Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 17 juni 2013, nr. IENM/BSK-2013/119925, houdende wijziging van de Regeling markttoezicht registerloodsen in verband met de introductie van een nieuwe loodsgeldtariefstructuur in 2014

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet en artikel 4.3, vierde lid, Besluit markttoezicht registerloodsen;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling markttoezicht registerloodsen wordt als volgt gewijzigd:

A

Na artikel 3 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 3a. Tariefgebieden en tariefkolommen

  • 1. Ter nadere bepaling van het T-tarief, bedoeld in artikel 4.3 van het Besluit markttoezicht registerloodsen, worden de zeehavengebieden overeenkomstig bijlage 1 bij deze regeling ingedeeld in tariefgebieden.

  • 2. De in het eerste lid bedoelde tariefgebieden, worden overeenkomstig bijlage 2 bij deze regeling ingedeeld in tariefkolommen.

B

Artikel 4 komt te luiden:

Artikel 4. Correctiefactor

De correctiefactor, bedoeld in artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet, bedraagt voor schepen die een inkomende-, uitgaande-, rendez-vous- of verhaalreis maken waarbij loodsdiensten worden verricht in het zeehavengebied van Delfzijl-Eemshaven, Harlingen-Terschelling of Den Helder-Den Oever-Oudenschild, +30% van het voor de betreffende reis vastgestelde S-tarief.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt, met uitzondering van artikel I, onderdeel A, in werking met ingang van 1 januari 2014. Artikel I, onderdeel A, treedt met ingang van 1 juli 2013 in werking. Indien de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst wordt uitgegeven na 30 juni 2013 treedt artikel I, onderdeel A, in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 1 juli 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

BIJLAGE 1, BEDOELD IN ARTIKEL I, ONDERDEEL A (BIJLAGE 1 BIJ ARTIKEL 3A, EERSTE LID, REGELING MARKTTOEZICHT REGISTERLOODSEN)

  • 1. Zeehavengebied Delfzijl-Eemshaven:

    • Tariefgebied Eems A: Eemshaven. Het bevaarbare gedeelte van de Eems, dat gelegen is zuidelijk van de lijn gaande door de coördinaten 53° 28,5’N / 006° 40’E en 53° 29’N / 007° 01’E en noordelijk van de lijn gaande door de coördinaten 53° 24’N / 006° 53’E en 53° 24’N / 007° 01’E;

    • Tariefgebied Eems B: Delfzijl. Het bevaarbare gedeelte van de Eems, dat zuidelijk gelegen is van de lijn gaande door de coördinaten 53° 24’N / 006° 53’E en 53° 24’N / 007° 01’E.

  • 2. Zeehavengebied Harlingen-Terschelling:

    • Tariefgebied Harlingen A: Harlingen. Dit is het bevaarbare gedeelte dat zuidelijk gelegen is van de lijn gaande door de coördinaten 53° 12’N / 005° 06’ en 53° 20’N / 005° 27’E en noordoostelijk van de lijn gaande door de coördinaten 53° 12’N / 005° 06’E en 53° 08’N / 005° 25’E;

    • Tariefgebied Harlingen B: Kornwerderzand. Dit is het bevaarbare gedeelte dat zuidwestelijk gelegen is van de lijn gaande door de coördinaten 53° 12’N / 005° 06’E en 53° 08’N / 005° 25’E en oostelijk van de lijn gaande door de coördinaten 52° 54’N / 004° 50’E en 53° 01’N / 004° 48’E;

    • Tariefgebied Harlingen C: Den Helder. Dit is het bevaarbare gedeelte westelijk van de in het in Tariefgebied Harlingen B genoemde westelijke begrenzing

  • 3. Zeehavengebied Den Helder-Den Oever- Oudeschild

    • Tariefgebied Den Helder A: De Haven van Den Helder en de havens en het Wad ten noorden van 53°0’ Noorderbreedte en ten westen van 4° 53’ Oosterlengte;

    • Tariefgebied Den Helder B: De havens en het Wad ten zuiden van 53° Noorderbreedte en ten oosten van 4° 53’ Oosterlengte;

    • Tariefgebied Den Helder C: De havens en het Wad ten noorden van 53° Noorderbreedte en ten oosten van 4° 53’ Oosterlengte, exclusief de haven van Harlingen;

    • Tariefgebied Den Helder D: De haven van Harlingen.

