Regeling van de Minister van Economische Zaken van 17 december 2012, nr. WJZ/12379830, houdende wijziging van de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden I

De Minister van Economische Zaken;

Gelet op verordening (EG) nr. 882/2004 van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 29 april 2004 inzake officiële controles op de naleving van de wetgeving inzake diervoeders en levensmiddelen en de voorschriften inzake diergezondheid en dierenwelzijn (PbEU L 165);

Gelet op de artikelen 10, eerste en tweede lid, onderdeel c, 94, 94a en 94b van de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren en artikel 9.1 van de Wet dieren;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden I wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘Minister van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie’ vervangen door: Minister van Economische Zaken.

2. In onderdeel j wordt ‘Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie’ vervangen door: Ministerie van Economische Zaken.

B

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste en derde lid wordt ‘€ 0,00968’ telkens vervangen door ‘€ 0,00987’, ‘€ 58,98’ telkens vervangen door ‘€ 60,16’ en ‘€ 453,85’ telkens vervangen door: € 462,93.

2. In het tweede lid, onderdeel a, wordt ‘€ 42,97’ vervangen door: € 43,83.

3. In het tweede lid, onderdeel b, wordt ‘€ 26,98’ vervangen door: € 27,52.

4. In het vierde lid, onderdeel a, wordt ‘€ 825,26’ vervangen door: € 841,77.

5. In het vierde lid, onderdeel b, wordt ‘€ 1.650,55’ vervangen door: € 1.683,56.

6. In het vierde lid, onderdeel c, wordt ‘€ 3.301,12’ vervangen door: € 3.367,14.

7. In het vierde lid, onderdeel d, wordt ‘€ 4.958,46’ vervangen door: € 5.057,63.

8. In het vijfde lid wordt ‘€ 30,27’ vervangen door ‘€ 30,88’ en ‘€ 353,16’ vervangen door: € 360,22.

9. In het zesde lid wordt ‘€ 0,01233’ vervangen door ‘€ 0,01258’, € 75,16’ vervangen door ‘€ 76,66’ en ‘€ 576,70’ vervangen door: € 590,00.

C

Artikel 5 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 42,97’ vervangen door: € 43,83.

2. In onderdeel b, wordt ‘€ 26,98’ vervangen door: € 27,52.

D

Artikel 6 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdelen a, b en c, wordt ‘€ 0,00968’ telkens vervangen door ‘€ 0,00987’, € 58,98’ telkens vervangen door ‘€ 60,16’ en ‘€ 453,85’ telkens vervangen door: € 462,93.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 0,01233’ vervangen door ‘€ 0,01258’, € 75,16’ vervangen door ‘€ 76,66’ en ‘€ 578,43’ vervangen door: € 590,00.

3. In het derde lid wordt ‘€ 0,0050’ vervangen door ‘€ 0,0051’, ‘€ 30,27’ vervangen door ‘€ 30,88’ en ‘€ 353,16’ vervangen door: € 360,22.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 30,27’ vervangen door ‘€ 30,88’ en ‘€ 353,16’ vervangen door: € 360,22.

E

Artikel 8 komt als volgt te luiden:

Artikel 8

De kosten, bedoeld in artikel 2.50f van de Regeling handel levende dieren en levende producten onderscheidenlijk artikel 18 van verordening (EG) nr. 318/2007, bestaan uit:

  • a. een starttarief van € 43,83, en

  • b. een bedrag van € 27,52 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een officiële dierenarts of een officiële assistent is besteed.

F

De artikelen 9 en 10a worden als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 58,16’ telkens vervangen door: € 59,32.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 36,07’ telkens vervangen door: € 36,79.

