Logo Den Haag
Ontwerpbestemmingsplan en Milieueffectrapport ‘Rotterdamsebaan’, Den Haag

De gemeente Den Haag heeft samen met de gemeenten Leidschendam-Voorburg en Rijswijk het bestemmingsplan Rotterdamsebaan opgesteld. Het project Rotterdamsebaan betreft de aanleg van een nieuwe verbindingweg tussen het rijkswegennet vanaf knooppunt Ypenburg (A4 en A13) en de Centrale Zone (Binckhorst – Centrum – Scheveningen) van Den Haag. Voor de realisatie van de Rotterdamsebaan is een uitgebreide m.e.r.-procedure doorlopen. In het bestemmingsplan met bijbehorende Milieueffectrapport (MER) staat beschreven aan welke eisen de Rotterdamsebaan moet voldoen en hoe deze er dan uit zal zien.

Ontwerpbestemmingsplan

Het project Rotterdamsebaan is gelegen in de gemeenten Den Haag en Leidschendam-Voorburg en is bedoeld om de Haagse regio beter bereikbaar te maken. De Rotterdamsebaan begint bij knooppunt Ypenburg en heeft daar een aansluiting op het hoofdwegennet. Daarna loopt de weg in noordelijke richting door de Vlietzone. Vervolgens verdwijnt de Rotterdamsebaan onder de grond en loopt in een tunnel onder Voorburg-West en een deel van de Binckhorst door. In de Binckhorst komt de tunnel boven en wordt daar aangesloten op de Centrumring van Den Haag.

Milieueffectrapport

De milieueffectrapportage (m.e.r.) heeft als doel het milieu een volwaardige plaats in de besluitvorming over de realisatie van de Rotterdamsebaan te geven. In 2012 is een Notitie Reikwijdte en Detailniveau (NRD) en Trechteringsdocument opgesteld en hieruit is een Voorkeursvariant gekomen. In het MER Rotterdamsebaan zijn de milieugevolgen van de Voorkeursvariant in beeld gebracht. Het MER Rotterdamsebaan vormt daarmee de afronding van een uitgebreid planproces.

Uit het MER Rotterdamsebaan volgt dat wordt voldaan wordt aan de centrale doelstelling van het project: een beter bereikbare Haagse regio en Centrale Zone van Den Haag. Het MER maakt inzichtelijk dat er een herverdeling van verkeer in de Haagse regio optreedt. Verkeer wordt geleid naar de wegen die daarvoor zijn bedoeld zoals de Rotterdamsebaan, de Neherkade en de Spoorboogweg. Het onderliggend wegennet wordt daarentegen juist rustiger, hierdoor wordt de leefomgeving in de wijken beter. Ook worden de Rijkswegen A4 en A12/Utrechtsebaan ontlast door de aanleg van de Rotterdamsebaan. Deze herverdeling van verkeer heeft tot gevolg dat de concentraties verontreinigde stoffen (stikstofdioxide en fijn stof) en de geluidbelasting op diverse wegen, zoals de Haagweg/Rijswijkseweg daalt. Hier staat een verhoging van de belasting op de Rotterdamsebaan, de Neherkade en Spoorboogweg tegenover. Het MER geeft aan dat er bij de aanleg van de Rotterdamsebaan aandachtspunten zijn ten aanzien van watercompensatie, zettingen, ecologie en archeologie. Zo leidt de doorsnijding van een deel van de Vlietzone tot effecten op beschermde soorten, archeologische waarden en de waterstructuur. Hiervoor zijn in het MER diverse maatregelen opgenomen, die geborgd zijn in het bestemmingsplan of in de nadere uitwerking van het Ontwerp. Deze maatregelen zorgen ervoor dat de optredende negatieve effecten zoveel mogelijk verzacht worden en soms zelfs omgebogen kunnen worden tot positieve effecten. Over het MER wordt advies gevraagd aan de onafhankelijke Commissie voor de milieueffectrapportage.

Het milieueffectrapport is in de vorm van pdf-bestanden terug te vinden op de gemeentelijke website: www.denhaag.nl/bestemmingsplannen > Stadsdeel Laak > Rotterdamsebaan.

Terinzagelegging

Het ontwerpbestemmingsplan Rotterdamsebaan wordt tegelijkertijd met het milieueffectenrapport en met alle daarbij behorende stukken voor iedereen met ingang van 7 juni t/m 18 juli 2013 op de volgende wijzen ter inzage gelegd, beschikbaar gesteld en raadpleegbaar gemaakt:

Zienswijzen

Een ieder kan gedurende de inzagetermijn schriftelijk zijn/haar zienswijze kenbaar maken. U dient uw zienswijze voorzien van uw naam, adres, dagtekening, handtekening en motivering, te richten aan de GEMEENTERAAD, Postbus 19 157, 2500 CD Den Haag o.v.v. zienswijze Rotterdamsebaan. Ook kan eventueel mondeling een zienswijze kenbaar worden gemaakt. U kunt hiertoe een afspraak maken via telefoonnummer: 070-752 5113. Om termijnoverschrijding te voorkomen wordt u verzocht om uiterlijk 14 dagen vóór afloop van de inzagetermijn een afspraak te maken.

Alle zienswijzen op het bestemmingsplan en het MER Rotterdamsebaan worden openbaar gemaakt en aan de Commissie voor de m.e.r. beschikbaar gesteld. Als u niet wilt dat uw persoonlijke gegevens bekend worden, dan kunt u dat in een aparte brief aangeven bij uw zienswijze. De zienswijze zelf kunt u dan anoniem, dus zonder persoonlijke gegevens, bijvoegen.

Na de inzagetermijn worden de ingekomen zienswijzen in behandeling genomen. De gemeenteraden van Den Haag en Leidschendam-Voorburg stellen elk voor hun grondgebied het bestemmingsplan Rotterdamsebaan vast.

Op het bestemmingsplan is de Crisis- en Herstelwet van toepassing

Informatiebijeenkomst

Maandag 17 juni 2013 van 18.30- 21.30 uur wordt voor onder andere het ontwerpbestemmingsplan en het milieueffectrapport Rotterdamsebaan in het Caballerofabriek, Saturnusstraat 60 een informatiebijeenkomst gehouden. Tijdens deze bijeenkomst kunt u specifieke vragen stellen aan deskundigen.

Let op: Het is tijdens de informatiebijeenkomst niet mogelijk om een mondelinge inspraakreactie te geven.

Naar boven