Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 1 februari 2012, nr. BVE/Stelsel/356173, houdende vaststelling kwalificatiedossiers en opleidingsdomeinen per 1 augustus 2012 (Regeling vaststelling kwalificatiedossiers en opleidingsdomeinen 2012)

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, handelende in overeenstemming met de Minister van Economische zaken, Landbouw en Innovatie;

Gelet op artikel 7.2.4, tweede lid, en artikel 7.2.5a van de Wet educatie en beroepsonderwijs en artikel 2.2.3, vierde lid, van het Uitvoeringsbesluit WEB;

Besluit:

Artikel 1. Begripsbepaling

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. wet:

Wet educatie en beroepsonderwijs;

b. opleidingsdomein:

een opleidingsdomein als bedoeld in artikel 1.1.1, onder t2, van de wet;

c. kwalificatie:

een kwalificatie, als bedoeld in artikel 1.1.1, onder t, van de wet;

d. kwalificatiedossier:

een kwalificatiedossier, als bedoeld in artikel 1.1.1, onder t1, van de wet.

Artikel 2. Vaststelling opleidingsdomeinen 2012–2013

  • 1. De volgende opleidingsdomeinen worden vastgesteld:

    • a. Bouw en infra;

    • b. Afbouw, hout en onderhoud;

    • c. Techniek en procesindustrie;

    • d. Ambacht, laboratorium en gezondheidstechniek;

    • e. Media en vormgeving;

    • f. Informatie en communicatietechnologie;

    • g. Mobiliteit en voertuigen;

    • h. Transport, scheepvaart en logistiek;

    • i. Handel en ondernemerschap;

    • j. Economie en administratie;

    • k. Veiligheid en sport;

    • l. Uiterlijke verzorging;

    • m. Horeca en bakkerij;

    • n. Toerisme en recreatie;

    • o. Zorg en welzijn;

    • p. Voedsel, natuur en leefomgeving.

  • 2. In bijlage 1 behorende bij deze regeling wordt per kwalificatiedossier vastgesteld tot welk opleidingsdomein als bedoeld in het eerste lid het kwalificatiedossier behoort, met uitzondering van die kwalificatiedossiers, die uitsluitend gericht zijn op de kwalificatie voor entree op de arbeidsmarkt.

Artikel 3. Vaststelling kwalificatiedossiers

  • 1. Voor de kwalificatiedossiers opgenomen in bijlage 1 behorende bij deze regeling worden de kwalificaties vastgesteld overeenkomstig bijlage 2 behorende bij deze regeling.

  • 2. In bijlage 1 worden per kwalificatie vastgesteld:

    • a. de soort beroepsopleiding, bedoeld in artikel 7.2.2, eerste lid, van de wet, waarop de kwalificatie is gericht;

    • b. de leerweg of leerwegen, bedoeld in artikel 7.2.2, tweede lid, van de wet, waarin die beroepsopleiding kan worden verzorgd;

    • c. het niveau, bedoeld in artikel 7.2.2, derde lid, van de wet, van die beroepsopleiding;

    • d. de hoogte van de studielast, bedoeld in artikel 7.2.4, negende lid, van de wet, van die beroepsopleiding;

    • e. of toepassing is gegeven aan artikel 7.2.6, eerste lid, van de wet, en

    • f. de prijsfactor, bedoeld in artikel 2.2.3, vierde lid van het Uitvoeringsbesluit WEB.

Artikel 4. Intrekking regelingen en overgangsbepaling kwalificatiedossiers

  • 1. De volgende regelingen worden ingetrokken:

    • a. Regeling vaststelling kwalificatieprofielen en kwalificatiedossiers 2007–2008 en vaststelling eindtermen beroepsonderwijs en overzicht bekostigde beroepsopleidingen 2008-2009;

    • b. Regeling vaststelling kwalificatiedossiers 2008–2009 en vaststelling eindtermen beroepsonderwijs en overzicht bekostigde beroepsopleidingen 2009–2010;

    • c. Regeling vaststelling kwalificatiedossiers 2009–2010 en vaststelling eindtermen beroepsonderwijs 2010–2011;

    • d. Regeling vaststelling kwalificatiedossiers 2010–2011 en vaststelling eindtermen beroepsonderwijs 2011–2012;

    • e. Regeling vaststelling kwalificatiedossiers 2011–2012 en vaststelling eindtermen beroepsonderwijs 2012–2013.

