Logo ZeelandVERKEERSBESLUIT N252

Middelburg,

Datum : 19 april 2013

Nummer : 13009129

Afdeling : Beheer en Onderhoud

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND

betreft:

Verkeersbesluit voor de provinciale weg Sas van Gent – Terneuzen ( N 252);

Gesloten verklaring voor vrachtauto's van ca km 0,295 tot en met ca km 1,214, uitgezonderd bestemmingsverkeer en vrachtverkeer met bestemming havennummers 4500 – 5000.

Overwegingen met betrekking tot het besluit

Bevoegdheidsgrondslag

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) genoemde verkeerstekens.

De betreffende weg N252 is in beheer bij de provincie Zeeland.

Op grond van artikel 18, eerste lid onder b, van de Wegenverkeerswet 1994 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.

Motivering en belangenafweging

In het kader van het overkoepelende project Grenzeloze Kanaalzone is het project Sturen doorgaand vrachtverkeer Sas van Gent en Zelzate opgestart (initiatiefnemer was Provincie Oost-Vlaanderen), om de leefbaarheid van de woonkernen Sas van Gent en Zelzate in gezamenlijkheid aan te pakken. De oplossing moest één grensoverschrijdend geheel zijn. Het project is in samenwerking tussen Provincie Oost-Vlaanderen, Provincie Zeeland (als wegbeheerder van een deel van het traject), gemeente Zelzate en gemeente Terneuzen tot stand gekomen. Tijdens het project heeft overleg plaatsgevonden met onder meer bewonersgroepen, bedrijven, TLN, EVO en Zeeland Seaports. De juridische haalbaarheid van oplossingen is getoetst bij de politie en het Openbaar Ministerie.

De hinder door doorgaand vrachtverkeer voor bewoners in de gemeente Sas van Gent is al tijden bekend en de gemeente Terneuzen heeft op de Westkade enkele jaren geleden forse versmallingen en andere snelheidsbeperkende maatregelen genomen. Op voordracht van de bewoners zijn de versmallingen en snelheidsbeperkende maatregelen echter weer weggehaald, omdat deze teveel overlast zouden geven (o.a. geluid- en trillingshinder), zonder dat de hoeveelheid vrachtverkeer significant verminderde.

Om de verkeersleefbaarheid in de kernen Sas van Gent en Zelzate te verbeteren en tegelijkertijd de toegankelijkheid en bereikbaarheid van het aangrenzende havengebied te blijven garanderen, is recentelijk vanuit voornoemd project Grenzeloze Kanaalzone onderzoek gedaan naar het sturen van doorgaand vrachtverkeer in en rondom Sas van Gent en Zelzate.

Doel hierbij was om het doorgaand vrachtverkeer in de kernen Zelzate en Sas van Gent te weren en hiertoe maatregelen te nemen.

Daarbij is de afweging gemaakt dat het streven naar minder vrachtverkeer in voornoemde kernen niet ten koste mag gaan van de "economische bereikbaarheid" van het havengebied. En dat er derhalve een alternatief voorhanden moest zijn om het verkeer af te wikkelen. Tijdens het onderzoek is geconstateerd dat deze alternatieve routes er zijn en deze zijn ook in kaart gebracht.

Vervolgens zijn per kern de verschillende oplossingsrichtingen en de effectiviteit hiervan tegen elkaar afgewogen.

Uit voornoemd onderzoek is gebleken dat in Sas van Gent weliswaar een probleem bestaat met hinder door doorgaand vrachtverkeer, maar dat dit deels inherent is aan het wonen nabij een havengebied als de Kanaalzone. De verwachting is dat de hinder voor een groot deel zal afnemen als de Sluiskiltunnel is aangelegd en de Tractaatweg is verbreed, omdat dan een nog groter deel van het vrachtverkeer voor de belangrijkste doorgaande route via de Tractaatweg zal kiezen en niet voor de N252/Westkade. In Zelzate is het probleem met doorgaand vrachtverkeer echter groter, waardoor in Zelzate maatregelen noodzakelijk zijn. Het probleem wordt in Zelzate aangepakt door een digitale vrachtwagensluis (het registreren en beboeten van vrachtwagens die met behulp van camera's als doorgaand vrachtverkeer worden aangemerkt) aan te leggen om doorgaand vrachtverkeer over de Kanaalstraat in Zelzate te weren. Om te zorgen dat het vrachtverkeer na het in werking treden van de digitale vrachtwagensluis in Zelzate niet gaat uitwijken naar de route via de N252/Westkade door Sas van Gent, is, ongeacht de aanleg van de Sluiskiltunnel en het verbreden van de Tractaatweg, ook in Sas van Gent een maatregel nodig. Om het vrachtverkeer ook aan Nederlandse zijde van de grens beter te kunnen sturen, is het daarom gewenst verbodsborden voor doorgaand vrachtverkeer te plaatsen op de Westkade ter hoogte van de Vlaamse grens (wegvak in beheer bij Provincie Zeeland) en net ten zuiden van de rotonde met de Oostpoortweg (wegvak in beheer bij gemeente Terneuzen). Vrachtverkeer met een herkomst of bestemming in Sas van Gent of één van de bedrijven in Sas van Gent Noord, mag wel over de Westkade door Sas van Gent blijven rijden.

