Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Financiën | Staatscourant 2012, 6030 | Besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Financiën | Staatscourant 2012, 6030 | Besluiten van algemene strekking |
21 maart 2012
Nr. DB 2012/68 M
Directoraat-Generaal voor Fiscale Zaken/Directie directe belastingen
De Staatssecretaris van Financiën,
Gelet op artikel 28a van de Wet op de loonbelasting 1964;
Besluit:
1. De jaaropgave, bedoeld in artikel 28a, tweede lid, van de Wet op de loonbelasting 1964, bevat de algemene gegevens, genoemd in het tweede lid, en de nominatieve gegevens, genoemd in het derde lid.
2. De jaaropgave, bedoeld in het eerste lid, bevat de volgende algemene gegevens:
a. bericht:
1°. bericht kenmerk aanleveraar;
2°. datum en tijdstip aanmaak;
3°. contactpersoon aanleveraar;
4°. telefoonnummer contactpersoon aanleveraar;
5°. relatienummer;
6°. gebruikt softwarepakket;
b. administratieve eenheid:
1°. loonheffingennummer;
2°. naam inhoudingsplichtige;
c. tijdvak:
1°. datum aanvang tijdvak;
2°. datum einde tijdvak.
3. De jaaropgave, bedoeld in het eerste lid, bevat de volgende nominatieve gegevens (per inkomensverhouding):
a. inkomstenverhouding initieel:
1°. nummer inkomstenverhouding;
2°. datum aanvang inkomstenverhouding;
3°. datum einde inkomstenverhouding;
4°. personeelsnummer;
b. natuurlijk persoon:
1°. BSN/sofinummer;
2°. geboortedatum;
3°. significant deel van de achternaam;
c. inkomstenperiode initieel:
1°. datum aanvang inkomstenperiode;
2°. code soort inkomstenverhouding/inkomenscode;
3°. code aard arbeidsverhouding;
4°. code invloed verzekeringsplicht;
5°. code contract onbepaalde/bepaalde tijd;
6°. code fase indeling F&Z;
7°. indicatie premiekorting arbeidsgehandicapten;
8°. indicatie premiekorting nieuwe arbeidsverhouding oudere werknemers;
9°. indicatie premiekorting in dienst hebben oudere werknemers;
10°. indicatie loonheffingskorting;
11°. code reden geen bijtelling auto;
12°. code loonbelastingtabel;
13°. indicatie verzekerd WAO/IVA/WGA;
14°. indicatie verzekerd WW;
15°. indicatie verzekerd ZW;
16°. indicatie premievrijstelling marginale arbeid;
17°. indicatie wachtgeld oude regeling;
18°. code verzekeringssituatie Zvw;
19°. indicatie loon bestaat (mede) uit een AOW-uitkering voor alleenstaande (met of zonder kinderen);
20°. indicatie loon inclusief WAJONG-uitkering;
21°. indicatie personeelslening waarvan de rente en/of kostenvoordelen niet tot het loon zijn gerekend;
22°. indicatie vervoer vanwege inhoudingsplichtige;
d. werknemersgegevens (gecumuleerd):
1°. loon LB/PH;
2°. loon SV;
3°. premieloon WAO/IVA/WGA;
4°. premieloon uniforme premie WAO/gedifferentieerde premie WGA;
5°. premieloon WW Awf;
6°. premieloon Ufo;
7°. loon belast volgens tabel bijzondere beloningen;
8°. ingehouden loonbelasting/premie volksverzekeringen;
9°. basispremie WAO/IVA/WGA;
10°. uniforme premie WAO/gedifferentieerde premie WGA;
11°. premie WW Awf;
12°. premie Ufo;
13°. ingehouden bijdrage Zvw;
14°. bedrag vergoeding Zvw door inhoudingsplichtige;
15°. waarde privégebruik auto;
16°. werknemersbijdrage privégebruik auto;
17°. gespaard bedrag levensloopregeling
18°. toegepast bedrag levensloopverlofkorting;
19°. bedrag vergoeding reiskosten;
20°. verrekende arbeidskorting;
21°. bedrag in uitkering begrepen doorbetaalde alimentatie;
22°. bedrag rechtstreeks betaalde alimentatie;
e. sector risicogroep:
1°. datum aanvang sectorrisicogroep;
2°. datum einde sectorrisicogroep;
3°. sector;
4°. risicopremiegroep;
5°. premieloon premie sectorfonds;
6°. premie sectorfonds.
