Regeling van de Minister van Economische Zaken van 12 december 2012, nr. WJZ / 12376883, houdende wijziging van de Regeling tarieven Plantenziektenwet

De Minister van Economische Zaken,

Gelet op artikel 6a Plantenziektenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Regeling tarieven Plantenziektenwet wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel a komt te luiden:

a. Minister:

Minister van Economische Zaken;.

2. Onderdeel l komt te luiden:

l. NVWA:

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, baten-lasten dienst van het Ministerie van Economische Zaken;.

B

Artikel 2 komt te luiden:

Artikel 2

  • 1. Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:

    • a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht tijdens kantooruren, een basistarief van € 50,75 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,96 per minuut

    • b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 75,69 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:

      • 1°. € 539,36 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;

      • 2°. € 539,36 vermeerderd met € 3,00 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.

  • 2. In afwijking van het eerste lid wordt als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor export aangeboden zendingen groenten en fruit bestemd voor de Russische Federatie, de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:

    • a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht tijdens kantooruren, een basistarief van € 215,99 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,96 per minuut;

    • b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 323,98 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:

      • 1°. € 539,36 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;

      • 2°. € 539,36 vermeerderd met € 3,00 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.

C

In artikel 2a wordt ‘€ 137,32’ vervangen door: € 140,07.

D

Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:

1. In de aanhef wordt ‘artikel 2’ vervangen door: artikel 2, eerste lid.

2. De onderdelen a en b worden vervangen door:

  • a. € 164,97 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikel 2, eerste lid, onder a, betreft;

  • b. € 602,97 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikel 2, eerste lid, onder b, betreft;

  • c. € 330,21 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikel 2, tweede lid, onder a, betreft;

  • d. € 851,08 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikel 2, tweede lid, onder b, betreft.

E

In artikel 3a wordt ‘22,64’ vervangen door: € 23,09.

F

In artikel 4 wordt ‘€ 144,52’ vervangen door: € 147,41.

G

In artikel 5 wordt ‘€ 5,49’ vervangen door: € 5,60.

H

In artikel 6 wordt ‘€ 127,50’ vervangen door ‘€ 130,05’ en wordt ‘€ 130,51’ vervangen door ‘€ 133,12’.

I

Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘€ 947,20’ vervangen door: € 966,14.

2. In het tweede lid wordt ‘€ 568,31’ vervangen door: € 579,68.

3. In het derde lid wordt ‘€ 154,81’ vervangen door: € 157,91.

4. In het vierde lid wordt ‘€ 795,92’ vervangen door: € 811,84.

5. In het vijfde lid wordt ‘€ 71,48’ vervangen door: € 72,91.

6. In het zesde lid wordt ‘€ 71,48’ vervangen door ‘€ 72,91’ en wordt ‘€ 35,74’ vervangen door ‘€ 36,45’.

J

In artikel 9, onderdeel f, wordt ‘€ 4,74’ vervangen door: € 4,87.

K

Onderaan de tabel behorende bij artikel 10, eerste lid, onderdeel b, wordt een nieuwe rij toegevoegd, luidende:

75%

€ 1,74

€ 17,40

€174,00

L

Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderaan de tabel behorende bij het eerste lid, onderdeel b, wordt een nieuwe rij toegevoegd, luidende:

75%

€ 2,61

€ 26,10

€ 261,00

2. Onderaan de tabel behorende bij het eerste lid, onderdeel c, wordt een nieuwe rij toegevoegd, luidende:

75%

€ 3,48

€ 34,80

€ 348,00

M

In artikel 17, tweede en derde lid, wordt ‘€ 126,50’ vervangen door: € 131,00.

N

Artikel 20, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. Onderdeel c komt te luiden:

  • c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een dag en in de periode bedoeld in onderdeel a en de werkzaamheden worden aangevraagd of gewijzigd na 15.30 uur op de werkdag voorafgaand aan de verzochte inspectiedag, een basistarief van € 129,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,33 per minuut;.

2. Onderdeel d vervalt.

3. De onderdelen e tot en met g worden geletterd d tot en met f.

4. In onderdeel f wordt ‘€ 4,74’ vervangen door: € 4,87.

O

Artikel 23, onderdeel c, komt te luiden:

  • c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een dag en in de periode bedoeld in onderdeel a en de werkzaamheden worden aangevraagd of gewijzigd na 15.30 uur op de werkdag voorafgaand aan de verzochte inspectiedag, een basistarief van € 138,90 per inspectieaanvraag;.