  • 4. Zeehavengebied Amsterdam-IJmuiden

    • Tariefgebied Amsterdam-IJmuiden A. De havens en het bevaarbare gebied tussen de meridiaan van 4°34’ Oosterlengte en de sluizen, inclusief de Seaport Marina;

    • Tariefgebied Amsterdam-IJmuiden B. Het gedeelte van het Noordzeekanaal en de havens die liggen tussen de sluizen en kilometerraai 7, inclusief de sluizen;

    • Tariefgebied Amsterdam-IJmuiden C. Het gedeelte van het Noordzeekanaal en de havens die liggen tussen kilometerraai 7 en kilometerraai 14;

    • Tariefgebied Amsterdam-IJmuiden D. Het gedeelte van het Noordzeekanaal en de havens die liggen tussen kilometerraai 14 en kilometerraai 19;

    • Tariefgebied Amsterdam-IJmuiden E. Het gedeelte van het Noordzeekanaal en de havens die liggen tussen kilometerraai 19 en de parallel van 52° 23,3’ Noorderbreedte.

    • Tariefgebied Amsterdam-IJmuiden F. Het gedeelte van het IJ en de havens die zuidelijk liggen van de parallel van 52° 23,3’ Noorderbreedte.

  • 5. Zeehavengebied Rotterdam-Rijnmond inclusief Dordrecht, Moerdijk en Scheveningen

    • Tariefgebied Rotterdam-Rijnmond A: Maasvlakte. Gebied bestaande uit:

      • de Maasmond aan de oostkant begrenst door 004° 6,4′ EL;

      • het Beerkanaal aan de oostkant begrenst door 004° 6,4′ EL;

      • het Calandkanaal aan de oostkant begrenst door 004° 6,4′ EL;

      • het Hartelkanaal aan de oostkant begrenst door 004° 6,4′ EL;

      • de Nieuwe Waterweg aan de oostkant begrenst door 004° 6,4′ EL.

      • Het Yangtzekanaal, aan de westzijde begrenst door 004° 1’ EL inclusief de ligplaatsen aan de noordoever van het Yangtzekanaal.

    • Tariefgebied Rotterdam-Rijnmond B: Europoort. Gebied bestaande uit:

      • het Calandkanaal en aanliggende havenbekkens aan de westkant begrenst door 004° 6,4′ EL en aan de oostkant begrenst door 004° 15,6′ EL;

      • het Hartelkanaal en aanliggende havenbekkens aan de westkant begrenst door 004° 6,4′ EL en aan de oostkant begrenst door 004° 15,6′ EL;

      • de Nieuwe Waterweg en aanliggende havenbekkens aan de westkant begrenst door 004° 6,4′ EL en aan de oostkant begrenst door 004° 15,6′ EL.

    • Tariefgebied Rotterdam-Rijnmond C: Botlek. Gebied bestaande uit:

      • de Nieuwe Waterweg en aanliggende havenbekkens aan de westkant begrenst door 004° 15,6′ El en aan de oostkant begrenst door 004° 23,2′ EL;

      • de Botlek en aanliggende havenbekkens aan de westkant begrenst door 004° 15,6′ EL;

      • het Hartelkanaal en aanliggende havenbekkens aan de westkant begrenst door 004° 15,6′ EL en aan de oostkant begrenst door 004° 23,2′ EL;

      • de Oude Maas en aanliggende havenbekkens aan de westkant begrenst door 004° 15,6′ EL en aan de oostkant begrenst door 004° 23,2′ EL;

      • de Nieuwe Maas en aanliggende havenbekkens aan de westkant begrenst door 004° 15,6′ EL en aan de oostkant begrenst door 004° 23,2′ EL.