4. De jaaropgave wordt op dezelfde wijze en in dezelfde vorm verstrekt als van de aangifte.
Het correctiebericht, bedoeld in artikel 28a, derde lid, van de Wet op de loonbelasting 1964, bevat de juiste en volledige gegevens, bedoeld in artikel 28a, eerste lid, van de Wet op de loonbelasting 1964.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
De Staatssecretaris van Financiën, F.H.H. Weekers.
Deze regeling geeft invulling aan de vanaf 1 januari 2012 in artikel 28a, tweede, derde, vijfde en zesde lid, van de Wet op de loonbelasting 1964 (hierna: Wet LB 1964) opgenomen bevoegdheid om bij ministeriële regeling nadere regels te geven ter zake van de gegevensverstrekking door de inhoudingsplichtige ingeval de inspecteur een jaaropgaveverplichting oplegt (artikel 28a, tweede lid, van de Wet LB 1964) of een correctieberichtverplichting oplegt (artikel 28a, derde lid, van de Wet LB 1964).
Indien de inspecteur met betrekking tot een aangifte over een tijdvak in een verstreken kalenderjaar binnen een halfjaar na het einde van dat kalenderjaar constateert dat die aangifte onjuist of onvolledig is en niet bij een latere aangifte in dat jaar is hersteld, en deze tekortkoming aan de inhoudingsplichtige of gewezen inhoudingsplichtige is toe te rekenen, kan hij de inhoudingsplichtige, onderscheidenlijk gewezen inhoudingsplichtige, ingevolge artikel 28a, tweede lid, van de Wet LB 1964 verplichten binnen de door hem gestelde termijn door middel van een jaaropgave de gegevens van in dat kalenderjaar door de werknemer genoten loon, en de bij ministeriële regeling te bepalen andere gegevens te verstrekken welke van belang kunnen zijn voor de heffing van inkomstenbelasting en premie voor de volksverzekeringen, voor de heffing van inkomensafhankelijke bijdrage, bedoeld in de Zorgverzekeringswet, en ten behoeve van de basisregistratie inkomen, bedoeld in de Algemene wet inzake rijksbelastingen. De in artikel 28a, tweede lid, van de Wet LB 1964 opgenomen verplichting is in de plaats gekomen van de tot 1 januari 2012 in artikel 39b van die wet opgenomen verplichting, in het geval de onvolledigheid of onjuistheid van de aangifte aan inhoudingsplichtige te wijten is .
De op grond van het laatstgenoemde artikel aan te leveren gegevens werden jaarlijks opgesomd in een tijdelijke, voor dat jaar geldende ministeriële regeling, laatstelijk voor de gegevens over het jaar 2010 in de regeling van de Staatssecretaris van Financiën van 24 maart 2011, houdende de regeling verstrekking jaarloongegevens over het jaar 2010 (Stcrt. 2011, 5763). In de onderhavige regeling wordt nu structureel geregeld welke gegevens door de inhoudingsplichtige in een jaaropgave als bedoeld in artikel 28a, tweede lid, van de Wet LB 1964 verstrekt moeten worden.
