Logo Noord-Holland Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 169163/169162, tot plaatsing en verwijdering van diverse borden van bijlage 1 van het RVV 1990 op een gedeelte van de provinciale weg N241 en N242 tussen de Smuigelweg, Verlaat en de Leijerdijk in de gemeente Heerhugowaard en de gemeente Hollands Kroon.

Aanleiding

Op de kruising N242-N241 en het tracé van de N242 (Alkmaar-Middenmeer) tussen de Smuigelweg en de Leijerdijk staan tijdens de spits veel files en de verkeersdrukte neemt de komende jaren toe. Om de doorstroming te verbeteren heeft de Provincie Noord-Holland besloten het genoemde tracé te reconstrueren. Het totale project wordt aangeduid met ‘reconstructie N242 Smuigelweg-Verlaat’.  Op dit deel van de weg is al een turborotonde gerealiseerd waarvoor d.d. 26 juli 2012 een besluit is genomen (nummer 67225/71143).

Het overige deel van de N242/N241 wordt binnenkort opgeleverd waardoor voor de diverse nieuwe verkeerssituaties een verkeersbesluit genomen dient te worden. Zo is er onder andere een parallelweg gerealiseerd voor de afwikkeling van het langzaam (landbouw)verkeer. Hierdoor kunnen de rijbanen van de N241/N242 worden gesloten voor langzaam verkeer en is dat veiliger voor zowel het langzame als het overige autoverkeer. Op de parallelweg geldt een snelheid van 60 km/u en deze weg is gesloten verklaard voor alle motorvoertuigen met uitzondering van bestemmingsverkeer.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen en verwijderen van de borden A1, B5, B6, C9, C12, D4, F5, F6 en L3 een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet.

 

Maatregelen

1.Geslotenverklaring  N241/N242 voor langzaam verkeer

De N241/N242 is een gebiedsontsluitingsweg waarvoor een snelheid van 80 km/u geldt. In dit gebied bevinden zich enkele agrarische bestemmingen waardoor landbouwverkeer voorheen gebruik moest maken van de gebiedsontsluitingsweg. Vanwege het grote verschil in snelheid en massa tussen landbouwvoertuigen en het overige gemotoriseerde verkeer is dat uit oogpunt van verkeersveiligheid een ongewenste situatie. Daarom is besloten om het landbouwverkeer een eigen plek te geven en niet meer op de rijbaan van de N242/N241 te laten rijden. Voor langzaam (landbouw)verkeer is daarom een parallelweg gemaakt.

2.Snelheid 60 km/u op parallelweg  N242/N241en op Tulpenkade

De parallelweg  voor langzaam verkeer loopt van de Smuigelweg/Waarddijk, ten noorden van de N242, een deel in noordelijke richting langs de N241 tot aan de Oude Verlaatweg en sluit vervolgens ten zuiden van de N242 aan op de Tulpenkade. Deze weg bevindt zich buiten de bebouwde kom, is relatief smal en er rijden ook (brom)fietsers. Deze weg is ontworpen voor een maximum snelheid van 60 km/u. Dit zal worden aangegeven door de borden A1 (60) zonaal.

3.Geslotenverklaring parallelweg N242/N241

De parallelweg is relatief smal en gemaakt om te worden gebruikt door landbouwverkeer en (brom)fietsers. Het is uit verkeersveiligheidsoogpunt niet wenselijk dat deze weg door andere motorvoertuigen  wordt gebruikt. Daarom is de parallelweg gesloten verklaard voor alle motorvoertuigen. Dit wordt aangegeven door middel van bord C12. Uiteraard dienen de bewoners van het doodlopende deel van de Waarddijk hun woningen te kunnen bereiken, en dient landbouwverkeer van deze weg gebruik te kunnen maken. Daarom wordt onder bord C12 een onderbord geplaatst met de tekst : “uitgezonderd bestemmingsverkeer” en “uitgezonderd landbouwvoertuigen” (pictogram).

4.Voorrangsregeling op parallelweg

Er sluiten enkele fietspaden en zijwegen aan op de parallelweg. De voorrangsregeling wordt zodanig dat bestuurders van deze zijwegen/fietspaden voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de parallelweg. Dit zal worden aangegeven door middel van borden B6.

5. Voorrangsregeling op Tulpenkade

De nieuw gerealiseerde parallelweg langs de N241/N242 sluit aan op de Tulpenkade. De voorrang is zodanig geregeld dat de bestuurders komende van de parallelweg voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Tulpenkade. Dit zal worden aangegeven door middel van borden B6 en B5 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek.

6.Voorrangsregeling bij spoorwegovergang Waarddijk

De spoorwegovergang bij deze weg is smal. Voorheen werd er weinig gebruik van gemaakt (voornamelijk door bewoners). Nu landbouwverkeer er ook gebruik van gaat maken dient er een voorrangsregeling te komen omdat er geen twee voertuigen tegelijk gebruik kunnen maken van de spoorwegovergang. Dit zal duidelijk worden gemaakt door middel van de borden F6 en F5, waarbij verkeer dat rijdt in de richting van de Smuigelweg voorrang dient te verlenen aan verkeer komende vanaf de Smuigelweg. Verkeer wordt door tevens middel van bord J17 geattendeerd op de smalle overgang.

