Logo AssenVerkeersbesluit Toegangspoort Deurze Assen

Eenheid Leefomgeving

Nr. 2013- 02981

Onderwerp: Verkeersbesluit Toegangspoort Deurze

Burgemeester en wethouders van Assen:

hierbij het volgende overwegende:

Rolderhoofdweg

In de Structuurvisie Florijnas, die op 27 oktober 2011 is vastgesteld door de gemeenteraad, is bepaald dat er goede aansluitingen moeten komen voor wandelaars en fietsers tussen Assen en Drentsche Aa. Hiermee wordt de verbinding tussen binnenstad en station (en de hele stad) en het Drentsche Aa gebied verbeterd. Daarnaast wordt in het gebied een toegangspoort ontwikkeld voor bezoekers van het zuidwestelijk deel van het Drentsche Aa gebied. Met de gemeente Aa en Hunze, de gemeente Assen en de provincie Drenthe wordt de visie gedeeld dat de verkeersrelatie Assen-Rolde, gevormd

door de Rolderhoofdweg/Asserstraat, een te hoge verkeersdruk heeft en moet worden omgezet naar

een (recreatief) verblijfsgebied. De verwachting is dat de verkeersoverlast door een gezamenlijk inzet van maatregelen effectief kan worden bestreden en zal leiden tot een aanzienlijke reductie van de bestaande verkeersintensiteiten. In 2011 reden er dagelijks circa 10.500 motorvoertuigen (weekdagintensiteiten) over het traject Assen-Rolde, ter hoogte van de gemeentegrens. In 2030 moet dit aantal zijn afgenomen naar circa 7.000 voertuigen. Het FlorijnAs-programma (wegen en ontwikkelingen) veroorzaakt geen grote wijzigingen op de intensiteit van het gemotoriseerde verkeer tussen Assen en Rolde. Bovenstaand verschil wordt vooral veroorzaakt door het effect van de verdubbeling van de N33 en maatregelen in Rolde. Daarnaast moet een optimalisatie in de uitwerking van de kruispunten en doorstroming de intensiteit van het gemotoriseerde verkeer tussen Assen en Rolde nog iets verder terugdringen. De maatregelen in dit besluit dragen bij aan het verlagen van de verkeersdruk en daarnaast wordt de verkeersveiligheid verhoogd door een reductie van de maximale snelheid.

Maatregelen

De maatregelen genoemd in dit besluit hebben betrekking op de Rolderhoofdweg en zijn het gevolg van de afspraken die hierover zijn gemaakt met de gemeente Aa en Hunze. In de huidige situatie zijn de volgende maximale snelheden van toepassing bezien vanaf de Rotonde Rolderhoofdweg richting Rolde: 50 km/u, 70 km/u, 80 km/u, 60 km/u, 50 km/u. In de toekomstige situatie moet dit 50 km/u, vervolgens 60km/u en ten slotte 50 km/u worden. Daarbij blijft de voorrang op de Rolderhoofdweg gehandhaafd. De gemeente Aa en Hunze zal het verkeersbesluit nemen voor de aanpassing van de maximum snelheid op haar grondgebied. Naast een verkeersbesluit wordt de komgrens van Assen aangepast. Hiervoor wordt een separaat traject gevolgd. De instelling van de maximum snelheid wordt ingesteld na voltooiing van de procedure om de komgrens te wijzigen en na de realisatie van de werkzaamheden op de Rolderhoofdweg en de Asserstraat. Op de Rolderhoofdweg wordt de markering afgestemd op de toegestane snelheid. Hiermee wordt voldaan aan de uitgangspunten van de essentiële herkenbaarsheidskenmerken. Dit houdt in dat de dubbele asstreep wordt verwijderd en dat alleen een kantmarkering gehandhaafd wordt

Voor de aanpassing van de maximum snelheid worden de volgende maatregelen genomen:

  • -Op de Rolderhoofdweg worden alle borden met de aanduiding maximum snelheid van 70 km/u (A1 van bijlage 1 van het RVV1990) verwijderd;

  • -Op de Rolderhoofdweg worden alle borden met de aanduiding maximum snelheid van 80 km/u (A1 van bijlage 1 van het RVV1990) verwijderd;

