Logo HeusdenGemeente Heusden –30km-zone wegen centrum Vlijmen en afsluiting Plein en Mgr. Van Kesselstraat

Ons kenmerk: verkeersbesluit 2013-01

Burgemeester en wethouders van Heusden,

Gelet op:

Artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge besluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de provincie of een waterschap;

Artikel 15, lid 1 van de WVW, ingevolge de plaatsing of verwijdering van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

Artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

Artikel 15, lid 2 van de WvW, ingevolge het beperken of uitbreiden van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

De mandaatregeling van Heusden 2007 en het besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heusden van 28 april 2008 waarbij het nemen van permanente verkeersbesluiten is gemandateerd aan de behandeld ambtenaar.

Overwegende dat:

Het Rijk in 1991 de term Duurzaam Veilig geïntroduceerd heeft. Duurzaam Veilig staat voor een ander, nieuwe benadering in de aanpak van verkeersonveiligheid. De essentie van Duurzaam Veilig is het voorkomen van verkeersonveiligheid. De lijn in het landelijk beleid is, dat in verblijfsgebieden binnen de bebouwde kom de algemene snelheidslimiet 30 km/u wordt. De toepassing van een 30 km/u gebied (inclusief de snelheidsremmende maatregelen) past binnen het concept van een duurzaam veilig verkeers- en vervoerssysteem. Verblijfsgebieden worden ingericht als 30 km/u zones om de verkeersveiligheid en leefbaarheid binnen deze gebieden te verhogen. De in te stellen maximumsnelheid van 30 km/u dient in overeenstemming te zijn met het wegbeeld ter plaatse. Dit betekent dat waar nodig de omstandigheden op zodanige manier worden aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard van de inrichting van de betrokken weg en zijn omgeving. In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Heusden (GVVP) is voor alle wegen binnen de gemeente een functie toebedeeld.

In 2013 worden volgens planning de meeste woonstraten in het noordoostelijk deel van Vlijmen opgenomen binnen een 30 km-gebied. Een ‘tijdelijke’ uitzondering geldt voor de volgende wegen:

De Grote kerk, de Akker, de Sint Catharinastraat, de Vlaemsche Hoeve, de Heistraat, de Pastoriestraat, het noordelijk deel van de Pastoor van Akenstraat, de Julianastraat en de Akkerstraat zijn eveneens wegen in en rond het centrum van Vlijmen met een verblijfsfunctie. Met name omdat de Grote Kerk rechtstreeks op de toe- en afrit van de rijksweg A59 is aangesloten en dit vanuit het oosten de enige en dus belangrijkste ontsluiting van Vlijmen is, is de verkeersintensiteit op deze weg hoog. Ook de straten in het verlengde van de Grote Kerk of de nabijgelegen wegen hebben allen veel gemotoriseerd verkeer te verwerken. Om de leefbaarheid en de verkeersveiligheid in het centrum te verbeteren, om nieuwe woningbouw mogelijk te maken en om het centrum van Vlijmen op te waarderen zijn grootschalige infrastructurele aanpassingen in de wegenstructuur noodzakelijk. Zo wordt de Grote Kerk afgesloten van de rijksweg. Het aantal autoverkeer zal op deze weg hierdoor sterk afnemen waardoor betreffende wegen hun verblijfsfunctie kunnen uitdragen. Het autoverkeer met herkomst of bestemming Vlijmen wordt via een nieuwe aansluiting op het knooppunt ’s-Hertogenbosch-West (knooppunt 45) via een nog aan te brengen oostelijke randweg om Vlijmen geleid.

Ter hoogte van de entrees van het gebied worden borden met begin en einde 30-zone geplaatst.

Om een aantrekkelijk verblijfsgebied in het centrum van Vlijmen te creëren wordt het Plein voor al het gemotoriseerd verkeer afgesloten. Voetgangers en fietsers kunnen wel de noord-zuidroute gebruiken. De Mgr. Van Kesselstraat wordt aan de westzijde voor gemotoriseerd verkeer afgesloten. Deze straat is wat betreft dimensionering en inrichting niet geschikt als toegangsroute tot het centrum. Voetgangers en fietsers kunnen wel gebruik maken van deze weg.