  • 2. Voor de volgende beroepsopleidingen worden de kwalificatiedossiers 2011–2012 die op grond van artikel V van de Wet van 7 november 2011 tot wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs inzake de beroepsgerichte kwalificatiestructuur van toepassing zijn gebleven, gewijzigd overeenkomstig bijlage 3 behorende bij deze regeling:

    • a. 97140 Groen, grond, infra;

    • b. 97150 Groen, grond, infra;

    • c. 97220 Paardensport;

    • d. 97300 Groene detailhandel;

    • e. 97310 Groene detailhandel;

    • f. 97420 Bloemendetailhandel;

    • g. 97480 Natuur en vormgeving;

    • h. 97490 Natuur en vormgeving;

    • i. 97510 Gespecialiseerde dierverzorging paard;

    • j. 97530 Natuur en groene ruimte 2;

    • k. 97250 Natuur en groene ruimte 3;

    • l. 97740 Logistiek vakman;

    • m. 97750 Logistiek vakman;

    • n. 97660 Teelt 2/3;

    • o. 97670 Teelt 2/3;

    • p. 97590 Paraveterinaire ondersteuning;

    • q. 97710 Productiedieren;

    • r. 97720 Recreatiedieren;

    • s. 91850 Luchtvaartdienstverlener;

    • t. 95250 Havenlogistiek;

    • u. 94050 Middenkaderfunctionaris bouw en infra;

    • v. 93900 Metselaar;

    • w. 94820 Metselaar;

    • x. 94810 Toezicht en veiligheid;

    • y. 95400 Mediamanagement;

    • z. 90660 Horeca-assistent;

    • aa. 94140 Medewerker bediening/café-bar;

    • bb. 94150 Medewerker bediening/café-bar;

    • cc. 94160 Medewerker bediening/café-bar;

    • dd. 90760 Kok;

    • ee. 95420 Kok;

    • ff. 95100 Kok;

    • gg. 94110 Leisure & hospitality;

    • hh. 94120 Leisure & hospitality;

    • ii. 94960 Watersportindustrie;

    • jj. 93370 Watersportindustrie.

  • 3. Voor de volgende beroepsopleidingen worden de eindtermen 2011–2012 die op grond van artikel IV van de Wet van 7 november 2011 tot wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs inzake de beroepsgerichte kwalificatiestructuur van toepassing zijn gebleven, gewijzigd overeenkomstig bijlage 4 behorende bij deze regeling:

    • a. 10207 Machinaal Verspaner / Kotteraar;

    • b. 10108 Frezer;

    • c. 10115 Scheepsmetaalbewerker;

    • d. 10055 Werktuigbouwkunde;

    • e. 10114 Constructie en apparatenbouwer;

    • f. 10113 Plaatwerker;

    • g. 10121 Scheepsbouwer;

    • h. 10200 Machinaal verspaner;

    • i. 10258 Monteur elektrotechnische panelen;

    • j. 10245 Eerste monteur elektrotechnische panelen;

    • k. 10262 Monteur middenspanningsinstallaties;

    • l. 10250 Eerste monteur middenspanningsinstallaties.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, met uitzondering van de wijzigingen die zijn aangebracht in de bijlagen 3 en 4, die terug werken tot en met 1 augustus 2011.

Artikel 6. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling vaststelling kwalificatiedossiers en opleidingsdomeinen 2012.

Deze regeling zal met de bijlagen 1 en 4 en de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst. Bijlage 1 zal ook gepubliceerd worden op www.ocwduo.nl. De bijlagen 2, 3 en 4 worden gepubliceerd op www.kwalificatiesmbo.nl.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart.

BIJLAGEN

bijlage 1: Boomstructuur 2012–2013 (Lijst met de indeling van kwalificatiedossiers en kwalificaties naar opleidingsdomeinen)

bijlage 2: Inhoud van de kwalificatiedossiers 2012–2013

bijlage 3: Inhoud gerectificeerde kwalificatiedossiers 2011–2012

bijlage 4: Overzicht gewijzigde eindtermendocumenten 2011–2012

BIJLAGE 1: BOOMSTRUCTUUR 2012–2013 (LIJST MET DE INDELING VAN KWALIFICATIEDOSSIERS EN KWALIFICATIES NAAR OPLEIDINGSDOMEINEN)

Bijlage 4 conform artikel 4; derde lid van de Regeling vaststelling kwalificatiedossiers en opleidingsdomeinen 2012

Eindtermendocument

Crebo

Deel kwalificatie

eindtermen

Wijziging en toelichting

Machinaal verspaner/Kotteraar

10107

50489

1

Eindterm anders formuleren omdat het wegens kostenaspect niet uitvoerbaar is. Eindterm wordt: uitvoeren alleen voor stalenwerkstukken.