    • Tariefgebied Rotterdam-Rijnmond D: Stad. Gebied bestaande uit:

      • de Nieuwe Maas en aanliggende havenbekkens aan de westkant begrenst door 004°23,2′ EL en aan de oostkant begrenst door 004° 33,3′ EL.

    • Tariefgebied Rotterdam-Rijnmond E: Boven de bruggen. Gebied bestaande uit:

      • de Nieuwe Maas aan de westkant begrenst door 004° 33,3′ EL;

      • de Hollandsche IJssel aan de westkant begrenst door 004° 33,3′ EL;

    • Tariefgebied Rotterdam-Rijnmond F: Dordrecht e.o. Gebied bestaande uit:

      • de Lek;

      • de Noord;

      • de Beneden Merwede;

      • Oude Maas aan de westkant begrenst door 004° 23,2′ EL;

      • het Spui aan de westkant begrenst door 004° 20′ EL;

      • de Dordtse Kil aan de zuidkant begrenst door 51° 47′ NB.

    • Tariefgebied Rotterdam-Rijnmond G: Moerdijk e.o. Gebied bestaande uit:

      • de Dordtse Kil aan de noordzijde begrenst door 51° 47′ NB;

      • het Spui aan de oostzijde begrenst door 004° 20′ EL;

      • het Haringvliet aan de westzijde begrenst door 004° 04,5′ EL;

      • het Zijpe aan de westzijde begrenst door 004° 04,5′ EL;

      • het Volkerak;

      • het Hollands Diep;

      • de Amer;

      • de Nieuwe Merwede;

      • het Schelde Rijn kanaal.

    • Tariefgebied Rotterdam-Rijnmond H: Zeeland. Gebied bestaande uit:

      • het Haringvliet aan oostzijde begrenst door 004° 04,5′ EL;

      • het Zijpe aan de oostzijde begrenst door 004° 04,5′ EL;

      • de Oosterschelde aan de oostzijde begrenst door 001° 04,5′ EL;

      • Het Slijkgat.

    • Tariefgebied Rotterdam-Rijnmond I: Scheveningen. Gebied vanaf de scheidingston tot en met de haven van Scheveningen.

    • Tariefgebied Rotterdam-Rijnmond J: Maasvlakte 2. Gebied bestaande uit: de overige ligplaatsen westelijk van 004° 01′ EL met uitzondering van de ligplaatsen aan de noordoever van het Yangtzekanaal;

  • 6. Zeehavengebied Scheldemonden

    • Tariefgebied Scheldemonden A: Het gebied vanaf Vlissingen rede tot aan alle ligplaatsen in of aan de kades van Vlissingen Buitenhaven, Binnenhavens, het Kanaal door Walcheren inclusief Middelburg tot en met de sluis bij Veere, Breskens, Sloehavens en alle ligplaatsen in de Westerschelde inclusief Everingen A-E tot aan de lijn Fort Ellewoutsdijk – punt ten westen van industriegebied rond de Braakmanhaven;

    • Tariefgebied Scheldemonden B: Het gebied vanaf de lijn Fort Ellewoutsdijk – punt (ongeveer 2 km buiten de haveningang) ten westen van industriegebied rond de Braakmanhaven tot aan alle ligplaatsen in of aan de kades van de Braakmanhaven, Put van Terneuzen tot de sluis (kop van de havendammen) en aan oostelijke kant begrensd door de lijn Ossenisse – Bakendorp;

    • Tariefgebied Scheldemonden C: Het gebied met alle ligplaatsen in of aan de kades van het Kanaal van Gent naar Terneuzen vanaf Terneuzen sluis (kop van de havendammen aan de buitenzijde) tot aan de grens;