G

Artikel 10 komt als volgt te luiden:

Artikel 10

  • 1. Voor de volgende onderzoeken, bedoeld in de Regeling handel levende dieren en levende producten, en voor zover die binnen openingstijd worden verricht is de aanbieder een retributie verschuldigd:

    • a. onderzoek als bedoeld in artikel 2.5, aanhef en onderdelen f, g, h, onderscheidenlijk i, van die regeling, voor zover dit betrekking heeft op het anders dan in doorvoer buiten Nederland brengen van dieren of producten bestemd voor een lidstaat, voor zover het dieren of producten betreft als bedoeld in richtlijn nr. 92/65/EEG, niet zijnde bijen;

    • b. onderzoek als bedoeld in artikel 2.5, aanhef en onderdeel d, van die regeling, in samenhang met artikel 8, eerste lid, van richtlijn nr. 2009/158/EG, voor zover dit betrekking heeft op het anders dan in doorvoer buiten Nederland brengen van broedeieren als bedoeld in artikel 2, onderdeel 2, van richtlijn nr. 2009/158/EG, bestemd voor een lidstaat;

    • c. onderzoek als bedoeld in artikel 2.5, aanhef en onderdeel g, van die regeling, in samenhang met de artikelen 3 en 6, eerste lid, van richtlijn nr. 88/407/EEG, voor zover dit betrekking heeft op het anders dan in doorvoer buiten Nederland brengen van sperma van runderen als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, van richtlijn nr. 88/407/EEG, bestemd voor een lidstaat;

    • d. onderzoek als bedoeld in artikel 2.5, aanhef en onderdeel g, van die regeling, in samenhang met de artikelen 3 en 6, eerste lid, van richtlijn nr. 90/429/EEG, voor zover dit betrekking heeft op het anders dan in doorvoer buiten Nederland brengen van sperma van varkens als bedoeld in artikel 2 van richtlijn nr. 90/429/EEG, bestemd voor een lidstaat;

    • e. onderzoek als bedoeld in artikel 2.5, aanhef en onderdeel h, van die regeling, in samenhang met de artikelen 3 en 6, van richtlijn nr. 89/556/EEG, voor zover dit betrekking heeft op het anders dan in doorvoer buiten Nederland brengen van een embryo als bedoeld in artikel 2, onderdeel a, van richtlijn nr. 89/556/EEG, bestemd voor een lidstaat.

  • 2. De retributie, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit;

    • a. een starttarief van € 59,32, en

    • b. een bedrag van € 36,79 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een officiële dierenarts of een officiële assistent is besteed.

  • 3. Voor werkzaamheden die binnen openingstijd worden verricht ten behoeve van een handelsdocument voor papegaaiachtigen als bedoeld in artikel 8.8, vierde lid, van de Regeling handel levende dieren en levende producten is de aanbieder een retributie verschuldigd bestaande uit:

    • a. een starttarief van € 59,32, en

    • b. een bedrag van € 36,79 per kwartier dat aan de werkzaamheden door een officiële dierenarts of een officiële assistent is besteed.

H

De artikelen 10b, 11 en 13 worden als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 99,02’ telkens vervangen door: € 101,00.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 34,07’ telkens vervangen door: € 34,75.

I

In artikel 12 wordt ‘€ 45,80’ vervangen door: € 46,73.

J

Artikel 14 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdelen a en b, ten eerste, en het tweede lid wordt ‘€ 45,81’ telkens vervangen door: € 46,73.

2. In het eerste lid, onderdelen b, ten tweede, en c, wordt ‘€ 11,45’ telkens vervangen door: € 11,68.

K

Artikel 15 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 74,79’ vervangen door: € 76,29.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 28,49’ vervangen door: € 29,06.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 20,14’ vervangen door: € 20,54.

L

In artikel 16, onderdeel b, wordt ‘€ 13,66’ vervangen door: € 13,00.

M

In artikel 17, eerste, tweede en derde lid, wordt ‘€ 18,68’ telkens vervangen door: € 19,05.

N

Artikel 19 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 101,90’ vervangen door: € 103,94.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 28,10’ vervangen door: € 28,66.

O

Artikel 20 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 55,98’ vervangen door: € 57,10.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 28,10’ vervangen door: € 28,66.

