Regeling van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 6 juni 2013, nr. IENM/BSK-2013/80855, tot wijziging van de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (actualisering kaartbijlagen en herstel van enkele gebreken)

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Handelende in overeenstemming met de Minister van Defensie;

Gelet op de artikelen 2.6.2, 2.6.5, tweede lid, 2.6.7, vijfde lid, en 2.7.2, eerste lid, van het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling algemene regels ruimtelijke ordening wordt als volgt gewijzigd:

A

In artikel 2.2, eerste lid, wordt ‘artikel 2.6.7, zesde lid’ vervangen door: artikel 2.6.7, vijfde lid.

B

Artikel 3.1, eerste lid, komt te luiden:

  • 1. Als reserveringsgebied ten behoeve van de mogelijke uitbreiding van een hoofdweg of delen daarvan, bedoeld in artikel 2.7.2, eerste lid, van het besluit, worden aangewezen de in bijlage 16 aangewezen gebieden bij de in die bijlage genoemde hoofdwegen.

C

Bijlage 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de tabel met militaire terreinen wordt, met inachtneming van de alfabetische volgorde, de volgende rij ingevoegd:

oefenterrein Baggelhuizen

1.8a

2. De volgende rij vervalt:

oefenterrein De Soesterberg

1.15

D

Na bijlage 1.8 wordt ingevoegd een nieuwe bijlage 1.8a, opgenomen in bijlage A bij deze regeling.

E

Bijlage 1.13 wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage B bij deze regeling.

F

Bijlage 1.15 vervalt.

G

Bijlage 1.16 wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage C bij deze regeling.

H

Bijlage 1.38 wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage D bij deze regeling.

I

Bijlage 11.1 wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage E bij deze regeling.

J

Bijlage 12.36 wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage F bij deze regeling.

K

Bijlage 16 wordt vervangen door de bijlage, opgenomen in bijlage G bij deze regeling, en krijgt als opschrift:

Bijlage 16 als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

Kaart met reserveringsgebieden ten behoeve van de mogelijke uitbreiding van hoofdwegen of delen daarvan

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst, met uitzondering van bijlage 16 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening, die raadpleegbaar is op de website www.ruimtelijkeplannen.nl .

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

BIJLAGE A

Bijlage 1.8a bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

Kaart militair terrein – oefenterrein Baggelhuizen

Kaart militair terrein – oefenterrein Baggelhuizen

BIJLAGE B

Bijlage 1.13 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

Kaart militair terrein – oefenterrein De Haar

Kaart militair terrein – oefenterrein De Haar

BIJLAGE C

Bijlage 1.16 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

Kaart militair terrein – oefenterrein De Vlasakkers

Kaart militair terrein – oefenterrein De Vlasakkers

BIJLAGE D

Bijlage 1.38 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

Kaart militair terrein – oefenterrein Rucphense Heide

Kaart militair terrein – oefenterrein Rucphense Heide

BIJLAGE E

Bijlage 11.1 bij Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

Kaart militaire laagvliegroutes voor jacht- en transportvliegtuigen

Kaart militaire laagvliegroutes voor jacht- en transportvliegtuigen

BIJLAGE F

Bijlage 12.36 bij de Regeling algemene regels ruimtelijke ordening

Kaart munitieopslagplaats Vliegbasis Volkel

Kaart munitieopslagplaats Vliegbasis Volkel

TOELICHTING

I. Algemeen

1. Inleiding

De Regeling algemene regels ruimtelijke ordening (hierna: Rarro) geeft uitwerking aan enkele bepalingen in het Besluit algemene regels ruimtelijke ordening (hierna: Barro). Het Barro voorziet in de juridische borging van het nationaal ruimtelijk beleid. Het bevat regels die de beleidsruimte van andere overheden ten aanzien van de inhoud van ruimtelijke plannen inperken, daar waar nationale belangen dat noodzakelijk maken.

De in deze regeling opgenomen wijzigingen van de Rarro bestaan grotendeels uit een actualisatie van de kaartbijlagen ten aanzien van Defensieterreinen. Deze wijzigingen zijn aan te merken als regulier noodzakelijk onderhoud van de Rarro.

Daarnaast is voorzien in beter kaartmateriaal waarop de reserveringsgebieden voor de uitbreiding van hoofdwegen zijn verbeeld. Door de lage resolutie bleek de voormalige lijnenkaart met reserveringsgebieden bij het inzoomen slecht leesbaar en bovendien bleek de weergave van de reserveringsgebieden op www.ruimtelijkeplannen.nl lastig vindbaar. Er is nu voor gekozen om in de bijlage een link op te nemen naar de website www.ruimtelijkeplannen.nl waar een overzichtskaart te vinden is van alle hoofdwegen met reserveringsgebieden, samen met detailkaarten met een hoge resolutie die de exacte ligging van de reserveringsgebieden weergeven.