Frezer

10108

50490

5

Genoemde eindterm niet meer handhaven.

Scheepsmetaalbewerker

10115

50507

7

Eindterm uitsluitend in context nieuwbouw toetsen. Consequentie is dat een leerling werkzaam bij een nieuwbouw bedrijf geen reparatie hoeft te doen.

8

Eindterm uitsluitend in context reparatie toetsen. Consequentie is dat een leerling werkzaam bij een reparatie bedrijf geen nieuwbouw hoeft te doen.

Werktuigbouwkunde

10055

50267

1,8,9,10

Genoemde eindtermen niet meer handhaven omdat:

○ Zwenkbuigen met de hand komt weinig meer voor.

○ Klinken als techniek wordt nauwelijks toegepast.

○ Drukvoegen wordt alleen in gespecialiseerde bedrijven toegepast (machines).

○ Hechtvouwverbindingen worden nagenoeg niet meer toegepast.

○ De plaatwerker allround fit geen klein pijpwerk.

○ Wikkelbuigen van staf en pijp is specialistisch werk, het hoort het niet in de reguliere opleiding.

50268

12,13

Constructie en Apparatenbouwer

10114

50267

1,8,9,10

Genoemde eindtermen niet meer handhaven omdat

zwenkbuigen met de hand weinig meer voorkomt.

Genoemde eindtermen niet meer handhaven omdat:

○ Klinken als techniek wordt nauwelijks toegepast.

○ Drukvoegen wordt alleen in gespecialiseerde bedrijven toegepast (machines).

○ Hechtvouwverbindingen worden nagenoeg niet meer toegepast.

○ De plaatwerker allround fit geen klein pijpwerk.

○ Wikkelbuigen van staf en pijp is specialistisch werk, het hoort het niet in de reguliere opleiding.

50268

12,13

Plaatwerker

10113

50267

1,8,9,10

Genoemde eindtermen niet meer handhaven omdat:

○ Zwenkbuigen met de hand komt weinig meer voor.

○ Klinken als techniek wordt nauwelijks toegepast.

○ Drukvoegen wordt alleen in gespecialiseerde bedrijven toegepast (machines).

○ Hechtvouwverbindingen worden nagenoeg niet meer toegepast.

○ De plaatwerker allround fit geen klein pijpwerk.

○ Wikkelbuigen van staf en pijp is specialistisch werk, het hoort het niet in de reguliere opleiding.

50268

12,13

Scheepsbouwer

10111

50495

50496

2,9,10,12

5,6,7,8,9,10,11

Genoemde eindtermen niet meer handhaven omdat in de praktijk eindtermen voor deze deelkwalificaties niet of zeer moeilijk kunnen worden getoetst.

Machinaal Verspaner

10100

50270

2,3,4

Eindterm anders formuleren omdat uitvoering op CNC machines niet uitvoerbaar is. Eindterm wordt: uitvoeren alleen voor stalenwerkstukken.

   

50274

Alle eindtermen

Deelkwalificatie 50274 niet meer handhaven omdat dit praktisch niet uitvoerbaar is en het beroep waar het betrekking op heeft is veranderd door het gebruik van CNC-machines.

Monteur Elektrotechnische Panelen

10258

56103

Alle eindtermen

Eindtermen niet meer handhaven omdat printen tegenwoordig in de panelenbouw compleet gemonteerd aangeleverd worden en zich niet meer onderscheiden van andere gangbare componenten. Het herkennen en omgaan met printen in niet gemonteerde vorm is daarom niet meer mogelijk.

Eerste Monteur Elektrotechnische Panelen

10245

56103

Alle eindtermen

Eindtermen niet meer handhaven omdat printen tegenwoordig in de panelenbouw compleet gemonteerd aangeleverd worden en zich niet meer onderscheiden van andere gangbare componenten. Het herkennen en omgaan met printen in niet gemonteerde vorm is daarom niet meer mogelijk.

Monteur Middenspanningsinstallaties

10262

50948

Alle eindtermen

Eindtermen niet meer handhaven omdat dit technisch niet meer uitvoerbaar is. Middenspanningsinstallaties in open aanleg worden in Nederland nauwelijks meer aangelegd. Het monteren van deze railsystemen zoals beschreven in deze deelkwalificatie kan daarom niet meer worden uitgevoerd.