    • Tariefgebied Scheldemonden D: Het gebied met alle ligplaatsen in of aan de kades van de Westerschelde vanaf de lijn Ossenisse – Bakendorp tot de grens bij Antwerpen en aan de noordzijde begrensd door de uitgang van het kanaal door Zuid-Beveland (Walsoorden, Hansweert, Wemeldinge, kanaal door Z-Beveland);

    • Tariefgebied Scheldemonden E: Het gebied met alle ligplaatsen in of aan de kades van de gehele Oosterschelde t/m Volkerak en tot de Roompotsluis, Schelde-Rijnkanaal, Veerse Meer;

    • Tariefgebied Scheldemonden F: Het gebied met alle ligplaatsen in of aan de kades van de Westerschelde vanaf de grens tot Antwerpen;

    • Tariefgebied Scheldemonden G: Het gebied met alle ligplaatsen in of aan de kades van het Kanaal van Gent naar Terneuzen vanaf de grens tot in Gent.

BIJLAGE 2, BEDOELD IN ARTIKEL I, ONDERDEEL A (BIJLAGE BIJ ARTIKEL 3A, TWEEDE LID, REGELING MARKTTOEZICHT REGISTERLOODSEN)

Bijlage indeling tariefgebieden naar tariefkolommen NTL

Zeehaven- gebied

     

Landelijk uniforme tariefkolommen

   

TK1

TK2

TK3

TK4

TK5

TK6

TK7

TK8

TK9

TK10

TK11

TK12

TK13

TK14

TK15

TK16

DZ EH *

   

Eemshaven A

   

Delfzijl – B

                   

HT

       

Harlingen – A

 

Kornwerderzand B

               

Den Helder – C

DH

Den Helder A

       

Den Oever B

Kornwerderzand C

   

Harlingen – D

           

AIJ

 

IJmuiden – A

 

Velsen – B

     

Westpoort C t/m E

 

PTA – F

         

Rendez-vous A IJmuiden

         

Rozenburg – B

Botlek – C

 

Bolnes – E

 

RV LNG Europoort – A

Dordrecht – F

Moerdijk – G

Haringvliet – H

 

Rendez-vous A Europoort

Rendez-vous B Rozenburg

RM

     

Europoort – A

Scheveningen – I

Maasvlakte 2 – J

Waalhaven D

Rendez-vous J Maasvlakte 2

                             

Hansweert – D

Rendez-vous A

                               

Vlissingen

Scheldemonden **

               

Vlissingen – A

Terneuzen vóór sluis – B

     

Kanaal van Gent naar Terneuzen – C

 

Oosterschelde E

 

Antwerpen – F

Gent – G

Opmerking bij de tariefkolommen:

* zeehavengebied Delfzijl / Eemshaven: voor een reis waarbij beloodsing of ontscheping van loods(en) op de verder gelegen beloodsingspost Westereems plaats vindt, geldt een toeslag (A-tarief) van 4 tariefkolommen (= bedrag T-tarief uit tariefkolom 2).

** zeehavengebied Nederlandse Scheldehavens: voor een reis die het zogenoemde 'Westrond-traject' aflegt, geldt een toeslag (A-tarief) van 6 tariefkolommen (= bedrag T-tarief uit tariefkolom 4).

TOELICHTING

Aanleiding

In 2012 heeft de Minister van Infrastructuur en Milieu besloten het advies van de gebruikers van loodsdiensten in Nederland en de Nederlandse zeehavenbeheerders (hierna de sector) over een nieuwe loodsgeldtariefstructuur over te nemen1. In verband daarmee is het Besluit markttoezicht registerloodsen (BMR) met ingang van 1 juli 2013 gewijzigd. Daarnaast is om twee redenen nog een wijziging van de Regeling markttoezicht registerloodsen (RMR) noodzakelijk. De onderhavige regeling voorziet hierin.