P

Artikel 21 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 74,79’ vervangen door: € 76,29.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 28,49’ vervangen door: € 29,06.

Q

Artikel 22 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 51,27’ vervangen door: € 52,30.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 28,49’ vervangen door: € 29,06.

R

In artikel 23, eerste lid, wordt ‘€ 1,41’ vervangen door: € 1,44.

S

Artikel 25 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘artikel 10 van de Regeling vleeskeuring’ vervangen door ‘artikel 2.9 van de Regeling dierlijke producten’ en ‘€ 316,47’ vervangen door: € 322,80.

2. Het tweede lid komt als volgt te luiden:

  • 2. De retributie, bedoeld in het eerste lid, is niet verschuldigd als de oorspronkelijke keuringsbeslissing niet in stand wordt gelaten.

T

De artikelen 26, 27, 36, 41, 42, 43 en 46a worden als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 114,35’ telkens vervangen door: € 116,64.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 31,15’ telkens vervangen door: € 31,77.

U

Artikel 31 komt als volgt te luiden:

Artikel 31

  • 1. Een retributie is verschuldigd door degene die een aanvraag indient voor:

    • a. een erkenning als bedoeld in artikel 4 van verordening (EG) nr. 853/2004, voor zover het een levensmiddelenbedrijf betreft waarop de Regeling dierlijke producten van toepassing is;

    • b. een toelating, aanwijzing of erkenning als bedoeld in bijlage III bij deze regeling.

  • 3. De retributie, bedoeld in het eerste lid, bestaat uit:

    • a. een starttarief van € 116,64, en

    • b. een bedrag van € 31,77 per kwartier dat door een officiële dierenarts of een officiële assistent aan de behandeling en afhandeling is besteed.

V

Artikel 32 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 62,29’ vervangen door: € 63,55.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 23,22’ vervangen door: € 23,68.

W

In artikel 33, aanhef, wordt ‘€ 23,22’ vervangen door: € 23,68.

X

Artikel 34 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef wordt ‘artikel 2.2 van de Regeling dierlijke bijproducten 2011’ vervangen door: artikel 3.2 van de Regeling dierlijke producten.

2. In onderdeel a wordt ‘€ 114,35’ vervangen door: € 116,64.

4. In onderdeel b wordt ‘€ 31,15’ vervangen door: € 31,77.

Y

In de artikelen 35, 39 en 40 wordt ‘€ 249,17’ telkens vervangen door: € 254,18.

Z

In artikel 44 wordt ‘€ 23,74’ vervangen door: € 24,21.

AA

Artikel 45 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 64,39’ vervangen door: € 65,68.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 25,37’ vervangen door: € 25,88.

BB

Artikel 46 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 1.744,16’ vervangen door: € 1.779,29.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 996,66’ vervangen door: € 1.016,74.

3. In het tweede lid wordt ‘€ 249,17’ vervangen door: € 254,18.

CC

Artikel 47 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid, onderdeel a, wordt ‘€ 114,35’ vervangen door: € 116,64.

2. In het eerste lid, onderdeel b, wordt ‘€ 31,15’ vervangen door: € 31,77.

3. In het tweede lid, onderdeel a, wordt ‘€ 64,39’ vervangen door: € 65,68.

4. In het tweede lid, onderdeel b, wordt ‘€ 25,37’ vervangen door: € 25,88.

5. In het derde lid wordt ‘€ 23,74’ vervangen door: € 24,21.

DD

Artikel 47a wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdeel a, wordt ‘€ 42,97’ vervangen door: € 43,83.

2. In het tweede lid, onderdeel b, wordt ‘€ 26,98’ vervangen door: € 27,52.

3. In het derde lid, onderdeel a, wordt ‘€ 74,79’ vervangen door: € 76,29.

4. In het derde lid, onderdeel b, wordt ‘€ 28,49’ vervangen door: € 29,06.

EE

Artikel 48, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 114,35’ vervangen door: € 116,64.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 31,15’ vervangen door: € 31,77.

