Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichting Autoriteit Financiële Markten | Staatscourant 2012, 26764 | Convenanten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichting Autoriteit Financiële Markten | Staatscourant 2012, 26764 | Convenanten |
Convenant tussen de Stichting Autoriteit Financiële Markten (AFM), gevestigd te Amsterdam, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer mr. drs. G.J. Everts RA en de heer ir. Th. F. Kockelkoren en het Centraal Fonds Volkshuisvesting (CFV), gevestigd te Baarn, in deze rechtsgeldig vertegenwoordigd door de heer drs. G. Izeboud RA en de heer drs. J. van der Moolen inzake de samenwerking bij het tegengaan van ontoelaatbaar gedrag van (i) externe accountants, accountantsorganisaties en (mede)beleidsbepalers daarvan en (ii) financiële ondernemingen en (mede)beleidsbepalers daarvan, beide afzonderlijk respectievelijk gezamenlijk te noemen: ‘Partij’, dan wel ‘Partijen’;
Overwegende dat de AFM op grond van de Wet toezicht accountantsorganisaties (Wta) is belast met het onafhankelijke en publieke toezicht op externe accountants, accountantsorganisaties en (mede)beleidsbepalers en dat de AFM op grond van de Wta handhavingsmaatregelen kan treffen tegen externe accountants, accountantsorganisaties en (mede)beleidsbepalers alsmede op grond van de Wet tuchtrechtspraak accountants een klacht kan indienen bij de Accountantskamer tegen een accountant indien sprake is van een overtreding van het bepaalde bij of krachtens de Wta;
Overwegende dat het CFV op grond van artikel 71a van de Woningwet onder meer is belast met het toezicht op de financiële werkzaamheden van woningcorporaties;
Overwegende dat het CFV in zijn toezichtstaken onder meer steunt op de werkzaamheden van accountants en dat het CFV daarbij soms wordt geconfronteerd met externe accountants, accountantsorganisaties en/of (mede)beleidsbepalers die zich (vermoedelijk) niet houden aan de bij en krachtens de Wta gestelde regels (inclusief de gedrags- en beroepsregels van accountants);
Overwegende dat het CFV belang heeft bij een goede kwaliteit van de accountantscontrole en derhalve belang heeft bij effectief toezicht daarop;
Overwegende dat de AFM op grond van de Wet op het financieel toezicht (Wft) is belast met het gedragstoezicht op financiële ondernemingen en (mede)beleidsbepalers daarvan en dat de AFM op grond van de Wft handhavingsmaatregelen kan treffen tegen financiële ondernemingen en (mede)beleidsbepalers daarvan;
Overwegende dat het CFV in zijn toezichtstaken beschikt over informatie betreffende financiële ondernemingen en (mede)beleidsbepalers daarvan die diensten verlenen ten behoeve van woningcorporaties;
Overwegende dat Partijen er belang bij hebben om ontoelaatbaar gedrag tegen te gaan van (i) externe accountants, accountantsorganisaties en (mede)beleidsbepalers daarvan in de zin van de Wta en van (ii) financiële ondernemingen en/ (mede)beleidsbepalers daarvan in de zin van de Wft;
Overwegende dat Partijen daarom gezamenlijk de behoefte hebben om tegen bovenvermeld gedrag op te treden door kennis te delen en informatie uit te wisselen over (vermoedelijk) ontoelaatbaar gedrag van externe accountants, accountantsorganisaties en (mede)beleidsbepalers daarvan en financiële ondernemingen en (mede)beleidsbepalers daarvan;
Overwegende dat de afspraken in en uitgangspunten van dit convenant tot doel hebben een bijdrage te leveren aan het toezicht door de AFM op de naleving van hetgeen is bepaald bij en krachtens de Wta en de Wft;
Overwegende dat de kennisdeling en informatie-uitwisseling tussen Partijen op basis van dit convenant dient aan te sluiten bij de geldende wet- en regelgeving, zodat de daarbij horende eigen bevoegdheden en verantwoordelijkheden van elke Partij gewaarborgd blijven;
Overwegende dat op (de medewerkers van) de AFM een wettelijke geheimhoudingsplicht rust. De kennisdeling en informatie-uitwisseling tussen Partijen op grond van dit convenant zal derhalve uitsluitend plaatsvinden indien en voor zover de wettelijke geheimhoudingsbepalingen dit toelaten;
Overwegende dat Partijen zijn gebonden aan hetgeen is bepaald in de Wet bescherming persoonsgegevens en de overige voor Partijen relevante wet- en regelgeving met betrekking tot het verwerken van persoonsgegevens;
Komen het volgende overeen:
In dit convenant wordt verstaan onder:
een accountantsorganisatie als bedoeld in artikel 1, onderdeel h, Wta;
Stichting Autoriteit Financiële Markten;
de betrokken externe accountant, accountantsorganisatie en/of (mede)beleidsbepaler(s) daarvan dan wel de betrokken financiële onderneming en/of (mede-)beleidsbepaler(s) daarvan;
Centraal Fonds Volkshuisvesting als bedoeld in artikel 71 van de Woningwet;
de natuurlijke persoon die werkzaam is bij of verbonden is aan een accountantsorganisatie en die verantwoordelijk is voor de uitvoering van een wettelijke controle als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, Wta;
de natuurlijke persoon, zijnde een registeraccountant of Accountant-Administratieconsulent, als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Wta, dan wel de natuurlijke persoon, als bedoeld in artikel 4:9, eerste lid, Wft of artikel 4:10, eerste lid, van de Wft;
het handelen of nalaten te handelen door een betrokkene waardoor niet wordt voldaan aan het bepaalde bij of krachtens de Wta onderscheidelijk de Wft;
e en financiële onderneming als bedoeld in artikel 1:1 van de Wft;
Wet op het financieel toezicht;
een toegelaten instelling als bedoeld in artikel 70, eerste lid, van de Woningwet;
Wet toezicht accountantsorganisaties;
Wet tuchtrechtspraak accountants.
