De Minister voor Wonen en Rijksdienst,
Gelet op de artikelen 3, eerste lid, en 4, eerste lid, onderdelen d, f en g, van de
Kaderwet overige BZK-subsidies en de artikelen 11, tweede lid, en 18, eerste lid,
van het Kaderbesluit BZK-subsidies;
Besluit:
TOELICHTING
Op 1 januari 2010 is het Uniform Subsidiekader (USK), zoals dat is uitgewerkt in de
Aanwijzingen voor subsidieverstrekking, van kracht geworden. Doel daarvan is de lasten
voor subsidieontvangers en de overheid bij de verstrekking van subsidies te verminderen.
Daartoe is een uniform kader ingevoerd voor een eenvoudiger uitvoering en financieel
beheer van rijkssubsidies. Het beoogde doel van het USK staat of valt echter met stroomlijning
van de subsidieverstrekking binnen het departement. Om de stroomlijning binnen BZK
te borgen zijn de uitvoeringsbepalingen zoveel mogelijk op één plek vastgelegd in
plaats van in de afzonderlijke regelingen en verstrekkingen.
De wet- en regelgeving inzake de verstrekking van subsidies op het terrein van het
ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bestaat per 1 juli 2013 uit
een drietal elementen, te weten:
-
1. De Kaderwet overige BZK-subsidies (hierna: Kaderwet), waarin enkele algemene bepalingen
zijn opgenomen, waaronder ook een bepaling inzake de activiteiten waarvoor subsidie
kan worden verstrekt.
-
2. het Kaderbesluit BZK-subsidies (hierna: Kaderbesluit), waarin in principe alle uitvoerende
elementen van de subsidieverstrekking aan de orde zijn, inclusief bepalingen betreffende
misbruik en oneigenlijk gebruik. Via dit besluit vindt de beoogde standaardisering
van subsidieverstrekking plaats, en wordt de basis gelegd voor de beoogde efficiencyslag,
zowel in de uitvoering als bij de beleidsbepaling;
-
3. subsidieregelingen die zoveel mogelijk zijn ontdaan van uitvoeringsbepalingen.
Het in het Kaderbesluit neergelegde regime gaat uit van vertrouwen. Er wordt vanuit
gegaan dat de subsidieaanvrager zijn aanvraag indient op basis van juiste en volledige
informatie, de activiteiten uitvoert waarvoor de subsidie is verstrekt en dat deze
zich houdt aan de overige aan de subsidie verbonden verplichtingen. Daar staat tegenover
dat als dat vertrouwen wordt beschaamd, daar ook sancties tegenover staan. Indien
wordt vastgesteld dat een aanvrager op grond van onjuiste informatie subsidie heeft
aangevraagd of zich niet aan de afspraken en verplichtingen houdt, dan wordt de subsidie
teruggevorderd en wordt de aanvrager met naam en toenaam opgenomen in een daartoe
ingericht register. Een dergelijke vermelding wordt betrokken bij de beoordeling van
eventuele nieuwe subsidieaanvragen van de betreffende persoon of instantie (hoofdstuk
13 van het Kaderbesluit).
De onderhavige regeling bevat de aan de Kaderwet en het Kaderbesluit aangepaste regels
voor de subsidiëring van het A en O-fonds. Met de vaststelling van deze nieuwe regeling
is geen wijziging in de subsidierelatie beoogd, maar alleen de inbedding van de bestaande
subsidie in het vernieuwde subsidiekader.
Met ingang van 1 juli 2012 zijn in het USK bepalingen opgenomen inzake de beperking
van de duur van een subsidieregeling. Op grond hiervan moet in regelingen die geen
einddatum kennen vóór 1 januari 2014 in een vervaldatum zijn voorzien die niet later
ligt dan 1 juli 2017. Bij het vaststellen van een vergelijkbare regeling, het aanpassen
van de vervaldatum of het vaststellen van een vervaldatum later dan vijf jaar na inwerkingtreding
kan de daartoe strekkende regeling niet eerder worden vastgesteld dan vier weken nadat
de regeling aan de Tweede Kamer is overgelegd. In verband hiermee is in artikel 11
van de onderhavige regeling een horizonbepaling opgenomen.
Artikelsgewijs
Artikel 2
In artikel 2, eerste lid, wordt een limitatieve opsomming gegeven van de activiteiten
waarvoor de subsidie kan worden aangewend. Het betreft projecten ten behoeve van het
stimuleren van arbeidsmarkt- werkgelegenheids- en opleidingsactiviteiten. Het A en
O-fonds kan de subsidie gebruiken om zelf activiteiten uit te voeren en om projecten
die door andere organisaties worden uitgevoerd te subsidiëren.
De subsidie aan het A en O-fonds wordt per boekjaar verstrekt.