Eerste Monteur Middenspanningsinstallaties

10250

50948

Alle eindtermen

Eindtermen niet meer handhaven omdat dit technisch niet meer uitvoerbaar is. Middenspanningsinstallaties in open aanleg worden in Nederland nauwelijks meer aangelegd. Het monteren van deze railsystemen zoals beschreven in deze deelkwalificatie kan daarom niet meer worden uitgevoerd.

TOELICHTING

Met deze regeling worden de opleidingsdomeinen, de kwalificatiedossiers en de kwalificaties vastgesteld voor de beroepsopleidingen die vanaf 1 augustus 2012 starten.

Opleidingsdomeinen, kwalificatiedossiers en kwalificaties

De nieuwe, beroepsgerichte kwalificatiestructuur voor het middelbaar beroepsonderwijs wordt gekenmerkt door transparantie, flexibiliteit en duurzaamheid en omvat een samenhangend geheel van herkenbare en uitvoerbare kwalificaties, waarvoor draagvlak is bij zowel het bedrijfsleven als in het beroepsonderwijs. De vaststelling geschiedt voor het eerst op basis van de WEB, zoals die is gewijzigd door de Wet van 7 november 2011 tot wijziging van onder meer de Wet educatie en beroepsonderwijs inzake de beroepsgerichte kwalificatiestructuur (Staatsblad 2011, 560).

Bovendien wordt voor de eerste keer de zogenoemde boomstructuur, ook bekend als de stam-tak-blad- structuur, vastgesteld. Deze structuur bevat respectievelijk 16 opleidingsdomeinen (stam) met per opleidingsdomein de bijbehorende kwalificatiedossiers (tak) inclusief de daaronder ressorterende kwalificaties (blad). Een uitzondering hierop vormen de kwalificaties die zijn gericht op de kwalificatie voor de entree op de arbeidsmarkt. Deze kwalificaties zijn dus niet ondergebracht bij één of meer opleidingsdomeinen.

Met deze regeling worden allereerst 16 opleidingsdomeinen vastgesteld. Vervolgens wordt de boomstructuur voor het studiejaar 2012–2013 vastgesteld. Deze boomstructuur en de vastgestelde kwalificatiedossiers zijn te vinden in bijlage 1 behorende bij deze regeling. De kwalificatiedossiers zelf zijn te vinden in bijlage 2. De kwalificatie-eisen zijn voor de meeste kwalificaties overigens niet wezenlijk veranderd ten opzichte van de eerder vastgestelde versie van het betreffende kwalificatiedossier, behoudens de invoering van generieke kwalificatie-eisen Engels voor de beroepsopleidingen op niveau 4 (zie ook hoofdstuk Nederlandse taal en rekenen, Loopbaan en Burgerschap en Engels).

Met de vaststelling van opleidingsdomeinen wordt het mogelijk om BOL-studenten, die nog niet precies weten voor welk beroep en diploma dan wel kwalificatie ze willen worden opgeleid, in te schrijven voor een opleidingsdomein en aan hen een breder domeinprogramma aan te bieden. Een domeinprogramma kan namelijk worden gericht op delen van meerdere kwalificaties die behoren tot het betreffende opleidingsdomein. Hierdoor kunnen zij breder instromen en zich oriënteren op delen van meerdere kwalificaties die, gelet op hun vooropleiding, aanleg en interesses voor hen relevant zijn.

Onderwijsinstellingen zijn echter niet verplicht om inschrijving van studenten voor opleidingsdomeinen of kwalificatiedossiers mogelijk te maken.

Overigens stelt artikel 8.1.1, zevende lid van de WEB voorwaarden aan de inschrijving van studenten in opleidingsdomeinen. Zo is bepaald dat inschrijving voor een opleidingsdomein uitsluitend kan geschieden voor een beroepsopleiding in de beroepsopleidende leerweg, op het 2e, 3e, of 4e niveau van de kwalificatiestructuur. Dat kan voor een opleidingsdomein dus niet op niveau 1.