FF

Artikel 49 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdelen a en b, wordt ‘€ 8,09’ telkens vervangen door: € 8,26.

2. In het tweede lid, onderdeel c, wordt ‘€ 10,82’ vervangen door: € 11,04.

3. In het tweede lid, onderdeel d, wordt ‘€ 10,22’ vervangen door: € 10,43.

4. In het tweede lid, onderdeel e, wordt ‘€ 8,55’ vervangen door: € 8,72.

5. In het tweede lid, onderdeel f, wordt ‘€ 6,04’ vervangen door: € 6,16.

6. In het tweede lid, onderdeel g ,wordt ‘€ 8,43’ vervangen door: € 8,60.

7. In het derde lid, onderdeel a, wordt ‘€ 13,74’ vervangen door: € 14,02.

8. In het derde lid, onderdeel b, wordt ‘€ 3,43’ vervangen door: € 3,50.

9. In het derde lid, onderdeel c, wordt ‘€ 18,68’ vervangen door: € 19,05.

GG

De artikelen 50 en 52 worden als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdelen a en b, wordt ‘€ 26,98’ telkens vervangen door: € 27,52.

2. In het tweede lid, onderdeel c, wordt ‘€ 36,07’ telkens vervangen door: € 36,79.

3. In het tweede lid, onderdeel d, wordt ‘€ 34,07’ telkens vervangen door: € 34,75.

4. In het tweede lid, onderdeel e, wordt ‘€ 28,49’ telkens vervangen door: € 29,06.

5. In het tweede lid, onderdeel f, wordt ‘€ 20,14’ telkens vervangen door: € 20,54.

6. In het tweede lid, onderdeel g ,wordt ‘€ 28,10’ telkens vervangen door: € 28,66.

7. In het derde lid wordt ‘€ 18,68’ vervangen door: € 19,05.

HH

Artikel 51 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, onderdelen a en b, wordt ‘€ 8,09’ telkens vervangen door: € 8,26.

2. In het tweede lid, onderdeel c, wordt ‘€ 10,82’ vervangen door: € 11,04.

3. In het tweede lid, onderdeel d, wordt ‘€ 10,22’ vervangen door: € 10,43.

4. In het tweede lid, onderdeel e, wordt ‘€ 8,55’ vervangen door: € 8,72.

5. In het tweede lid, onderdeel f, wordt ‘€ 6,04’ vervangen door: € 6,16.

6. In het tweede lid, onderdeel g, wordt ‘€ 8,43’ vervangen door: € 8,60.

7. In het derde lid wordt ‘€ 37,04’ vervangen door: € 37,78.

II

Artikel 53 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het tweede lid, wordt ‘€ 13,66’ vervangen door: € 13,00.

2. In het zesde lid wordt ‘€ 3,01’ vervangen door: gebaseerd op de daadwerkelijke extra kosten.

3. In het zevende lid wordt ‘€ 3,01’ vervangen door: de retributies gebaseerd op de daadwerkelijke extra kosten, bedoeld in het zesde lid.

JJ

In artikel 59 wordt ‘departementale accountantsdienst van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie’ vervangen door: Auditdienst Rijk.

KK

Na artikel 60 wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 60a

Deze regeling berust mede op artikel 9.1 van de Wet dieren.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 17 december 2012

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

TOELICHTING

1. Inleiding

Deze regeling strekt allereerst tot wijziging van de in de Regeling retributies veterinaire en hygiënische aangelegenheden I (hierna: retributieregeling) opgenomen tarieven voor keurings- en controlewerkzaamheden die ambtenaren van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: NVWA) verrichten in het kader van veterinaire en hygiëneregelgeving.

