ARTIKEL I
De Subsidieregeling starten, groeien en overdragen van ondernemingen wordt als volgt
gewijzigd:
A
In artikel 9.1 wordt in de definitie van ‘veiligheidsscan’ de zinsnede ‘organisatorische,
bouwkundige en elektronische maatregelen’ vervangen door: organisatorische, bouwkundige,
elektronische en digitale maatregelen.
B
Artikel 9.6, eerste lid, wordt gewijzigd als volgt:
1. In onderdeel a wordt de zinsnede ‘dezelfde vestiging’ vervangen door: dezelfde vestiging
of hetzelfde bedrijfsmiddel.
2. In onderdeel d wordt de zinsnede ‘bij één van die vestigingen’ vervangen door: bij
één of meer van die vestigingen.
3. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel g door een puntkomma, worden
vijf onderdelen toegevoegd, luidende:
-
h. de aanvrager geen KvK-nummer heeft voor de vestiging waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
-
i. reeds eerder subsidie is verstrekt op grond van dit hoofdstuk voor een vestiging op
hetzelfde adres van een tot de groep van de MKB‑ondernemer behorende onderneming;
-
j. de adresgegevens van de vestiging in het handelsregister niet overeenkomen met de
adresgegevens van de vestiging in de aanvraag;
-
k. de veiligheidsscan op het moment van de ontvangst van de aanvraag ouder is dan negen maanden;
-
l. reeds subsidie is verstrekt door de Minister van Veiligheid en Justitie.
C
Artikel 9.11 wordt als volgt gewijzigd:
1. Het eerste lid, onder b, komt te luiden:
2. In het tweede lid worden, onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel
d door een puntkomma, twee onderdelen toegevoegd, luidende:
-
e. een veiligheidsmaatregel bestaat uit het plaatsen van een camerabewakingsysteem zonder
bijbehorend door de leverancier of installateur voor de vestiging opgesteld organisatorisch
plan;
-
f. de MKB-ondernemer voorafgaand aan de veiligheidsscan een verplichting is aangegaan
met betrekking tot een veiligheidsmaatregel waarvoor subsidie wordt aangevraagd.
3. Onder vernummering van het tweede lid tot derde lid wordt een lid ingevoegd, luidende:
-
3. In afwijking van het eerste lid, onder a, wordt de aanvraag niet afgewezen, indien
voor de uitgevoerde veiligheidsscan subsidie is verstrekt door de Minister van Veiligheid
en Justitie.
D
Na artikel 9.11 wordt een paragraaf ingevoegd, luidende:
§ 4. Formulieren
Artikel 9.12
Het formulier voor het indienen van een aanvraag om:
E
De bijlagen worden als volgt gewijzigd:
1. Het in bijlage 9.3 opgenomen formulier wordt vervangen door het in de bij deze regeling
behorende bijlage 1 opgenomen formulier.
2. Het in bijlage 9.4 opgenomen formulier, wordt vervangen door het in de bij deze regeling
behorende bijlage 2 opgenomen formulier.
3. Bijlagen 9.5 en 9.6 vervallen.
ARTIKEL II
De Regeling openstelling en subsidieplafonds EZ 2012 wordt gewijzigd als volgt:
A
1. In de tabel bij artikel 1 wordt bij nummer 1.8 in kolom 5 ingevoegd: 01-03 t/m 01-12
en in kolom 6 ingevoegd: 2.700.000.
2. In de tabel bij artikel 1 wordt na nummer 1.2 een rij ingevoegd, luidende:
1.2a
|
Subsidieregeling starten, groeien en overdragen van ondernemingen (tijdelijke garantie
ondernemingsfinanciering curatieve zorg)
|
3.12m
|
|
01-01-2012 t/m 31-12-2012
|
50.000.000
|
B
1. In de tabel bij artikel 2 wordt bij nummer 1 in kolom 4 ingevoegd: Aanvragen op
basis van veiligheidsscans waarvoor voor 1 maart 2012 subsidie is verstrekt.
2. In de tabel bij artikel 2 wordt na nummer 1 een rij ingevoegd, luidende:
1a
|
Subsidieregeling starten, groeien en overdragen van ondernemingen (veiligheid
kleine bedrijven)
|
9.7
|
Aanvragen op basis van veiligheidsscans waarvoor op of na 1 maart 2012 subsidie is
verstrekt.
|
01-0 01-03-2012 t/m 31-07-2013
|
6.300.000
|
3. In de tabel bij artikel 2 vervallen bij nummer 3 de tekst in kolom 5 en de tekst
in kolom 6.