Tot slot zijn nog enkele onjuistheden in de kaarten hersteld. Voor een nadere toelichting op de wijzigingen die het betreft wordt verwezen naar het artikelsgewijze deel van de toelichting.

De datum van inwerkingtreding van deze regeling – 1 juli 2013 – is een van de zogeheten vaste verandermomenten voor regelgeving. De minimale invoeringstermijn van twee maanden voor ministeriële regelingen is voor deze regeling niet haalbaar. De doelgroep van de regeling, te weten gemeenten, is echter gebaat bij spoedige inwerkingtreding van de regeling, nu de regeling onder meer voorziet in beter kaartmateriaal bij de Rarro en enkele onjuistheden worden hersteld.

2. Bestuurlijke en administratieve lasten

De wijzigingen brengen voor bestuursorganen geen nieuwe verplichtingen mee en leiden derhalve niet tot extra bestuurlijke lasten. De wijzigingen hebben voorts geen betrekking op informatieverplichtingen voor de burger of het bedrijfsleven en hebben reeds om die reden geen gevolgen voor de administratieve lasten.

II. Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel A

Met de wijziging van het Barro met ingang van 1 oktober 2012 (Stb. 2012, 388) is het vijfde lid van artikel 2.6.7 vervallen en is het zesde lid van dat artikel hernummerd tot vijfde lid. Met deze wijziging wordt de verwijzing naar het desbetreffende artikellid hieraan aangepast.

Onderdelen B en K

Deze wijzigingen hebben betrekking op een verbetering van de weergave van de reserveringsgebieden voor de uitbreiding van hoofdwegen. In het algemeen deel van de toelichting zijn de achtergronden van deze wijziging reeds toegelicht. In het nieuwe kaartmateriaal dat op www.ruimtelijkeplannen.nl beschikbaar is, is voorts nog een onjuistheid hersteld ten aanzien van het reserveringsgebied bij Zeeburgereiland. Bij vergissing werd op de digitale kaart de afmeting van dit reserveringsgebied niet goed weergegeven. De nieuwe kaart bevat de juiste afmetingen.

Onderdelen C, onder 1, D en E

Deze wijzigingen hebben betrekking op een herbegrenzing van het oefenterrein De Haar en de ingebruikname van oefenterrein Baggelhuizen. De gemeente Assen en het Ministerie van Defensie hebben een grondruil gedaan als gevolg waarvan het TT-circuit bij Assen beter kan worden ontsloten. Het Ministerie van Defensie heeft daartoe een gedeelte van het oefenterrein De Haar overgedragen. In ruil daarvoor heeft het ministerie ten westen van Assen een terrein terug ontvangen. Dit voormalige oefenterrein Baggelhuizen wordt daarmee weer opnieuw in gebruik genomen.

Onderdelen C, onder 2, F en G

Deze wijzigingen hebben te maken met het feit dat het oefenterrein De Soesterberg en het oefenterrein De Vlasakkers zijn samengevoegd tot één beheerseenheid De Vlasakkers. Aan de westzijde van dit terrein zijn tevens twee grenscorrecties doorgevoerd.

Onderdeel H

Met deze wijziging is het tentenkamp voor opleidingen aan de Oliepot te Rucphen op de kaart van bijlage 1.38 toegevoegd om misverstanden over de bestemming als militair terrein uit te sluiten.

Onderdeel I

Op de kaart in bijlage 11.1 stond laagvliegroute 10 ten onrechte opgenomen met een extra routepunt. Daardoor was ten westen van Emmen een ‘knik’ in de afgebeelde route ontstaan. Met deze correctie is de route weer afgebeeld zoals deze is vastgelegd in de Regeling VFR-nachtvluchten en minimum vlieghoogten voor militaire luchtvaartuigen uit 1994. Het gebruik van de laagvliegroute blijft ongewijzigd.

Onderdeel J

De wijziging van bijlage 12.36 vloeit voort uit de actualisatie van het besluit voor de munitieopslagmogelijkheden van de vliegbasis Volkel. Als gevolg van die actualisatie is de externe veiligheidszone rondom de munitieopslag aangepast. Bijlage 12.36 is daarvan de weergave.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

Naar boven