P

Artikel 25, onderdeel a en b, worden vervangen door:

  • a. € 133,00 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 20, onder a en c, betreft;.

  • b. € 199,50 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 20, onder b, betreft;

  • c. € 266,00 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 20, onder d en e, betreft.

Q

Artikel 26a wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a en c wordt ‘€ 16,65’ vervangen door: € 17,50.

2. Onderdeel b komt te luiden:

b. ten behoeve van de monsterneming, uitgevoerd door de keurmeester, € 1,33 per minuut, met een minimum van € 19,95 per monster;.

R

Na artikel 26a wordt een artikel ingevoegd, luidende:

Artikel 26b

Indien ten behoeve van een in artikel 20 voor export bestemde zending laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, worden boven de in dat artikel genoemde vergoeding de volgende tarieven in rekening gebracht:

  • a. voor gecombineerd onderzoek naar het Arabis mosaic virus (ArMV) en het Strawberry latent ringspot virus (SLRSV), een bedrag van € 182,50 per monster;

  • b. voor onderzoek naar het Strawberry latent ringspot virus (SLRSV), een bedrag van € 166,00 per monster.

S

Artikel 28, zevende lid, komt te luiden:

  • 7. Als vergoeding voor een aanmaning als bedoeld in het vijfde lid wordt een tarief in rekening gebracht van € 7,60.

T

In artikel 29, eerste lid, onderdeel f, wordt : ‘€ 4,74’ vervangen door: € 4,87.

U

Artikel 32, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 85,70’ vervangen door: € 95,70.

2. In onderdeel b en c wordt ‘€ 128,55’ vervangen door: € 143,55.

3. In onderdeel d wordt ‘€ 171,40’ vervangen door: € 191,40.

V

In artikel 33, tweede lid, wordt ’€ 49,00’ vervangen door: € 49,50.

W

Artikel 35 wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel a wordt ‘€ 173,30’ vervangen door: € 174,80.

2. In onderdeel b wordt ‘€ 151,00’ vervangen door: € 152,50.

3. In onderdeel c wordt ‘€ 113,50’ vervangen door: € 114,60.

4. In onderdeel e en f wordt ‘€ 129,50’ vervangen door: € 131,00.

X

In artikel 38, vierde lid, wordt ‘€ 4,74’ vervangen door: € 4,87.

Y

De bijlage bij de Regeling tarieven Plantenziektewet wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2013.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 12 december 2012

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp.

BIJLAGE BIJ ARTIKEL I, ONDERDEEL Y

Bijlage (behorende bij de artikelen 10 tot en met 13)

Soort

Land van oorsprong

Minimum %

Snijbloemen

   

Aster

Zimbabwe

75

     

Dianthus

Colombia

5

Dianthus

Ecuador

10

Dianthus

Kenia

5

Dianthus

Turkije

25

     

Phoenix

Costa Rica

35

     

Rosa

Colombia

3

Rosa

Ecuador

3

Rosa

Ethiopië

10

Rosa

Kenia

5

Rosa

Tanzania

10

Rosa

Uganda

25

Rosa

Zambia

25

     

Groenten en fruit

   

Citrus

Egypte

15

Citrus

Israel

10

Citrus

Mexico

15

Citrus

Marokko

5

Citrus

Peru

25

Citrus

Tunesië

25

Citrus

Turkije

3

Citrus

Uruguay

15

Citrus

Verenigde Staten

15

     

Malus

Argentinië

10

Malus

Brazilië

25

Malus

Chili

5

Malus

Nieuw-Zeeland

10

Malus

Verenigde Staten

35

Malus

Zuid-Afrika

5

     

Passiflora

Colombia

10

Passiflora

Kenia

10

Passiflora

Zimbabwe

50

Passiflora

Zuid-Afrika

50

     

Prunus

Argentinië

50

Prunus

Chili

10

Prunus

Marokko

50

Prunus

Turkije

15

Prunus

Verenigde Staten

15

Prunus

Zuid-Afrika

10

     