Tijd van uitvoering

Gezien de huidige hoge verkeersintensiteiten op de wegen in het centrum van Vlijmen, is het in de huidige situatie niet verantwoord deze op te nemen binnen een 30 km-zône. Op het tijdstip dat de Grote Kerk wordt afgesloten van de rijksweg, zal het verkeer in de omgeving van het centrum zodanig sterk afnemen, dat uitvoering van betreffend deel van het onderhavig besluit kan plaatsvinden. De verwachting is dat het opheffen van de rijkswegaansluiting in 2016 zal plaatsvinden. Naast het plaatsen van de snelheidszoneborden kunnen eventueel aanvullende snelheidsremmende maatregelen worden aangebracht. De locaties en welke maatregelen kunnen worden aangebracht, zal in overleg met omwonenden en andere belanghebbenden plaatsvinden. Om de bouw van het nieuwe centrum mogelijk te maken zal de afsluiting van het Plein en de Mgr. Van Kesselstraat eerder plaatsvinden.

Belangenafweging:

Het belang van de weggebruikers/ondernemers is afgewogen tegen het algemene belang van het waarborgen van de verkeersveiligheid, de bereikbaarheid en de doorgang van het verkeer. Genoemde maatregel strekt tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het waarborgen en de bruikbaarheid daarvan.

Gehoord :

Er is advies gevraagd aan de politie Brabant-Noord, district Meierij. De wettelijke verplichting tot het raadplegen van de politie komt voort uit artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. De politie geeft aan geen bezwaar te hebben tegen onderhavig besluit.

nemen gelet op het voorgaande, het volgende

BESLUIT

  • 1.de Grote kerk, de Akker, de Sint Catharinastraat, de Vlaemsche Hoeve, de Heistraat, de Pastoriestraat, het noordelijk deel van de Pastoor van Akenstraat, de Julianastraat en de Akkerstraat op te nemen binnen een 30 km/uur zone, door het (ver)plaatsen van de borden E10 (A01) 30 (begin zone waar een maximumsnelheid geldt van 30 km/u) en E11 (A02) 30 (einde zone waar een maximumsnelheid geldt van 30 km/u) van bijlage I van het RVV 1990 conform bijgevoegde tekening met als kenmerk VB-2013-01.

  • 2.De voorrangsregeling op de kruisingen met de Grote kerk en de Akker op te heffen door het verwijderen van markering en bord B6 van bijlage I van het RVV 1990;

  • 3.Het Plein en de Mgr. Van Kesselstraat (ter hoogte van het Plein) af te sluiten voor gemotoriseerd verkeer door het plaatsen van bord C01 met onderbord ‘uitgezonderd (brom)fietsers’.

Vlijmen, 27 maart 2013

namens het college van Heusden,

Team Ontwerpbureau Openbare Ruimte,

H.Rompen

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u hiertegen schriftelijk en binnen zes weken na de publicatiedatum van dit besluit bij de gemeente Heusden een bezwaarschrift indienen (Postbus 41, 5250 AA Vlijmen). Wilt u het bezwaarschrift ondertekenen en ervoor zorgen dat het in ieder geval de volgende gegevens bevat:

  • -Uw naam en adres;

  • -De datum;

  • -Een omschrijving (of een kopie) van het besluit waartegen u bezwaar maakt;

  • -Argumenten voor het bezwaar.

U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen. Kijk hiervoor op www.heusden.nl/Digitale_balie/E_formulieren. Hiervoor heeft u wel een elektronische handtekening (DigiD) nodig.

Naast het bezwaarschrift kunt u bij de Rechtbank een voorlopige voorziening en/of schorsing van het besluit vragen. Zo kunt u in een dringend geval, in afwachting van de beslissing op het bezwaarschrift, voorlopig mogelijk nadelige gevolgen van het besluit voorkomen.

Een verzoek kunt u doen via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht; ook hiervoor heeft u een elektronische handtekening (DigiD) nodig. Schriftelijjk kan ook en wel bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Oost-Brabant, Sector Bestuursrecht, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Naar boven