Besluit van de Minister van Infrastructuur en Milieu, van 27 februari 2012, nr. IENM/BSK-2012/19498, houdende wijziging Subsidieprogramma mobiliteitsvouchers in verband met de verlenging van de termijn voor het indienen van aanvragen, verhoging subsidieplafond en enkele andere wijzigingen

De Minister van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 2, eerste lid, onderdeel a, en tweede lid, van de Kaderregeling subsidies duurzaamheid verkeer en waterstaat;

Besluit:

ARTIKEL I

De bijlage van het Subsidieprogramma mobiliteitsvouchers wordt als volgt gewijzigd:

1. Paragraaf 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 5.500.000,– ’ vervangen door: € 8.000.000,–.

2. Onder vernummering van het vijfde tot zesde lid wordt een nieuw lid ingevoegd, luidende:

  • 5. Onder subsidiabele kosten als bedoeld in het derde lid vallen voor een grote mobiliteitsvoucher die na 1 december 2011 is afgegeven tevens de kosten die de mobiliteitsonderneming maakt ten behoeve van de uitvoering van het advies van de mobiliteitsscan.

2. In paragraaf 5, eerste lid, wordt ‘uiterlijk 1 december 2011 om uiterlijk 12.00 uur’ vervangen door: uiterlijk 20 december 2012 om uiterlijk 12.00 uur.

3. In paragraaf 6, eerste lid, onderdeel c, wordt ‘1 juni 2012 vervangen door: 20 december 2012.

4. Onder vervanging van de punt aan het slot van paragraaf 7, eerste lid, onderdeel c, door een puntkomma, wordt aan paragraaf 7, eerste lid, een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • d. indien het een grote mobiliteitsvoucher betreft die na 1 december 2011 is afgegeven, een toelichting op het uitgevoerde implementatieproject.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst en werkt terug tot 1 december 2011 om 12.00 uur.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

TOELICHTING

Algemeen

Inleiding

Met deze wijziging van het Subsidieprogramma mobiliteitsvouchers, hierna subsidieprogramma, wordt het subsidieplafond verhoogd naar € 8.000.000 en de termijn waarbinnen aanvragen van vouchers moeten zijn ontvangen verlengd tot en met 20 december 2012 uiterlijk 12.00 uur. Tevens wordt het mogelijk gemaakt om naast kosten van de uren van de mobiliteitsonderneming ook andere kosten die de mobiliteitsonderneming maakt ten behoeve van de uitvoering te subsidiëren via de grote mobiliteitsvoucher.

Stand van zaken juni 2010 tot en met november 2011

Op basis van een voortgangsmeting in mei 2011 waaruit naar voren is gekomen dat goed gebruik wordt gemaakt van het subsidieprogramma is het subsidieprogramma langer open gesteld en het subsidieplafond verhoogd.

Ook na deze wijziging blijkt dat het subsidieprogramma goed benut wordt. Het aantal ontvangen aanvragen voor mobiliteitsvouchers is toegenomen van 100 begin 2011 tot 1.700 eind november 2011. Hiervan zijn 1.225 kleine en 475 grote mobiliteitsvouchers. Het aantal bereikte werknemers komt hiermee op ongeveer 85.000.

Uit de evaluatie over de periode september–november 2011 blijkt dat het merendeel van de MKB-ondernemingen zowel de adviezen als de mobiliteitsondernemingen met een ruime voldoende beoordeelt. Ruim 70% van deze MKB-ondernemingen is zich bewuster geworden van de mogelijkheden van mobiliteitsmanagement binnen de eigen onderneming. (zie evaluatierapport: via http://www.agentschapnl.nl/content/evaluatie-mkb-voucherprogramma-november-2011). Deze ondernemingen implementeren bijna 900 maatregelen en onderzoeken nog een groot aantal maatregelen.

Administratieve lasten

De wijziging van het subsidieprogramma brengt geen nieuwe administratieve lasten met zich mee in verband met de aanvragen voor vouchers. De toelichting op het uitgevoerde implementatieproject zal tot een extra handeling van de mobiliteitsonderneming leiden. Aangegeven moet worden wat er gedaan is. De verwachting is dat dat niet tot veel extra administratieve lasten zal leiden. Voor wat betreft de totstandkoming en de uitvoering van de onderhavige wijziging heeft afstemming met Agentschap NL plaatsgevonden.