Indien de inspecteur met betrekking tot een aangifte over een tijdvak in een verstreken kalenderjaar binnen vijf jaren na het einde van dat kalenderjaar constateert dat die aangifte onjuist of onvolledig is, kan hij op grond van artikel 28a, derde lid, van de Wet LB 1964 de inhoudingsplichtige of gewezen inhoudingsplichtige verplichten gelijktijdig met een aangifte door middel van een correctiebericht het bij ministeriële regeling te bepalen deel van de juiste en volledige gegevens te verstrekken. Met de invoering van artikel 28a, derde lid, van de Wet LB 1964 was beoogd doublures in het gegevensverkeer te voorkomen en zou van inhoudingsplichtigen – met het oog op de bij uitvraag behorende administratieve lasten – niet meer gevraagd worden dan strikt noodzakelijk is. Nader is echter gebleken dat het voor alle partijen gemakkelijker is om alle gegevens aan te leveren en te ontvangen dan een deel daarvan. Het voordeel van een beperking van de gegevensuitvraag tot de benodigde gegevens weegt niet op tegen de extra automatiseringskosten die aan een dergelijke beperking zijn verbonden bij werkgevers en bij de uitvoeringsinstellingen Belastingdienst en UWV. Het aanleveren van een correctiebericht als bedoeld in artikel 28a, eerste lid, van de Wet LB 1964 – ook in de situatie dat reeds een jaarloonuitvraag heeft plaatsgevonden – blijkt voor werkgevers als niet extra belastend te worden ervaren. Om die reden is ervoor gekozen – ter uitvoering van de delegatiebepaling in artikel 28a, derde lid, van de Wet LB 1964 – alsnog geen beperking aan te brengen in de gegevens die moeten worden aangeleverd indien de inspecteur constateert dat de aangifte onjuist of onvolledig is. Hetgeen moet worden aangeleverd is dan voor artikel 28a, eerste lid, van de Wet LB 1964 en voor artikel 28a, derde lid, van de Wet LB 1964 hetzelfde.
In artikel 1.1, eerste, tweede en derde lid, is een opsomming opgenomen van de gegevens die dienen te worden verstrekt indien de inspecteur met betrekking tot een aangifte over een tijdvak in een verstreken kalenderjaar binnen een halfjaar na het einde van dat kalenderjaar constateert dat die aangifte onjuist of onvolledig is en niet bij een latere aangifte in dat jaar is hersteld, en deze tekortkoming aan de inhoudingsplichtige of gewezen inhoudingsplichtige is toe te rekenen. Dit betreft in beginsel de in artikel 28a, tweede lid, van de Wet LB 1964 bedoelde gegevens. Deze gegevens zijn op basis van artikel 28a, zesde lid, van de Wet LB 1964 aangevuld met gegevens die voor taken van de Belastingdienst nodig zijn, in het bijzonder voor de uitvoering van de evenredige premieverdeling/evenredige bijdrageverdeling.
In artikel 1.1, vierde lid, is opgenomen dat een jaaropgave als bedoeld in het eerste lid op dezelfde wijze en in dezelfde vorm wordt verstrekt als van de aangifte.
In artikel 1.2 is opgenomen welke gegevens dienen te worden verstrekt indien de inspecteur met betrekking tot een aangifte over een tijdvak in een verstreken kalenderjaar binnen vijf jaren na het einde van dat kalenderjaar constateert dat die aangifte onjuist of onvolledig is. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan artikel 28a, derde lid, van de Wet LB 1964. Zoals in het algemeen deel is toegelicht, is ervoor gekozen om hierbij integraal aan te sluiten bij de in artikel 28a, eerste lid, van de Wet LB 1964 bedoelde gegevens.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. De afwijking van de zogenoemde Vaste Verandermomenten (VVM) is gebaseerd op uitzonderingsgrond 1 (hoge c.q. buitensporige private of publieke voor- of nadelen van vertragingen of vervroeging van invoering). Het belang van een bruikbaar gegevensbestand voor de afnemende processen bij de Belastingdienst is dermate groot, dat in de gevallen waarin dit door de inspecteur noodzakelijk wordt geacht een uitvraag zo spoedig mogelijk moet kunnen worden gerealiseerd waardoor afwijking van de vaste verandermomenten is gerechtvaardigd.
Deze regeling wordt ingevolge artikel 2.2 aangehaald als: Regeling gegevensuitvraag loonaangifte
De Staatssecretaris van Financiën, F.H.H. Weekers.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-6030.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.