7.Verplichte rijrichting N242 ter hoogte van hectometerpaal 58,8

Op de N242 ter hoogte van hectometerpaal 58,8 is een oversteek waar een agrariër gebruik van maakt. Hij heeft land aan beide zijden van de weg en kan die op geen enkele andere wijze bereiken. Voor hem is door middel van bebakening en bebording een oversteek gerealiseerd. Verkeer wordt door middel van de borden D4 erop geattendeerd dat het rechtdoor moet en niet ter hoogte van deze oversteek mag afslaan. Ook de agrariër mag alleen rechtdoor (oversteken). Tevens dient hij voorrang te verlenen aan verkeer op de N242. Deze maatregelen zullen worden aangegeven met respectievelijk de borden D4 en B6.

8.Verplaatsen bushalte N242

Langs de N242 bevond zich een bushalte ten westen van de aansluiting N241 op de N242. In het kader van de reconstructie van de weg is deze verplaatst naar een locatie dicht bij de nieuwe rotonde ten oosten van bovengemelde aansluiting. De bushalte is aangegeven door middel van bord L3. Daarvoor dient een verkeersbesluit te worden genomen. Op het wegdek van de haltekom is verder door middel van letters het woord “LIJNBUS” aangebracht.

9.Snelheid 50 km/u op de N241 voor verkeer richting de kruising N241/Verlaat

Op de N241 geldt een snelheid van 80 km/u. Ter hoogte van de kruising N241/Verlaat is een gelijkvloerse fietsoversteek. Voor de veiligheid van de fietsers dient de snelheid daar te worden verlaagd naar 50 km/u. Dit zal worden aangegeven door middel van de borden A1 (50). Tevens zullen er drempels worden aangebracht om deze snelheidsbeperking fysiek te ondersteunen.

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de Korpschef van de politie. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

 

Afweging belangen

De maatregelen zullen leiden tot een vlottere en veiligere verkeersafwikkeling. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop en het gegeven dat de maatregelen in overleg met de omgeving tot stand zijn gekomen, verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden.

Bevoegdheid

De weggedeelten waar deze maatregelen  voor worden getroffen, zijn in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

Besluit

Gelet op het voorgaande besluiten wij de volgende verkeerstekens van bijlage I van het RVV 1990 te plaatsen en/of te verwijderen:

1. door het plaatsen van de borden C9, de N242 vanaf de Smuigelweg tot de Leijerdijk gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;

2. door het plaatsen van de borden C9, de N242 vanaf de Smuigelweg tot de Leijerdijk gesloten te verklaren voor ruiters, vee, wagens, motorvoertuigen die niet sneller kunnen of mogen rijden dan 25 km/h en brommobielen alsmede fietsen, bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen;door het plaatsen van de borden A1 (60) zonaal, een maximale snelheid in te stellen van 60 km/u op de parallelweg langs de N241/N242 en op de Tulpenkade;

3. door het plaatsen van de borden C12, de parallelweg langs de N241/N242 gesloten te verklaren voor alle motorvoertuigen. Door middel van een onderbord wordt aangegeven dat bestemmingsverkeer Waarddijk 14/16/18 en landbouwverkeer uitgezonderd zijn van deze geslotenverklaring;

4. door het plaatsen van de borden B6, te bepalen dat bestuurders van de zijwegen/fietspaden die aansluiten op de parallelweg langs de N241/N242 voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op deze parallelweg;

5. door het plaatsen van de borden B5 en B6 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, als bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990, te bepalen dat bestuurders komende van de parallelweg N241/N242 voorrang dienen te verlenen aan bestuurders op de Tulpenkade;

6. door het plaatsen van de borden F6 en F5, te bepalen dat ter hoogte van de spoorwegovergang bij de kruising Smuigelweg/Waarddijk  een verbod geldt voor bestuurders op de Waarddijk richting de Smuigelweg om door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting;

7. door het plaatsen van de borden D4, te bepalen dat verkeer op de N242 ter hoogte van hectometerpaal 58,8 de verplichte rijrichting dient te volgen (rechtdoor rijden). Afslaan op de N242 is niet toegestaan;

8. door het plaatsen van de borden D4 en B6, te bepalen dat verkeer dat gebruik maakt van de landerijen langs de N242 de verplichte rijrichting op dit bord (rechtdoor) dient te volgen en voorrang dient te verlenen aan verkeer op de N242;

9. door het verwijderen van bord L3,te besluiten dat een bushalte wordt verwijderd ten westen van de rotonde op de aansluiting N241/N242, en door het plaatsen van bord L3, een nieuwe bushalte wordt gerealiseerd ten oosten van bovengemelde aansluiting;

10. door het plaatsen van de borden A1 (50), te bepalen dat op de N241 ter hoogte van de kruising N241/Verlaat, voor verkeer richting deze kruising een maximum snelheid geldt van 50 km/u;

11. van dit besluit mededeling te doen in de Staatscourant.   

Haarlem,  

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

namens dezen,     

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

Mededelingen 1. Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de publicatie van dit besluit schriftelijk bezwaar aantekenen. Het bezwaarschrift kunt u sturen aan Gedeputeerde Staten van Noord-Holland, ter attentie van de secretaris van de Hoor- en adviescommissie, Postbus 123, 2000 MD Haarlem. U kunt telefonisch een folder aanvragen over de bezwaarprocedure (023-514 41 41) of voor meer informatie de provinciale website bezoeken: www.noord-holland.nl

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46. 

Naar boven