Vaste verandermomenten

Naar aanleiding van de evaluatie over de periode september- november 2011 kon pas eind november besloten worden hoe verder te gaan met het subsidieprogramma. Hiermee was het vaste verandermoment van 1 januari 2012 niet meer haalbaar. Het eerstvolgende vaste verandermoment, 1 april 2012, maakt dat de onzekerheid voor aanvragers over het wel of niet doorzetten van het subsidieprogramma groot wordt. Een verlenging van de termijn van het indienen van de aanvragen, die zo snel mogelijk bekend wordt gemaakt, zal er voor zorgen dat meer gebruik zal worden gemaakt van de mogelijkheden van het subsidieprogramma. Een afwijking van de vaste verandermomenten is dan ook gerechtvaardigd mede omdat in de benadering van de doelgroep telkens naar voren is gebracht dat het subsidieprogramma goed verloopt en er een verlenging zou kunnen plaatsvinden. Een latere inwerkingtreding zorgt voor administratieve nadelen voor de doelgroep. Op het aspect van terugwerkende kracht wordt in de artikelsgewijze toelichting nader ingegaan.

Artikelsgewijs

Artikel I

Onderdeel 1

MKB-ondernemingen met minimaal 25 en maximaal 250 medewerkers kunnen gebruik maken van het subsidieprogramma. In totaal gaat het in Nederland om circa 45.000 bedrijven met in totaal ongeveer 3 miljoen medewerkers. Uit de evaluatie is gebleken dat er nog voldoende potentieel voor het subsidieprogramma is om het subsidieplafond te verhogen naar € 8 miljoen.

Er is voor gekozen om de soort te subsidiëren kosten behorende bij grote mobiliteitsvouchers te verruimen. Implementatie van het advies in de mobiliteitsscan in de onderneming wordt vergemakkelijkt als de grote voucher ruimer ingezet kan worden. De mobiliteitsonderneming kan nu naast adviesuren ook geadviseerde producten gaan toepassen. Een voorbeeld hiervan is een probeerpool voor e-bikes of het deelnemen aan de campagne rij 2 op 5 van de Fietsersbond. De verruiming van het soort kosten die de mobiliteitsonderneming gesubsidieerd kan krijgen geldt voor grote mobiliteitsvouchers die na 1 december 2011 worden afgegeven.

Onderdeel 2 en 3

Wegens het succesvolle gebruik van het subsidieprogramma wordt de ontvangsttermijn verlengd tot 20 december 2012 uiterlijk 12.00 uur. Ook wordt de termijn waarvoor een aanvraag kan worden ingediend om als mobiliteitsonderneming te worden aangewezen verlengd tot die datum.

Onderdeel 4

Nu er door de verruiming van de soort te subsidiëren kosten onder de grote mobiliteitsondernemingen meer van het geadviseerde in de mobiliteitsscan kan worden uitgevoerd is het wenselijk dat er na afloop een toelichting wordt gegeven op de uitvoering van het implementatieproject.

Artikel II

Om er voor te zorgen dat de aanvragen die na 1 december 2011 om 12.00 uur zijn ontvangen in behandeling kunnen worden genomen is bepaald dat de wijziging terugwerkt tot 1 december 2011 om 12.00 uur. Hiermee wordt voorkomen dat die aanvragers die een aanvraag hebben ingediend na 1 december 2011 om 12.00 uur afgewezen moeten worden. De administratieve lasten van aanvragers en de uitvoerende instantie worden hierdoor beperkt. Nu ook het subsidieplafond wordt verhoogd, is het niet aannemelijk dat aanvragers die na inwerkingtreding van de wijziging het besluit een aanvraag indienen, een afwijzing ontvangen wegens het overschrijden van het subsidieplafond. Deze terugwerkende kracht werkt positief uit voor de doelgroep. Van de voor 1 december 2011 om 12.00 uur ontvangen aanvragen zijn geen aanvragen afgewezen wegens het overschrijden van het subsidieplafond.

De verruiming van de soort te subsidiëren kosten in het kader van grote mobiliteitsvoucher geldt vanaf 1 december 2011 om 12.000 uur. Vouchers voor implementatieprojecten die voor 1 december om 12.00 uur zijn afgegeven zijn vormgegeven zonder verruiming van de soort te subsidiëren kosten. Overigens blijft het maximale bedrag van een grote mobiliteitsvoucher € 4.500,–.

De Minister van Infrastructuur en Milieu, M.H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus.

Naar boven