Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2012, 26623 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2012, 26623 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Regeling tarieven Plantenziektenwet wordt als volgt gewijzigd:
A
Artikel 1 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel a komt te luiden:
Minister van Economische Zaken;.
2. Onderdeel l komt te luiden:
Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, baten-lasten dienst van het Ministerie van Economische Zaken;.
B
Artikel 2 komt te luiden:
1. Als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen wordt de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:
a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht tijdens kantooruren, een basistarief van € 50,75 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,96 per minuut
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 75,69 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:
1°. € 539,36 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;
2°. € 539,36 vermeerderd met € 3,00 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.
2. In afwijking van het eerste lid wordt als vergoeding van de kosten voor het verrichten van fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor export aangeboden zendingen groenten en fruit bestemd voor de Russische Federatie, de aanvrager het volgende tarief in rekening gebracht:
a. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht tijdens kantooruren, een basistarief van € 215,99 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,96 per minuut;
b. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht buiten kantooruren, een basistarief van € 323,98 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van:
1°. € 539,36 als de inspectie niet langer duurt dan 3 uur;
2°. € 539,36 vermeerderd met € 3,00 per minuut voor zover de inspectie langer duurt dan 3 uur.
C
In artikel 2a wordt ‘€ 137,32’ vervangen door: € 140,07.
D
Artikel 3 wordt als volgt gewijzigd:
1. In de aanhef wordt ‘artikel 2’ vervangen door: artikel 2, eerste lid.
2. De onderdelen a en b worden vervangen door:
a. € 164,97 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikel 2, eerste lid, onder a, betreft;
b. € 602,97 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikel 2, eerste lid, onder b, betreft;
c. € 330,21 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikel 2, tweede lid, onder a, betreft;
d. € 851,08 indien het de werkzaamheden bedoeld in de artikel 2, tweede lid, onder b, betreft.
E
In artikel 3a wordt ‘22,64’ vervangen door: € 23,09.
F
In artikel 4 wordt ‘€ 144,52’ vervangen door: € 147,41.
G
In artikel 5 wordt ‘€ 5,49’ vervangen door: € 5,60.
H
In artikel 6 wordt ‘€ 127,50’ vervangen door ‘€ 130,05’ en wordt ‘€ 130,51’ vervangen door ‘€ 133,12’.
I
Artikel 7 wordt als volgt gewijzigd:
1. In het eerste lid wordt ‘€ 947,20’ vervangen door: € 966,14.
2. In het tweede lid wordt ‘€ 568,31’ vervangen door: € 579,68.
3. In het derde lid wordt ‘€ 154,81’ vervangen door: € 157,91.
4. In het vierde lid wordt ‘€ 795,92’ vervangen door: € 811,84.
5. In het vijfde lid wordt ‘€ 71,48’ vervangen door: € 72,91.
6. In het zesde lid wordt ‘€ 71,48’ vervangen door ‘€ 72,91’ en wordt ‘€ 35,74’ vervangen door ‘€ 36,45’.
J
In artikel 9, onderdeel f, wordt ‘€ 4,74’ vervangen door: € 4,87.
K
Onderaan de tabel behorende bij artikel 10, eerste lid, onderdeel b, wordt een nieuwe rij toegevoegd, luidende:
75% |
€ 1,74 |
€ 17,40 |
€174,00 |
L
Artikel 11 wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderaan de tabel behorende bij het eerste lid, onderdeel b, wordt een nieuwe rij toegevoegd, luidende:
75% |
€ 2,61 |
€ 26,10 |
€ 261,00 |
2. Onderaan de tabel behorende bij het eerste lid, onderdeel c, wordt een nieuwe rij toegevoegd, luidende:
75% |
€ 3,48 |
€ 34,80 |
€ 348,00 |
M
In artikel 17, tweede en derde lid, wordt ‘€ 126,50’ vervangen door: € 131,00.
N
Artikel 20, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. Onderdeel c komt te luiden:
c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een dag en in de periode bedoeld in onderdeel a en de werkzaamheden worden aangevraagd of gewijzigd na 15.30 uur op de werkdag voorafgaand aan de verzochte inspectiedag, een basistarief van € 129,00 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,33 per minuut;.
2. Onderdeel d vervalt.
3. De onderdelen e tot en met g worden geletterd d tot en met f.
4. In onderdeel f wordt ‘€ 4,74’ vervangen door: € 4,87.
O
Artikel 23, onderdeel c, komt te luiden:
c. indien de werkzaamheden op verzoek worden verricht op een dag en in de periode bedoeld in onderdeel a en de werkzaamheden worden aangevraagd of gewijzigd na 15.30 uur op de werkdag voorafgaand aan de verzochte inspectiedag, een basistarief van € 138,90 per inspectieaanvraag;.
