Kennisgeving van de startbeslissing op grond van artikel 2 van de Tracéwet inzake de verkenning A58 Eindhoven – Tilburg, Ministerie van Infrastructuur en Milieu

De minister van Infrastructuur en Milieu heeft op 16 mei 2013 de beslissing genomen een verkenning uit te voeren naar het bereikbaarheidsknelpunt op de A58 tussen Eindhoven en Tilburg.

Uit de Nationale Markt en Capaciteitsanalyse 2011 is gebleken dat de A58 tussen Eindhoven en Tilburg in het hoge groeiscenario in 2020 en 2028 niet toereikend is om aan de bereikbaarheidsdoelstellingen uit de Structuurvisie Infrastructuur en Ruimte te voldoen.

De Minister van Infrastructuur en Milieu (IenM), maakt daarom kenbaar dat zij een startbeslissing neemt voor het starten van een verkenning naar een oplossing voor het bereikbaarheidsknelpunt op de A58 Eindhoven Tilburg.

De verkenning moet beslisinformatie opleveren over de mogelijkheden om de planuitwerking Eindhoven – Tilburg mogelijk te vervlechten met een geïntegreerde aanbesteding voor de A58. Bij de verkenning wordt ook de financieringsconstructie betrokken en de innovaties die hierbij aan de orde kunnen zijn. In de verkenning worden verschillende varianten voor het aanpakken van het knelpunt op de A58 tussen Eindhoven en Tilburg uitgewerkt en beoordeeld. Omdat het specifiek een knelpunt betreft op het hoofdwegennet volstaat een sectorale aanpak van dit probleem. De verkenning zal leiden tot een voorkeursbeslissing die zal worden uitgewerkt in een tracébesluit. De planning is als volgt:

Medio 2015: vaststellen voorkeursalternatief

2017: vaststellen (ontwerp)tracébesluit

De verkenning A58 Eindhoven – Tilburg heeft als afbakening het deel van de A58 van ongeveer 21 kilometer van knooppunt De Baars (Tilburg, aansluiting A65) tot en met knooppunt Batadorp (Eindhoven, aansluiting A2). Het knooppunt Ekkersweijer (Eindhoven, aansluiting A50) en de aansluitingen worden betrokken voor zover dat noodzakelijk is voor het functioneren van de A58 tussen Eindhoven en Tilburg.

De verkenning A58 Eindhoven-Tilburg is onderdeel van een integrale aanpak van de A58, het project InnovA58. Uitgangspunt hierbij is dat het gehele Brabantse deel van de A58 onderdeel is van de studie. Hierbij gaat het om twee aanlegprojecten, namelijk het deeltraject St.-Annabosch – Galder (een lopende verkenningsprocedure), het deeltraject Eindhoven – Tilburg en om onderhoud van het resterende deel van de A58 in Brabant. Om de aanleg te kunnen versnellen, en de voorfinancieringskosten te kunnen dekken, zijn innovaties voor de A58 noodzakelijk. Deze worden opgepakt in het project innovA58.

Naar boven