De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Gelet op de artikelen 103, eerste lid, 164, vierde lid, en 166 van de Wet primair
onderwijs BES en de artikelen 17, 18, 19, 20, 21 en 22 van het Besluit bekostiging
WPO BES;
Besluit:
Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
- a. wet:
-
Wet primair onderwijs BES;
- b. besluit:
-
Besluit bekostiging WPO BES;
- c. school:
-
school als bedoeld in artikel 1 van de wet;
- d. bevoegd gezag:
-
bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de wet.
Artikel 2. Vaststelling bedragen
Het bedrag per leerling, bedoeld in artikel 164, eerste lid, van de wet bedraagt USD
2 884,46.
Artikel 3. Aanvullende bekostiging schoolleiding
Het bedrag, bedoeld in artikel 20, van het besluit, is voor scholen met een aantal
leerlingen dat op de teldatum niet hoger is dan 97 leerlingen USD 17 836,19 en voor
scholen met een aantal leerlingen dat op de teldatum hoger is dan 97 leerlingen USD
32 341,27.
Artikel 4. Vaststelling aanvullende bekostiging (zeer) kleine scholen
Het bedrag, bedoeld in de in de eerste kolom genoemde artikelen van het besluit, is
het bedrag, genoemd in de tweede kolom bij het desbetreffende artikel:
Artikel
|
Bedrag
|
18 (zeer kleine scholen)
|
USD 172 197,73
|
19, tweede lid (kleine scholen voet)
|
USD 123 296,50
|
19, tweede lid (kleine scholen verminderingsbedrag)
|
USD 853,98
|
Artikel 5. Aanvullende bekostiging voor zorg voor leerlingen met een specifieke onderwijsbehoefte
Het percentage, bedoeld in artikel 22, van het besluit, is 10,5% van de bekostiging
bedoeld in de artikelen 2 tot en met 4.
Artikel 6. Aanvullende bekostiging voor de bestrijding van onderwijsachterstanden
Het percentage, bedoeld in artikel 21, van het besluit, is 8% van de bekostiging bedoeld
in de artikelen 2 tot en met 4.
Artikel 7. Bekostiging personeels- en arbeidsmarktbeleid
De grondslag voor de omvang van de bekostiging, bedoeld in artikel 166, van de wet
is 22,7% van de bekostiging bedoeld in de artikelen 2 tot en met 4.
Artikel 8. Bijzondere bekostiging: het overgangsbudget
-
1. Het bevoegd gezag ontvangt voor zijn school of scholen bijzondere bekostiging indien
voor het schooljaar 2011–2012 een overgangsbudget is vastgesteld.
-
2. De bijzondere bekostiging bestaat uit het bedrag zoals dat op grond van artikel 8
van de Regeling bekostiging personeel PO BES 2011–2012 is vastgesteld voor het schooljaar
2011–2012, vermeerderd met 20,3% van dit bedrag.
Artikel 9. Betaalritme
De maandelijkse betaling van de bekostigingsbedragen voor personeelskosten, bedoeld
in de artikelen 2 tot en met 8, vindt plaats op grond van de volgende percentages:
augustus
|
7,13%
|
september
|
7,13%
|
oktober
|
7,13%
|
november
|
7,13%
|
december
|
7,15%
|
januari
|
9,33%
|
februari
|
9,33%
|
maart
|
9,33%
|
april
|
9,33%
|
mei
|
9,33%
|
juni
|
9,33%
|
juli
|
8,35%
|
Artikel 10. Inwerkingtreding
-
1. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant
waarin zij wordt geplaatst.
-
2. Deze regeling heeft betrekking op het schooljaar 2012–2013 en vervalt met ingang
van 1 augustus 2022, met dien verstande dat deze van toepassing blijft voor het tijdvak
waarvoor zij gelding had.
Artikel 11. Citeertitel
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling bekostiging personeel PO BES 2012–2013.
TOELICHTING
Algemeen
Met deze regeling worden de reguliere personele bekostigingsbedragen voor het primair
onderwijs in Caribisch Nederland (CN) vastgesteld voor het schooljaar 2012–2013. De
rekenregels zijn gebaseerd op een vereenvoudigde versie van de regels zoals die in
Europees Nederland gelden.
Wijzigingen ten opzichte van schooljaar 2011–2012
Vereenvoudiging stelsel
De schoolbesturen in CN ontvangen sinds 1 januari 2011 lumpsumbekostiging. Gedurende
de schooljaren 2010–2011 en 2011–2012 is de personele bekostiging op verschillende
manieren aangepast. Hierdoor is een relatief ingewikkeld bekostigingssysteem ontstaan.
In deze regeling wordt de personele bekostiging vereenvoudigd.
Consequenties voor de vergoedingsbedragen
Om tot vereenvoudiging van de regeling te komen is ervoor gekozen op de percentages
waarmee de bekostiging in het afgelopen schooljaar zijn verhoogd niet meer als bijzondere
bekostiging te verstrekken, maar deze verhogingen onderdeel te laten uitmaken van
de vergoedingsbedragen in de artikelen 2 tot en met 4.