P
Artikel 25, onderdeel a en b, worden vervangen door:
a. € 133,00 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 20, onder a en c, betreft;.
b. € 199,50 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 20, onder b, betreft;
c. € 266,00 indien het de werkzaamheden bedoeld in artikel 20, onder d en e, betreft.
Q
Artikel 26a wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a en c wordt ‘€ 16,65’ vervangen door: € 17,50.
2. Onderdeel b komt te luiden:
b. ten behoeve van de monsterneming, uitgevoerd door de keurmeester, € 1,33 per minuut, met een minimum van € 19,95 per monster;.
R
Na artikel 26a wordt een artikel ingevoegd, luidende:
Indien ten behoeve van een in artikel 20 voor export bestemde zending laboratoriumonderzoek noodzakelijk is, worden boven de in dat artikel genoemde vergoeding de volgende tarieven in rekening gebracht:
a. voor gecombineerd onderzoek naar het Arabis mosaic virus (ArMV) en het Strawberry latent ringspot virus (SLRSV), een bedrag van € 182,50 per monster;
b. voor onderzoek naar het Strawberry latent ringspot virus (SLRSV), een bedrag van € 166,00 per monster.
S
Artikel 28, zevende lid, komt te luiden:
7. Als vergoeding voor een aanmaning als bedoeld in het vijfde lid wordt een tarief in rekening gebracht van € 7,60.
T
In artikel 29, eerste lid, onderdeel f, wordt : ‘€ 4,74’ vervangen door: € 4,87.
U
Artikel 32, eerste lid, wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 85,70’ vervangen door: € 95,70.
2. In onderdeel b en c wordt ‘€ 128,55’ vervangen door: € 143,55.
3. In onderdeel d wordt ‘€ 171,40’ vervangen door: € 191,40.
V
In artikel 33, tweede lid, wordt ’€ 49,00’ vervangen door: € 49,50.
W
Artikel 35 wordt als volgt gewijzigd:
1. In onderdeel a wordt ‘€ 173,30’ vervangen door: € 174,80.
2. In onderdeel b wordt ‘€ 151,00’ vervangen door: € 152,50.
3. In onderdeel c wordt ‘€ 113,50’ vervangen door: € 114,60.
4. In onderdeel e en f wordt ‘€ 129,50’ vervangen door: € 131,00.
X
In artikel 38, vierde lid, wordt ‘€ 4,74’ vervangen door: € 4,87.
Y
De bijlage bij de Regeling tarieven Plantenziektewet wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 12 december 2012
De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp.
Soort |
Land van oorsprong |
Minimum % |
---|---|---|
Snijbloemen |
||
Aster |
Zimbabwe |
75 |
Dianthus |
Colombia |
5 |
Dianthus |
Ecuador |
10 |
Dianthus |
Kenia |
5 |
Dianthus |
Turkije |
25 |
Phoenix |
Costa Rica |
35 |
Rosa |
Colombia |
3 |
Rosa |
Ecuador |
3 |
Rosa |
Ethiopië |
10 |
Rosa |
Kenia |
5 |
Rosa |
Tanzania |
10 |
Rosa |
Uganda |
25 |
Rosa |
Zambia |
25 |
Groenten en fruit |
||
Citrus |
Egypte |
15 |
Citrus |
Israel |
10 |
Citrus |
Mexico |
15 |
Citrus |
Marokko |
5 |
Citrus |
Peru |
25 |
Citrus |
Tunesië |
25 |
Citrus |
Turkije |
3 |
Citrus |
Uruguay |
15 |
Citrus |
Verenigde Staten |
15 |
Malus |
Argentinië |
10 |
Malus |
Brazilië |
25 |
Malus |
Chili |
5 |
Malus |
Nieuw-Zeeland |
10 |
Malus |
Verenigde Staten |
35 |
Malus |
Zuid-Afrika |
5 |
Passiflora |
Colombia |
10 |
Passiflora |
Kenia |
10 |
Passiflora |
Zimbabwe |
50 |
Passiflora |
Zuid-Afrika |
50 |
Prunus |
Argentinië |
50 |
Prunus |
Chili |
10 |
Prunus |
Marokko |
50 |
Prunus |
Turkije |
15 |
Prunus |
Verenigde Staten |
15 |
Prunus |
Zuid-Afrika |
10 |
Pyrus |
Argentinië |
10 |
Pyrus |
Chili |
25 |
Pyrus |
China |
50 |
Pyrus |
Zuid-Afrika |
10 |
Momordica |
Suriname |
50 |
Solanum melongena |
Kenia |
10 |
Solanum melongena |
Turkije |
10 |
Vaccinium |
Argentinië |
25 |