  • -Op het gedeelte van de Rolderhoofdweg vanaf de komgrens van de gemeente Assen tot de gemeentegrens bij het Deurzerdiep wordt een maximum snelheid van 60 km/u ingesteld door plaatsing van het als zonebord uitgevoerde bord A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 (de gemeente Aa en Hunze zal voor het gedeelte gelegen tussen de gemeentegrens en haar komgrens de maximum snelheid aanpassen aan 60 km/u);

  • -Op het gedeelte van de Rolderhoofdweg gelegen tussen de rotonde Rolderhoofdweg en de komgrens wordt een maximum snelheid van 50 km/u door plaatsing van het bord A1 van bijlage 1 van het RVV 1990;

  • -Het wegbeeld zal worden aangepast aan de in te stellen maximum snelheid van 60 km/u door onder meer door aanpassing van de wegmarkering.

Belangenafweging

De besluiten worden met name genomen om de veiligheid op de weg te vergroten door aanpassing van de maximumsnelheid en te zorgen voor uniformiteit en duidelijkheid wat betreft de snelheid. De verlaging van de maximum snelheid en verdere maatregelen zijn niet zodanig dat verwacht wordt dat weggebruikers sluipwegen in de omgeving gaan gebruiken om de Rolderhoofdweg te vermijden. Wel wordt het gebruik zodanig ontmoedigd dat de verdubbelde N33 een aantrekkelijk alternatief vormt. In deze overweging wordt het meeste belang gehecht aan een verkeersveilige inrichting.

De Reactienota zienswijzen ontwerpbesluiten project “Toegangspoort Deurze” maakt integraal onderdeel uit van het besluit.

Wet- en regelgeving

Voor bovengenoemde verkeersmaatregelen op basis van artikel 15 en artikel 18 van de Wegenverkeerswet (WVW 1994) en de nadere voorschriften in het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) moet een verkeersbesluit worden genomen. Voor de uitvoering van de bovengenoemde maatregelen moeten, in het belang van de veiligheid op de weg, het beschermen van weggebruikers en passagiers en het in stand houden van de weg, het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en de vrijheid van het verkeer, verkeerstekens als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 worden geplaatst en verwijderd.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Burgemeester en wethouders zijn op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 bevoegd dit verkeersbesluit te nemen;

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de korpschef van de Regiopolitie Drenthe;

Overeenkomstig artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer

is voorts overleg gepleegd met de gemeente Aa en Hunze;

Gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

b e s l u i t e n :

Overeenkomstig op de bij dit besluit behorende situatieschets:

  • -Op de Rolderhoofdweg alle borden met de aanduiding maximum snelheid van 70 km/u (A1 van bijlage 1 van het RVV1990) te verwijderen;

  • -Op de Rolderhoofdweg alle borden met de aanduiding maximum snelheid van 80 km/u (A1 van bijlage 1 van het RVV1990) te verwijderen;

  • -Op het gedeelte van de Rolderhoofdweg vanaf de komgrens van de gemeente Assen tot de gemeentegrens een maximum snelheid van 60 km/u in te stellen door plaatsing van het als zonebord uitgevoerde bord A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 (de gemeente Aa en Hunze zal voor het gedeelte gelegen tussen de gemeentegrens en haar komgrens de maximum snelheid aanpassen aan 60 km/u);

  • -Op het gedeelte van de Rolderhoofdweg gelegen tussen de rotonde Rolderhoofdweg en de komgrens een maximum snelheid van 50 km/u door plaatsing van het bord A1 van bijlage 1 van het RVV 1990 te stellen;

  • -Dit besluit in werking te laten treden na aanpassing van de bebouwde kom grens en de voltooiing van de werkzaamheden.

DATUM 12 juni 2013

Burgemeester en wethouders van Assen,

namens hen,

manager Eenheid Leefomgeving,

R.Stoffelsma

Belanghebbenden kunnen gedurende 6 weken na de datum van openbare bekendmaking schriftelijk in beroep gaan bij de Afdeling Bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 AE Den Haag. Het besluit treedt in werking op de dag na de beroepstermijn. Indien binnen de beroepstermijn een verzoek om een voorlopige voorziening bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State is ingediend, treedt het besluit niet in werking voordat op het verzoek is beslist.

Naar boven