Partijen delen in het kader van dit convenant kennis en informatie met het oog op het tegengaan van ontoelaatbaar gedrag door een betrokkene, voor zover de geheimhoudingsplicht die op hen rust dit toelaat en voor zover de informatie noodzakelijk is voor de vervulling van de wettelijke taak van de ontvangende Partij.
1. Het CFV kan het (vermoedelijk) ontoelaatbaar gedrag dat door een van zijn medewerkers is geconstateerd, aan de AFM voorleggen.
2. Het CFV zal bij de beschrijving van dit (vermoedelijk) ontoelaatbaar gedrag zoveel mogelijk de volgende onderwerpen betrekken:
• een beschrijving van de aard en de omvang van het gedrag alsmede de periode waarin dit plaatsvond;
• de gegevens omtrent de betrokkene(n);
• de gegevens omtrent de betreffende woningcorporatie;
• het moment van constateren van dit gedrag door een medewerker van het CFV;
• of het CFV contact of overleg heeft gehad met de betrokkene(n) of indirect met de woningcorporatie over de betrokkene(n).
De AFM verricht op basis van de gegevens van het CFV nader onderzoek en besluit zelfstandig om al dan niet handhavend tegen de betrokkene(n) op te treden overeenkomstig de Wta, de Wtra of de Wft.
1. De AFM verstrekt geen vertrouwelijke informatie als bedoeld in artikel 63a, eerste lid, Wta respectievelijk artikel 1:89, eerste lid, Wft aan het CFV.
2. Na afloop van elk jaar bericht de AFM aan het CFV over het verloop van de afhandeling van de nadere onderzoeken en het eventuele besluit om handhavend op te treden, tenzij niet kan worden gewaarborgd dat de informatie niet kan worden herleid tot betrokkene(n) of andere personen of instellingen.
De ontvangende Partij verstrekt de verkregen informatie niet zonder de uitdrukkelijke toestemming van de verstrekkende Partij aan een derde, tenzij deze partij hiertoe op grond van de wet verplicht is of de doorverstrekking past binnen het doel waarvoor de informatie is verstrekt. In dat laatste geval stelt de onvangende Partij voorafgaand aan de doorverstrekking de verstrekkende Partij hiervan op de hoogte.
De samenwerking heeft tot gevolg dat verwerking van persoonsgegevens door de AFM en het CFV plaatsvindt. Het is de verantwoordelijkheid van de AFM en het CFV afzonderlijk om daarbij te handelen in overeenstemming met de Wet bescherming persoonsgegevens.
Partijen zullen ten behoeve van de uitvoering van het convenant elk een contactpersoon aanwijzen die het aanspreekpunt is voor de andere Partij.
Tussen Partijen vinden geen onderlinge verrekeningen plaats voor de bekostiging van de samenwerking op basis van het convenant.
Partijen treden in overleg bij geschillen die voortvloeien uit dit convenant of afspraken die hiermee samenhangen.
1. Dit convenant kan alleen met instemming van beide Partijen worden gewijzigd dan wel worden aangevuld.
2. De zakelijke inhoud van de wijziging of aanvulling wordt gepubliceerd in de Staatscourant.
1. Dit convenant treedt met ingang van 1 januari 2013 in werking en eindigt op 31 december 2014. Behoudens tijdige opzegging zal dit convenant na het einde van de looptijd telkens met twee jaar worden verlengd.
2. Dit convenant kan, met een opzegtermijn van ten minste zes maanden, eenzijdig door Partijen schriftelijk worden opgezegd. Een Partij gaat echter niet tot opzegging over zonder eerst te hebben overlegd met de andere Partij.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-26764.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.