De tariefswijziging betreft voornamelijk een aanpassing aan de loon- en prijsontwikkelingen (indexering). Deze aanpassing is - op een enkel geval na - gebaseerd op het indexeringspercentage van 2% uit de Handleiding Overheidstarieven 2013 van het Ministerie van Financiën. De aanpassing van het maximumtarief voor de keuringswerkzaamheden, bedoeld in artikel 3, zesde lid, van de retributieregeling strekt tevens tot herstel van een omissie bij de indexering van 2012 (artikel I, onderdeel B, van de regeling). Dit tarief komt nu weer overeen met het maximumtarief voor de keuringswerkzaamheden, bedoeld in artikel 6, tweede lid, van de retributieregeling.

Verder is het kwartiertarief verlaagd voor de werkzaamheden die KDS, de B.V. Kwaliteitskeuring Dierlijke Sector, voor de NVWA uitvoert in het kader van het zogenoemde Roodvleesconvenant. De reden hiervoor is gelegen in het feit dat KDS in 2012 voldoende weerstandsvermogen heeft opgebouwd. Op grond van de afspraken tussen KDS en de NVWA is in dit geval een (tijdelijke) tariefsmatiging aan de orde (artikel I, onderdelen K en II, eerste lid, van de regeling).

Ook is in de retributieregeling een andere berekeningswijze opgenomen voor de toeslag die is verschuldigd indien de keuringswerkzaamheden in tweeploegendienst worden uitgevoerd. Met de nieuwe berekeningswijze wordt aangesloten bij de daadwerkelijke kosten van de inzet. De kosten voor de inzet van officiële assistenten in een tweeploegentoeslag kunnen namelijk aanzienlijk variëren naargelang het tijdstip waarop een ploeg wordt ingezet en de duur van die inzet. Voor de bepaling van de toepasselijke ploegentoeslag worden nu de werkelijke meerkosten afgezet tegen de reguliere inzet van officiële assistenten. Daarbij wordt uitgegaan van de volgende componenten: a. ploegentoeslag officiële assistenten (onder meer afhankelijk van werktijden); b. overwerktoeslag; c. onderdekking; d. reservecapaciteit; e. aanvraagverliezen planningskader.

De toeslag wordt aan het begin van een periode berekend op basis van de lange termijnplanning van het betrokken bedrijf. Na afloop van die periode worden de kosten van de daadwerkelijke inzet berekend, waarna in voorkomend geval het verschil wordt gecrediteerd of gedebiteerd. De nieuwe berekeningswijze sluit aan bij de wensen van de betrokken bedrijven (artikel I, onderdeel II, tweede en derde lid, van de regeling).

Daarnaast zijn de aanduidingen van de minister en het ministerie en de verwijzing naar de departementale accountantsdienst in de retributieregeling geactualiseerd (artikel I, onderdelen A en JJ, van de regeling). In de retributieregeling zijn ook de verwijzingen naar de Regeling dierlijke bijproducten 2011 en de Regeling vleeskeuring vervangen door verwijzingen naar de per 1 januari 2013 voor de beide regelingen in de plaats komende Regeling dierlijke producten (artikel I, onderdelen S, U en X, van de regeling). Omdat de Regeling dierlijke producten is gebaseerd op de eveneens per die datum in werking tredende Wet dieren is de retributieregeling nu ook gebaseerd op de in de Wet dieren opgenomen bepaling over retributies (artikel I, onderdeel KK, van de regeling).

Ten slotte is een aantal redactionele aanpassingen doorgevoerd (artikelen I, onderdelen E, G ,S en U, van de regeling).

2. Regeldrukeffecten

De regeling heeft geen effect op de administratieve lasten of nalevingskosten. Tarieven en retributies zijn financiële lasten en vallen als zodanig buiten de definitie van regeldruk. Zij worden aldus niet aangemerkt als regeldruk die voortvloeit uit wet of regelgeving.

3. Vaste verandermomenten

Voor de datum van inwerkingtreding, 1 januari 2013, is aansluiting gezocht bij de zogenoemde vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309). Afgeweken wordt van de minimale invoeringstermijn van twee maanden, omdat een deel van de doelgroepen gebaat is bij inwerkingtreding per 1 januari, maar het indexeringspercentage hiervoor niet tijdig bekend was.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp

Naar boven