Onderhavige regeling wijzigt de Regeling tarieven Plantenziektenwet (hierna: tarievenregeling). In deze regeling zijn de tarieven vastgelegd die in rekening worden gebracht voor fytosanitaire keuringen alsmede voor een aantal andere fytosanitaire werkzaamheden zoals het uitvoeren van monsteranalyses en de behandeling van aanvragen met betrekking tot het verlenen van bepaalde vergunningen. De fytosanitaire werkzaamheden worden uitgevoerd door de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) en de keuringsdiensten, te weten de Stichting Nederlandse Algemene Kwaliteitsdienst Tuinbouw (Naktuinbouw), de Stichting Bloembollenkeuringsdienst (hierna: BKD) de Stichting Kwaliteits-Controle-Bureau (hierna: KCB) en de Stichting Nederlandse Algemene Keuringsdienst voor zaaizaad en pootgoed van landbouwgewassen (NAK). Op grond van de Plantenziektenwet stelt de Minister de door de keuringsdiensten en NVWA voorgestelde tarieven vast. De tariefswijzigingen zullen per keurende instantie worden toegelicht.
De tarieven van de NVWA zijn aangepast aan de loon- en prijsontwikkelingen (indexering). Deze aanpassing is gebaseerd op het indexpercentage uit de Handleiding Overheidstarieven 2013 van het Ministerie van Financiën. In de handleiding is het indexeringspercentage gesteld op 2,0%.
In artikel 2 wordt onderscheid gemaakt tussen tarieven die gelden voor het inspecteren van zendingen groenten en fruit die bestemd zijn voor de Russische Federatie en andere werkzaamheden die de NVWA uitvoert ten behoeve fytosanitaire werkzaamheden ten behoeve van voor import, export en in het handelsverkeer aangeboden zendingen.
Het tarief dat in rekening wordt gebracht voor het gebruik van CLIENT Export is, op voorstel van de NVWA, € 4,87, Dit bedrag is met 2,7% verhoogd ten opzichte van 2012. De extra 0,7% ziet op de toegenomen beheerlasten door het toegenomen gebruik van het systeem. Vanwege deze verhoging, worden de tarieven die de keuringsdiensten hiervoor in rekening brengen aangepast (zie artikel I, onderdeel J, N, T en x).
Ingevolge de ‘Notification of reduced plant health checks for certain products’ van de Europese Commissie van 26 november 2012, geldt vanaf 1 januari 2013 een verminderd inspectiepercentage voor (onder meer) snijbloemen van ‘Aster’ afkomstig uit Zimbabwe, namelijk 75%. Dit percentage is daarom ook opgenomen in de bijlage bij de voorliggende regeling. In de artikelen 10 en 11 (zie artikel I, onderdelen K en L) worden de in deze bijlage genoemde percentages gekoppeld aan de bijbehorende inspectietarieven. Het percentage van 75% was daarin nog niet genoemd en wordt samen met de evenredig afgeleide inspectietarieven in de regeling opgenomen, door toevoeging van een nieuwe rij per tabel.
Verder is het tarief voor een tweetal laboratorium onderzoeken verhoogd vanwege verhoging van door derden berekende kostprijs (zie artikel I, onderdeel M).
Het tarief voor het opheffen van teeltverboden stengelaaltje stijgt als gevolg van hogere kosten van derden (artikel I onder Q). Verder zijn twee nieuwe tarieven voor nieuwe activiteiten, te weten onderzoek van voor export bestemde zendingen (zie artikel I onder R).
Het tarief voor het aanvragen of wijzigen van een keuring op de dag waarop deze keuring moet plaatsvinden (oud: artikel 20, eerste lid, onderdeel d) wordt samengevoegd met de situatie dat op de dag voor de keuring een inspectieverzoek binnenkomt na een bepaalde tijd (oud: artikel 20, eerste lid, onderdeel c). Zo ontstaat er een algeheel ‘last minute-tarief’ voor het aanvragen of wijzigen van een inspectieverzoek na 15:30 op de dag voorafgaande aan de inspectie (zie artikel I, onderdeel N). Artikel 20 gaat over de werkzaamheden die via CLIENT zijn aangevraagd en artikel 23 ziet op de (iets hogere) tarieven voor werkzaamheden die bijvoorbeeld telefonisch, per fax of per e-mail zijn aangevraagd. De hiervoor genoemde aanpassing tot een algeheel ‘last minute-tarief’ moet daarom ook worden verwerkt in artikel 23 (zie artikel I, onderdeel O) Het tarief van een ‘vergeefse reis’, buiten toedoen van de persoon die de werkzaamheden zou gaan uitvoeren wordt verhoogd met 50% en buiten kantoortijden en op zaterdagen, zondagen en feestdagen wordt verhoogd met 100%. Het standaardtarief daarvoor is € 133,00.