ARTIKEL III
De volgende formulieren:
-
− het formulier, opgenomen in bijlage 2.1.3 bij de Subsidieregeling energie en innovatie,
-
− het formulier, opgenomen in bijlage 5.3 bij de Subsidieregeling starten, groeien en
overdragen van ondernemingen,
-
− het formulier, opgenomen in bijlage 2.2 bij de Subsidieregeling innoveren,
-
− het formulier, opgenomen in bijlage 11.2 bij de Subsidieregeling sterktes in innovatie,
en
-
− het formulier, opgenomen in bijlage 2.12 bij de Subsidieregeling sterktes in de regio,
worden vervangen door de het in de bij deze regeling behorende bijlage 3 opgenomen
formulier.
ARTIKEL IV
-
1. Op voor 1 maart 2012 verstrekte subsidies en op voor 1 maart 2012 ingediende aanvragen
om subsidie waarop op de datum van inwerkingtreding van deze regeling nog niet is
beslist blijft de Subsidieregeling starten, groeien en overdragen van ondernemingen
van toepassing zoals zij voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling luidde.
-
2. Op aanvragen om subsidie als bedoeld in artikel 9.3 voor veiligheidsscans die zijn
uitgevoerd voor 1 maart 2012 is de definitie van ‘veiligheidsscan’ in artikel 9.1
van toepassing zoals deze luidde voor de datum van inwerkingtreding van deze regeling.
-
3. Op aanvragen om subsidie als bedoeld in artikel 9.7 voor het treffen van veiligheidsmaatregelen
die zijn opgenomen in een veiligheidsscan die is uitgevoerd voor 1 maart 2012 is artikel
9.11, tweede lid, onder e, niet van toepassing.
ARTIKEL V
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 maart 2012.
TOELICHTING
I. Algemeen
De subsidiefaciliteit voor veiligheid kleine bedrijven (VKB-subsidie), opgenomen in
de Subsidieregeling starten, groeien en overdragen van ondernemingen, Hoofdstuk 9
Veiligheid kleine bedrijven, heeft als doel de beveiliging van kleine bedrijven te
verbeteren. Dit gebeurt door het verstrekken van subsidie voor een onafhankelijke
veiligheidsscan op maat en subsidie voor investeringen in beveiligingsmaatregelen
uit de veiligheidsscan. De VKB-subsidie wordt door veel ondernemers gebruikt om goede
maatregelen te nemen. Daarom zijn aanvullende middelen gereserveerd voor 2012. Deze
wijziging strekt tot bekendmaking van de subsidieplafonds, tot oplossing van enkele
knelpunten en vervanging van de aanvraagformulieren.
Van de gelegenheid is gebruik gemaakt om het subsidieplafond van de Subsidieregeling
starten, groeien en overdragen van ondernemingen (tijdelijke garantie ondernemersfaciliteit
curatieve zorg) bij te stellen en de standaard vaststellingsformulieren bij een aantal
subsidiefaciliteiten te vervangen door één formulier.
II. Administratieve lasten
De administratieve lasten van de faciliteit VKB 2012 zijn voor individuele ondernemers
hetzelfde als in 2011. Een ondernemer die beide subsidies aanvraagt (scan en maatregelen)
zal hier in totaal ca 1 uur en 20 minuten aan moeten besteden. De aan de regeling
toegevoegde verplichting om een organisatorisch plan, ook genoemd cameraplan, mee
te sturen met de aanvraag om subsidie voor veiligheidsmaatregelen is een verwaarloosbare
extra administratieve last.
In 2012 zijn de administratieve lasten van de faciliteit VKB, waaraan 9.000 ondernemers
kunnen deelnemen, in totaal € 479 400. Gegeven het beschikbare subsidiebedrag van
€ 9 miljoen komt dit neer op 5,33%.
III. Inwerkingtreding en beleid inzake vaste verandermomenten
De regeling bevat een overgangsbepaling voor reeds verleende subsidies en voor aanvragen
waarop op het moment van inwerkingtreding van deze regeling nog niet is beslist. Aanvragen
om subsidie voor reeds voor 1 maart 2012 uitgevoerde veiligheidsscans en voor veiligheidsmaatregelen
op basis van een voor 1 maart 2012 uitgevoerde veiligheidsscan zullen op grond van
deze regeling worden afgehandeld, met dien verstande dat voor deze reeds uitgevoerde
veiligheidsscans de oude definitie geldt, dus zonder het onderdeel digitale maatregelen,
en dat voor veiligheidsmaatregelen die worden getroffen op basis van deze veiligheidsscans,
voor zover zij betrekking hebben op een camerabewakingsysteem, nog geen cameraplan
verplicht is.