Ter ondersteuning van deze verkeersmaatregel zullen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 8, sub e, van de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP), camera's worden geplaatst.

Aanvullend zal voor vrachtwagenchauffeurs een informatiebrochure worden uitgebracht over de gewenste routes in de Kanaalzone en zal de bewegwijzering vanaf het Vlaamse hoofdwegennet worden verbeterd door ook Terneuzen aan te geven.

Overig

De in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregel strekt tot de volgende in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Gelet op artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de politie.

Gelet op artikel 25 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) is overleg gepleegd met de aangrenzende wegbeheerders in Nederland en in België, tevens participant(en) in het voornoemde Project.

Gelet op artikel 26 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) wordt dit besluit bekendgemaakt door publicatie in de Staatscourant en is voor een ieder in te zien op de website van de Staatscourant via https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant./https://www.officielebekendmakingen.nl/staatscourant/op_rubriek/verkeersbesluiten.

Besluit

Op grond van vorenstaande overwegingen

b e s l u i t e n wij:

  • I.Door plaatsing van verkeersborden C7 met onderbord B108 met opschrift "uitgezonderd bestemmingsverkeer" en " uitgezonderd havennummers 4500 – 5000", van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens (RVV) 1990, de provinciale weg Sas van Gent – Terneuzen (N252) van ca km 0,295 tot ca km 1,214 te sluiten voor vrachtauto's, uitgezonderd bestemmingsverkeer en vrachtverkeer met bestemming havennummers 4500 – 5000;

  • II.voornoemde geslotenverklaring te ondersteunen door camerabewaking;

  • III.in te trekken, voor zover nodig, eerder genomen verkeersbesluiten;

  • IV.dit verkeersbesluit te publiceren in de Staatscourant.

GEDEPUTEERDE STATEN VAN ZEELAND,

namens dezen,

M.J. Krombeen, QC

hoofd afdeling Beheer en Onderhoud.

Mededeling

Inlichtingen

Voor nader gewenste inlichtingen kunt u contact opnemen met de heer M.O. Bierman van de afdeling Beheer en Onderhoud, bereikbaar op telefoonnummer: 0118 – 631447.

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen schriftelijk bezwaar maken tegen dit besluit bij:

Gedeputeerde Staten van Zeeland, t.a.v. de secretaris van de commissie voor bezwaarschriften, Postbus 6001, 4330 LA Middelburg.

Wie is belanghebbende?

Volgens artikel 1:2 van de Algemene wet bestuursrecht bent u belanghebbende als uw belang rechtstreeks bij een besluit betrokken is. Uw belang moet zich dan wel onderscheiden van de belangen van grote aantallen anderen. Daarvan is bijvoorbeeld sprake als u eigenaar, huurder of gebruiker bent van een perceel in de directe omgeving van de weg waarop het besluit betrekking heeft. Volgens vaste jurisprudentie is dat onderscheid bij een willekeurige verkeersdeelnemer onvoldoende aanwezig.

In het bezwaarschrift neemt u ten minste op uw naam en adres, de dagtekening van het bezwaarschrift, tegen welk besluit u bezwaar maakt en waarom. Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend.

U moet het bezwaarschrift indienen binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt. Doorgaans is dat de dag na de datum van verzending. I.c. is dat de dag na de datum van bekendmaking in de Staatscourant.

Overschrijding van de inzendtermijn kan ertoe leiden dat met uw bezwaren geen rekening wordt gehouden.

Als u overweegt bezwaar te maken, kunt u een informatiefolder aanvragen op telefoonnummer 0118-631400. U kunt de informatie ook downloaden via http://loket.zeeland.nl/bezwaar/bezwaar.

Wij wijzen u erop dat het bezwaar niet de werking van het besluit schorst. U kunt een verzoek doen tot het treffen van een voorlopige voorziening (artikel 8:81, lid 1 van de Algemene wet bestuursrecht). U richt het verzoek aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, Postbus 5015, 4330 KA Middelburg. Voor de behandeling van het verzoek is griffierecht verschuldigd.

Naar boven