Niveau 1 en opleidingsdomeinen

Met de inwerkingtreding van bovengenoemde wetswijziging inzake de beroepsgerichte kwalificatiestructuur is de positie van de arbeidsmarktkwalificerende assistentopleiding (AKA-opleiding), die tot dan toe experimenteel was, structureel geregeld in de wet. De AKA-opleiding is een brede opleiding op niveau 1 en heeft een breed arbeidsmarktkwalificerend karakter. De AKA-opleiding komt niet in plaats van, maar naast de (smallere) beroepskwalificerende niveau-1 opleidingen en is gericht op entree tot een mbo-2 opleiding of entree tot de arbeidsmarkt. Deze kwalificaties zijn niet opgenomen in de boomstructuur.

In tegenstelling tot de AKA-opleidingen zijn de kwalificaties voor de beroepsgerichte assistent-opleidingen wel opgenomen in de boomstructuur.

Crebo-codes

Door de invoering van de wetswijziging inzake de beroepsgerichte kwalificatiestructuur zijn er wijzigingen opgetreden in het registreren van de zogenoemde Crebo-codes. Bij de registratie wordt de boomstructuur gevolgd. Zowel de opleidingsdomeinen als de kwalificatiedossiers en de kwalificaties krijgen een Crebo-code.

De kwalificaties die niet in de nieuwe structuur zijn opgenomen, komen per 1 augustus 2012 te vervallen. Hierop kunnen daarom ook geen nieuwe studenten worden ingeschreven met ingang van bovengenoemde datum. De studenten die vóór 1 augustus 2012 zijn ingeschreven in deze uitstroomdifferentiaties mogen natuurlijk wel hun opleiding afronden.

Nederlandse taal en rekenen, Loopbaan en Burgerschap en Engels

Voor elke kwalificatie zijn in het kwalificatiedossier generieke kwalificatie-eisen opgenomen voor Nederlandse taal, rekenen en loopbaan en burgerschap.

Voor Nederlandse taal en rekenen zijn de generieke kwalificatie-eisen gebaseerd op de referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen die in het Besluit referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen zijn vastgesteld voor alle niveaus in het middelbaar beroepsonderwijs (mbo).

Voor loopbaan en burgerschap zijn de generieke eisen vastgelegd in het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB. Deze eisen maken integraal deel uit van de kwalificatiedossiers.

Daarnaast zijn in het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB voor het mbo niveau 4 tevens generieke eisen Engels vastgesteld, in de vorm van taalbeheersingsniveaus volgens het Europees referentiekader (ERK). Deze generieke eisen Engels zijn in de kwalificatiedossiers voor de kwalificaties op niveau 4 opgenomen.

Prijsfactoren

Met deze regeling worden ook de prijsfactoren, bedoeld in artikel 2.2.3, vierde lid, van het Uitvoeringsbesluit WEB vastgesteld op basis van het studiejaar 2012–2013:

  • De prijsfactor van de 16 opleidingsdomeinen is bepaald op factor 1.0;

  • De prijsfactor van de kwalificatiedossiers bestaat uit het gemiddelde van de vastgestelde prijsfactoren van de onderliggende kwalificaties;

  • De prijsfactoren van de kwalificaties zijn sectorspecifiek vastgesteld; en

  • De prijsfactoren van de kwalificatiedossiers die onder verantwoordelijkheid van EL&I vallen, zijn per kwalificatie en dossier vastgesteld.

Deze prijsfactoren zijn van toepassing op die opleidingen waarbij per 01-08-2012 studenten zijn ingeschreven. De hierop gebaseerde bekostiging voor de onderwijsinstellingen is in verband met de zogenoemde t-2 systematiek voor de eerste keer van kracht voor het schooljaar 2014–2015.

Geldigheidsduur kwalificatiedossiers

De onderhavige regeling bevat geen bepaling omtrent de geldigheidsduur van de kwalificatiedossiers. Het is de bedoeling een dergelijke bepaling op te nemen in een regeling ter uitvoering van artikel 7.2.4, zesde lid, van de wet. De inhoud van die regeling is mede afhankelijk van het advies dat de Stichting Samenwerking Beroepsonderwijs Bedrijfsleven op mijn verzoek zal uitbrengen over de optimalisatie van de kwalificatiestructuur.