Tot slot is de vergoeding voor een aanmaning vanwege verzuim van betaling aangepast tot één bedrag ongeacht de hoogte van de uitstaande schuld (artikel I onderdeel S).
Voor de Naktuinbouw worden de tarieven die betrekking hebben inspectieaanvragen die niet via de geëigende elektronische systemen worden aangemeld worden verhoogd op basis van de benodigde tijd voor het afhandelen (zie artikel I onderdeel U). Ook worden de tarieven van diagnoses worden geïndexeerd met 1% (artikel I, onderdeel W)
Bij de import uit derde landen van sommige product-herkomst-combinaties mogen lidstaten, in afwijking van het uitgangspunt dat honderd procent van geïmporteerde zendingen wordt gecontroleerd, een lager percentage zendingen controleren. In dergelijke gevallen behoeft geen fytosanitaire keuring te worden uitgevoerd. Wel moet een documentcontrole plaatsvinden. De Europese Commissie stelt de minimale inspectiefrequenties vast. De Europese Commissie heeft de minimale inspectiefrequenties van vijftien zogenoemde product-land-combinaties gewijzigd. De regeling wordt hiermee thans in lijn gebracht. Daartoe wordt de bijlage bij de regeling, waarin de door de Commissie per product-herkomst-combinatie vastgestelde minimuminspectiefrequenties zijn opgenomen, gewijzigd (artikel I, onderdeel Y).
Omdat retributies buiten de definitie van administratieve lasten of nalevingskosten vallen, heeft aanpassing van de tarieven geen gevolgen voor de regeldruk.
De wijziging van de vijftien minimuminspectiefrequenties houdt zowel verhogingen als verlagingen in van de controle-intensiteit. Per saldo dalen de administratieve lasten echter met € 3.642. De administratieve lasten die verbonden zijn aan de reguliere importkeuringen bestaan uit het begeleiden van de keuring en het verwerken van het keuringsrapport. Deze activiteiten kosten een ondernemer gemiddeld 23 minuten. De administratieve lasten die zijn verbonden aan een importcontrole als geen fytosanitaire controle wordt uitgevoerd, bestaan uit het opsturen van het fytosanitaire certificaat en het verwerken van de gegevens inzake verlaagde controle-intensiteit. Daarvoor zullen gemiddeld 2 minuten nodig zijn. Uit gegaan is van een uurtarief van € 24,–.
Aantal zendingen 2011 |
Toename aantal inspecties |
AL-verhoging/verlaging (€) |
||
---|---|---|---|---|
Snijbloemen |
Aster Zimbabwe |
358 |
–89,5 |
–752 |
Rosa Ethiopia |
1433 |
71,65 |
602 |
|
Fruit |
Citrus Tunesia |
0 |
0 |
0 |
Malus Brazil |
228 |
22,8 |
192 |
|
Malus China |
109 |
54,5 |
458 |
|
Malus USA |
9 |
0,9 |
8 |
|
Passiflora Zimbabwe |
514 |
77,1 |
648 |
|
Prunus Argentina |
186 |
27,9 |
234 |
|
Prunus Morocco |
0 |
0 |
0 |
|
Prunus Turkey |
21 |
1,05 |
9 |
|
Prunus USA |
98 |
+4,9 |
41 |
|
Pyrus China |
374 |
56,1 |
471 |
|
Vacciniium Argentina |
289 |
–216,75 |
–1821 |
|
Groenten |
Momordica Suriname |
741 |
–370,5 |
–3112 |
Solanum melongea Kenya |
82 |
–73,8 |
–620 |
|
Toename Administratieve lasten |
–3642 |
In lijn met het kabinetsbeleid ten aanzien van vaste verandermomenten voor regelgeving, treedt deze regeling in werking met ingang van 1 januari 2013. Publicatie twee maanden voor deze datum was niet mogelijk vanwege het ontbreken van definitieve informatie over alle tarieven.
De Minister van Economische Zaken, H.G.J. Kamp.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2012-26623.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.