Artikel I, onderdeel A (nieuwe artikel 3a. Tariefgebieden en tariefkolommen)

Gelet op het nieuwe artikel 4.3, vierde lid, BMR is het nog noodzakelijk dat voor de nadere bepaling van het nieuwe T-tarief, de diverse zeehavengebieden worden ingedeeld in tariefgebieden en daarbij behorende tariefkolommen. Het nieuwe artikel 3a en de daarbij behorende bijlagen van de RMR voorzien daarin. De tariefgebieden en tariefkolommen gaan uit van de tijd dat een loods aan boord van een zeeschip, loodsdiensten verricht. Ze zijn zodanig vastgesteld dat wordt voldaan aan de daarover in de sector gemaakte afspraken.

Artikel I, onderdeel B (nieuwe artikel 4. Correctiefactoren)

De door de sector afgesproken opslag (correctiefactor) op het S-tarief van 30% voor de noordelijke havens, dient, gelet op artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet, in een ministeriële regeling te worden vastgelegd. Met ingang van 1 januari 2014 voorziet het nieuwe artikel 4 RMR daarin. De tot 1 januari 2014 geldende correctiefactoren komen daarmee te vervallen.

Uitvoering, handhaving en administratieve lasten

De onderhavige regeling brengt geen wijziging in het bestaande uitvoerings- en handhavingssysteem en leidt ook niet tot administratieve lasten.

Consultatie

Deze regeling vormt de uitwerking van het resterende deel van het terzake door de sector in 2012 uitgebracht advies. Een ontwerp van deze regeling is voorgelegd aan de Autoriteit Consument en Markt (ACM), de Nederlandse loodsencorporatie (Nlc) en degenen die betrokken zijn geweest bij het vaststellen van het advies over de nieuwe tariefstructuur te weten de Koninklijke Vereniging van Nederlandse reders (KVNR) en de Vereniging van Nederlandse Cargadoors (VNC), Havenbedrijf Rotterdam NV, Havenbedrijf Amsterdam NV, Zeeland Seaports, Groningen Seaports en Zeehaven Harlingen, en, voor zover niet genoemd, de overige leden van de regionale commissies die zijn ingesteld ten behoeve van de jaarlijkse consultatie over het tariefvoorstel van het loodswezen.

Voor zover een reactie is ontvangen, konden betrokkenen zich vinden in de voorgestelde wijzigingen.

Inwerkingtreding (artikel II)

Gelet op het feit dat de ACM steeds met ingang van 1 januari van elk kalenderjaar de nieuwe loodsgeldtarieven vaststelt, is het logisch dat de wijzigingen van de RMR als gevolg van de nieuwe tariefstructuur, ook van toepassing worden op een tarief dat op 1 januari van enig jaar in werking treedt. Daarbij moet echter ook nog rekening worden gehouden met de termijn die de ACM nodig heeft om de door de Algemene raad van de Nlc voorgestelde tarieven vast te stellen. Op grond van artikel 4.10 (tot 1 juli 2013 artikel 4.21) van het BMR dient de algemene raad uiterlijk op 15 juli van het jaar voorafgaande aan het jaar waarop de tarieven betrekking hebben, haar voorstel in te dienen bij de ACM. Dit voorstel zal moeten voldoen aan de in het gewijzigde BMR en de deze regeling opgenomen nieuwe bepalingen van de RMR. Om deze reden zal de inwerkingtreding van het nieuwe artikel 3a RMR dat noodzakelijk is voor de vaststelling van de tarieven voor 2014 ook daaraan voorafgaande in werking moeten treden, namelijk op 1 juli 2013. Omdat publicatie van het onderhavige besluit niet voor 1 mei 2013 heeft plaatsgevonden moet in zoverre worden afgeweken van het stelsel van zogenaamde vaste verandermomenten.

Omdat de nieuwe correctiefactor pas kan worden toegepast op loodsdiensten die vanaf 1 januari 2014 worden verricht, zal het nieuwe artikel 4 RMR, eerst op 1 januari 2014 in werking treden.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.


X Noot
1

Kamerstukken II 2011/12, 30 490, nr. 23.

Naar boven