Artikel 3
Op grond van artikel 18 van het Kaderbesluit wordt de subsidie verstrekt in de vorm
van een maximumbedrag, dat in de ministeriële regeling wordt vastgelegd. Hiertoe strekt
artikel 3. De subsidie is maximaal het bedrag dat uit de subsidiebijlage van de begroting
van het ministerie van BZK blijkt. Dat bedrag wordt jaarlijks aangepast aan de loon-
en prijsbijstellingen volgens de normen van de Nederlandse rijksbegroting.
Op grond van artikel 6 van het Kaderbesluit wordt de subsidie verstrekt voor uitgaven
die direct verbonden zijn met de uitvoering van die activiteiten. De inkomsten die
het A en O-fonds met betrekking tot die activiteiten, uit andere subsidies of anderszins
genereert, worden door het ministerie betrokken bij de beoordeling van de jaarlijkse
subsidie.
Ingevolge artikel 8, eerste lid, van het Kaderbesluit wordt bij ministeriële regeling
een subsidieplafond vastgesteld. Aangezien op grond van deze regeling het A en O-fonds
de enige mogelijke subsidieontvanger is, is de in de begroting vermelde maximum subsidie
in feite tevens het subsidieplafond.
Naast de subsidiegelden die op grond van artikel 3, eerste lid, aan het A en O-fonds
kunnen worden verstrekt, kunnen in overeenstemming met de Centrales van Overheidspersoneel
aanvullende middelen uit de arbeidsvoorwaardenruimte beschikbaar worden gesteld. Die
gelden worden dan als subsidiegelden toegevoegd aan het budget dat op basis van het
eerste lid wordt toegekend.
Artikel 4
Op de verstrekking van de subsidie zijn behalve de bepalingen van het Kaderbesluit
de algemene bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing.
Artikel 4 heeft betrekking op de datum waarop het A en O-fonds de aanvraag tot subsidieverlening
uiterlijk moet hebben ingediend.
Op grond van artikel 11 van het Kaderbesluit moet een subsidieaanvraag worden ingediend
met gebruikmaking van een daartoe beschikbaar gesteld formulier en bevat de aanvraag
de volgende bescheiden:
-
a. een overzicht van de activiteiten waarvoor de subsidie wordt gevraagd;
-
b. een toelichting op de wijze waarop en de mate waarin de activiteiten waarvoor de subsidie
wordt gevraagd een bijdrage leveren aan de doelstellingen van deze regeling;
-
c. een gespecificeerde begroting, die een goed inzicht geeft in de kosten van de activiteiten
waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
-
d. een tijdsplanning van de activiteit;
-
e. een weergave van de liquiditeitsbehoefte gedurende het boekjaar waarvoor subsidie
wordt gevraagd, zo mogelijk per tijdvak van drie maanden;
-
f. het bankrekeningnummer, inclusief een bewijs dat de bankrekening op naam van de stichting
staat;
-
g. het inschrijfnummer van de stichting bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken.
In artikel 22, eerste lid, van het Kaderbesluit is de termijn waarbinnen de minister
moet beslissen omtrent de subsidieaanvraag uniform vastgesteld op dertien weken. Wanneer
de aanvraag op 1 oktober is ingediend, dient de minister op grond van artikel 22,
eerste lid, van het Kaderbesluit uiterlijk op 1 januari beslist te hebben over de
subsidieverlening.
Op de aanvraag wordt onder meer afwijzend beslist als de aanvraag niet voldoet aan
de gestelde regels of als de minister van oordeel is dat de activiteiten onvoldoende
bijdragen aan de doelstellingen van de subsidie (artikelen 12 en 13, onderdeel g,
van het Kaderbesluit).
Deze regeling bevat geen nadere regels met betrekking tot de subsidievaststelling.
Dat betekent dat de aanvraag hiertoe ingevolge artikel 22 van het Kaderbesluit uiterlijk
op 1 april van het jaar na het kalenderjaar waarop de subsidieverlening betrekking
heeft moet worden ingediend. Net als bij de aanvraag tot subsidieverlening moet hierbij
gebruik worden gemaakt van een daartoe beschikbaar gesteld formulier. Op dit formulier
wordt aangegeven welke gegevens daarbij moeten worden verstrekt; dit betreft in elk
geval een eindverslag en een controleverklaring (artikel 24, eerste lid, Kaderbesluit).
De minister dient op grond van artikel 22, vijfde lid, van het Kaderbesluit binnen
22 weken na ontvangst van de aanvraag over de subsidievaststelling te beslissen.
Artikel 7
Op de subsidies die het A en O-fonds zelf verstrekt aan derden zijn de regels van
de Awb van toepassing, evenals het USK. Deze subsidieverstrekking valt echter buiten
het bereik van het Kaderbesluit. Daarom is in artikel 8 bepaald volgens welke regels
het A en O-fonds de subsidiëring uitvoert. Deze regels zijn grotendeels ontleend aan
het Kaderbesluit.
De Minister voor Wonen en Rijksdienst,
S.A. Blok.