Dit geldt niet voor de incidentele bijzondere bekostiging in verband met de uitvoering
van de onderwijsverbeterplannen. Deze middelen zijn incidenteel voor de jaren 2012
en 2013 en zijn bedoeld om een verbeterslag te maken ten aanzien van de onderwijskwaliteit.
Deze middelen zijn niet in de regeling opgenomen, maar worden middels een beschikking
op aanvraag toegekend.
Concreet zijn in de vergoedingsbedragen voor 2012–2013 cumulatief de volgende drie
verhogingen opgenomen:
-
1. De aanvullende verhoging van de bijzondere bekostiging van 5% zoals deze was opgenomen
in artikel 9 van de Regeling bekostiging personeel PO BES 2011–2012. Deze bestaat
uit een percentage, om te voorkomen dat er financiële problemen ontstaan door onvolkomenheden
in de optekening van de kosten in 2009, door kosten die in de gehanteerde grondslag
onvoldoende terugkomen of door noodzakelijke prijsbijstellingen die eerder niet zijn
doorgevoerd.
-
2. De verhoging van dit percentage als gevolg van de kosten van de arbeidsvoorwaardelijke
afspraken in de arbeidsvoorwaardenovereenkomst Caribisch Nederland 2012, die ook gelden
voor het onderwijspersoneel in CN. Voor het schooljaar 2012–2013 betreft dit 4,16%.
Door deze aanpassing van de personele bekostiging voor het schooljaar 2012–2013 worden
de bevoegde gezagsorganen van de primair onderwijsscholen in CN in staat gesteld om
de gewijzigde arbeidsvoorwaarden zoals afgesproken in de Arbeidsvoorwaardenovereenkomst
2012 door te voeren voor hun personeel.
Hierin is meegenomen:
-
− een salarisverhoging per 1 januari 2012 met 3,25%;
-
− verhoging van de vakantie-uitkering vanaf 1 juni 2012 met 0,5% tot 7,5%;
-
− verhoging van de structurele eindejaarsuitkering met USD 200 tot totaal jaarlijks
USD 500 bruto.
-
3. De 10% bijzondere bekostiging in verband met bijzondere omstandigheden die in augustus
2011 op aanvraag is toegekend in een aparte beschikking (los van de Regeling bekostiging
personeel PO BES 2011–2012). Deze bijzondere bekostiging is op verzoek van de bevoegde
gezagsorganen toegekend in verband met de bijzondere omstandigheden van de scholen
in CN en heeft betrekking op de periode van 1 januari 2011 tot en met 31 december
2013. Deze 10% is ook toegepast op de verhoging in verband met de gewijzigde arbeidsvoorwaarden.
Consequenties voor het overgangsbudget
Het overgangsbudget geeft uitwerking aan de toezegging die aan de scholen voor basisonderwijs
in CN is gedaan, dat zij er in de jaren 2011 tot en met 2013 financieel niet op achteruit
zullen gaan ten opzichte van het peiljaar 2009.
Het overgangsbudget was als volgt vormgegeven: scholen die op basis van de rekenregels,
bedoeld in de artikelen 2 tot en met 7, minder bekostiging zouden krijgen dan het
bedrag dat door de auditdienst over 2009 is opgetekend, krijgen voor de periode 2011
tot en met 2013 een extra bedrag, het zogenoemde ‘overgangsbudget’.
Door deze systematiek zou een verhoging in de vergoedingsbedragen voor de scholen
met een overgangsbudget geen verhoging van de bekostiging betekenen. Hun overgangsbudget
zou dan immers lager worden vastgesteld. Om dit te voorkomen is er voor gekozen om
het overgangsbudget zoals vastgesteld voor het schooljaar 2011–2012 te bevriezen,
en als bijzondere bekostiging te verstrekken in het schooljaar 2012–2013. Op het overgangsbudget
voor het schooljaar 2012–2013 zijn vervolgens de hierboven beschreven verhogingen
toegepast.
Bij het bevoegd gezag van de Rooms katholieke scholen op Bonaire heeft de auditdienst
de financiële gegevens voor 2009 op het niveau van het bevoegd gezag opgetekend en
niet voor elk van de vier scholen afzonderlijk. Het overgangsbudget wordt daarom in
dit geval op bestuursniveau vastgesteld.
Verhoging bekostiging personeels- en arbeidsmarktbeleid
De bekostiging personeel- en arbeidsmarktbeleid wordt voor vier schooljaren verhoogd
van 13% in schooljaar 2011–2012 naar 22,7% in de schooljaren 2012–2013 tot en met
2015-2016.
Arbeidsmarktproblematiek
Deze middelen hangen samen met de arbeidsmarktproblematiek waar de schoolbesturen
in CN mee te maken hebben. De scholen in CN hebben te maken met relatief veel onvervulde
vacatures. Door het grote verloop van leraren bestaat er op de scholen een grote vervangingsbehoefte
in het personeelsbestand. Het huidige aanbod van (gekwalificeerde) leraren op de lokale
arbeidsmarkt is niet toereikend om in alle vacatures te kunnen voorzien. Een recente
inventarisatie heeft een hoge verwachte vacaturestand voor het komende schooljaar
laten zien.
