Logo AaltenHerinrichting centrumring Aalten

Instellen van tweetal voorrangskruisingen en verwijderen van één voetgangersoversteekplaats.

Gemeente Aalten

Overwegingen ten aanzien van het besluit

In 2012 is het verkeerscirculatieplan van het centrum van Aalten vastgesteld. In dit verkeerscirculatieplan is de centrumring meegenomen in de totale analyse van de verkeersstromen en de eventuele knelpunten. Hieruit bleekt dat er op een tweetal locaties op de centrumring er gelijkwaardige kruisingen zijn aangelegd. De achterliggende gedachte was om op die manier het verkeer te remmen en het verkeer dezelfde status te geven als de kruisende wegen.

Uit de ongevallencijfers blijkt dat juist op deze locaties er sprake is van een hogere concentratie van ongevallen ten opzichte van andere kruisingen op de centrumring. Op de kruising Beeklaan – Varsseveldsestraatweg hebben in de periode 2007-2011 er 3 ongevallen plaatsgevonden. Op de kruising Admiraal de Ruyterstraat – van Heemskerckstraat hebben in diezelfde periode er 2 ongevallen plaatsgevonden. Het is daarmee van belang om de voorrangssituatie zodanig in te richten dat de verkeersveiligheid op deze kruisingen wordt verbeterd. Enkel de kruising Oosterkerkstraat – Bredevoortsestraatweg heeft ook een hogere ongevalconcentratie. Ook deze kruising is in het verkeerscirculatieplan opgenomen voor aanvullende maatregelen.

Kruising Oosterkerkstraat - Bredevoortsestraatweg

Deze drie kruisingen worden in 2013 aangepast door infrastructurele maatregelen en een aangepaste voorrangssituatie op de kruisingen Admiraal de Ruyterstraat – van Heemskerckstraat en de kruising Beeklaan – Varsseveldsestraatweg. De kruising Oosterkerkstraat – Bredevoortsestraatweg wordt enkel voorzien van een plateaudrempel om de snelheid te verminderen en daarmee de verkeersveiligheid te verbeteren

.

Kruising Admiraal de Ruyterstraat – Van Heemskerckstraat

Op de kruising Admiraal de Ruyterstraat – Van Heemskerckstraat, wordt de plateaudrempel ingericht voor 50km/u en krijgt de Admiraal de Ruyterstraat voorrang op de van Heemskerckstraat. Dit omdat de Admiraal de Ruyterstraat een hogere intensiteit kent en als ontsluiting van het centrumgebied fungeert. De van Heemskerckstraat is hierbij ondergeschikt.

Kruising Beeklaan - Varsseveldsestraatweg

De kruising Beeklaan – Varsseveldsestraatweg wordt zodanig ingericht dat wanneer men zich op de centrumring bevindt, men voorrang heeft op de overige wegen. Hiermee wordt de doorstroming en de duidelijkheid op de centrumring verbeterd. De Varsseveldsestraatweg komend vanaf de N318 moet in dit geval voorrang verlenen aan het verkeer wat vanuit de Beeklaan richting het centrum rijdt. In de nieuwe situatie is het daarbij ook noodzakelijk om de nabij gelegen voetgangersoversteekplaats te verwijderen aangezien deze te dicht bij de bocht komt te liggen. Een alternatief is een verderop gelegen voetgangersoversteekplaats.

Tevens zijn er klachten binnengekomen over de betreffende kruisingen. Deze klachten hadden voornamelijk betrekking op de snelheid en de ongelijkheid in de voorrang bij de kruisingen. Door de bovenstaande kruisingen te voorzien van een voorrangssituatie, wordt de uniformiteit van de kruisingen op de centrumring verbeterd wat positieve effecten heeft op de verkeersveiligheid.

Het doel van de te nemen maatregel is een bijdrage te leveren aan de verbetering van de verkeersveiligheid en doorstroming op de gehele centrumring te Aalten Om dit te realiseren worden bij de kruising Admiraal de Ruyterstraat – van Heemskerckstraat de verkeersborden B01 en B06 geplaatst. Bij de kruising Beeklaan – Varsseveldsestraatweg worden de verkeersborden B01, B06 en het onderbord OB713 geplaatst. Bij de kruising Oosterkerkstraat – Bredevoortsestraatweg blijft de voorrangssituatie ongewijzigd en hoeft de bebording niet te worden aangepast.

In dit verkeersbesluit worden enkel de maatregelen opgenomen waarvoor een verkeersbesluit verplicht is. Omdat bij de realisatie van (plateau)drempels sprake is van feitelijk handelen, hoeven deze niet meegenomen te worden in het uiteindelijke besluit en staat er geen bezwaarmogelijkheid open voor de realisatie van de genoemde drempels.

De bovenstaande wegen zijn in de wegencategorisering (Gemeentelijk Verkeer en Vervoersplan 2011-2012) opgenomen als gebiedsontsluitingswegen. Dat wil zeggen dat zij een ontsluitende functie hebben richting grotere (provinciale) wegen. Omdat de betreffende wegen als gebiedsontsluitingswegen zijn opgenomen, is het noodzakelijk dat op de kruispunten een voorrangsregeling wordt getroffen. Met de bovenstaande maatregelen wordt hieraan voldaan door een voorrangsregeling in te stellen waarbij de ondergeschikte wegen voorrang verlenen aan de hoofdrijbaan. De hoofdrijbaan is tot stand gekomen aan de hand van een analyse op het gebied van snelheid, intensiteit en inrichting. Hieruit is naar voren gekomen dat de Admiraal de Ruyterstraat een hogere functie heeft ten opzichte van de van Heemskerckstraat en dat de Varsseveldsestraatweg (vanuit centrum)/Beeklaan een hogere functie heeft ten opzichte van de Varsseveldsestraatweg vanuit de N318

BESLUIT

Burgemeester en Wethouders besluiten om voor de onderstaande kruisingen het volgende verkeersbesluit te nemen;

1. de kruising Admiraal de Ruyterstraat – van Heemskerckstraat in te stellen als voorrangskruising, door het aanbrengen van de verkeersborden B01 en B06 en het verwijderen van het verkeersbord B02 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

2. de kruising Beeklaan – Varsseveldsestraatweg in te stellen als voorrangskruising, door het aanbrengen van de verkeersborden B01, B06 en OB713 en het verwijderen van het verkeersbord B02 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

3. het verwijderen van de voetgangersoversteekplaats nabij de kruising Beeklaan – Varsseveldsestraatweg door het verwijderen van de markering en het verkeersbord L02 volgens het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

Aalten 29 mei 2013

namens burgemeester en wethouders van de gemeente Aalten G. Sikking afdeling Bestuur en Openbare Ruimte, team Beheer Openbare Ruimte

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan binnen 6 weken na datum toezending van dit besluit een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders c.q. de burgemeester van Aalten.

Het bezwaarschrift wordt ondertekend en bevat tenminste:

  • 1.de naam en het adres van de indiener;

  • 2.de dagtekening;

  • 3.een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • 4.de gronden van het bezwaar.

 

Een te late indiening van een gemotiveerd bezwaarschrift kan leiden tot het niet-ontvankelijk verklaren hiervan. Tevens kan, nadat bezwaar is gemaakt, in het geval van een spoedeisend belang, op grond van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek om voorlopige voorziening (bijv. schorsing van het besluit) worden gedaan bij de voorzieningenrechter van de rechtbank Gelderland, Sector Bestuursrecht.

Het adres is: Rechtbank Gelderland, Postbus 9008, 7200 GJ Zutphen en het bezoekadres is: Martinetsingel 2, 7201 DT Zutphen.

Naar boven