn met het gemeentelijk verkeersbeleid en na paraaf van de portefeuillehouder. Gezien het karakter van de onderhavige besluitvorming oefenen wij de bevoegdheid zelf uit.

Advisering: Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft (binnen de vergadering van de overleggroep verkeer) overleg plaatsgevonden met de verkeersadvi-seur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.

Motivering en belangen: Ingevolge artikel 21 van het BABW is de verplichting opgenomen om verkeersbesluiten goed te motiveren. Tevens is in artikel 2 van de WVW 1994 de verplichting opgenomen belang(en) van het verkeersbesluit te noemen.

DOELSTELLING EN BELANGEN

De doelstelling van het besluit is gelegen in het verzekeren van de veiligheid op de weg. Daarnaast speelt het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan een rol. Het belang van het besluit is gelegen in het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte hinder of schade.

Beoordeling

Zowel de nabijgelegen garage als de klanten en de toeleveranciers ervan maken regelmatig gebruik van het Oosteinde als “parkeerplaats”. Dit heeft te maken met het feit dat de garage in de loop van de jaren steeds meer auto’s heeft verkocht. Ook de hoeveelheid reparaties en APK keuringen neemt daarbij navenant toe. De garagehouder gaf mondeling aan ongeveer 15.000 APK keuringen per jaar te verrichten. Bij gebrek aan ruimte op het eigen terrein worden auto’s vaak langs de openbare weg geparkeerd. Ook autotrailers worden vaak vanaf de openbare weg gelost en geladen. Er zijn twee gesprekken geweest tussen de betreffende garagehouder en een bestuurlijk/ambtelijke vertegenwoordiging van de gemeente. Eerdere toezeggingen, waarbij toegezegd werd dat een deel van de auto’s elders geparkeerd zou worden, hebben niet geleid tot vermindering van de parkeerdruk.

Het zal vaker voor komen dat een garage in verband met ruimtegebrek een auto tijdelijk aan de openbare weg parkeert. Zo lang dit in beperkt mate gebeurt hebben wij hier geen problemen mee. Het gaat hier echter om een situatie die structureel is. Ons inziens kan het niet zo zijn dat het algemene belang van verkeersveiligheid ondergeschikt gemaakt wordt aan het zakelijk belang van de ondernemer om eigen auto’s, danwel auto’s van klanten, kwijt te kunnen. Om tot een zorgvuldige afweging te komen hebben wij dit punt behandeld in de vergadering van de “Overleggroep Verkeer”. In deze overleggroep hebben vertegenwoordigers van Veilig verkeer Nederland, politie en gemeente zitting. Binnen de overleggroep verkeer is men unaniem van mening dat de verkeersveiligheid hier in het geding is en dat het instellen van een stopverbod een goede oplossing is. De aanwonenden zijn bekend met het feit dat het plaatsen van een parkeerverbod ophanden is. Men heeft dit onderling besproken en heeft hiertegen geen bezwaar. De opritten bij de woningen zijn lang genoeg om in de eigen parkeerbehoefte te voorzien.

Uitvoering

Het stopverbod zal door middel van plaatsing van bebording ingesteld worden. Een stopverbod gaat verder dan een parkeerverbod. Bij een parkeerverbod mag men nog kortstondig stil staan om passagiers uit te laten stappen of om spulletjes uit de auto te halen. Bij een stopverbod mag men zowel niet parkeren als stil staan. Een stopverbod kan gebruikt worden om zowel foutief geparkeerde auto’s te weren als het laden en lossen van auto’s vanaf autotrailers te voorkomen.

Eindconclusie

Gelet op vorenstaand wordt overgegaan tot het nemen van een verkeersbesluit. Te weten het instel-len van een stopverbod aan de zuidzijde van het Oosteinde, gelegen tussen huisnummer 350 en de aansluiting met de Walstraat, zoals nader is aangeduid op de bij dit besluit behorende situatieschets. Dit geschiedt door plaatsing van het bord E2 van het RVV 1990.

Besluit

Wij hebben besloten om:

  • 1.Een stopverbod in te stellen aan de zuidzijde van het Oosteinde, gelegen tussen huisnummer 350 en de aansluiting met de Walstraat, zoals nader is aangeduid op de bij dit besluit behorende situatieschets. Dit geschiedt door plaatsing van het bord E2 van het RVV 1990.

  • 2.Het besluit algemeen bekend te maken en te wijzen op de rechtsbeschermingsmogelijkheden op grond van de Algemene wet bestuursrecht.

Vriezenveen, Datum: 18 juni 2013

Burgemeester en wethouders van gemeente Twenterand

de secretaris; H. Ridderinkhof

de burgemeester; ir. C.L. Visser

Naar boven