Instelling bijzondere luchtverkeersgebieden Axel, Numansdorp en Beijerland – Hoeksche Waard (oefening Challenge)

10 mei 2012

Nr. MLA/087/2012

De Minister Van Defensie,

Gelezen de verzoeken van het Defensie Helikopter Commando van 26 februari 2012;

Gelet op artikel 8 van het Luchtverkeersreglement en artikel 6 van de Regeling VFR-nachtvluchten en minimum vlieghoogten voor militaire luchtvaartuigen;

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu;

Besluit:

Artikel 1

  • 1. Ten behoeve van de oefening Challenge week 21 worden als oefengebied de

    volgende bijzondere luchtverkeersgebieden (BVG’s) aangewezen, begrensd door de volgende coördinaten en hoogten:

    • a. BVG Axel, van 51°15'41.19"N 003°45'47.78"E via een cirkelboog met een straal van 5Nm met als middelpunt 51°15'48.33"N 003°53'45.21"E naar 51°14'33.48"N 004°01' 26.84"E, via de Belgisch-Nederlandse grens terug naar 51°15'41.19"N 003°45' 47.78"E, van grondniveau tot 1500 voet AMSL (zie figuur 1);

    • b. BVG Numansdorp, een cirkelboog met een straal van 5Nm met als middelpunt 51°40'00.00" N 004°26' 00.00"E, van grondniveau tot 1500 voet AMSL (zie figuur 2);

    • c. BVG Beijerland – Hoeksche Waard, van 51°46'50.00"N 004°14' 00.00"E naar 51°50'00.00"N 004°33'00.00"E, naar 51°48'00.00"N 004°37'00.00"E, naar 51°43'00.00"N 004°38'00.00"E, naar 51°42'00.00"N 004°32'00.00"E, terug naar 51°46'50.00"N 004°14' 00.00"E, van grondniveau tot 1500 voet AMSL (zie figuur 3).

      Figuur 1: oefengebied Axel

      Figuur 1: oefengebied Axel

      Figuur 2: oefengebied Numansdorp

      Figuur 2: oefengebied Numansdorp

      Figuur 3: Beijerland – Hoeksche Waard

      Figuur 3: Beijerland – Hoeksche Waard

  • 2. Het BVG Numansdorp is van kracht op dinsdag 22 mei 2012, van 10:00 uur lokale tijd tot 18:00 uur lokale tijd.

  • 3. Het BVG Beijerland – Hoeksche Waard is van kracht op woensdag 23 mei 2012, van 10:00 uur lokale tijd tot 16:00 uur lokale tijd.

  • 4. Het BVG Axel is van kracht op donderdag 24 mei 2012, van 10:00 uur lokale tijd tot 18:00 uur lokale tijd.

Artikel 2

  • 1. Voor het gebruik van het oefengebied (BVG Axel, BVG Numansdorp en BVG Beijerland – Hoeksche Waard) gelden de volgende regels.

    • a. het uitvoeren van vluchten door niet deelnemende luchtvaartuigen in het oefengebied is niet toegestaan, met uitzondering van gecoördineerde vluchten door luchtvaartuigen die vooraf toestemming hebben verkregen van het AOCS NM LVL;

    • b. aan de oefening deelnemende gezagvoerders, niet-deelnemende militaire gezagvoerders en gezagvoerders van vluchten als genoemd in onderdeel a dienen radiocontact te hebben met AOCS NM LVL voor het binnenvliegen van het oefengebied;

    • c. binnen het oefengebied dienen de deelnemende gezagvoerders gebruik te maken van een SSR-transponder met mode S of de modes A en C;

    • d. binnen het oefengebied dienen de deelnemende eenheden tweezijdig radiocontact te onderhouden op de vluchtinformatiefrequentie van de respectievelijke vluchtinformatiedienst (Dutch Mil Info (Axel) dan wel Amsterdam Information (Numansdorp en Beijerland-Hoeksche Waard));

    • e. binnen het oefengebied bedraagt de toegestane minimum vlieghoogte 100 voet of incidenteel zoveel lager als in verband met de opdracht noodzakelijk is.

  • 2. Binnen het oefengebied gelden voorts de volgende regels:

    • a. laagvliegen is alleen toegestaan voor helikopters van het Commando Luchtstrijdkrachten en van bondgenootschappelijke strijdkrachten;

    • b. met betrekking tot het vliegzicht en de wolkenbasis gelden de eisen voor VFR-vluchten;

    • c. aaneengesloten bebouwing, ziekenhuizen, sanatoria en dergelijke moeten worden vermeden;

    • d. vogelconcentratiegebieden ( in het MILAIP ENR 5.6 bird sanctuaries genoemd) dienen te worden vermeden of, indien dat uit operationele noodzaak niet mogelijk is, dient een minimale hoogte van 1000 voet te worden aangehouden;

    • e. de vrijstelling van de minimum vlieghoogte geldt alleen voor die delen van de vlucht die voor het doel van de vlucht noodzakelijk zijn.

Artikel 3

Handelen in strijd met artikel 2, onderdeel a, van deze beschikking is een strafbaar feit.

Artikel 4

Deze beschikking treedt in werking met ingang van 22 mei en vervalt op 25 mei 2012.

Deze beschikking zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst en zal tevens bekend worden gemaakt door middel van een NOTAM.

De Minister van Defensie, voor deze: de Directeur Militaire Luchtvaart Autoriteit, C.J. Lorraine, Commodore.

Tegen deze beschikking kunnen belanghebbenden op grond van de Algemene wet bestuursrecht (Awb), binnen 6 weken na de dag waarop deze beschikking is bekendgemaakt een bezwaarschrift indienen. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan de Minister van Defensie, ter attentie van de Commissie advisering bezwaarschriften Defensie, Directie Juridische Zaken, Postbus 20701, 2500 ES ’s-Gravenhage. Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en moet ten minste bevatten: de naam en het adres van de indiener; de dagtekening; een omschrijving van de beschikking waartegen het bezwaar is gericht; de gronden van het bezwaar. Indien onverwijlde spoed dat vereist, is het mogelijk een voorlopige voorziening te vragen bij de president van de rechtbank die bevoegd is. In dat geval is griffierecht verschuldigd. Voorwaarde is dat een bezwaarschrift is ingediend.

TOELICHTING

Gedurende durende geïntegreerde oefeningen van het Commando Landstrijdkrachten en het Commando Luchtstrijdkrachten wordt veelal gebruik gemaakt van de inzet van helikopters van het Defensie Helikopter Commando. De oefening Challenge in week 21 omvat onder andere het naderen, innemen en beveiligen van een doelobject. Tevens zullen helikopters verkenningen uitvoeren. Er dient te worden gevlogen overeenkomstige een zo realistisch mogelijk scenario. Om dit te kunnen simuleren zijn de omschreven oefengebieden onontbeerlijk. Deze beschikking behelst het nemen van een verkeersmaatregel als gevolg van de oefening.

In zijn algemeenheid kan worden gesteld dat militaire helikopters boven gebieden met aaneengesloten bebouwing, industrie en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenverzamelingen een hoogte van 210 meter (700 voet) boven de hoogste hindernis gelegen binnen een afstand van 600 meter van het luchtvaartuig dienen aan te houden en elders een hoogte van te minste 50 meter (500 voet) boven grond of water. In het kader van deze oefening kan in de aangewezen oefengebieden zo laag gevlogen worden als voor het doel van de vlucht noodzakelijk is. Dit betekent niet dat continue laag wordt gevlogen, doch alleen wanneer dat uitdrukkelijk noodzakelijk is.

Naar boven