Van het beleid inzake Vaste Verandermomenten (VVM) is afgeweken vanwege uitzonderingsgrond
1: doelgroepen zijn gebaat met spoedige inwerkingtreding.
IV. Artikelsgewijs
Artikel I
Onderdeel A
Aan de veiligheidsscan is het onderdeel ‘digitaal’ toegevoegd. Dit onderdeel was tot
nu toe niet verplicht en werd niet in alle veiligheidsscans behandeld. Gezien de steeds
groter wordende digitale dreigingen is in overleg met bedrijfsleven besloten om dit
te stroomlijnen en er voor te zorgen dat dit een vast onderdeel van de veiligheidsscan
wordt.
Onderdeel B
De afwijzingsgronden zijn aangescherpt om te verduidelijken wat de regeling onder
vestiging verstaat. Daardoor is het niet meer mogelijk om subsidie te krijgen voor
bijvoorbeeld drie vestigingen op één locatie, terwijl het gaat om een winkel met een
bijbehorend magazijn en een bureau in de hoek voor de administratie. Daarnaast is
de geldigheid van de veiligheidsscan beperkt tot negen maanden, zodat de veiligheidsscan
actueel is wanneer de veiligheidsmaatregelen worden genomen.
Onderdeel C
In artikel 9.11, eerste lid, onder a, is bepaald dat aan aanvraag om subsidie voor
het treffen van veiligheidsmaatregelen wordt afgewezen als voor het uitvoeren van
de veiligheidsscan geen subsidie is verstrekt voor de veiligheidsscan. Hierop is een
uitzondering gemaakt voor gevallen waarin de Minister van Veiligheid en Justitie voor
de uitvoering van een veiligheidsscan, bijvoorbeeld via een brancheorganisatie, subsidie
heeft verstrekt. Het betreft veiligheidsscans die zijn uitgevoerd in het kader van
een specifieke actie die door het Ministerie van Veiligheid en Justitie is geïnitieerd
of goedgekeurd en die is bedoeld om de criminaliteit in een sector aan te pakken.
Ook deze veiligheidsscans voldoen aan de eis dat zij zijn uitgevoerd door een VKB-adviseur.
Het scanrapport vermeldt dat de veiligheidsscan met subsidie van de Minister van Veiligheid
en Justitie is uitgevoerd.
Met de subsidie worden vaak camerabewakingsystemen aangeschaft. Het blijkt dat de
kwaliteit van de apparatuur en de deskundigheid van de installateur sterk variëren.
Dit terwijl dit bepalend is voor de bruikbaarheid ervan. Een goede installateur maakt
een op de vestiging toegespitst organisatorisch plan ofwel cameraplan bij de apparatuur.
Om te stimuleren dat ondernemers in zee gaan met een goede installateur, wordt daarom
het organisatorisch plan verplicht gesteld. Dit is voor de ondernemer en de (betere)
installateurs geen extra last.
Tot slot is gebleken dat sommige ondernemers eerst een verplichting aangaan om maatregelen
te laten installeren en daarna een veiligheidsscan laten doen. Teneinde het stimulerende
karakter van de regeling te waarborgen worden maatregelen waarvoor al voor de scan
verplichtingen zijn aangegaan niet gesubsidieerd.
Artikel II
Er zijn twee subsidieplafonds voor het verlenen van subsidies voor het treffen van
veiligheidsmaatregelen. Het eerste betreft de periode tot en met 1 juni 2012. Dit
plafond is gereserveerd voor het afhandelen van aanvragen voor het treffen van veiligheidsmaatregelen
die zijn opgenomen in veiligheidsscans waarvoor reeds voor de inwerkingtreding van
deze regeling subsidie is verstrekt. Het tweede plafond betreft de periode vanaf 1 maart
2012 tot en met 31 juli 2013. Dit subsidieplafond is gereserveerd voor de overige
aanvragen om subsidie voor het treffen van veiligheidsmaatregelen. Volgens de Regeling
openstelling en subsidieplafonds EZ 2012 moeten aanvragen om subsidie zijn ontvangen
uiterlijk op de genoemde einddatum vóór 17.00 uur.
Het subsidieplafond voor het subsidie-instrument tijdelijke garantie ondernemingsfinanciering
curatieve zorg is in neerwaartse richting bijgesteld. De uitvoeringspraktijk heeft
uitgewezen dat een plafond van € 50 mln. voor 2012 toereikend is. De verlaging heeft,
op grond van artikel 4:27, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht, geen gevolgen
voor reeds ingediende aanvragen.
De
Minister
van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie, M.J.M. Verhagen.