Pyrus

Argentinië

10

Pyrus

Chili

25

Pyrus

China

50

Pyrus

Zuid-Afrika

10

     

Momordica

Suriname

50

     

Solanum melongena

Kenia

10

Solanum melongena

Turkije

10

     

Vaccinium

Argentinië

25

TOELICHTING

1. Inleiding

Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantenziektenwet (hierna: tarievenregeling). In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die in rekening worden gebracht voor fytosanitaire keuringen alsmede voor een aantal andere fytosanitaire werkzaamheden zoals het uitvoeren van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het verlenen van bepaalde vergunningen. De fytosanitaire werkzaamheden worden uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de keuringsdiensten, te weten de Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (Naktuinbouw), de Stichting Bloembollenkeuringsdienst (hierna: BKD) de Stichting Kwaliteits-Controle-Bureau (hierna: KCB) en de Stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen (NAK). Op grond van de Plantenziektenwet stelt de Minister de door de keuringsdiensten en NVWA voorgestelde tarieven vast. De tariefswijzigingen zullen per keurende instantie worden toegelicht.

2. Tarieven NVWA

De tarieven van de NVWA zijn aangepast aan de loon- en prijsontwikkelingen (indexering). Deze aanpassing is gebaseerd op het indexpercentage uit de Handleiding Overheidstarieven 2013 van het Ministerie van Financiën. In de handleiding is het indexeringspercentage gesteld op 2,0%.

In artikel 2 wordt onderscheid gemaakt tussen tarieven die gelden voor het inspecteren van zendingen groenten en fruit die bestemd zijn voor de Russische Federatie en andere werkzaamheden die de NVWA uitvoert ten behoeve fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen.

3. Wijzigingen in de tarieven van alle keuringdiensten

Het tarief dat in rekening wordt gebracht voor het gebruik van CLIENT Export is, op voorstel van de NVWA, € 4,87, Dit bedrag is met 2,7% verhoogd ten opzichte van 2012. De extra 0,7% ziet op de toegenomen beheerlasten door het toegenomen gebruik van het systeem. Vanwege deze verhoging, worden de tarieven die de keuringsdiensten hiervoor in rekening brengen aangepast (zie artikel I, onderdeel J, N, T en x).

4. Tarieven KCB

Ingevolge de ‘Notification of reduced plant health checks for certain products’ van de Europese Commissie van 26 november 2012, geldt vanaf 1 januari 2013 een verminderd inspectiepercentage voor (onder meer) snijbloemen van ‘Aster’ afkomstig uit Zimbabwe, namelijk 75%. Dit percentage is daarom ook opgenomen in de bijlage bij de voorliggende regeling. In de artikelen 10 en 11 (zie artikel I, onderdelen K en L) worden de in deze bijlage genoemde percentages gekoppeld aan de bijbehorende inspectietarieven. Het percentage van 75% was daarin nog niet genoemd en wordt samen met de evenredig afgeleide inspectietarieven in de regeling opgenomen, door toevoeging van een nieuwe rij per tabel.

Verder is het tarief voor een tweetal laboratorium onderzoeken verhoogd vanwege verhoging van door derden berekende kostprijs (zie artikel I, onderdeel M).

5. Tarieven BKD

Het tarief voor het opheffen van teeltverboden stengelaaltje stijgt als gevolg van hogere kosten van derden (artikel I onder Q). Verder zijn twee nieuwe tarieven voor nieuwe activiteiten, te weten onderzoek van voor export bestemde zendingen (zie artikel I onder R).

Het tarief voor het aanvragen of wijzigen van een keuring op de dag waarop deze keuring moet plaatsvinden (oud: artikel 20, eerste lid, onderdeel d) wordt samengevoegd met de situatie dat op de dag voor de keuring een inspectieverzoek binnenkomt na een bepaalde tijd (oud: artikel 20, eerste lid, onderdeel c). Zo ontstaat er een algeheel ‘last minute-tarief’ voor het aanvragen of wijzigen van een inspectieverzoek na 15:30 op de dag voorafgaande aan de inspectie (zie artikel I, onderdeel N). Artikel 20 gaat over de werkzaamheden die via CLIENT zijn aangevraagd en artikel 23 ziet op de (iets hogere) tarieven voor werkzaamheden die bijvoorbeeld telefonisch, per fax of per e-mail zijn aangevraagd. De hiervoor genoemde aanpassing tot een algeheel ‘last minute-tarief’ moet daarom ook worden verwerkt in artikel 23 (zie artikel I, onderdeel O) Het tarief van een ‘vergeefse reis’, buiten toedoen van de persoon die de werkzaamheden zou gaan uitvoeren wordt verhoogd met 50% en buiten kantoortijden en op zaterdagen, zondagen en feestdagen wordt verhoogd met 100%. Het standaardtarief daarvoor is € 133,00.