Rectificatie eerder vastgestelde kwalificaties en eindtermen

Met de Regeling vaststelling kwalificatiedossiers 2011–2012 en vaststelling eindtermen beroepsonderwijs 2012–2013 van 1 februari 2011 (Staatscourant 2011, 3609), zijn de kwalificatiedossiers 2011–2012 en de eindtermen beroepsonderwijs voor 2012–2013 vastgesteld. Na deze vaststelling hebben de betreffende kenniscentra omissies geconstateerd in enkele van die vastgestelde kwalificatiedossiers. Met deze regeling worden deze omissies gecorrigeerd door de betreffende kwalificatiedossiers 2011–2012 te wijzigen. In bijlage 3 is de gewijzigde inhoud van de kwalificatiedossiers 2011–2012 opgenomen. Deze wijzigingen gelden met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus 2011 voor alle studenten die zijn ingeschreven in het betreffende kwalificatiedossier.

Daarnaast worden op verzoek van het Kenniscentrum Kenteq met onderhavige regeling bij een aantal van de vastgestelde eindtermendocumenten 2011–2012 (vastgesteld met de Regeling vaststelling kwalificatiedossiers 2010-2011 en vaststelling eindtermen beroepsonderwijs 2011–2012 van 1 februari 2010 (Staatscourant 2010, 9274) één of meerdere eindtermen aangepast of geschrapt. Dit omdat enkele van de in die eindtermdocumenten genoemde eindtermen niet langer noodzakelijk zijn voor of zelfs niet meer toegepast kunnen worden in het betreffende beroep. In bijlage 4 is per eindtermenopleiding aangegeven welke eindterm gewijzigd wordt, hoe de eindterm gewijzigd wordt en wat de reden van de wijziging is. Deze wijzigingen gelden met terugwerkende kracht vanaf 1 augustus 2011 voor alle studenten die zijn ingeschreven in de betreffende eindtermenopleiding.

De hierboven genoemde wijzigingsvoorstellen zijn door het veld aangedragen. De betrokken instellingen zijn over de wijzigingsvoorstellen al in een vroegtijdig stadium geïnformeerd. De voorgestelde wijzigingen hebben voor de betrokken studenten geen nadelige gevolgen.

Einde van de eindtermgerichte en van de experimentele opleidingen

Met de inwerkingtreding van de wetswijziging inzake de beroepsgerichte kwalificatiestructuur is de WEB geactualiseerd. Concreet betekent dit dat de WEB een wettelijke grondslag biedt voor de vaststelling van opleidingsdomeinen en voor de inrichting en vaststelling van kwalificatiedossiers. Tot 1 januari 2012 waren de kwalificatiedossiers experimenteel en gebaseerd op een experimenteerartikel in de WEB.

Voornoemde wetswijziging houdt in dat met ingang van het studiejaar 2012–2013 geen eerstejaarsstudenten meer ingeschreven kunnen worden in beroepsopleidingen die gebaseerd zijn op eindtermen en op experimentele kwalificatiedossiers. De grondslag voor eindtermen is met de inwerkingtreding van de gewijzigde WEB per 1 januari 2012 immers komen te vervallen.

Voor alle duidelijkheid worden alle regelingen waarbij eindtermen en experimentele kwalificatiedossiers zijn vastgesteld, ingetrokken. Uiteraard kunnen en mogen studenten die al eerder aan een opleiding op basis van vastgestelde eindtermen en experimentele kwalificatiedossiers waren gestart, deze opleiding afronden. Dit volgt al uit de overgangsbepalingen bij bovengenoemde wetswijziging.

Inwerkingtreding

De kwalificatiedossiers die voor het eerst van kracht worden voor het studiejaar 2012–2013 worden vastgesteld. Dit geeft de onderwijsinstellingen de mogelijkheid op basis van deze kwalificatiedossiers het opleidingsprogramma op te stellen.

De aangebrachte wijzigingen in reeds eerder vastgestelde kwalificatiedossiers en eindtermen werken terug tot 01-08-2011. Deze wijzigingen zijn opgenomen in bijlagen 3 en 4 bij deze Regeling.

Voor de studenten hebben deze wijzigingen geen nadelige gevolgen. Met de instellingen is immers al in een zo vroeg mogelijk stadium gecommuniceerd over de voorgestelde wijzigingen.

Administratieve lasten

Onderhavige regeling leidt niet tot een toename van de administratieve lasten, omdat met de regeling geen nieuwe informatieverplichtingen worden opgelegd aan burgers, bedrijven of instellingen.

Bijlagen

De bijlagen 2 en 3 (en 4) worden, afhankelijk van het onderwerp ook geplaatst op één of meer van de volgende websites:

www.kwalificatiesmbo.nl;

www.overheid.nl;

www.ocwduo.nl en

www.groenkennisnet.nl.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart.

Naar boven