De Minister van Infrastructuur en Milieu,
Gelet op richtlijn nr. 2006/126/EG van het Europees Parlement en de Raad van 20 december
2006 betreffende het rijbewijs (PbEU L 403) en artikel 111, vierde lid, van de Wegenverkeerswet
1994;
Besluit:
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.
TOELICHTING
Inleiding
In verband met de implementatie van richtlijn nr. 2006/126/EG van het Europees parlement
en de Raad van de Europese Unie van 20 december 2006 betreffende het rijbewijs (PbEu
L 403; derde rijbewijsrichtlijn) zijn enkele ministeriële regelingen vastgesteld of
aangepast.
In de onderhavige regeling zijn de eisen opgenomen voor de praktijkexamens voor de
rijbewijscategorieën A1, A2 en A. De Regeling eisen praktijkexamens rijbewijscategorie
A is ingetrokken. Ter implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn zijn tevens –
op het niveau van de formele wet – de Wegenverkeerswet 1994 en de Wet rijonderricht
motorrijtuigen 1993 aangepast en – op het niveau van algemene maatregel van bestuur
– het Reglement rijbewijzen en het Besluit rijonderricht motorrijtuigen 2009.
De eisen voor de rijbewijscategorieën A1 en A2 zijn gebaseerd op de oude Regeling
eisen praktijkexamens rijbewijscategorie A. Bij A2 is er daarbij rekening meer gehouden
dat er op grond van artikel 53, derde lid van het Reglement rijbewijzen slechts een
praktijkexamen plaatsvindt, waarin wordt getoetst op zowel voertuigbeheersing als
verkeersdeelneming. Bij de categorie A is rekening gehouden met beide instroommogelijkheden:
direct en indirect. In het eerste geval bestaat het praktijkexamen op grond van artikel
53, vierde lid, onderdeel b, van het Reglement rijbewijzen uit twee delen, het onderdeel
voertuigbeheersing en het onderdeel verkeersdeelneming, en zijn de eisen voor de categorie
A1 van overeenkomstige toepassing verklaard. Bij de indirecte instroom bestaat het
praktijkexamen op grond van artikel 53, vierde lid, onderdeel a, van het Reglement
rijbewijzen uit één examen waarin wordt getoetst op zowel voertuigbeheersing als verkeersdeelneming,
en zijn de eisen voor de categorie A2 van overeenkomstige toepassing verklaard.
Administratieve lasten
Voor de berekening van de gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger en
het bedrijfsleven die voortvloeien uit deze regeling wordt verwezen naar de memorie van toelichting
bij het aan de wet ten grondslag liggende wetsvoorstel tot wijziging van de Wegenverkeerswet
1994 en de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 in verband met de implementatie van
de derde rijbewijsrichtlijn (Kamerstukken II 2011/12, 32 380, nr. 3, blz. 10–13) en de nota van toelichting bij het daarop gebaseerde besluit tot wijziging
van het Reglement rijbewijzen en het Besluit rijonderricht motorrijtuigen 2009.
Vaste verandermomenten
De regeling treedt in werking op tijdstip waarop de wet van 26 januari 2012 tot wijziging
van de Wegenverkeerswet 1994 en de Wet rijonderricht motorrijtuigen 1993 in verband
met de implementatie van de derde rijbewijsrichtlijn (Stb. 2012, 39) in werking treedt. Er wordt een uitzondering gemaakt op de systematiek van vaste
verandermomenten, omdat de datum van inwerkingtreding is gekoppeld aan de in de richtlijn
opgenomen datum van inwerkingtreding omdat het implementatie van Europese regelgeving
betreft.
De Minister van Infrastructuur en Milieu,
M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.