Tot slot is de vergoeding voor een aanmaning vanwege verzuim van betaling aangepast tot één bedrag ongeacht de hoogte van de uitstaande schuld (artikel I onderdeel S).

6. Tarieven Naktuinbouw

Voor de Naktuinbouw worden de tarieven die betrekking hebben inspectieaanvragen die niet via de geëigende elektronische systemen worden aangemeld worden verhoogd op basis van de benodigde tijd voor het afhandelen (zie artikel I onderdeel U). Ook worden de tarieven van diagnoses worden geïndexeerd met 1% (artikel I, onderdeel W)

7. Overige wijzigingen

Bij de import uit derde landen van sommige product-herkomst-combinaties mogen lidstaten, in afwijking van het uitgangspunt dat honderd procent van geïmporteerde zendingen wordt gecontroleerd, een lager percentage zendingen controleren. In dergelijke gevallen behoeft geen fytosanitaire keuring te worden uitgevoerd. Wel moet een documentcontrole plaatsvinden. De Europese Commissie stelt de minimale inspectiefrequenties vast. De Europese Commissie heeft de minimale inspectiefrequenties van vijftien zogenoemde product-land-combinaties gewijzigd. De regeling wordt hiermee thans in lijn gebracht. Daartoe wordt de bijlage bij de regeling, waarin de door de Commissie per product-herkomst-combinatie vastgestelde minimuminspectiefrequenties zijn opgenomen, gewijzigd (artikel I, onderdeel Y).

8. Regeldrukeffecten

Omdat retributies buiten de definitie van administratieve lasten of nalevingskosten vallen, heeft aanpassing van de tarieven geen gevolgen voor de regeldruk.

De wijziging van de vijftien minimuminspectiefrequenties houdt zowel verhogingen als verlagingen in van de controle-intensiteit. Per saldo dalen de administratieve lasten echter met € 3.642. De administratieve lasten die verbonden zijn aan de reguliere importkeuringen bestaan uit het begeleiden van de keuring en het verwerken van het keuringsrapport. Deze activiteiten kosten een ondernemer gemiddeld 23 minuten. De administratieve lasten die zijn verbonden aan een importcontrole als geen fytosanitaire controle wordt uitgevoerd, bestaan uit het opsturen van het fytosanitaire certificaat en het verwerken van de gegevens inzake verlaagde controle-intensiteit. Daarvoor zullen gemiddeld 2 minuten nodig zijn. Uit gegaan is van een uurtarief van € 24,–.

   

Aantal zendingen 2011

Toename aantal inspecties

AL-verhoging/verlaging (€)

Snijbloemen

Aster Zimbabwe

358

–89,5

–752

 

Rosa Ethiopia

1433

71,65

602

Fruit

Citrus Tunesia

0

0

0

 

Malus Brazil

228

22,8

192

 

Malus China

109

54,5

458

 

Malus USA

9

0,9

8

 

Passiflora Zimbabwe

514

77,1

648

 

Prunus Argentina

186

27,9

234

 

Prunus Morocco

0

0

0

 

Prunus Turkey

21

1,05

9

 

Prunus USA

98

+4,9

41

 

Pyrus China

374

56,1

471

 

Vacciniium Argentina

289

–216,75

–1821

Groenten

Momordica Suriname

741

–370,5

–3112

 

Solanum melongea Kenya

82

–73,8

–620

     

Toename Administratieve lasten

–3642

9. Inwerkingtreding

In lijn met het kabinetsbeleid ten aanzien van vaste verandermomenten voor regelgeving, treedt deze regeling in werking met ingang van 1 januari 2013. Publicatie twee maanden voor deze datum was niet mogelijk vanwege het ontbreken van definitieve informatie over alle tarieven.

De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp.

Naar boven