Met het oog op de duurzaamheid is het streven om (op termijn) zoveel mogelijk leraren
uit CN zelf en uit de Caribische regio aan te stellen. Daarom zijn afspraken gemaakt
met de Universiteit van de Nederlandse Antillen op Curaçao om de regionale opleidingsinfrastructuur
te versterken. Ook met de Universiteit van Sint Maarten zijn dergelijke afspraken
in voorbereiding. Om in hun personeelsbehoefte te kunnen voorzien, proberen de scholen
echter ook docenten uit Europees Nederland of uit andere landen aan te trekken. Dit
blijkt in veel gevallen niet te lukken, omdat de lokale arbeidsvoorwaarden voor Nederlandse
leraren onvoldoende aantrekkelijk zijn. Het verminderen van het dreigende lerarentekort
in CN is belangrijk om de gewenste kwaliteitsverbetering van het onderwijs te realiseren.
Om de arbeidsvoorwaardelijke belemmeringen voor leraren van buiten CN die in CN willen
gaan werken weg te nemen, zijn maatregelen nodig die de gederfde inkomsten dan wel
extra uitgaven van deze leraren (deels) compenseren. Het gaat daarbij om de volgende
maatregelen:
Nieuwe instroom vanuit Europees Nederland:
-
− Harmonisatie en verbetering vergoedingsbedragen in bestaande regelingen voor het aantrekken
en repatriëren van contractanten.
-
− Compensatie van door de werknemer te betalen werkgeversdeel ABP-premie.
-
− Reparatie AOW-gat.
-
− Compensatie dubbele woonlasten.
-
− (Gedeeltelijke) compensatie of kwijtschelding studieschuld.
Nieuwe instroom van elders buiten CN:
-
− Harmonisatie en verbetering vergoedingsbedragen in bestaande regelingen voor het aantrekken
en repatriëren van contractanten.
-
− Compensatie dubbele woonlasten.
-
− (Gedeeltelijke) compensatie studieschuld.
Schoolbesturen hebben de vrijheid om zelf maatwerk te bieden aan nieuwe leraren door
gericht gebruik te maken van (een deel van) bovenstaande maatregelen. Schoolbesturen
hebben de beleidsvrijheid om zelf te beslissen welke van de maatregelen het beste
bij hun wervingsbeleid passen.
Het percentage waarmee de bekostiging personeel- en arbeidsmarktbeleid wordt verhoogd
is zodanig vastgesteld, dat elke school daaruit ten minste de personele meerkosten
voor het aantrekken van één Europees Nederlandse leraar kan betalen.
Verantwoording
De schoolbesturen dienen in hun jaarverslag aan te geven waaraan de verhoging van
de bekostiging om extra maatregelen te nemen om arbeidsvoorwaardelijke belemmeringen
weg te nemen is uitgegeven.
Handhaving en uitvoering
Bij de uitvoeringstoets van DUO is gebleken dat DUO geen uitvoeringsproblemen voorziet.
De handhaafbaarheid verandert door deze regeling niet.
Artikelsgewijs
Artikel 3
Met de zinsnede ‘een aantal leerlingen dat op de teldatum niet hoger is dan 97’ wordt
bedoeld: een aantal leerlingen dat gelijk is aan 97 of lager is dan 97.
Artikelen 5 en 6
De bekostigingspercentages in deze artikelen zijn gebaseerd op de verhouding van de
bedragen die in Europees Nederland worden verstrekt voor respectievelijk zorg en onderwijsachterstandenbeleid
ten opzichte van de totale bekostiging.
Artikel 7
Het bekostigingspercentage in dit artikel is gebaseerd op de verhouding van het bedrag
dat in Europees Nederland worden verstrekt voor personeels- en arbeidsmarktbeleid
ten opzichte van de totale bekostiging, vermeerderd met een percentage om arbeidsvoorwaardelijke
belemmeringen weg te nemen.
Artikel 8 Het overgangsbudget
Door de verhoging van de prijzen zou voor de scholen die recht hebben op een overgangsbudget,
het verschil tussen de uitgaven 2009 en de bekostiging voor het schooljaar 2012–2013
kleiner worden. Deze scholen zouden dan geen profijt hebben van de verhoging van de
vergoedingsbedragen. Daarom is er voor gekozen om het overgangsbudget zoals vastgesteld
voor het schooljaar 2011–2012 te bevriezen, en als bijzondere bekostiging te verstrekken
in het schooljaar 2012–2013. Wel worden de extra verhogingen toegepast.
De verhoging van het overgangsbudget ten opzichte van het bedrag voor het schooljaar
2011–2012 bedraagt 20,3%. Dit percentage is opgebouwd uit de drie cumulatieve verhogingen
die op de totale personele bekostiging zijn toegepast:
5%, zoals bedoeld in artikel 9 van de Regeling bekostiging personeel PO BES 2011–2012;
4,16% in verband met de Arbeidsvoorwaardenovereenkomst 2012;
en 10% in verband met bijzondere omstandigheden.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart.